14.01.20, 13:30

Terlikowski przewiduje zanik Kościoła w Polsce i katolicyzmu wśród duchownych

W najnowszym numerze czasopisma Rzeczy Wspólne (wydawanego przez Fundacje Republikańską) Tomasz Terlikowski przedstawił ponury scenariusz zaniku w przyszłości katolicyzmu i Kościoła w Polsce.

 

Zdaniem Tomasza Terlikowskiego laicyzacja Polski jest nieunikniona, o ile nie zdarzy się jakiś cud (który kilkakrotnie zdarzał się w historii Polski). Według publicysty „w Polsce zachodzić będzie zjawisko […] laicyzacji, liberalizacji obyczajów i stopniowego światopoglądowego obojętnienia prawicy”.

Autor tekstu uważa, że Kościół katolicki „będzie tracił na społecznym znaczeniu […], stopniowo będzie pustoszał, […] ludzie nie będą brać pod uwagę wskazań nauczania katolickiego”. Zdaniem Tomasza Terlikowskiego nie będzie spektakularnego końca Kościoła, tylko będzie on konsekwentnie stopniowo zanikał. Polska nie stanie się antyklerykalna, tylko obojętna wobec religii. Skrajna antyklerykalna lewica zapewne nie zyska na tym procesie.

Publicysta w swoim artykule głosi, że „polska młodzież laicyzuje się najszybciej na świecie”, opustoszały nowicjaty zakonnic, pustoszeją seminaria, spada liczba zawieranych małżeństw, normą jest życie w konkubinatach. „Religia przestaje odgrywać istotną rolę w podejmowaniu decyzji życiowych”. Młodzi mają zerową wiedzę o wierze katolickiej, nie mają związków ze swoimi parafiami. Nawet praktykujący młodzi nie akceptują katolickiego nauczania o moralności. Katolicyzm nie ma znaczenia nawet dla młodzieży prawicowej. Media rozpropagowały powszechną akceptację homoseksualizmu i skutecznie zdemoralizowały odbiorców.

W opinii publicysty procesy laicyzacji wspierają hierarchowie. Rzym i Niemcy jawnie idą drogą akceptacji grzechu (po wprowadzeniu komunii dla rozwodników żyjących w cudzołóstwie, znoszony jest celibat). Takie zmiany popierają media katolickie i wychowawcy w seminariach. Również w Polsce „Kościół będzie liberalizował wymagania”, choć odmiennie niż na zachodzie może będzie bardziej otwarty „pobożność charyzmatyczną” (ze swej irracjonalności niekatolicką). Już dziś młode pokolenie biskupów jest o wiele bardziej liberalne.

Zdaniem Tomasza Terlikowskiego laicyzacji sprzyja PiS. Publicysta uważa, że dla władz Prawa i Sprawiedliwości sprawy światopoglądowe nie są istotne. Partia Kaczyńskiego nie zakazała aborcji, nie wypowiedziała genderowskiej Konwencji Stambulskiej, nie zatrzymała zmian obyczajowych, tylko je przyspieszyła, bo nie chce stracić poparcia społecznego na byciu utożsamianą z wartościami konserwatywnymi.

Komentując opinie Tomasza Terlikowskiego, muszę stwierdzić, że proces totalnej laicyzacji, a nawet proces totalnego wykorzenienia, widzę doskonale w środowiska wolnościowców. W latach 90 XX wieku środowisko wolnościowców z UPR miało tożsamość katolicką i narodową, konserwatywny kod kulturowy, wszyscy doskonale wiedzieli, np. o co chodzi z tradycjonalizmem katolickim, i kim był Feliks Koneczny. Dziś wolnościowcy są totalnie wykorzenieni. Katolicki i narodowy kontekst kulturowy, na tle lat 90 XX wieku, absolutnie nie istnieje. I nie istnieje nie dlatego, że wolnościowcy odrzucili wiarę i naród, nawet nie dlatego, że choć wiedzą o tych zjawiskach to są one dla nich obojętne, ale dlatego, że kwestie te absolutnie dla nich nie istnieją, ani nie czują ich potrzeby istnienia takich kwestii.

Jan Bodakowski

Komentarze

Polak Ateista Dumny Gej2020.03.6 11:53
░░░░░░░░░░░░▄▄ ░░░░░░░░░░░█░░█ ░░░░░░░░░░░█░░█ ░░░░░░░░░░█░░░█ ░░░░░░░░░█░░░░█ ███████▄▄█░░░░░██████▄ ▓▓▓▓▓▓█░░░░░░░░░░░░░░█ ▓▓▓▓▓▓█░░░░░░░░░░░░░░█ ▓▓▓▓▓▓█░░░░░░░░░░░░░░█ ▓▓▓▓▓▓█░░░░░░░░░░░░░░█ ▓▓▓▓▓▓█░░░░░░░░░░░░░░█ ▓▓▓▓▓▓█████░░░░░░░░░█ ██████▀░░░░▀▀██████▀
meg2020.01.20 18:12
Może warto już zacząć walczyć o Polskę chrześcijańską.
Elek-torat2020.01.20 13:01
Ryba psuje się od głowy
majkel2020.01.16 0:28
No i skończy się 1000-letnia okupacja :)
Rainbow Communist / Comrade Csarbucks2020.01.15 14:10
ojj chcialby, zeby tak bylo, chcialby. Bedzie jednak inaczej - wszystkich pedofilow sie rozstrzela w kosciolach, a potem przerobi je na gejowskie bary!!!
Szyszko Bochusz2020.01.15 12:38
Terlika bardzo bawi ta wizja, sądząc po fotce
Ma\\\\305\\\\202gorzata2020.01.15 12:10
Red. Terlikowski nie przewiduje / nie wróży z "fusów" tylko współpracuje i REALIZUJE politykę zmodernizowanego , zeświecczonego kościoła J.P.II . To co mówi i pisze jako dziennikarz "katolicki" jedynie ROZMIĘKCZA absorbcję dostarczanej z Watykanu nowej trującej wiedzy dla tradycyjnych wiernych. Ten kto godzi się na "pracę za pieniądze " dla kościoła jest NIEWIARYGODNY gdyż to co "głosi" podlega kontroli mocodawców.
athos2020.01.15 11:46
"Terlikowski przewiduje zanik Kościoła w Polsce". Nie, to zapowiada, że Terlikowskiemu wyładowują się baterie, są coraz słabsze, i teraz już tylko będzie bezładnie bełkotał.
alex2020.01.15 11:14
Na prawicy też są czarne owce i te są najgroźniejsze . Pan T. przed wyborami odkrył swoje karty zresztą nie tylko on.
alex2020.01.15 10:38
Ja bardzo można pomylić co do osoby....p.Terlikowskiego.Odkrył karty przed wyborami ...niestety na prawicy też są czarne owce wprowadzające chaos.
Zenon2020.01.15 10:16
Plujący na Kościół i księży - mam do Was prośbę. Sporządźcie testament a w nim zapis, że na wypadek Waszej śmierci nie życzycie sobie pogrzebu katolickiego z udziałem księdza , mszy św a na wypadek ciężkiej śmiertelnej choroby nie życzycie sobie wizyty księdza, spowiedzi, przyjęcia komunii św . A żądacie od najbliższych pochówku laickiego i nie koniecznie na cmentarzu, bo nie życzycie sobie spoczywać obok np osób zmarłych, które były wierzące i praktykujące. A tacy ludzie przecież w życiu Was denerwowały i drażniły tak samo jak księża i Kościół.
HC2020.01.15 8:51
co za bajdurzenie, połowa to bzdury, widzę więcej młodych w Kościele niż 10 lat temu gdzie faktycznie było duże odejście, KK musi się zmieniać, ma nie zmieniać dogmatów ale już inne rzeczy może, celibatu nie było na początku tylko później, równie dobrze pierwsi chrześcijanie by się za głowę złapali co się stało obecnie z Kościołem, konserwatyzm ma swoje plusy i minusy, najgorsze co może być to zacietrzewienie i brak zdrowego rozsądku
anonim2020.01.15 7:31
Niestety ma rację :(
edi2020.01.15 5:54
Proszę się nie martwić.
