29.05.20, 09:49Fot. via: Pixabay

Brawo Polska: Powstanie państwowa sieć sklepów spożywczych

Jak zapowiedział w rozmowie z portalem moeny.pl wiceminister aktywów państwowych Artur Soboń, wkrótce w Polsce ma powstać ogólnopolska państwowa sieć sklepów spożywczych. Miałaby ona współpracować z Polskim Holdingiem Spożywczym, kupującym towar od rolników. W ten sposób stworzono by coś na kształt znanej w naszym kraju Spółdzielni Społem.

-„Sieć sklepów kontrolowana przez państwo byłaby na pewno uzupełnieniem tego, nad czym pracujemy, czyli obecności państwa na kilku rynkach w ramach przetwórstwa produktów rolno-spożywczych” – wyjaśnia wiceminister Soboń.

Gdyby inicjatywa się powiodła, byłaby ona szansą na koniec dominacji zagranicznych sieci na polskim rynku i windowania przez nich cen dla polskich klientów. Pomijani byliby hurtownicy, co pozwoliłoby na niższe ceny w sklepach sieci, a rolnicy za swoje produkty otrzymywaliby większą zapłatę.

kak/centrumedialne.pl, money.pl

Komentarze

JONASZ KORAN-MEKKA(Allahu Akbarr)2020.06.3 13:20
UUUUUUUU a jednak nie powstanie co za peszek
Kajtek z Bronxu2020.05.30 17:41
MÓWIŁEM O TYM JUŻ DAWNO TEMU !!!!! BRAWO PIS !!!!!!!!!!
jokR2020.05.30 1:22
A czemu nie ButPol - buty polskie? Orbis - polskie biuro podróży, Garmaż Polski, Stomil, Państwowa Fabryka Łożysk Tocznych... no i na koniec państwowy Pewex, dla tych co to im się polska produkcja nie podoba
Pet2020.05.29 18:47
Od PiSowatych słychać wycie od paru lat, "komuno wróć!!!!!!!!" Najgorsze jest to, że robią co mogą w tym kierunku.
Beno2020.05.29 17:23
Bardzo dobry pomysł. W końcu ograniczymy działalność marketingów zagranicznych, zarabiającvch na Polakach i niepłacących podatków, a przez to okradających Polskę.
Persching2020.05.29 16:08
Czy wykształciliście kogokolwiek zdolnego do zamknięcia takiej sieciówki jak kaufland jakiś tam ćwików w dajmy na to Pszcczynie Anhaltów
Marta2020.05.29 15:22
Nareszcie! Nawet jeśli trzeba będzie nadłożyć drogi to będę tam kupować!
Jacek Placek2020.05.29 14:20
Ale to już było i się nie sprawdziło. Takie państwowe spółdzielnie to były przechowalnie wszelkich pociotków prezesa.
matka Teresa2020.05.29 13:42
Nareszcie bedzie zdrowo. Mamy dosc karaluchow w chlebie z BIEDRONKI. Chlamu z LIDLA. Zdechlych karpi zTESKO. Korona viruus to przy nich 'bulka z maslem'.
oLo2020.05.29 17:26
Co ty pie.... , kiedy ostatnio jadłeś polski chleb?
.2020.05.29 12:50
Widzę,że powrót do PRL idzie pełną parą. To już kiedyś mieliśmy jako "Społem".
ZERR02020.05.29 12:46
W Polsce nie ma żadnego wolnego rynku, tylko rynek korporacji przerzucających koszta na konsumenta w skryty sposób. Biedra jest w tym mistrzem - mamy niskie ceny ale jeszcze niższe płace oraz wyższe podatki. Dodatkowo tracimy kolejne polskie firmy i zyski tych firm, i zamykamy drogę wzrostu oddolnie tworzonych, konkurujących firm. Kapitalizm finansowy nie ma nic wspólnego z kapitalizmem przemysłowym, a raczej bardzo przypomina kapitalizm państwowy znany z PRL. O wolny rynek trzeba walczyć nie tylko z socjalistami i komunistami, ale również ze sponsorami komunistów, czyli bankierami i korporacjami. Czego nie rozumieją prostoduszni i naiwni liberałowie. Nie rozumieją, że Korporacje nie uzyskują przewagi drogą wolnej konkurencji. Tak działają tylko firmy prawdziwie kapitalistyczne - oddolnie wyrosłe małe, średnie i duże przedsiębiorstwa, ale nie korporacje oparte na pieniądzu fiducjarnym od kartelu bankowego.
