08.08.19, 09:00(fot. screen)

Minister Kasprzyk: Brygada Świętokrzyska nigdy nie kolaborowała z Niemcami. To propaganda komunistyczna

- Brygada Świętokrzyska nigdy nie kolaborowała z Niemcami. Powielanie takiej tezy to powielanie czarnej legendy Brygady Świętokrzyskiej, która została stworzona w okresie zniewolenia komunistycznego – powiedział szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jan Józef Kasprzyk.

- W najbliższą niedzielę odbędą się uroczystości 75. rocznicy powstania Brygady Świętokrzyskiej Narodowych Sił Zbrojnych. Podczas tych uroczystości zostanie odprawiona Msza św. w Katedrze Polowej Wojska Polskiego w intencji żołnierzy Narodowych Sił Zbrojnych, odbędzie się również uroczysty apel pamięci z udziałem Wojska Polskiego przy Grobie Nieznanego Żołnierza – poinformował Jan Józef Kasprzyk 

Według Kasprzyka, „uroczystości te są dopełnieniem tego, co stało się dwa lata temu”.Według niego, „75. rocznica utworzenia Narodowych Sił Zbrojnych została uczczona przez Sejm RP przez aklamację uchwałą, w której uznano iż Narodowe Siły Zbrojne były formacją, która dobrze zasłużyła się ojczyźnie”.

- Brygada Świętokrzyska NSZ powstała 11 sierpnia 1944 r. Jej żołnierze walczyli z Sowietami, Niemcami, z bandami rabunkowymi, które grabiły ludność cywilną. Brygada Świętokrzyska współpracowała w czasie akcji +Burza+ z oddziałami batalionów chłopskich i Armią Krajową” – zauważył.

Jak podkreślił „Brygada Świętokrzyska nigdy nie kolaborowała z Niemcami i to trzeba bardzo wyraźnie powiedzieć”.

- Powielanie takiej tezy to powielanie czarnej legendy Brygady Świętokrzyskiej, która została stworzona w okresie zniewolenia komunistycznego - dodał 

Uroczystościom patronuje prezydent Andrzej Duda. Udziału w obchodach odmówił Naczelny Rabin Polski Michael Schudrich.