Moly2020.01.15 3:35
Generalnie zgadzam sie z analiza p. Terlikowskiego. Te zjawiska ktore opisal sa strzal w 10. Laicyzacja jest nieunikniona . Z czym sie nie zgadzam komletnie to "Media rozpropagowały powszechną akceptację homoseksualizmu i skutecznie zdemoralizowały odbiorców". To jest traktowanie ludzi tak jakby nie mieli wlasnego rozumu. Dlaczego ideologia ktolicka nie trafai do serc i rozumow: bo jest czesto sprzeczna z ludzkim poczuciem piekna , sprawiedliwosci i przyzwoitosci. Dlaczego ideologie liberalne kupuja serca?: po bezposrednio podtrzumuja te wartosci.
ZERR02020.01.15 3:53
Ludzie nie mają własnego rozumu. Są nagrywani w dzieciństwie, warunkowani w młodości, a potem odtwarzają to co im wgrano do durnych łbów. Jeśli zmarginalizowano rolę rodziców, to media wgrały dzieciom trociny, i z tego powodu sekta LGBT tak atakuje szkoły - aby zindoktrynować dzieci, pod pozorem pouczania o prawie do masturbacji. Tylko 2% posiada zdolność do myślenia samodzielnego i abstrakcyjnego. I są to najczęściej prawicowcy. Wcale się nie dziwię, że religia (ideologia to świecki odpowiednik religii) katolicka jest sprzeczna z lewackim poczuciem czegokolwiek. Bo lewicowcem zostać jest łatwo - wystarczy znienawidzić to co normalnie się kocha i pokochać to co normalnie się nienawidzi. brzydzimy się tym co wy nazywacie "pięknem" a szczególnie brzydzimy się wasza sparszywiałą "przyzwoitością".
asa2020.01.15 2:16
Nareszcie coś mądrego powiedział. Kościół jest sam sobie winień. Nie zajmuję się wiarą i zwalczaniem zła w swoich szeregach, poucza i moralizuje, a sam grzeszy na całego. W kościele uprawia politykę i myśli jakby tu zgarnąć więcej kasy. alejak.pl
ed2020.01.14 23:25
Zanika tradycyjny, hierarchiczny gdzie słowo ks, bp było ważniejsze niż Boga.Obecnie idzie kościół w stronę ekumenizmu. Oazy Blachnickiego /dzięki nim kościół przetrwał komunę/, Odnowa w Duchu Św. zbliżają nas do Zielonoświątkowców, Metodystów. Fakt są to wspólnoty wymagające nie wystarczy klepać paciorki i dawać na tacę. trzeba wiarą żyć, troszczyć się o bliźnich, szczególnie biednych. czytać codziennie biblię / każdy chrześcijanin powinien dążyć do osiągnięcia doskonałości chrześcijańskiej rozumianej praktycznie jako codzienne osobiste uświęcanie każdego wierzącego./...Kler sam se winien. Nie wystarczy już grozić palcem, wołać o kasę, do tego połowa purpuratów była umoczona w SB. Duchowość katolicką zamknięto w klasztorach karmelitów, jezuitów itd. by wierne owieczki trzymać w strachu. Teraz pretensje. Ludzie potrzebują Boga, Ducha i Go szukają niekiedy na własną rękę...
Olej2020.01.14 23:17
W Polsce tak szybko kościół się odrodzi jak szybko Polakom dobiorą się do skóry oprawcy naciskający na Polskę ze wszystkich możliwych stron. Gdy zaczniemy ginąć będziemy szukać ratunku w kościołach. Taki to naród niepomny tego co zawdzięcza Bogu w chwilach swojej kruchej wolności. Taki to naród, który w swoich szkołach deprawuje młodzież, sieje zło na uniwersytetach gdzie powinno się czcić Ojca świętego Jana Pawła II, patriotów ginących przez dziesiątki lat za wolną Polskę. To my pozwalamy by wolność znikała w głowach młodych pokoleń, a zastępowało ją bezhołowie.
Wxyz2020.01.14 23:11
Kościół nie zaniknie stracił na ilości ale zyskuje na jakości wiernych.
tomasz nowak2020.01.15 10:52
Prawda.Docelowo,czyli za 20-30 lat stanie się czymś na kształt wspólnoty Amiszów-tak samo"elitarny",tak samo postrzegany przez ogół jako niegroźne dziwactwo.
Miriam2020.01.14 22:54
Spokojnie panie Tomku, spokojnie. Nie lękajmy się,"...a bramy piekielne go nie przemogą"(Mt16,18). Prawda zwycięży!
demokracja2020.01.14 22:35
To co Pan Terlikowski pisze.....słyszę i czytam od 40 lat...Od kiedy teolog pisze jak bedzie.....teologia nie ma nic wspolnego z wróżeniem. Teologia to specyficzna nauka ..zajmuje się tym co Bóg mówi teraz. Bardzo duzo teologów o tym zapomniało.
raf2020.01.14 22:25
po owocach poznacie ludzi katolickiej hierarchii kościelnej i zakompleksionych dewocyjnych katolików - pustka i zgorszenie - ohyda spustoszenia Oto dar Boga dla chrześcijan w Polsce - koniec z bałwochwalstwem i zgorszeniem pod szyldem Jezusa. Czas na antyreligijne biblijne chrześcijaństwo - małych, prawdziwych i wolnych grup chrześcijan.
ręce_które_głaszczą2020.01.14 21:16
Przywiodło mnie tu Stronnictwo Popularów. Kochaj Kaszkiet, Frondo
ciemny lud2020.01.14 21:04
A ja zapowiadam zanik rozumu u pana Terlikowskiego
tomasz nowak2020.01.14 20:16
Oczywista oczywistość.Dziwne jest tylko to że ktokolwiek kwestionuje ten fakt.Badania ISKK wyraźnie pokazują że przez ostatnie 30 lat frekwencja na niedzielnych mszach spada na łeb na szyję a "Pełne Uczestnictwo w Mszy Świętej" czyli udział w komunii(a wcześniej w spowiedzi) dotyczy tylko ok.15% wiernych.W poprzednim roku odnotowano rekordowo niską słuchalność Radia Maryja(1,4%).Również jest to wynik systematycznej tendencji spadkowej.Nie wiem jak u Was ale u mnie 30 lat temu kolędę przyjmowali wszyscy lub prawie wszyscy.Dziś,a dokładnie wczoraj,jak przepytałem ministrantów,przyjmuje co dziesiąty.Osobnym tematem jest liczba powołań,wielokrotnie niższa niż 20-30 lat temu a,co warto podkreślić,i tak najwyższa w Europie gdzie średnia wieku księży wynosi 67 lat.Terlikowski ma rację w jeszcze jednej,bardzo ważnej sprawie:kwestia wiary,religii,kościoła jest dla młodego pokolenia Polaków totalnie nieistotna,przestaje być tematem wartym dyskusji czy choćby sporu.I to jest chyba znacznie gorsze dla KK niż jakakolwiek krytyka.
Kinga2020.01.14 20:06
i co bym się głupio uśmiechał panie Terlikowski z tego zdjęcia. czy jest się z czego cieszyć. Jeśli Pana proroctwo się spełni, to Pan wyląduje w więzieniu wsadzony tam przez lewaków i zwolenników Korwina i Bosackiego !!
Krystyna 2020.01.14 19:36
Terlikowski, kup sobie flaszkę i walnij się w czaszkę!!! Jak mówiła pewna debilka. Koścoły są PEŁNE!!!!!!! Choć kościół dla mnie nie ideał, ale gro, to dobrzy kapłani.
Luzifer®2020.01.14 19:48
Krystyna, tepa dzido, od flaszki to masz Gmyza-Trotyla albo buskupa Glodzia kretynko jedna.
_-_2020.01.14 20:06
Won pederasto!
anonim2020.01.14 20:03
Koscioły pustoszeją w zastraszającym tempie, mam przykład po swojej Parafii. Niech Pani nie uzywa słow, których nie rozumie, pisze się GROS nie gro .
lena2020.01.14 20:05
Pani pewno mieszka gdzieś w południowo - wschodniej Polsce lub blisko Tatr. Warszawie już tak wesoło nie jest...
