Rawa Mazowiecka, 19 stycznia 2015 roku

Pan Maciej Lasek
Przewodniczący Zespołu do Spraw Wyjaśnienia Katastrofy Smoleńskiej

Szanowny Panie Przewodniczący,

Zwracam się do Pana Przewodniczącego z prośba o wyjaśnienie kilku spraw, dotyczących katastrofy smoleńskiej, o których wyjaśnienie zwracają się do mnie wyborcy.

Po pierwsze – czy gronie 34 ekspertów, wchodzących w skład tzw. Komisji Millera, były osoby mające wcześniejsze doświadczenie w badaniu katastrof wielkich samolotów pasażerskich? Ilu członków Komisji miało doświadczenie w badaniu tego typu katastrof, jakie wcześniejsze katastrofy dużych samolotów pasażerskich te osoby badały?

Po drugie – czy w gronie 34 ekspertów wchodzących w skład Komisji Millera były osoby mające doświadczenie w badaniu katastrof lotniczych, których przyczyną był wybuch na pokładzie samolotu? Ilu członków Komisji miało tego rodzaju doświadczenie, ile katastrof z wybuchem na pokładzie ci członkowie Komisji uprzednio badali?

Po trzecie – czy w gronie członków Komisji byli specjaliści z dziedziny materiałów wybuchowych, jeśli tak, to którzy członkowie Komisji są specjalistami w tej dziedzinie? Nadmieniam, że informacji o kwalifikacjach zawodowych członków Komisji nie wynika, by którykolwiek z członków Komisji był specjalistą w dziedzinie materiałów wybuchowych.

Po czwarte – czy członkowie Komisji przeprowadzali badania wraku samolotu na obecność śladów materiałów wybuchowych, jeśli tak to kiedy je przeprowadzali, przy pomocy jakiej aparatury je przeprowadzali oraz czy sporządzony został jakiś protokół czy ekspertyza z tych badań, a także jaki był wynik tych badań?

Po piąte – czy w składzie Komisji Millera znajdowali się specjaliści z zakresu fonoskopii, wyspecjalizowani w badaniu zapisów tzw. czarnych skrzynek? Jeśli tak, to jacy to byli specjaliści, czy i kiedy przeprowadzili oni badanie autentyczności zapisu czarnych skrzynek i jaki był wynik tych badań?

Po szóste – czy technologia zapisu czarnych skrzynek pozwala na rozpoznanie, na podstawie tego zapisu, ze na pokładzie samolotu doszło do wybuchu? Czy eksplozja powoduje jakąś charakterystyczną treść zapisu urządzeń pokładowych, pozwalającą na bezbłędne potwierdzenie (bądź a contrario wykluczenie) eksplozji materiałów wybuchowych na pokładzie?

Po siódme – na podstawie jakich badań i ekspertyz, przez kogo przeprowadzonych, Komisja Millera wykluczyła wybuch na pokładzie samolotu?

Z poważaniem
Janusz Wojciechowski
Poseł do Parlamentu Europejskiego