bz/Radio Maryja

Komentarze

Pawel.nn2020.06.21 21:29
Oczywiscie że NZS nie kolaborowała tylko taktycznie współpracowała. Podobnie jak Jaruzelski który też nie kolaborował tylko taktycznie współpracował z sowietami. I podobnie jak NSZ zakończył tę taktyczną współpracę przy pierwszej nadarzającej się okazji gdzies na poczatku lat 90.
AAAtomek2019.08.8 20:16
IPN ipn.gov.pl/pl/dla-mediow/komunikaty/48409,Brygada-Swietokrzyska-NSZ.html?search=447778483498 cytat W styczniu 1945 r., w obliczu sowieckiej ofensywy, dowództwo brygady w obawie przed jej zniszczeniem przez zbliżającą się Armię Czerwoną i NKWD podjęło próbę wycofania się na zachód i uratowania jednostki jako siły zdolnej do walki o wolną Polskę. >>>> Dzięki lokalnym, doraźnym i taktycznym, porozumieniom z jednostkami niemieckimi Brygada rozpoczęła marsz ku zachodowi, <<<<< ku jednostkom alianckim. Podczas przemarszu Dowódca Brygady nie zgodził się na podporządkowanie i współpracę wojskową z Niemcami. Nie pozwolił też rozbroić jednostki. Ostatecznie jednostkę skierowano do Czech i pozostawiono samą sobie. Podczas przemarszu polski oddział nawiązał kontakty z czeskim podziemiem. Równocześnie wysłano emisariuszy do sztabu Naczelnego Wodza i wojsk alianckich. kurierhistoryczny.pl/artykul/co-z-brygada-swietokrzyska-jest-nie-tak,282 cytat Od grudnia 1944 r. żołnierze Brygady Świętokrzyskiej mieli ciche zawieszenie broni z wojskami niemieckimi, a podczas swojego marszu otrzymywali od hitlerowców zaopatrzenie, broń, leki, miejsca w szpitalach i kilku oficerów łącznikowych z Wehrmachtu i z SS, którzy zapewniali Polakom nieskrępowane przejście przez niemieckie pozycje i posterunki. Niemcy nie robili tego bezinteresownie. Zależało im, żeby Polacy stanęli z nimi ramię w ramię do walki z Armią Czerwoną. Dowódca brygady Antoni Szacki „Bohun” i jego zastępca Władysław Marcinkowski „Jaxa” robili natomiast wszystko, żeby tylko tego uniknąć. Nie chcieli oni przelewać krwi w przegranej sprawie i starali się zachować brygadę w całości do momentu wybuchu nowego konfliktu.
waldi2019.08.8 16:39
Z Niemcami kolaboruje od dawna Platforma Obywatelska
Agnieszka2019.08.8 15:28
A w tą obalona przez historyków haniebną, zakłamaną propagandę stalinowską wprowadza pana Dudę (zwanego prezydentem) jego wieloletni doradca szczycący się byciem "resortowym dzieckiem", który wylatuje przed szereg zapewniając, że mimo objęcia uroczystości patronatem honorowym ani prezydent ani jego przedstawiciel nie będzie brał udziału w uroczystościach ku ich czci i nawet w Mszy świętej za nich.
abc2019.08.8 14:09
Najlepiej by było gdyby ludzie mówiący o kolaboracji zamieścili w jakimś miejscu dokumenty potwierdzające ten fakt. Tak, żeby każdy mógł się sam przekonać. Poza różnymi sprzecznymi opiniami stron nie znalazłem żadnego konkretu, który by udowadniał takie działania brygady
GeralenvolkTeżNieKolaborowałStrugałCiupagi2019.08.8 13:01
Nie. Brygada nie kolaborowała. Po prostu przechodziła tamtędy. - Z tragarzami!? - Tak, tak. Z tragarzami...
Polak2019.08.8 11:57
Walczyła ramię w ramie z Niemcami przeciwko Polakom, ale nie kolaborowała... W PiSie jest jakiś nieustający konkurs kto się bardziej ośmieszy, czy jak?
ZERR02019.08.8 15:04
Szkoda że nie mogę (taki lajf) napisać, co mój śp. Dziadek robił z takimi jak ty "polaczkami" z sowieckiego zaciągu.
robaczek 2019.08.8 15:17
ahahhahahaha ;] dzidek no kurde mamy szczescie ze nie mozesz!! ufffff ;] wez se cos na reumatyzm lepiej ;]
Unrug2019.08.8 19:43
No macie! ... też chętnie bym pomógł!
Albert2019.08.8 11:53