Beno2020.01.15 14:11
Tylko ilu Warszawiaków na weekend wyjeżdża? Po drugie Warszawa, to komunistyczne miasto i prawdziwych Warszawiaków, to już tam prawie nie ma, tylko zbieranina, którzy wyjechali do miasta i o swoich korzeniach zapomnieli.
Lennon2020.01.14 18:40
Stare zdjęcie. Terlik jest już dużo grubszy, przygotowany na wojnę atomową.
red2020.01.14 18:22
A co na to islam?
Leszek 2020.01.14 18:18
Terlikowski to zydowska onuca, taki farbowany lis, co na wszystkim sie zna.
andrzejhahn32020.01.14 17:49
kolejny katolicki imbecyl z wizjami
Bartosz2020.01.14 17:43
Największym zagrożeniem dla polskiego kościoła są fałszywi mędrcy pokroju Terlikowskiego.
Beno2020.01.14 17:16
Terlikowski, ty sam przyczyniasz się do takiej wizji Polski zlaicyzowanej i to bardzo. Twoje motto: W którego biskupa jeszcze uderzyć? Któremu dokopać? Szawle Terlikowski, Terlikowski, czemu mnie prześladujesz? To słowa Chrystusa do ciebie, Terlikowski.
Andy Semicki Rabin2020.01.14 17:04
Niech mnie Terlikowski nie wkurza. Niech napisze coś sensownego.
Maria2020.01.14 17:02
Panie Bodakowski, zamieścił Pan takie zdjęcie P. Terlkowskiego, że można mieć wrażenie, że P.Terlikowski cieszy się z upadku KK w Polsce. Poza tym, za obecny zły stan świadomości katolickiej wśród Wiernych, odpowiada Kościół Katolicki i Jego duchowni, zbyt otwarci na świat - MODERNIŚCI.W głowach Wiernych jest pustka, o ile nie podejmują edukacji religijnej na własną rękę. Do Kościołów wpuszczane są sekty protestanckie, jak "Kurs Alfa" i Odnowa w Duchu Świętym, oferujące tanie wrażenia!!!!Kiedyś można było ufać, że jak ktoś lub coś ma miejsce w Kościele Katolickim, to jest to ZDROWE DLA NASZEJ DUSZY.Niestety, od dawna tak nie jest! Już teraz trzeba szukać Kapłanów, wiernych Bogu, Krzyżowi i Ewangelii! Sposób odprawiania Mszy Świętej a zwłaszcza podawania Komunii Świętej- na stojąco, jest na to dowodem.Tak też się uczy dzieci, przystępujące pierwszy raz do Komunii Świętej.Kiedyś uczono, że jak Kapłan idzie z P.Jezusem to należy klęknąć.Obecnie Kapłan STOI z P.Jezusem i nie uczy, że należy przyklęknąć!!!! Czyje to wpływy, czyich rozkazów "wybrani" P.Boga słuchają??????Przykładów - negatywnych jest zbyt wiele!!! Oczywiście, są wspaniali Kapłani, którym ciężko przez tych modernistów i to są Kapłani, których szukamy!!!!!
Niejestemrobotem2020.01.14 16:59
Oczywiście, że dla PiSu sprawy światopoglądowe są istotne, wtedy i tylko wtedy, jak da się na nich zbić kapitał polityczny. Kościół już traci na znaczeniu. Widzę to w pracy, wśród znajomych. Jest prawie że ostra granica między pokoleniami. Starsze pokolenie-dość religijne. Chociaż też już mniej niż kiedyś. Niż jeszcze kilka lat temu. Moje pokolenie-ateiści, agnostycy, jak wierzący to w Boga, ale nie w hierarchów, nie popierający większości wymysłów kościoła. Mało kto jest wyjątkiem. Już w tej chwili kościół nie ma większych wpływów w moim pokoleniu. A czemu? Afery pokazują, że kościół nie jest moralnie wyższy niż reszta. A często wręcz przeciwnie. Partie prawicowo-katolickie też nie są lepsze niż inne. Kościół nie potrafił dotrzeć do nas, przekonać, że to co mówi ma sens, ani nawet zrozumiale wytłumaczyć swojego podejścia do np. seksu. Co chwila atakuje kolejne grupki, atakując ekologów odrzuca ekologów i ich przyjaciół, atakując LGBT odrzuca homoseksualistów i ich przyjaciół, atakując WOŚP odrzuca 80% polaków, broniąc pedofili wkurza 99% polaków. I w ten sposób nagle, jak to zsumować, wiele osób czuje, że kościół go odrzuca. Poza tym, prawie nikt w świecie pełnym nauki, wiedzy, z google i wikipedią, nie wierzy, że świat powstał tak jak w bibli jest napisane. W skrócie: nie zgadzamy się z kościołem i w niego nie wierzymy.
bogu2020.01.14 16:43
Zerżnął ode mnie! Juz dawno to przewidzialem.
Wies2020.01.14 16:40
Niech każdy wychowa swoje dzieci po katolicku a Pan Bóg dopomoże. Skoro w wielu przypadkach nie można dziś liczyć na wsparcie instytucji wychowawczych ( chociaż może to się zmienić - cud) to pozostaje wychowanie w rodzinie. Rozmawianie, tłumaczenie, przykład, i nie poddawanie się. Kto pamięta komunę ten wie ze religijność wśród młodzieży nie była wtedy taka różowa jak to się dzisiaj mówi. I Polacy dali radę. Jak mówił bł. Ksiądz Popiełuszko do głoszenia prawdy nie potrzeba wielu a są wśród nas dzisiaj wielcy Polacy. Co do oceny działań PiS-u to szkoda gadać. Terlikowski bredzi jak leming. Mamy wielkich Polaków patronów: św. Jan Paweł 2, sługa boży Kardynał Wyszyński, bł. ksiądz Popiełuszko, sługa boży ksiądz Blachnicki i wielu innych. To jest nasze bogactwo, którego nikt nam nie odbierze. Co do narodowców to pytanie czy chodzi o wierchuszkę czy zwykłych szeregowych bo to dwie różne sprawy. Myślę że niedługo jak Pan Bóg da zaczną się nawrócenia wśród liberałów. Niektórych już Pan Bóg "przycisnął" ( choroba, alkoholizm ). Może sobie przypomną jak mówili z babcią różaniec w kościołku. Trzeba mieć nadzieję.
Niejestemrobotem2020.01.14 18:58
To jest bardzo smutne. Piszesz, że trzeba mieć nadzieję, że ludzie zachorują, popadną w alkoholizm, bo wtedy nawrócą się do boga. A jeśli nie popadną to co, to źle, bo okaże się, że niepotrzebnie wierzyłeś? A jak się nie nawrócą? Naprawdę tak źle tym ludziom życzysz?
Wies2020.01.14 19:42
Pan Bóg daje szanse tym chorym i alkoholikom na nawrócenie a choroba często jest lekarstwem na pychę , alkoholizm skutkiem złego życia. Nikomu nie życzę , co innego skutki zła a co innego pomoc Pana Boga. Lepiej bez tych ostatecznych środków się nawracać. Ale jeśli się ktoś uprze to co poradzić, lepiej przez chorobę lub alkoholizm dojść do nawrócenia niż w pozornym szczęściu umierać. Zdrowia życzę.
Michał Pasierb 2020.01.14 22:08
Masz racje.Tak często bywa, że ludzie wtedy dopiero nawracają się;Miłosierny BÓG daje im ostatnią szansę.Jest takie powiedzonko :Pycha z drogi do nieba spycha.....Umierający na raka jelita grubego mason- mający najwyższy stopień wtajemniczenia- gdy zaczął robić pod siebie poprosił żonę ,żeby ta wezwała księdza mówiąc jej: Jednak nie jestem bogiem...Historia prawdziwa, aczkolwiek mistrzów masońskich raczej u nas nie ma zbyt wielu.
