Na wszystkich chętnych będzie czekać wykwalifikowana ekipa pielęgniarek, która bezpłatnie zmierzy ciśnienie tętnicze krwi i zbada wiek serca uczestników wędrówki. Pomiary wykonywane będą przez dwa dni, w namiotach kampanii na Pl. Biegańskiego.

Każdego roku, ludzie z całej Polski wyruszają na piesze pielgrzymi na Jasną Górę. Warunki pogodowe, które towarzyszą pielgrzymom w czasie ich wędrówki, często wpływają niekorzystnie na wysokość ciśnienia tętniczego. Upał pogłębia dolegliwości związane z chorobami układu krążenia u tych, którzy od dawna się z nimi zmagają, a u osób, które dotychczas nie miały podobnych problemów, może również niebezpiecznie obciążać układ sercowo-naczyniowy.

Najlepszym sposobem na ograniczenie ryzyka związanego ze schorzeniami układu krążenia jest odpowiednia profilaktyka. Jej podstawą jest systematyczne badanie ciśnienia tętniczego krwi. Wynik pomiaru, który przewyższa normę, może być pierwszym sygnałem pogarszającego się stanu zdrowia. W związku z tym, organizatorzy kampanii „Ciśnienie na życie” już drugi rok z rzędu zbadają stan zdrowia polskich pielgrzymów. Na wszystkich chętnych czekać będzie wykwalifikowana ekipa pielęgniarek, która nie tylko bezpłatnie zmierzy ciśnienie tętnicze krwi, ale dodatkowo przy pomocy innowacyjnej aplikacji[1], przeprowadzi badanie wieku serca.

Aplikacja „Wiek serca” pozwala stwierdzić, czy u pacjenta istnieje zwiększone ryzyko zachorowania na zawał serca lub udar mózgu. Występuje ono wtedy, gdy obliczony wiek serca jest wyższy od wieku metrykalnego. Dobra wiadomość – wiek serca można obniżyć! Może to uczynić każdy, kto zmieni dietę i styl życia na bardziej zdrowy oraz w razie potrzeby będzie skutecznie leczył nadciśnienie tętnicze, cukrzycę czy hipercholesterolemię. Obniżeniu wieku serca sprzyja pozbycie się otyłości poprzez stosowanie zdrowej diety, rzucenie palenia i zwiększenie aktywności fizycznej.

Pomiary będą odbywać się w namiotach kampanii „Ciśnienie na życie” 14 i 15 sierpnia. Pierwszego dnia między godziną 9:00 a 19:00. Drugiego dnia między 9:00 a 17:00.

Więcej informacji na stronie www.cisnienienazycie.pl

 ***

Informacje o Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej „Ciśnienie na życie

Polfa Warszawa Grupa Polpharma jest sponsorem ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Ciśnienie na życie”. Akcja ma uświadomić Polakom, jakie ryzyko niesie ze sobą brak profilaktyki schorzeń układu krążenia. Jak bowiem wynika z badania przeprowadzonego przez PBS w styczniu 2014 roku „Profilaktyka nadciśnienia tętniczego oraz zdrowego trybu życia dla serca wśród Polaków”, tylko 1/3 respondentów mierzy ciśnienie krwi regularnie. Ponad połowa badanych uważa, że kontrolę można rozpocząć po 50. roku życia lub dopiero po wystąpieniu zawału serca lub udaru, albo w ogóle nie wie, kiedy należy zacząć kontrolować ciśnienie. Panuje też przekonanie, że konsultacja lekarska i badania profilaktyczne są domeną starzejącego się pokolenia. Wyniki raportu pokazują, że wiedza o nadciśnieniu jest niekompletna i konieczna jest dalsza edukacja w tym zakresie.

Jednym z głównych zadań kampanii jest przeprowadzenie jak największej liczby pomiarów ciśnienia krwi oraz badań wieku serca. W 2013 r. w ramach kampanii udało przeprowadzić się ponad 250 tys. pomiarów. W 2014 r. badania będą wykonywane w centrach handlowych, podczas ważnych konferencji medycznych, biznesowych, masowych wydarzeń sportowych, pielgrzymek oraz kontroli drogowych.


[1] Aplikacja powstała w oparciu o wyniki Impact of atrial fibrillation on the risk of death: The Framingham Heart Study i publikację R. D’Agostino i wsp. Circulation oraz prace badawcze zespołu dra hab. T. Zdrojewskiego z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W badaniu wyliczono wiek serca dla osób w wieku od 30 do 74 lat, które dotąd nie przebyły ani zawału serca, ani udaru mózgu. Dlatego miarodajne wyniki uzyskamy tylko w tej grupie wiekowej.