Kompletny nieuk i dylentant w kwestii historii szefem Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych? W PISlamie nic mnie już nie zdziwi. Panie Kasprzyk - właśnie się pan skompromitowałeś na całej linii. Ale tak totalnie i nieodwracalnie.
Wiesław Kaloryfer2019.08.8 11:23
Ja rozumiem kwestionowanie ustaleń badaczy oraz śledczych z czasów PRLu, bo dla nich każdy, kto nie był przyjacielem Stalina był hitlerowcem. Ale o współpracy Brygady z gestapo czytamy też w ówczesnych meldunkach AK. Nawet dzisiaj weterani Armii Krajowej z tamtych terenów mówią to samo. Dlaczego to jest kwestionowane?
Max Fiend2019.08.8 10:46
IPN uprawia komunistyczną propagandę? Niemożliwe :-D
Młot na katolicyzm2019.08.8 10:35
Kasprzyk to bezczelny kłamca. NSZ to byli hitlerowscy kolaboranci. To wywiad niemiecki stworzył NSZ, po to aby polskimi rękami zwalczać partyzantkę, nieważne czy AKowską, czy ALowską. Całe to "narodowe podziemie" składało się z kryminalistów i szmalcowników. Bandyci przeklęci!
Zimny2019.08.8 12:20
Trochę wiedzy jeszcze nikogo nie zabiło także proszę posłuchaj: https://www.youtube.com/watch?v=Fu-Zey63bP0 https://www.youtube.com/watch?v=aj5UA6swTc0
Młot na katolicyzm2019.08.8 13:43
Wypier.dalaj z tą katolsko-bolszewicką szmatą Żebrowskim. To bydlę, które, gdy tylko otwiera pysk, wyrzyguje tonę kłamstw. Sram na tego dziada.
ZERR02019.08.8 12:43
Wiesz że jestes młotkiem? Za moich czasów była to zniewaga, nazwac kogoś młotkiem "ty młocie" No, ale sam się tak nazwałeś, nie wypada zaprzeczać
Młot na katolicyzm2019.08.8 13:44
Jest różnica między młotem a młotkiem. Młotkiem był przykładowo twój ojciec. Jego młotkowatość wykluczała używanie prezerwatyw i niestety musimy się z tobą dzisiaj użerać na tym gównianym portalu.
ZERR02019.08.8 15:15
:D ty młocie, co ty nie powiesz? będziesz się tłumaczył, że jesteś całym młotem a nie młotkiem? Ty jestes niespełna rozsądku
Hitler, Stalin, Szechter - na śmietnik historii!2019.08.8 9:54
Rozmowa z palantami z gazetki wybiórczej nie ma sensu. Podobnie rozmowa z bezmózgami którzy wszędzie tropią antysemityzm, ale będą urządzać wesołe tańce w rocznice wydarzeń, które umożliwiły zagładę Żydów.
JONASIK2019.08.8 9:43
Oczywiście, że "Brygada Świętokrzyska nie kolaborowała z Niemcami" "Kolaboracja" oznacza współpracę z wrogiem. A oni mieli niemieckich oficerów, niemieckie zaopatrzenie i dostawy amunicji oraz działali według rozkazów niemieckiego dowództwa. Jaka to kolaboracja? To jakby napisać, że Waffen-SS kolaborowało z Niemcami. Bzdura.
Zimny2019.08.8 12:19
Trochę wiedzy jeszcze nikogo nie zabiło także proszę posłuchaj: https://www.youtube.com/watch?v=Fu-Zey63bP0 https://www.youtube.com/watch?v=aj5UA6swTc0
JONASIK2019.08.8 13:50
Leszek Żebrowski ??? Niedorobiony ekonomista? Członek Socjalistycznego Związku Studentów Polskich??? Człowiek który opowiada takie bzdury: https://www.youtube.com/watch?v=vkd5nABroHc To ma być wiedza????? Buhhahahhahh :))))
ZERR02019.08.8 15:19
fajny filmik, sumienna poparta dokumentami wiedza. Boli cię prawda o twojej ludobójczej ideologii?
Marian2019.08.8 14:41
Gdyby to ode mnie zalezalo to za to co napisales pluton egzekucyjny, zasluzony.Jedynymi organizacjami wspolpracujacym z wrogiem byla PPR i jej zbrojne bandy GL i AL
ROZBAWIONY2019.08.8 9:40
w KACZYSTANIE JAK ZWYKLE BIAŁE NIE JEST BIAŁE A CZARNE CZARNE BANDYTA TO BOHATER A TCHÓRZ ŚWIĘTY
robaczek 2019.08.8 9:32
po co wam to? bo byli skrajna prawica to trzeba wybilać??? KOLABOROWALI i KU_RWA faktów nie zmienicie. to sie robic coraz bardziej żałosne! po co dzielic tak spoleczenstwo? w jakim celu? myslicie troszke? kto wami tak kieruje? kto wam zachod obrzydza? ???? myslicie????? stare a głupie jak but!