Niejestemrobotem2020.01.14 22:14
Miłosierny? Raczej zły i okrutny. Zakładając, że Bóg istnieje i u kogoś kto nie zrobił nic złego, tylko w niego nie wierzy wywołuje cierpienie to jest okrutnikiem. Krzywdzi kogoś, dla swojej satysfakcji i ze swojej pychy. Jest tym złym. Cieszę się bardzo, że tak naprawdę boga nie ma. Inaczej naprawdę, ten świat były jeszcze dużo gorszy niż jest.
Michał Pasierb 2020.01.14 23:17
Nie jesteś robotem -to prawda- jesteś wrażliwym, poranionym zapewne głęboko człowiekiem.Masz skrzywiony obraz BOGA, który jest nieskończenie dobry i miłosierny.Jeśli ktoś nie czyni zła a żyje uczciwie ,najlepiej jak potrafi kierując się też dobrem innych to chociaż nie ma łaski wiary a "podskórnie" czuje,że musi być coś więcej ...jakaś transcendencja... otworzy się na nią i będzie poszukiwał, to BÓG nie zostawi takiego człowieka,gdyż JEZUS umarł za wszystkich.Widuję wielu wrażliwych wartościowych ludzi ale żyjących w stanie buntu przeciwko Stwórcy, z powodu zła na świecie, stawiających pytanie: Jak nieskończenie dobry BÓG może dopuścić do takiego strasznego zła i nie interweniuje, skoro jest Wszechmogący....-Nie umiem na to pytanie udzielić odpowiedzi, która zadowoliłby te osoby..Na to nie ma dobrych argumentów...Rozum nie wystarczy;potrzebna jest łaska wiary, modlitwa kogoś kto ufa BOGU za tę osobę..Jeśli jesteś kimś otwartym polecałbym Ci do poczytania Leszka Kołakowskiego "Mini wykłady o maxi sprawach" oraz " Czy Pan BÓG jest szczęśliwy i inne pytania" Chociaż to filozof, świetnie się go czyta ;polecam gorąco.On też był niewierzący. Pozdr.
Niejestemrobotem2020.01.15 15:44
W wolnej chwili postaram się zapoznać z twórczością pana Kołakowskiego. Chociaż na pewno nie będę miał na to czasu w najbliższej przyszłości to zapisałem sobie to nazwisko. Co do psychoanalizy mojej osoby, pozwolę sobie się nie zgodzić, nie zostałem poraniony. Czy wrażliwy... Nie wiem, myślę, że pewne rzeczy ruszają każdego, nie tylko mnie. W każdym razie dziękuję za sugestie lektury i niezwykle jak na standardy frondy kulturalny komentarz. Pozdrawiam.
Michał Pasierb 2020.01.16 23:19
Cieszę się, przepraszając za nietrafioną (acz nie do końca) ale niezamierzoną psychoanalizę.Bardzo polecam Leszka Kołakowskiego;naprawdę warto.Przypomniał mi się jeszcze jego niedokończony esej "JEZUS ośmieszony" znaleziony po jego śmierci w paryskim mieszkaniu...A co do FRONDY..to chyba przestanę tu zaglądać;a z pewnością daruję sobie czytanie komentarzy i zamieszczanie własnych.Właśnie z powodu standardów...Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam, życząc wszystkiego co najlepsze w tym nowym roku.
Wies2020.01.15 10:46
"Mądrością życia jest widzieć sens cierpienia" To cytat z pieśni pielgrzymkowej. Twoje spojrzenie na świat jest płytkie i nie uwzględnia życia wiecznego. Z takiej perspektywy trudno coś zrozumieć i zobaczyć. Cierpienie jest tajemnicą i trzeba pytać tych którzy dziękują Panu Bogu za cierpienie bo dopiero wtedy zrozumieli swoje położenie. Powodem cierpienia na ziemi jest grzech. Na początku stworzenia nie było cierpienia.
Niejestemrobotem2020.01.15 11:56
Powodem cierpienia jest to, że tak nas ukształtowała ewolucja. Ewentualnie to, że świat nie jest doskonały, a nie jakiś grzech. Uważasz, że 7 letnie dziecko, umierające na raka, albo 2 dniowe niemowlę z zespołem arlekina, zdarzyły na tyle nagrzeszyć, że zasługują na to? A zbrodniarze nazistowscy byli super i temu mogli żyć do później starości? Gdzie tu sprawiedliwość?A może winny jest grzech pierworodny? Ale on powinien dotyczyć wszystkich. A raczej nikogo, bo czemu mamy być karani za to co ktoś inny zrobił? Życia wiecznego nie ma, null. To nie płycizna, to fakt naukowy. Cierpienie ma czasem sens, ale baaaardzo rzadko. Zwykle lepiej jest je minimalizować.
leszczyna2020.01.15 13:33
Fakt naukowy, że nie ma życia wiecznego? Który naukowiec stwierdził ten fakt?
adam2020.01.14 16:28
Zanik TAKIEGO kościoła..stratą nie będzie..!
Durczykiewicz2020.01.14 16:16
Znajomy ksiądz odpowiedzialny za harcerstwo opowiadał w zeszłym roku, że chorągwie w Polsce nie chcą zapisu w statucie odnoszącego się do Boga. Chorągwie polonijne z zagranicy akceptują taki zapis, nasze rodzime w ojczyźnie już nie. To potwierdza słuszność tez p.Terlikowskiego. Wstyd, ale co zrobić? Tak jest i kropka. Ów ksiądz tłumaczył to także faktem, że Polska po '89 roku nie oczyściła się z komunizmu, nie tylko wśród sędziów, jak widzimy, ale także w harcerstwie.
Marek212020.01.14 17:36
Czyli niewiele rozumie z rzeczywistości. Komunizm jak widać jest dobrym na wszystko wszechwyjasnieniem. Nie wyjaśniającym niczego.
Niejestemrobotem2020.01.14 17:57
Na pewno przez komunizm :D Nie pamiętam nawet komunizmu, a też w Boga nie wierzę. To jakim to faktem wytłumaczyć?
ZERR02020.01.15 2:09
Chorągwie w Polsce czyli kto? Kolejna instytucja, przez która przeszedł marsz lewaków, maszerujących przez instytucje. Pochód zwierząt w ludzkiej postaci, gorszycieli maluczkich, a zapewne i pedofilów, bo to idzie w parze.
KATOLIK2020.01.14 16:06
"młodzi nie mają związku ze swoją parafią.." - a jak mają mieć skoro naukę religii wyprowadzono z sal katechetycznych do szkoły, a ponad 50 % katechetów to ludzie świeccy. Młodzi nie mają związku nie tylko z parafią, ale nawet z osobami duchownymi, bo religii uczą świeccy katecheci. Sam Kościół do tego doprowadził a teraz wielkie larum?
Beno2020.01.14 17:20
Całkowita racja.
ZERR02020.01.15 1:43
Nie Kościół, tylko komuniści. Powiedział o tym osobiście Urban. To był jeden ze sposobów na zwalczanie katolicyzmu, zaraz obok wypromowania Owsiaka.
abrakadabra2020.01.15 8:43
Człowieku, ty tak pie.do.lisz bez sensu dla jaj czy jesteś takim debilem,że w to wierzy co pisze?
ZERR02020.01.15 11:02
Jedynym debile w tej rozmowie jesteś ty. Jakbyś miał krople oleju w pusty łbie, mógłbyś znaleźć wskazany tekst Urbana, ale ponieważ jej nie masz, pozostaje ci wzorem podobnych tobie bełkotać obelgi. Pies cie trącał
Kk2020.01.14 16:03
Ha ha ha ha ha ha ha. ODLOT!! IDŹ KRETYNIE, DO KOŚCIOŁA w mniejszych miejscowościach!!! A, TO JEST POLSKA!!!! Od 100tys.w dół. FULL!!! PEŁNO!! Widzę, też mankamenty. Ale GRO, to dobrzy kapłani.
Niejestemrobotem2020.01.14 16:41
Ogólnie w skali kraju jest to dużo mniej niż było. Jak ja chodziłem do szkoły, to nawet w dużych miastach na religię prawie wszyscy chodzili, a teraz? Ankiety wskazują, że już koniec ery katolicyzmu się zbliża.
