Jan Grabowski atakuje Dudę za jego ,,słowiańską hucpę'' - zdjęcie
08.01.20, 18:32

Jan Grabowski atakuje Dudę za jego ,,słowiańską hucpę''

72

"Polskie władze, skompromitowane latami przeinaczania historii Zagłady, straciły jakąkolwiek wiarygodność oraz moralną legitymację do wejścia w spór na tym właśnie polu" - pisze Jan Grabowski, historyk, na łamach "Krytyki Politycznej". Według Grabowskiego nie dziwi, że prezydentowi Andrzejowi Dudzie odmówiono głosu w Jad Waszem.

Jan Grabowski jest synem Zbigniewa Grabowskiego, właść. Ryszarda Abrahamera, chemika. 

Według Grabowskiego Polską rządzą "nacjonaliści" i ilekroć przemawiają na temat Holocaustu, to "z oddali kłania się premier Morawiecki, mówiący o „żydowskich sprawcach Zagłady” czy też składający kwiaty na grobach żołnierzy Brygady Świętokrzyskiej NSZ".

Historyk twierdzi, że autorytetu w sprawie Holocaustu nie ma też prezydent Andrzej Duda, bo skrytykował swego czasu Bronisława Komorowskiego za to, że ten przepraszał w sprawie Jedwabnego.

Grabowski pisze, jakoby Duda i polskie władze "zniekształcały historię Zagłady" i wyzwalały "siły radykalnej antysemickiej prawicy, których istnienie i zasięg szokują światową opinię publiczną".

Następnie historyk skrytykował Dudę, pisząc o "słowiańskiej hucpie", którą miałby urządzać polski prezydent mówiąc o "trzech milionach polskich obywateli" zamordowanych przez Niemców.

"Trzeba doprawdy wielkiej dozy typowo słowiańskiej hucpy, żeby z takim ciężarem, z jakim nieudolnie mierzy się tu prezydent Duda, w ogóle ważyć się zabierać głos w imieniu żydowskich ofiar Zagłady" - napisał Grabowski.

bsw/krytykapolityczna.pl

Komentarze (72):