Unrug2019.08.8 9:51
Komunistyczne fakty są tyle warte co ty!
thom2019.08.8 11:24
Komunistyczny fakt, ci bandyci zostali pochowani w Monachium w co tz. " prawica " uważa za kłamstwo.
Unrug2019.08.8 19:40
Cały batalion? ... czy dwóch zdrajców?! bo to chyba robi róznice MAT-OLLE?!
robaczek 2019.08.8 15:16
;] sąd sądem ale sprawiedliwosc musi byc po naszej stronie!" kurw_a no nic sie nie zmienilo w narodzie ;] jak byl ciemny i tępy tak jest ;] piękne ;]
anonim2019.08.8 10:33
won ruska onuco
robaczek 2019.08.8 12:27
lochocho! ;] dziadek atakuje!!! ;] wez leki lepiej ;]
michu2019.08.8 9:31
Ważne żeby prawda o II wojnie przebiła się do światowych mediów. W Polsce wszyscy dobrej woli o tym wiedzą, ale na świecie różnie bywa ;)
Cogito ergo sum2019.08.8 9:26
Komuniści tworzyli nie tylko czarne legendy ale swoje napady rabunkowe przedstawiali jako walkę zbrojną. Przypadek „małego Franka”. Żydzi, którzy tworzyli wtedy aparat władzy uczestniczyli w tworzeniu czarnych legend polskiego ruchu oporu. Rabin jakby kontynuował tę czarną legendę
Maciek Arczyński2019.08.8 9:47
Nie chcesz docenić braci Bielskich? Fuj. A Daniel Craig się tak starał...
Unrug2019.08.8 9:23
Debile jednak wierzą i bezmyślnie powtarzają te propagandowe idiotyzmy! Podobnie jak bzdury o atakach z szabelkami na czołgi ... albo brednie wyssane z palca o Żołnierzach Niezłomnych! Jakim trzeba być bezmózgowcem, żeby uwierzyć w to, że Niemcy tolerowali oddział, który walczył i rozbijał oddziały niemieckie?! ... nooo że też Hubala tak nie potraktowali?! ;-)
Polak2019.08.8 11:59
Przecież ten oddział nigdy żadnemu Niemcowi krzywdy nie zrobił, od początku walczyli wyłącznie z Polakami.
ZERR02019.08.8 12:41
walczył wyłącznie z niemcami albo sowieckim bydłem Z Polakami - nigdy Nowa maniera po lewackiej stronie - uparcie nazywają się a to Polakami, a to patriotami, co z rzeczywistością nie ma nic wspólnego. Nie ejsteście żadnymi Polakami, tylko ojkofobicznymi internacjonalistami Słusznie nazywają czerwona zarazę - złodzieje szyldów.
Unrug2019.08.8 18:49
Właśnie o takich jak ty debilach pisałem!
Adrian2019.08.8 9:20
No tak, przecież naoczni świadkowie i historycy muszą się mylić :D
Unrug2019.08.8 9:26
Śmieszny jesteś i głupi :-)
Adrian2019.08.8 9:30
Śmieszny/a to jest pan/pani. Co do chorób głowy to nie będę się wypowiadał.
Unrug2019.08.8 9:44
Głupota to nie choroba, tylko cyt: "...niedostatek rozumu przejawiający się brakiem bystrości, nieumiejętnością rozpoznawania istoty rzeczy, związków przyczynowo-skutkowych, przewidywania i kojarzenia" No ale głupek nie musi tego wiedzieć!
Polak2019.08.8 9:43
Swiatkowie z Al i zydokomunistyczni pacholkowie Stalina. Ciekawe czy twoi potomkowie byli w z tych grób ludzi
Unrug2019.08.8 9:48
Idioci zapewne uwierzyli w twoje poglądy i narodowość.
Frog2019.08.8 10:13
Uwierzyli ci sami, co wierzą w kolaboracje NSZ zbrodnie w Jedwabnem itp antypolskie kłamstwa.
Adrian2019.08.8 10:56
Przepraszam ale nie rozumiem ani słowa :)
ZERR02019.08.8 10:55
jacy naoczni 'świadkowie' i jacy "historycy'? Bydło z komunistycznego naboru? Ciekawa sprawa, ale nie zauwazyłam, aby wlewackiemu bydłu przeszkadzała jawna kolaboracja AL, BCh i innych 'partyzantów' z okupantem sowieckim. Przeszkadza im WYŁĄCZNIE domniemana kolaboracja z okupantem niemieckim. Nie przeszkadza im równiez kolaboracja z okupantem niemieckim w wykonaniu żydowskich Judenratów, nikt w każdym razie słowa potyępienia nie usłyszał, co najwyżej niewyraźne słowa pełnego zrozumienia trudnej sytuacji.