Luzifer®2020.01.14 15:54
I znowu Tomasz T. napisal prawde. Darth Jedraszewski, gdanska pijaczyna Glodz "Flaszka", wszystkie mowy nienawisci od czarnych i purpurowych szamanow skutecznie pomagaja i przyspieszaja odejscie od kosciola i wiary. A ostatnia coraz czesciej praktykowana jest w sercu a nie w towarzystwie zboczonych, zmanierowanych i zepsutych katabasow. Owieczki nie daja sie juz coraz czesciej zastraszyc. A szczegolnie mlodzi ludzie. Wiec Jedraszewski i podobni - merci.
abrakadabra2020.01.14 15:52
Prawda jest taka,że kościołem rządzą bardzo starzy, konserwatywnie skostniali hierarchowie, którzy mają świadomość rychłej śmierci i jedynie czego pragną to do tej śmierci niczego nie zmieniać, aby w luksusach mogli jeszcze na tym świecie czas spędzić. Ich generalnie wali co będzie z kościołem po ich śmierci.
Bystry.2020.01.14 15:43
Panie Terlikowski kto dokonał zamachu na Arcybiskupa Wielgusa ten jest winien zamieszania w śród Kapłanów szczególnie wśród kapłanów zakonnych.
uwaga na zakamuflowanych lewicowców i liberalów2020.01.14 15:42
1. PanTerlikowski znow manipuluje - straszy przed TOTALNA laicyzacją (co jest przesadą) i jednoczesnie mowi - "sprzyja temu PIS". Panie Terlikowski - 'wina Pis-u' - -to juz slyszelismy od pana Tuska i od Kodziarzy, wiec widzimy juz dokladnie po czyjej stronie pan jest. Poza tym ciagle pan mowi, jak bardzo ceni takich lewicowcow i liberalów jak Szymon Holownia, abp Rys, o Kramer, i do nich PO-dobni. 2. Zgadzam sie z opinią P.Bodakowskiego, iz dzisiejsi wolnosciowcy są wykorzenieni (w srodowisko wolnosciowców weszla rowniez lewica udajaca konserwatystów)
jestem cyborgiem a12020.01.14 15:24
wasz posoborowy to moze zniknac ,prawdziwy ocaleje
Moshe Cvel2020.01.14 15:22
Z religijnością ludzi różnie bywa i bywało ale lepiej jest jak wiemy kto ma jakie zasady moralne. Lepsze przegrywa z gorszym to sie dzieje od wielu , wielu wieków ale lepsze nigdy nie przegra o ile my sami będziemy dobrzy dla siebie. Miłujcie się........
Polak Ateista Dumny Gej2020.01.14 15:16
Terlik odkrywa Amerykę, a przecież ten proces zachodzi i jest znany od co najmniej 30 lat, czyli początku lat 90 okresu przemian społeczno-gospodarczych i czasu wolnej Polski. Prawactwo jak zwykle się obudziło z ręką w nocniku i dobrze :)
abc2020.01.14 15:13
Niestety do tego zaniku wiary bardzo przyczyniaja się wątpliwej jakości publicyści chrześcijańscy, którzy zamiast budzić ducha w narodzie piszą tak , żeby nikomu się nie narazić. Brak wiary i brak odwagi - to jest całe zło.
ZERR02020.01.14 15:04
Pustoszał będzie nie tyle kościół, ile cała zawszona Unia europejska. Co za głupoty... już za kilkanaście lat Europa dojdzie do punktu bez powrotu i zacznie się gwałtowne wyniszczanie rodzimej populacji europejskiej. z naciskiem na słowo - gwałtowne. to jest oczywisty skutek zateizowania tejże ludności. żaden kraj ani naród nie może przetrwać, jeśli nie opiera się na czymś, za co warto bić się, walczyć, ryzykować życiem a czasem i zginąć. Hahahahaha... już to widzę, jak katofobiczna tłuszcza idzie na front w imię praw gejów i osób zmiennopłciowych, albo w imię obrony lodowców i w imię prawa do prześladowania normalnych ludzi palących w piecyku drewnem.
_-_2020.01.14 15:08
100% racja!
robaczek 2.02020.01.14 15:39
wypowiedz typu wrzuce tu wszystko, moze ktorys argument trafi a jak nie to wyjdzie ze tylko ja to rozumiem MISIEK KUZWA jakies zwiazki przyczynowo skutkowe ??????? sie tak tez zastanawiam jak ten starozyny swiat istnial z tyloma kultami??? a kiedu zaczal sie upadek Rzymy?? hmm nie czasami wtedy kiedy przyjeli chrzescijanstwo ?? ;] miśki!!!! jak u nas kosciol zdobywal Europe, Arabowie przezywali taki rozkwi ze my przy nich bylismy brudasami z jaskin pelnych gówna. Dopiero odrodzenie ( czyli odwrocenie si od Boga) przynioslo jakis postep. no wlasnie postęp .. jak to jest ze zawsze najwiekszym wrogiem postepu jest religia???? zastanawialiscie sie kiedys? kuzwa dobrze ze te lewaki istnieja bo byscie nawet leków nie mieli!!! a za stosowanie ziółek, na stos przeklete czarownice!!! myslicie wy czasami samodzielnie??
ZERR02020.01.14 19:54
co za po[...] i pół[...] koleszka z uniwersalną teorią wszystkiego pies ci mordę lizał
Azd2020.01.14 21:05
KOLESZKA HAHAHAHA
abrakadabra2020.01.15 8:41
Serio chcesz merytorycznie rozmawiać z tym debilem zerro?
matematyk2020.01.14 14:48
Moim zdaniem Terlikowski niekoniecznie musi mieć rację. Myślę, że obecnie Polaków, dla których absolutnie najważniejszą rzeczą jest wiara (czyt. Święta Wiara Katolicka) jest ok. 10-15 procent. Najistotniejszym czynnikiem jest więc duża dzietność rodzin katolickich oraz żywy przykład wiary dawany przez rodziców. Oczywiście księża muszą to odpowiednio umacniać i co ważne, zadbać właśnie o te 10-15 procent, nie dostosowywać nauki Kościoła do współczesności, pomagać aby dzieci i młodzież z katolickich domów nie odchodziła z Kościoła. Resztę roboty "dokonają" czynniki demograficzne - jeśli z katolickich rodzin będzie 3-4 dzieci, a z niekatolickich 1 to raczej nie musimy się niczego obawiać.
Niejestemrobotem2020.01.14 16:38
Nawet jeśli z rodzin mocno katolickich będzie więcej dzieci (o ile tak będzie), to wiele z tych dzieci będzie uciekać od religii. Bo będą widzieć, że religia to nie przymus. Że księża nie są mocniej moralni niż inni ludzie. Będą żyć w świecie, gdzie religia to tylko jeden z wyborów, taki sam jak każdy inny. I będą wybierać to co im pasuje.
matematyk2020.01.14 17:41
Dlatego najważniejszy jest przykład rodziców. Ich pociechy muszą widzieć, że to jest coś nadprzyrodzonego, że ich rodzice autentycznie żyją Chrystusem.