infor2020.01.10 9:14
kolejny śmieć, który mieni się być historykiem
Erwin W2020.01.10 8:31
Grabowski , żyd atakuje Polskę w ordynarny sposób. Jak nie być antysemitą?
filosemita antysyjonista2020.01.9 15:21
tzw. Grabowski to nie jest nawet żyd, bo chazaria to nie żydzi
Moshe Cvel2020.01.9 12:17
Pan Grabowski nie wyjaśnił jakoś w swoich pracach wielkiej tajemnicy ,która wszyscy Polacy , którzy przeżyli wojnę powtarzali. Polacy wyznania mojżeszowego zamiast walczyć z Niemcami jak reszta Polaków chowali sie po szafach , strychach i stodołach będac na utrzymaniu polskich chłopów , polskich rodzin. Gdy odchodzili to nie uregulowali należności za wikt i opierunek i za narażanie życia tych głupich polaków na śmierć swoją i swoich rodzin. Nawet jak szli na śmierć ci tchórze i oszuści nie chcieli sie podzieliś swoim majątkiem z potrzebującymi i wyniszczonymi wojną polskimi rodzinami. dolary , biżuterię chwali sobie w odbyt , pochwę , połykali tak ,że pośmierći Srali złotem. Nigdy więcej żadnej pomocy i litości nie wolno okazać tym ludziom. bo oni gojów traktują jak śmieci , pół ludzi , zabiciue przez syjonistę goja to mały występek a gwał na gojce to małe przewinienie zadamnia się z nieczystą. To nie są nasi bliźni .Jaby stodołe w Jedwabnym przekopać toby wiadomo było kto i kiedy oraz w jakiej ilości tam zginął.Panie Graowski załatw pan wykopki w Jedwabnem . dojdziemy do Prawdy Materialnej Polska tecgo chce a pan i syjoniści nie chcecie ale prace wydumane pan Grabowski pisze tyle tylko ,że bez pokrycia . nie ma tam kości i szkieletów sa jakieś opowieści ludzi ktorzy już nie żyja ale nie Polaków.
Kiel2020.01.9 10:43
Ale xxuj ja piexxxole!
anonim2020.01.9 10:28
TY ZYDOWSKI PROSTAKU ZDRAJCO DLACZE JESZ POLSKI CHLEB NATYCHMIEST BENICJA TEGO OSOBNIKA TYLKO NADAJE SIE DO BACY
anonim2020.01.9 10:12
GRABOWSKI TO PROFAN
anonim2020.01.9 10:10
DLACZEGO TEN RABULISTA PETA SIE I ZATRUWA POLSKE TO POSPOLITY ABDERYTA WYRZUCIC TA CHOLOTE ZYDOWSKA Z POLSKI
ada2020.01.9 9:52
Ni Polak, ni Żyd, a wredna żmija. Z uczelni powinien byc usunięty, Hartman też.
Unrug2020.01.9 9:51
Co można zrobić z takim *ujem?! Przecież urwać łeb, przy samej doopie, to mało!
lucjanhenryk2020.01.9 9:25
"Jan Grabowski jest synem Zbigniewa Grabowskiego, właść. Ryszarda Abrahamera, chemika" Dzięki "słowiańskiej hucpie" TACY Abrahamerowie mogą pluć na Polskę. CZY POWINNI? CZY MAJ MORALNE PRAWO?
basetla2020.01.9 9:22
Cóż po, Prezydent RP chanuki w tym roku w Pałacu nie zapalił?
Grizzly2020.01.9 8:51
Pier.... hochsztapler!
Marian2020.01.9 8:11
Grabowski bylby zadowolony gdyby Duda skladal kwiaty na grobach zydowskich policjantow.
klaus2020.01.9 7:32
czytam komentarze i większość jest słuszna, to że dziś nas opluwją na całym swiecie jest dużą zasługą nas samych , kogo my wybieramy aby nas reprezentowł,w Sejmie ,Senacie, a no tzw. elyty i te elyty suto wynagradzają te elyty które na nas plują, a pieniądze skąd może Rosja , Ukraincy Niemcy ,Żydzi dają na tego typu działalnosć no nie bo nie są głupimi kretynami, suto dostają dotacje od Państwa Polskiego czyli od podatnika polskiego, a co robią polskie służby a no ochoczo działają jeśli TVNnie, GW. opublikują materiał dot.tzw.prawej strony reakcja natychmiastowa, i nie są to przypadki ale swiadome i przemyslane działańia..
Cool2020.01.9 9:55
To prawda! ... Rząd pisowski sam finansuje i wspiera "polakożerców" . .. Co z ekshumacją w Jedwabnem ... panie Moszerawiecki???
Japa2020.01.9 7:03
Wreszcie jesteśmy solidarni w ocenie tego ,,uczonego " . Gdyby tak jeszcze w innych sprawach .
Wieńczysław2020.01.9 0:23
