Stolica Apostolska domaga się moratorium na wykonywanie kary śmierci. Taki apel wystosował do „wspólnoty międzynarodowej” stały watykański obserwator przy instytucjach ONZ w Genewie, abp Silvano Tomasi - podaje "Radio Watykańskie".

Arcybiskup przypomniał nauczanie Jana Pawła II zawarte w encyklice Evangelium vitae. Ojciec Święty stwierdza tam, że istnieją obecnie inne środki niż kara śmierci, które pozwalają na obronę ludzkiego życia przed agresorami i na strzeżenie porządku publicznego. Abp Tomasi zauważył też, że Ojciec Święty Franciszek wskazał na wciąż obecne niebezpieczeństwo błędów sądowych a także na wykorzystywanie kary śmierci przez reżimy totalitarne i dyktatury, które eliminują w ten sposób swoich przeciwników politycznych oraz prześladują mniejszości religijne czy kulturowe.

Abp Tomasi zauważył wreszcie, że kara śmierci wcale nie odstrasza od popełniania przestępstw, a jej nieodwracalność nie pozwala na weryfikację ewentualnych błędów popełnionych przez sąd. Stolica Apostolska zaapelowała też o polepszenie warunków odbywania kary więzienia oraz o przestrzeganie godności ludzkiej więźniów.

Przypomnijmy, że Ojciec Święty Franciszek jeszcze kilka miesięcy temu poszedł znacznie dalej, stwierdzając, że niewłaściwa jest też kara dożywotniego pozbawienia wolności. Uznał, że to „ukryta kara śmierci”. Powiedział następnie, że „wszyscy chrześcijanie… są wezwani” do walki z karą śmierci, nawet w jej legalnych formach.

W ten sposób zaś sprawę kary śmierci traktuje obecnie obowiązujące wydanie Katechizmu Kościoła Katolickiego:

„Kiedy tożsamość i odpowiedzialność winowajcy są w pełni udowodnione, tradycyjne nauczanie Kościoła nie wyklucza kary śmierci, jeśli jest ona jedynym dostępnym sposobem skutecznej ochrony ludzkiego życia przed niesprawiedliwym napastnikiem.
Jeżeli jednak środki bezkrwawe wystarczą do obrony i zachowania bezpieczeństwa osób przed napastnikiem, władza powinna ograniczyć się tylko do tych środków, ponieważ są bardziej zgodne z konkretnymi uwarunkowaniami dobra wspólnego i bardziej odpowiadają godności osoby ludzkiej.
Istotnie dzisiaj, biorąc pod uwagę możliwości, jakimi dysponuje państwo, aby skutecznie ukarać zbrodnię i unieszkodliwić tego, kto ją popełnił, nie odbierając mu ostatecznie możliwości skruchy, przypadki absolutnej konieczności usunięcia winowajcy ‘są bardzo rzadkie, a być może już nie zdarzają się wcale’”.

pac