Niejestemrobotem2020.01.14 18:02
I co to da? Jak i tak zobaczą, że ich znajomi nie wierzą w Boga, a też są szczęśliwi? I też są się dobrymi ludźmi? A z telewizora biskup będzie wyzywał kogoś kolejnego od zarazy. Rodzice nie pozwolą takiemu nastolatkowi na wiele rzeczy? To będzie miał żal, do nich i nie polubi zakazującego Boga. Pozwolą np. na Woodstock, halloween? To przekona się, że to nic złego. Będzie sobie idealizować wierzących, to ostro przeżyje rozczarowanie.
matematyk2020.01.14 19:26
Ciężko mi się w tym momencie wypowiadać jako ekspert, bo moja najstarsza córka ma dopiero 8 lat, głęboko jednak wierzę, że właśnie w ten sposób żyjąc, wcale nie pokazując wiary w jakiś cukierkowy sposób, pomogę moim dzieciom jej nie stracić. Mam nadzieję, że będąc szczerym i autentycznym (zawsze mówię dzieciom prawdę) zbuduję nie tyle swój autorytet, co autorytet Boży. Rodzice są w jakimś sensie obrazem Boga dla dzieci. Jan Paweł II mówił o tym, wspominając obraz z dzieciństwa - klęczącego ojca. Mam nadzieję, że za jakieś 15-20 lat, z pomocą Bożą uda mi się dzieci bezpiecznie wprowadzić w dorosłość. Pozdrawiam, z Panem Bogiem.
gdwyszsdfg2020.01.15 12:48
Stawiam dolary przeciw orzechom, że za dwadzieścia lat Pana córka będzie szczęśliwie żyła z mężczyzną swojego życia i żadne kościelne zasady nie obejdą jej w stopniu najmniejszym. A jeśli, z naciskiem na jeśli, zdecyduje się wziąć z nim (mężczyzną życia) ślub, to nie przed księdzem. Tak jest w całej cywilizowanej Europie. Dlaczegio w Polsce miałoby być inaczej. W Polsce zawsze tak samo, tylko później, no z wyjątkiem widelców...
lena2020.01.14 19:53
Pan Tomasz ma nastoletnie dzieci i podejrzewam, że ma żywy przykład jak to się dzieje w środowisku swoich dzieci. Dziś rodzice mocno wierzący i żyjący przykazaniami, dający dobry przykład, wcale nie muszą być wzorem dla dziecka, ponieważ masowy dostęp do internetu może mocno napsuć. Wieku nastoletnim dla młodzianów bardzo często autorytetem jest ktoś inny niż rodzic... Ja jako matka nastolatków zdecydowanie zgadzam się z diagnozą Pana Terlikowskiego. Poza tym dziś rodzic nie ma prawa nic narzucić, może tylko zachęcać , a czasami tylko i aż pozostaje modlitwa.
Rozum2020.01.15 0:21
3-4 nie wystarczy. 8-10 tak
_-_2020.01.14 14:36
No tak Panie Terlikowski. Kiedy Pan podpisał cyrograf tak jak "koń który mówi"? Dla pieniędzy to ludzie jak widać zrobią wszystko.Nawet swoją duszę sprzedają! Podziwiałem kiedyś tego Pana.Nieugięty, to był prawdziwy "Terlik"! A teraz? Kolejny "Giertych" Stara prawda:Nie należy wierzyć ludziom tylko Bogu Trójjedynemu.
_-_2020.01.14 14:30
Po co komentujecie wywody tego palanta??Przecierz z niego się śmieją nawet tradycjonaliści!
Prorok2020.01.14 14:22
Terlikowski, gdybyś ty wiedział wszystko to co wie Watykan na temat podstaw wierzeń, to byś już dawno został ateistą.
Al2020.01.14 16:45
Prorok, podziel się swoją wiedzą, po co czekac na Watykan?
Prorok2020.01.14 17:26
Al, na życzenie: Stanowisko Watykanu różni się od powszechnie rozumianej katolickiej wersji raju, ‘pierwszego człowieka’; ewolucji; itp. Np. stanowisko Watykanu (również takie było zrozumienie Jana Pawła II) jest, że biblijna opowieść o Adamie i Ewie jest mitem (oni nigdy nie istnieli), bo człowiek powstał w drodze Ewolucji, a wierzenia kształtowały się na ‘zapotrzebowanie’ wierzących. Poniżej wywiad George'a Coyne'a (amerykański duchowny katolicki), były dyrektor Obserwatorium Watykańskiego wyjaśnia szczegółowo te zagadnienie (przedstawia stanowisko własne i Watykanu ) – 7 części. (wersja angielska - można również wykorzystać automatyczne tłumaczenie na język polski - 7 części). https://www.youtube.com/watch?v=po0ZMfkSNxc https://www.youtube.com/watch?v=vjjDDhE8R5k https://www.youtube.com/watch?v=zyyySnUqCug https://www.youtube.com/watch?v=_eEmnhmAwPM https://www.youtube.com/watch?v=Nl1xmkVOyRw https://www.youtube.com/watch?v=xwDTBW8oxug https://www.youtube.com/watch?v=-qPHIS3n7Lw
leszczyna2020.01.15 0:37
Jan Paweł II nie uważał, że opowiadanie o Adamie i Ewie jest mitem, ale że jest pisane językiem mitu. Poza tym niekoniecznie należy stosować XVIII-wieczne pojęcie mitu jako nieprawdy, obecne choćby w popularnych gazetach w wyrażeniach prawda-mit. Czy wspomniany amerykański ksiądz to ateista?
Prorok2020.01.15 4:21
Leszczyna, • “Czy wspomniany amerykański ksiądz to ateista?” Nie, George Coyne nie jest ateistą, ale jego praca naukowa kompletnie zaprzecza katolickim, laickim (powszechnym) poglądom, i jego wierzenia są ściśle dopasowane do nowoczesnego, naukowego świata. • „Jan Paweł II nie uważał, że opowiadanie o Adamie i Ewie jest mitem, ale że jest pisane językiem mitu” Papież Jan Paweł II w 1996r. oświadczył do Papieskiej Akademii Nauk, że Charles Darwin dał nam początek naukowego zrozumienia Ewolucji co współczesna nauka potwierdza, i że to jest obecne oficjalne stanowisko Watykanu (zobacz część 3/7 – czas od : 2:18) Oczywiście, nowe czy zaktualizowane stanowisko Watykanu w 1996r. o Ewolucji wymagało zrewidowania pojęcia o ‘Adamie i Ewie’. Watykan uznał później, że najlepszym rozwiązaniem będzie przyjęcie koncepcji, że procesy Ewolucji następowały w sposób naturalny a w pewnym momencie Bóg tylko ‘interweniował’ i wszczepił tylko duszę w już istniejące życie. Zobacz George'a Coyne'a książkę: Wędrówka w kosmos: Ludzie poszukujący sensu (“Wayfarers in the Cosmos: The Human Quest for Meaning Dec 1, 2002”) Oczywiście, że takie ‘godzenie nauki z wiarą’ jest nie do pogodzenia dla wielu, a szczególnie takich jak Terlikowski, który woli zastosować wersety biblijne literalnie.
robaczek 2.02020.01.15 13:51
OJ PRZESTAŃ JUZ!!!!!!!!! wiesz ty chlopie ile babcie przez ciebie teraz ryczy!!!!!! s samobójstwa na plebanii! zerwane związki z ministrantami!!! ciąże kiucharek księdz!! armagedon!!!!! nie mów im takich rzeczy! dla nich Jezus byl Polakiem ;] a nauka ???? no weż!!! przeciez to lewaki wymyslają!!!
leszczyna2020.01.15 18:34
Piszemy o różnych sprawach. Odniesienie do mitu u Ciebie oznacza zawiązanie do teorii ewolucji, ja miałam na myśli cykl przemówień papieskich, opublikowanych pt. "Mężczyzną i niewiastą stworzył ich" z roku 1981, a więc sporo przed opisywanym przez Ciebie stanowiskiem Watykanu na temat ewolucji. Jest tam nowa o teologicznej interpretacji opisów stworzenia człowieka, co samo w sobie zgodnie z żydowską tradycją egzegetyczną ma pierwszeństwo przed materialną faktycznością zdarzeń. Choćby "adam" to "człowiek, ziemianin", nie imię konkretnego człowieka. Podobnie liczba pokoleń w rodowodzie Chrystusa nie jest zliczaniem kolejnych zstępnych, ale wyrazem przekonania, że pochodził On z rodu Dawida. To są od dawna znane rzeczy w nawet publicystycznej wersji biblistyki i nie wiem, gdzie miałyby prowadzić do ateizmu. O stosunku Terlikowskiego do biblistyki nie mogę nic powiedzieć, co by wolał, ale to człowiek z doktoratem, więc chyba problemy, jakie sygnalizujesz, przynajmniej ogólnie zna.
ect2020.01.14 14:16
Terlikowski, Terlikowski, spokojnie... Kościół nie zaniknie ani w Polsce, ani na świecie. Zaufaj Bogu a nie swojemu rozumkowi. Tak, może cud się zdarzyć i to nie jeden jeszcze.
abrakadabra2020.01.14 15:55
Oczywiście,że nie zniknie, ale zostanie przez społeczeństwo całkowicie zmarginalizowany. I całe szczęście.
ect2020.01.14 21:17
Do czasu zostanie zmarginalizowany, tylko do czasu ostatecznego zwycięstwa Kościoła, którego twórcą jest Chrystus.