Andrzej Malik2020.05.29 12:26
...ale wiecie że to nie prawda że Fundacja Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris jest opłacanymi przez Kreml fundamentalistami?
Po 11 NIE BADZ OBOJETNY2020.05.29 12:14
Obstawiam nazwę: "KACZUSZKA" Pasuje do Biedronki i Żabki ...
Zatroskany2020.05.29 12:19
Proszę pani, pana już po jedenastym.
Po 11 NIE BADZ OBOJETNY2020.05.29 14:16
Po jedenastym, a nawet po jedenastej. Dlatego nie jestem obojętny:)
Zatroskany2020.05.29 12:13
PO 89-tym roku wydobywano z polaków całe złoża pychy, głupoty, bylejakości, egoizmów. Wszelkiego rodzaju "wolności", to skutecznie zamykało oczy, a gdy je otwarli nie zostało z Polski prawi nic. Teraz kiedy PiS chce obudzić kraj do życia, dźwignąć gospodarkę i ludzi, pozostali ślepcy ciągle jeszcze szkodzą.
Atom2020.05.29 12:05
Plus kartki i książka skarg i zażaleń. PRL +++.
Zatroskany2020.05.29 12:18
Tak, ty byś chciał żeby tu był "dojczland +++"
Zatroskany2020.05.29 12:00
Bardzo dobry pomysł, wreszcie nie będziemy niewolnikami, różnego rodzaju "robaczków" czy "płazów". :)
mietek2020.05.29 11:49
I właśnie kaczor zaczął wirusową nacjonalizację, będzie Społem bis a na końcu pegeery.
Zatroskany2020.05.29 12:25
Nie ... dużo pieniędzy zostanie w Polsce. Ile tych infantylnych ludzi w Polsce jeszcze jest, mietek ?
Ja 2020.05.29 11:43
POPIERAM!!!! U nas stoi pustostan po Tesco.
witia2020.05.29 11:22
Brawo. Tak trzymać.Budujmy polskie marki.
JONASZ KORAN-MEKKA(Allahu Akbarr)2020.05.29 11:27
Raczej budujemy komune
Michał Jan2020.05.29 11:28
Polską marką jest Wielton. Żaden urzędas nie wetknął nosa w jej zbudowanie, więc może być 3. w Europie. Marki państwowe buduje się z pieniędzy podatników, czyli utrudniając rozwój takim Wieltonom. NB. Polska branża kosmetyczna jest 2. po Francji. Jak to możliwe, że tak się stało mimo braku pomocy rządowej? Polska firma opakowaniowa zainwestowała 40 mln € w nowoczesny park maszynowy, nawet z dotacji unijnych nie korzystając. Jak to możliwe - bez dotacji UE? Adamed wydaje 1 miliard (sic!) na same reklamy swoich leków. I to tak bez zgody p. Morawieckiego?
ZERR02020.05.29 13:03
Tu nie chodzi o polskie marki, tylko o złamanie kartelu na rynku spożywczym. Ważna informacja - na zachodzie i USA, najwyższy Dochód Rozporządzalny odnotowano w latach 70 do początku 80-tych. Potem gospodarki zostały stopniowo przejęte przez Korporacje, co doskonale współgrało z postępująca socjalizacją państwa. Nie jest przypadkiem, że sponsorami komunizmu byli najwięksi bankierzy z Wall St. Teraz potrafią efekt osiągać bez tego rodzaju przemocy. Przypomnę ważny raport z 2009 roku, gdzie naukowcy szwajcarscy wykazali, że 80% gospodarki należy do dziesięciu właścicieli. http://www.bibula.com/?p=13396 Taki stan nie ma nic wspólnego z wolnym rynkiem, pomimo liberalnej retoryki.