Mieszkam w Kanadzie, w Ottawie, i znam tego typka. Najgorszy sort.
Wojtek Polak2020.01.8 23:21
panie Abrahamer idź pan w piz... i nie pleć bolszewickich bzdur.„żydowskich sprawcach Zagłady” najwięcej za pznokciami w mordowaniu żydów w czasie IIwś mają żydzi z ameryki.przodkowie tych którzy teraz chcą okraść polaków. a kto rządzi w Izraelu żydzi {litwacy} czyli bolszewicy {zbrodniarze}.
Michał Franciszek Kalinowski2020.01.8 22:58
Jan "Grabowski" Abrahamer herbu menora. Nazwiska na polsko brzmiące zmieniali tylko wybrani tzw. utrwalacze władzy ludowej w PRL (1944-1956). Byli to głównie specjaliści, od zrywania żywcem paznokci, łamacze palców i kości, wybijacze zębów i wyjątkowi sadyści, twórcy i funkcjonariusze komunistycznego aparatu terroru (MBP, WUB, PUB, KBW, WSW). Normalni ludzie nie mieli potrzeby maskowania, bo ich ręce nie były umazane krwią elit niepodległościowych tak jak oprawców. Grabowscy to polska szlachta herbu topór, a ten tam powyżej to pierwszorzędny konsument czosnku i cebuli.
B522020.01.8 22:34
no to musisz podziękować postkomunie
Japa2020.01.8 22:04
Ej panie Grabowski , panie Grabowski . Jesteś dowodem, nie do obalenia ,że w Polsce panuje zbyt prawdziwa demokracja i wolność słowa. U nas nawet kłamcy i innej maści wariaci mogą mówić i pisać co im chory albo sprzedajny umysł podpowie I tak sobie myślę . może przydało by się wam pomieszkać i mądrzyć się tak jak w Polsce , w Turcji u Erdogana . Po rękach by Pan całował Prezydenta Dudę o możliwość powrotu. .
piotr2020.01.8 22:00
Grabowski tobie powinien byc wstyd za MORELA.MICHNIKA>WOLNSKA<KRWAWA LUNE,za ubekow,po wojnie.W UB bylo 50 procent zydow.Zamilcz,bo nie masz moralnego prawa obrazac POLSKIEGO PREZYDENTA I NARODU POLSKIEGO
marianl2020.01.8 21:53
Ten ciul to nie pan
Zygmunt III2020.01.8 21:15
Następny szkodnik polski. Takich ładować w bydlęce wagony i wysyłać tam, gdzie ich miejsce, na wschód ! Do Putlera !
stm.2020.01.8 20:59
To nie historyk to cep który nie potrafi wyciągać odpowiednich wniosków. A pisze to dlatego ,że p. Szewach Weiss komentował ta sprawę na konferencji i miał zdanie odmienne od tego wielkiego historyka. Sprawa Jedwabnego jest jasna, że szwaby dokonały to morderstwo. A to ,że żydy wprowadziły w błąd prezydenta Kaczyńskiego to jest wykorzystywane przez takich psełdo historyków. Wtedy na ich wniosek zaniechano badań w Jedwabnym gdyż oni tłumaczyli ,że po śmierci należy zachować zmarłym spokój i nie należy prowadzić badań. Wtedy też nie było zarzutów ,że to Polacy dokonali mordu. Po śmierci prezydenta wykorzystali sytuacje żądając upamiętnienia miejsca mordu wraz z uznaniem że Polacy dokonali mordu. I tacy historycy jak w/w w tym komorowski , kwasniewski tak twierdzą chociaż dowody są inne.
Arek2020.01.9 0:02
To nie cep, to zły człowiek wykształcony i popierany przez sobie podobnym, w końcu powinno się takich relegować, odbierać obywatelstwo. Komuchy zostawili w Polsce armię swoich popleczników i bezkarnie plują. Hańba
ff2020.01.8 20:42
ten człowiek zionie nienawiścią do Polski i do tego za ... nasze pieniądze
Arek2020.01.8 20:41
Po co piszecie o tym Grabowskim, tata nawet nazwisko zmienił, aby synalek mógł pluć na Polskę . Po prostu kanalia.
Alojzy Cedzidło2020.01.8 23:16
Nie on jeden zmienił nazwisko i co z tego ? Takich co to z Rakossowskij zmienili na Rokosowski , i takich co to np. z Izaaka Zimmermanna . zmienili na Jacek Polski , było we władzach PRL-u około 40%..Dziś walczą o koryto . A my ? Przed Bruksela musimy się domagać swoich praw .Panie ,,Arku " szanowny, trochę w tym i naszej winy .Może nie mojej i nie Pana Ale wyborców . Bo to przecież podobno tez Polacy.