Marian2020.01.14 14:09
A może ktoś zdiagnozuje jakie to siły jawne czy zakamuflowane są tak mocne , że tak się dzieje i w społeczeństwie gdzie jest 90% ochrzczonych może dochodzić do czegoś takiego i jak to się dzieje , że większość katolicka jest tak bierna, że właśnie te siły w/w mogą sobie tak mącić w Polsce. I jak to się stało, że jak żył nasz papież Polak Jan Pawel II obecnie święty to naród był i z Kościołem i z Papieżem a jak umarł Karol Wojtyła to tak szybko opadły emocje, które były od wyboru na papieża od 1978 roku przez kilkadziesiąt lat aż do śmierci do 2005 roku. Czy to wszystko było udawane a tylko z lęku przed komuną przed ZOMO wierni i nie tylko chowali się w Kościołach i chcieli być wówczas ze swoimi pasterzami a w rzeczywistości myśleli inaczej tylko tego nie mówili ? I w rzeczywistości chodzą jeszcze do Kościoła z przyzwyczajenia a tak na prawdę to żadni z nich szczerzy praktykujący katolicy wierzący w Boga i w naukę Kościoła zawartą w Katechizmie Kościoła Katolickiego i czytający Biblię i żyjący na co dzień według wskazówek Biblii ?
ZERR02020.01.14 15:05
Jakie siły? Oligarchia finansowa, co do sztuki pochodzenia niepolskiego. Inaczej mówiąc - międzynarodowi bankierzy.
antek.b2020.01.14 15:59
Maryjan,ja się o ochrzczenie nie prosiłem,tak samo jak te 90% na które się powołujesz ,więc to żaden argument.
Maria Blaszczyk2020.01.14 16:36
Ależ proszę, tylko najpierw uściślijmy. Nie 90% , tylko 86. Niby tych 4,5% różnicy to niewiele, ale po co pisać nieprawdę. Te siły to po pierwsze sam Kościół, który swoją obrzydliwością odpycha od siebie ludzi. Dawniej ludzie wiedzieli tyle, ile im ksiądz powiedział. Dziś mogą sobie sprawdzić np. jakie są ich obowiązki jako wiernych, że mają ślepo słuchać biskupów. I widzą, jacy ci biskupi są. Kiedyś człowiek nigdy biskupa nie widział albo widział raz na jakiś czas, z wielka pompą. Dziś słyszy go, gdy twierdzi, że zgwałcone dziecko nie tylko jest samo sobie winne, ale jeszcze uczyniło zło temu zboczeńcowi, bo go w grzech wciągnęło. Względnie, że jak jakieś dziecko jakić ksiądz wykorzysta, to przecież jest to wina rodziców. Słyszy go, gdy mówi o jego bliskich czy współpracownikach "zaraza". Widzi, gdy uwłaszcza się na państwowym majątku i oszukuje przed Komisją Majątkową. Słucha ludzi zgnojonych przez jednego z nich i myśli sobie, jak człowiek tak głęboko niemoralny ma być alfą i omegą jeśli chodzi o jego życie. Patrzy, jak gwałciciel i seksoholik stoi sobie bezwstydnie w pierwszym rzędzie przy co ważniejszych świętach. Druga rzecz, to nauka. Bogowie służyli w znacznej mierze do wyjaśniania tego, czego ludzie nie rozumieli. Skąd wziął się świat i miliardy stworzeń go zamieszkujących. Co to są gwiazdy. Co sprawia, że człowiek jest żywy - lub nie. Dlaczego krowa zdechła. Itd. W efekcie można było zostać spalonym na stosie za twierdzenie, że Ziemia jest sferą. Albo za bycie czarownicą, rzucającą uroki na krowy. No i okazało się to łgarstwem. Więc czemu reszta miałaby być prawdą? No i nie, religijność nie była udawana. Była szczera. Bo nie wiedzieliśmy wielu rzeczy, które wiemy dziś... Do tego osobiście jestem zdania, że papież Wojtyła, choć z pewnością nie był żadnym świętym i skandalem jest uznanie go za takowego za życia ofiar pedofilów działających pod jego nosem, był wielkim i wyprzedzającym swoją epokę politykiem. Który włożył ogromny wkład w to, jak Europa wygląda obecnie - bez żelaznej kurtyny i z Unią Europejską. Rzecz w tym, że niszczenie tego ogromnego dorobku, który dał nam wszystkim niespotykany w historii dobrobyt, bezpieczeństwo i standardy moralne, jest niszczone obecnie w znacznej mierze przez fanatycznych chrześcijan. Aha, a wg wskazówek z Biblii i Katechizmu żyć się nie da. Po pierwsze są sprzeczne, po drugie - nie do przyjęcia. Nie możemy już kamienować krnąbrnych dzieci, nie ma w nas zgody na niewolnictwo, a tym bardziej na katowanie ich zgodnie z jej wskazówkami, coraz więcej ludzi uważa kobiety za ludzi, mające prawo się odzywać, nawet w kościele, nosić włosy jakie uważają i niemające powodu by być posłuszne mężom. Nie możemy nawet słuchać biskupów, bo widzimy, że nie dość że są zepsuci do szpiku kości, to jeszcze głupsi od wielu z nas.
leszczyna2020.01.15 0:27
To Twoje credo antykatolickie, Mario? Parę rzeczy: Coś więcej o możliwości spalenia na stosie za twierdzenie, że Ziemia jest sferą? Chodzi zapewne o kulę, nie sferę geometryczną. Jak się poczyta tekstu dawne, np. XVIII-wieczne, jak Monachomachia bp Krasickiego, to chyba nie od dziś pisze się mało sympatycznie o duchownych. Akurat obecnie coś szczególnego się pojawiło? Niejeden raz czytałam kościelne przepisy i nigdzie nie znalazłam takiego, który by mi kazał "ślepo słuchać biskupów". Możesz wskazać, gdzie można coś takiego "sprawdzić"? Co to tego, skąd się wziął świat, to nawet awangarda naukowców jeszcze nie wie, co najwyżej stawia różne hipotezy cząstkowe. Owszem, wiadomo na przykład, że syntezy termojądrowe dały szereg pierwiastków i że ich ilość wynikła z jakichś uwarunkowań, ale nie wykryto, skąd wziął się pierwszy atom wodoru i dlaczego nadal nie jest tak, jak ponoć miliardy lat było. Tak że spokojnie. A co do Biblii, to pisałam Ci już, że prezentujesz ateistyczny fundamentalizm, bez rozumienia istotnej treści, za to z koncentracją na powierzchni tekstu. Dla pewnej grupy ludzi takie podejście może być istotną przesłanką do odrzucenia chrześcijaństwa, ale tu działa nie wiedza, ale akurat jej brak. I za to odpowiedzialność ponosi znaczną hierarchia kościelna, że tak mało wiedzy o Biblii i wierze jest wśród wiernych. Że zwłaszcza duchowni powinni być wszechstronnie wykształceni. No ale to jest postulat nienowy, zgłaszał go mało skutecznie, jak widać przez wieki, papież Grzegorz XIII, ten od reformy kalendarza.
ZERR02020.01.15 1:40
Wszystko co wypisujesz to są bzdury. Wiara, Bóg i Religia wcale nie służą wyjaśnianiu czegoś czego nie rozumiemy, tylko wyjaśnianiu, jak trzeba żyć, i dlaczego warto żyć w taki a nie inny sposób, i dlaczego warto walczyć a nawet zginąć dla tych zasad. Tylko tyle i aż tyle. Nie ma, nie będzie i być nie może żadnej "uniwersalnej" etyki czy moralności. a wasza, lewacko-ateistyczna jest nie do przyjęcia. Nikt też za wasze "prawa zboczeńców" głowy nadstawiać nie będzie. Nikt nie będzie wojował za socjalistyczno-lewicowy system niewolnictwa państwowego i lewackiej indoktrynacji. Strach pomyśleć, jakie zbrodnie i jaka pedofilia wyjdzie za dekadę, gdy już wasz zdemoralizowany reżim ujawni swoje zboczone oblicze... przecież jeszcze nie tak dawno, raptem 30-40 lat temu lewacy powszechnie wprowadzali prawa pedofilów. Skoro nawet w cywilizacji, która surowo piętnuje i karze za przestępstwa seksualne, trafiają się takie przypadki, to w świecie lewackim, gdzie swoboda seksualna jest podniesiona do poziomu praw człowieka, szambo wybije na niespotykaną dotąd skalę. Ujawnią się wszelkie pedofilskie nurtu, z lekka skryte za parawanem praw zboczeńców, i nieuchronnie dojdzie do zalegalizowania otwartej pedofilii, z czym doskonale współgra maniakalny import siły roboczej z krajów islamskich.
Niejestemrobotem2020.01.14 19:17
Tą siłą jest kościół katolicki. Od kiedy twarzą kościoła dla polaków przestał byś JPII, a stał się Rydzyk kościół tylko traci. Radio Maryja, nawet jak Waszym zdaniem niesłusznie, to kojarzy się z fanatyzmem, wymuszaniem własnej woli, lobbingiem politycznym. A to się ludziom nie podoba. W tej chwili ludzie słyszą wypowiedzi biskupów, które świadczą o braku szacunku do ludzi. Formalnie ofc. kościół każdego szanuje, ale co chwila ktoś jest zarazą. I za to nikt nie przeprasza. Za pedofili jak już nie da się dalej ukrywać kościół przeprasza, ale odszkodowań to nie chce płacić. Owsiaka atakuje, a nie potrafi mu udowodnić malwersacji, więc traci wiarygodność. Chce zakazać Harrego Pottera (w którejś szkole już go wyrzucił z listy lektur), czepia się muzyki, ośmieszając się. Ci, którzy chodzili z przyzwyczajenia, bo co ludzie powiedzą, już widząc, że nikogo to nie obchodzi przestali, część odeszła, bo kościół ich odrzucił. Część uznała, na podstawie danych naukowych, czy logiki, że Boga nie ma. Część uważa, że Bóg jest, ale poza kościołem. W świecie, gdzie nauka tłumaczy powstawanie świata odpada wiara, bo to tłumaczy świat. Normy moralne zmieniły się od czasów bibli. A nawet księża ich nie respektują. I w efekcie kościół traci.
Stanisław z Zabieganic Wielkich2020.01.14 14:07
Za mało religii w szkołach jest, to podstawa, tam dzieci i młodzież nasiąkają dobrymi wzorami. Zdecydowanie za mało. Na takie cele pieniądze muszą się znaleźć!
Marek212020.01.14 14:20
I muszą być przymusowe! I bez szóstki z religii nie można zdać do następnej klasy bez względu na inne oceny! Badania dziewictwa u dziewcząt co rok! Będziemy w 100% katolikami.:-)
abrakadabra2020.01.14 15:54
To chyba kpina ten wpis. Im więcej religii tym społeczeństwo głupsze, bo nie ma czasu się kształcić. A głupiemu społeczeństwo z łatwością można każdy kościelny kit wcisnąć.
MAVERICK JONASIK2020.01.14 15:55
Popieram. Nie ma bardziej destrukcyjnego dla KK działania, niż prowadzenie katechezy w szkole. KK za pensje nauczycielskie, sprzedał się diabłu. Każdy kto ma kontakt z polską szkołą, wie to doskonale.
Marek212020.01.14 17:32
Kosciol sam zepchnął religię w umysłach uczniów między michałki na których można robić 100 innych rzeczy olewając bezkarnie meritum.
janstan2020.01.15 14:06
Stanisław- nauczanie religii w szkole obecnie jest nudne, dla zarobku, tak jak i pozostałych prz. a dziecięce umysły są już zablokowane na ciekawość religijną. Kiedyś bardzo długo bodzcem bylo straszenie piekłem , ale to już nie działa. Przypomniano sobie, że Bóg jest Miłością. Dla dziecka jest to tabula raza. Dziecko nie ma poczucia czasu, nieskończoności, chce mieć tylko teraz.Musi przyjść Nowa Opowieść o relacji człowieka I jego Stwórcy.
asshole - pisane z małej litery 2020.01.14 14:03
@Szatan (pisane z wielkiej litery) asshole - pisane z małej litery
Luzifer®2020.01.14 15:55
sp.ierdal,aj
_-_2020.01.14 20:03
Big asshole!
Torchwood2020.01.14 14:02
Oby Terlikowski miał rację.
PMP2020.01.14 14:00
Efekty Soboru Watykańskiego II gdzie zdecydowano o desakralizacji Mszy i rozwodnieniu nauki katolickiej. Apostazja idzie od góry.
basetla2020.01.14 13:59
Coooooo? Po takim subito santo pontyfikacie?
waldi2020.01.14 13:45
Pan Terlikowski niestety ma racje
Maria Blaszczyk2020.01.14 16:13
Dlaczego niestety? Wszystko, co się kiedykolwiek zaczęło, ze swej natury musi się kiedyś skończyć. A akurat Kościół katolicki ze swoją pychą, nienawiścią, zbrodniami nie jest czymś, nad czym ludzie będą płakać. Dużo ważniejsze pytanie brzmi, niż co się kończy, brzmi "Co się zacznie"?
ZERR02020.01.15 3:10
Marksizm, socjalizm i lewica ze swoją pychą, nienawiścią, zbrodniami nie jest czymś, nad czym ludzie będą płakać.
Maria2020.01.14 17:04
Pan Terlikowski, nie będzie miał racji, o ile Wierni nie pozwolą na niszczenie KK kapłanom-modernistom!
STANISLAW2020.01.14 19:03
Polska miała juz gorszych proroków zagłady, były to głównie tuby sowieckiej gwiazdy kremlowskiej. Ten zaś prorok zagłady, niestety wspierany niektórymi wypowiedziami ks, Kobylinskiego, jest bardziej oryginalny, chyba spod gwiazdy syjońskiej, ale nie na pewno.
Szatan (pisane z wielkiej litery)2020.01.14 13:44
To jest odpowiedź na prawdziwe oblicze Kościoła Katolickiego, który działa jak korporacja/mafia. To jest odpowiedź na zepsucie w Kościele i tuszowanie przestępstw, zarówno na gruncie krajowym jak i w centrali, czyli w Watykanie.
Mercedes Bęc2020.01.14 20:29
Masz małego wacka, że się tak dowartościowujesz tym Sratanem z pisanym z wielkiej litery? Wacek i tak pozostanie mały...
robaczek 2.02020.01.15 11:14
ale argumenty w dyskusji ;] to juz chyba demencja ;] kaszka, spacer, siusiu, m jak milosc ;] wracaj do grafiku ; ]
man.of.Stagira2020.01.14 13:39
Te wypowiedzi najwyraźniej zapowiadają zanik o l e u m w głowie Pana Terlikowskiego. . najwyraźniej
2020.01.14 13:45
Bzdurzysz, Stagiroff. Terlik ma rację.
_-_2020.01.14 14:39
1."Terlik" ma zawsze "rację" 2.Gdy "Terlik" się myli to natychmiast wkracza punkt 1. xDDD
Paweł2020.01.14 13:48
Wygląda na to, że na tym zaniku zyskują tylko świeccy publicyści "katoliccy", którzy podpięci do finansowych kroplówek, najczęściej w rozmaitych instytucjach kościelnych lub państwowych, mają się całkiem nieźle.
STANISLAW2020.01.14 18:55
Temu potrzebne są już egzorcyzmy. Nie wierzę w ich skuteczniość, ale nuż?