Antoni2020.01.9 6:48
Zmioenił nazwisko aby tacy jak ty nie podpalali mu drzwi do domu
Cool2020.01.9 10:03
... jakby nie był takim c**lem i skurw**lem to nikt by mu drzwi nie podpalił!
Japa2020.01.9 14:45
Szanowny ,,Cool " Nie zgadzam się prawie całkowicie z Twoim przekonaniem . Żaden prawdziwy Polak tego nie zrobi . Zrobią ( i robili ) to dna moralne oraz czasem ludzie karmieni totalna polityką . A był taki przypadek z posłanką PiS -u
ZERR02020.01.8 20:35
przyjrzyjmy się z bliska sprawie rolników Stanisława Łopińskiego i Dionizego Ładosza ze wsi Wrotnów niedaleko Treblinki, których dr hab. Jan Grabowski opisuje następująco: "...Dla Żydów uciekających z Treblinki wieś Wrotnów, o której pisałem wcześniej, była miejscem niebezpiecznym. Poza wartami chłopskimi i polską policją na uciekinierów czyhali „woluntariusze” , którzy polowaniem na Żydów zajmowali się prawie zawodowo . Ładosz i Łopiński, obaj gospodarze z Wrotnowa, w 1942 r. zasłużyli się w oczach Niemców mordem dokonanym na zbiegłym jeńcu (lub też, jak wówczas mówiono, „niewolniku”) sowieckim..." Podstawą do takich i innych opinii na temat Ładosza i Łopińskiego miały być akta z archiwum dawnego Sądu Wojewódzkiego dla Województwa Warszwskiego sygnatura GK 318/427 [dalej: AIPN GK, 318/427. Przywołanie źródła mającego potwierdzać zasadność tych słów wygląda następująco: AIPN GK 318/427, zeznanie Jana Kosowskiego, 9 VI 1950 r., k. 281–283. Kłopot polega na tym, że najwcześniejszą datą znajdującą się w tych aktach jest rok 1952 (a nie 1950), sprawa ma tylko 238 kart (nie ma więc kart 281–283), a przede wszystkim żaden Jan Kosowski nie pojawia się w sprawie. Po dłuższych poszukiwaniach udało się ustalić, że taki dokument znajduje się w zupełniej innej sprawie, dotyczącej samoobrony chłopskiej ze wsi Międzyleś. Protokół przesłuchania Jana Kosowskiego z 9 czerwca 1950 r. liczy jedną stronę i nie daje żadnych podstaw do pisania o „wolontariuszach, którzy polowaniem zajmowali się prawie zawodowo”…”. Czyli dr hab. Jan Grabowski całą swoją filipikę przeciwko dwóm rolnikom z Wrotnowa jako „wolontariuszom Holocaustu” z bronią daną przez Niemców w garści, żeby „polować na Żydów” – opiera na NIEISTNIEJĄCYCH stronach istniejących akt i na zeznaniu z 1952 r. przyczepionych do akt sprawy z 1950 r. więcej: http://rozowypanther.blogspot.com/search?updated-max=2020-01-05T12:58:00-08:00&max-results=7 Recenzja „Dalej jest noc” czyli IPN kontra historyk Grabowski i inni eksperci.
Alojzy Cedzidło2020.01.8 23:00
No i co z tego , panie , ZERRO " " Za takie wpisy to u nas ,, niezależny " Sąd może Panu dołożyć taką dolę , że tylko komornik może ją od Pana wyegzekwować. Grabowskich , Grossów , Jażdzewskich jest ci u nas ,,skolko ugodno " Ostatnio to i Wladimir Władimirowicz ma takie same zdanie . A my , nie ja nie Pan , Polacy jeszcze ich zapraszamy na odczyty . Jakie są nasze możliwości postawić ich do pionu czyli zmusi ich do pisania prawdy o naszej historii Nikłe . Prezydent ostatnio stanął wreszcie na wysokości zadania , czyli pokazał,że jest Polakiem . I co ? Co totalni na to ? Reasumując . Jeśli dalej do stanowisk bardzo ważnych w państwie dopuszczać będziemy slawnych lekarzy . nic się nie zmieni.A jeśli jeszcze w nadchodzących wyborach zmienimy Prezydenta , np na pana Biedronia , to takie wpisy jak Pana , cenzura na mur nie puści.I będzie jak było. Albo gorzej .
Dariusz2020.01.9 12:55
Według Grabowskiego tym gorzej dla faktów.
Ka2020.01.8 20:28
Jak TACY ludzie mogą spojrzeć na siebie w lustro???!!! Diabeł jest królem kłamstwa, a TACY jego sługami.
Dariusz2020.01.9 12:52
Mają na to prosty sposób.Nie mają luster w domu.
Krzysztof2020.01.8 19:37
Obserwuję, że duża część(może większość?), krytyków PIS-u są rodzinnie związani z kolaborantami "socjalizmu" - pochodzą z rodzin beneficjentów poprzedniego systemu: milicji, ludowego wojska polskiego, działaczy partyjnych. No cóż od dzieciństwa ich umysły nasiąkały tym co w domu się działo, mówiło. A to nie znika z nas!
K.A.2020.01.8 19:27
Po co piszecie o jakimś dupku Grabowskim ?.
zenek2020.01.8 21:11
Dupkiem to jesteś ty nieuku, a nie profesor Grabowski.
Japa2020.01.9 14:33
,Zeniu " drogi . Napisz wreszcie coś konkretnego o swoich przekonaniach . Bronisz swojego brata w wierze. Jesli on ma tyle sapiensu co Ty to te tytuły zdobył na WUMLU i to jednorocznym. Albo na Akademii 1 Majowej .
ada2020.01.8 19:27
O, w mordę! Mordechaj Grabowski znów pitoli. Odwieźcie go do granicy i pomóżcie kopniakiem w jej przekroczeniu.
zenek2020.01.8 21:09
No cóż? Historyczna prawda boli!
Cool2020.01.9 10:01
Zenek, masz robaki w głowie! ...ten idiota nie wypowiedział ani jednego słowa historycznej prawdy! ... ... i jest zwykłym skur....em nie zasługującym na prawo pobytu w naszym Kraju!
Senior2020.01.8 19:20
Ile Polaków zgnineła w czasie wojny w powodu kolaboracji żydów z hitlerem? Ilu Polków zginęło po wojnie z rąk żydowskich siepaczy w aparacie terroru UB i MBP? Ilu żydów zostało uratowanych przez żydów? Ilu Polaków zostało uratowanych przez żydów?
Olo2020.01.9 10:12
Oni maja prawo i obowiązek poświecić rodzinę żeby sie ratować , to gdzie dopiero ratować jakiś Polaków !
hrabia Potocki2020.01.8 19:15
Panie Grabowski kim pan jest zydem czy polakiem krytykujacym Polske, slyszalem ze tylko ojciec mial pochodzenie zydowskie, wiec nie jest pan zadnym zydem , tylko polakiem plujacym na Polske
zenek2020.01.8 21:06
Na głupie pytania nie ma odpowiedzi.
Japa2020.01.8 22:28
A do kogo adresuje pan ,,zenio " swoja uwagę ? Do pana Hrabiego ? No to jak to miało zabrzmieć to pytanie do pana Grabowskiego aby pan je uznał z mądre ? no jak , panie ,,zeniu" , no jak?
tfuj2020.01.8 19:00
Panie Graboski, to tylko złudzenie optyczne, że takie pieniądze nie śmierdzą.
Polak Ateista Dumny Gej 2020.01.9 12:44
ten pomiot żydokomunistyczny to nie pan to JUH
JS2020.01.8 18:51
Niech p. Grabowski najpierw sam siebie szczerze skrytykuje a jako wartości, według których poddałby siebie krytyce, niech wybierze nie własne, uniwersalne ale chrześcijańskie. Krytyka Polityczna nigdy nie miała zdrowego systemu wartości, autorytetu do oceny wydarzeń politycznych. Zanim zaczniemy krytykować innych zacznijmy od siebie i lepiej zróbmy to bez ociągania się, bo czeka nas ostateczna krytyka - Sąd Boga. Będziemy sądzeni z miłości. Pewna dusza, trzymająca w ręku wiadro i szmatę, przyszła do Marii Simmy. Zapytana po co jej to wszystko, odpowiedziała, że to uratowało ją od wiecznego ognia, który pali duszę potępioną. A zapytana jak to się stało, odpowiedziała, że nie była dobrym człowiekiem za życia ale raz, tylko raz pomogła pewnej osobie tak od serca, posprzątać w domu. Musiało się wzruszyć jej małoduszne serce na widok nieporządku u pewnej osoby, skoro zdobyła się na taki uczynek. Okazane miłosierdzie uratowało jej duszę. Króluj nam Chryste Pozdr.
2020.01.8 18:56
No, cześć Jaśku Sim.
JS2020.01.8 19:21
Z kimś mnie mylisz. Pozdr.
2020.01.8 22:19
Kim naprawdę jesteś?
JS2020.01.9 7:54
Nikim. Pozdr.
Japa2020.01.8 22:22
Takie rekolekcje nie dla pana Grabowskiego . On skończy jak Judasz .
JS2020.01.9 7:55
Ale Judasz miał szansę zbawienia ! Nie spisujmy p. Grodzkiego na straty ! Trzeba tylko prosić Niebo o łaskę prawdy dla tego marnego pod względem wiary, moralnym profesora. Pozdr.
Japa2020.01.9 14:22
Drogi ,,JS" Tez jestem wierzący . Bozia zostawiła nam ludziom wolna wolę , Wolność w wyborze pomiędzy dobrem i złem. Stad piekło i niebo Cuda zdarzają się i owszem , ale zwykle za wstawiennictwem świętych, Nie wierzę ,że znajdzie się święty , który zechce wysłuchać Twojej prośby .Rownież pozdr.
Kazimierz Podk.2020.01.8 18:50
I ten typ jest finasowany z polskiego budżetu!!! Hańba!!! Czas najwyższy zwolnic go z uczelnii!!!
Tadeusz2020.01.8 20:15
POPIERAM
Japa2020.01.8 22:18
A ino . Marzy nam się Turcja i Erdogan . A dprzydał by się u nas . Wtedy ta uczona n zgraja przypomniała by sobie ,że są Polakami .
robaczek2020.01.8 18:46
Skoro opozycja w Polsce ogłosiła się jako totalna – to co zo znaczy ? Słownik: Totalna = totalność, totalitaryzm. To znaczy, że oni prowadzą działalność wszelkimi dostępnymi środkami, zmierzającymi do niszczenia nie tylko przeciwnej opcji poitycznej, lecz są dżihadem także do Kościoła i całego narodu polskiego. Do prezydenta, premiera i prezesa PIS: Oni nie powinni piastować żadnych funkcji w państwie i w parlamencie, oni po prostu nie powinni zajmować się Polską !
Seth2020.01.8 18:45
Lewacy w Polsce dobrze wiedzą, a wręcz czują przez skórę, że jeśli amerykanie będą stacjonować w Polsce, to skończy się raz na zawsze oś Rosa-Niemcy ponad Polską . Z tego powodu zabrali się ostro za krytykę sojuszu Polski z USA i nie chcą wojsk amerykańskich w naszym kraju ! Oni wolą sojusz na dwa fronty z Rosją i Niemcami, tak jak było w latach 2008-2015. Wtedy były premier Tusk i minister spraw zagranicznych Sikorski robili laskę amerykanom, a mizdrzyli się do Putina i Merkel. Obydwom sąsiadom zależało na słabej Polsce pod każdym względem. Ruscy żydzi chcieli przechwycić polskie Azoty , a nasępnie wykupić Ciech od Kulczyka, a Niemcy,bogatsze, wykupowali polskie zakłady i je likwidowali, albo stawiali montownie i zakłady typowe dla fizycznej siły roboczej.
anonim2020.01.8 19:38
Dobrze gada. Polać mu...
Japa2020.01.8 22:13
NIe kpij ,,dato " , Jak byś mu polał piswał by ja Ty na bani.
JANOSIK2020.01.8 18:45
OLO apsolutnie tak
Piotr Nowak2020.01.8 18:44
Ja pie-rd-olę to jest historyk ?!!! Powinien być wydalony na wschód ! : Ci ludzie z PO , potomkowie przybyszy ze wschodu wyrzekli się i wyparli Polskości, za Tuskiem, który mówi, że Polskość to nienormalność, a udowodnili to poprzez bojkot nawet najważniejszych świąt państwowych ! Nienawiść do PIS-u za to, że zabrał im władzę jest tak monstrualna, że oni są zaślepieni tym co się wokół nich dzieje. Wydaje się, że oni ani nie myślą o tym o czym mówią, i nie wierzą w to o czym mówią. Oni brną w ich głupotę i rządzę koryta coraz głębiej, przez co ich zwolennicy odchodzą na rzecz ZL-ewu. Oni są pozbawieni moralności, zbędni dla Polski, nie mają nam nic do powiedzenia, a wręcz przeciwnie jako kłamcy, złodzieje, łapówkarze i zdrajcy, nie powinni już więcej zajmować się Polską ! Powstaje pytanie: Jak zmusić ich do opuszczenia Polski - lub jak wysłać ich na wewnętrzną emigrację ?!
Japa2020.01.8 22:11
Oczom nie wierzę . Ilu Was w końcu jest ,,Nowaków Ten dzisiejszy to miód na moje przekonania , Brawo . Lepiej bym sprawy nie opisał
Olo2020.01.8 18:38
Publikować i tłumaczyć na wszystkie języki kroniki Czerniakowa z getta Warszawskiego !
Dariusz2020.01.9 12:44
W punkt.Ze swojej strony proponuję dodatkowo „Polacy i Żydzi: problemy z historią” Ewy Kurek.