Michał Jan2020.05.29 13:16
Ale nie leczmy tego covida ebolą. Rynek piwny napawa optymizmem.
Jacek Placek2020.05.29 14:25
Oj tak w Polsce dużo jest zacnych lokalnych browarków. Może któryś z nich odniesie jakiś międzynarodowy sukces.
Elektor2020.05.29 11:20
GS Samopomoc Chłopska! Słuszną linię ma nasza władza. Banda komuchów!
Michał Jan2020.05.29 11:22
Gminna Spółdzielnia byłaby całkiem rozsądnym rozwiązaniem. Agro-Unia powinna nad takim rozwiązaniem pracować i zgłaszać, co im stoi na przeszkodzie.
Elektor2020.05.29 15:28
Spółdzielnia producentów jak najbardziej! Ale nie państwowa!
Micha\305\202 Jan2020.05.29 19:18
Oczywiście, że nie państwowa. Spółdzielnia, to własność spółdzielców. Przykładem Nokia. To w PRL spółdzielnie były państwowe.
Zatroskany2020.05.29 12:03
A twoja władza doprowadziła Polskę do ruiny, to była słuszna linia, ba, taśmociąg.
Sprytny ninja2020.05.29 10:50
25 lat pracuję z sieciami. Co rok podnoszą opłaty i zmuszają dostawców do udzielania im większych rabatów. Rabat 50% nie jest czymś dziwnym, do tego dochodzą opłaty za wejście produktu do sieci - nawet 10 000zł za indeks. Platność - 90 dni, a w przypadku prod. sezonowych jak grille - dopiero po sezonie i po zwrotach. Fajne co? Marża sieci to +/- 70%. Taka prawda, dlatego stać ich na reklamy w TV, za które płacą dostawcy. Co robią dostawcy, aby coś jednak im zostało w kieszeni? Obniżają jakość. Jesz więc g. podobne do szynki mieniące się jak tęcza, pijesz soki słodzone słodzikiem, fruktozą bo taniej, syropy malinowe np. premium firmy na H - a tam info, że zawartość soku z malin 0,4% !!!! Cały zysk ze sprzedaży sieci w PL idzie do Francji czy Niemiec. Nawet podatku w PL nie płacą bo za używanie logo X muszą płacić spółce matce bajońskie sumy i zawsze wykazują albo, że są na minusie albo na niewielkim plusie. Jesteśmy tylko frajerami do strzyżenia. Nawet się z tym nie kryją, sprzedając nam swoje marki ze słabszymi wsadami (proszki, kawy, chipsy,...) Są też gościnni, zapraszając nas jako robotników za półdarmo do szparagów, cebuli, … Podsumowując - znakomity ruch. WRESZCIE.
Michał Jan2020.05.29 11:21
Państwowa, czy nie, jeżeli nie przynosi zysku, to jest szkodliwa. Jak ma podnosić zysk, to będzie wkrótce robić to samo, co tamte. Waldemar Łysiak już dawno temu skonkludował (na podstawie doświadczeń z dekolonizacji), że "swój mocniej bije".
ZERR02020.05.29 12:56
Korporacje nie są wolnorynkowe. Mają sto sposobów na kontrolowanie rynku, robią to nie gorzej od komunistycznej administracji. Dość przypomnieć historię Malmy, Optimusa czy obecnie dziejącą się Zakładów Mięsnych Kania. Nie ma też wolnego rynku w gospodarce wysokoopdatkowanej, takiej jak Polska. W takiej sytuacji nieuzasadnione przewago dostają właśnie korporacje. Jako wściekły wolnorynkowiec długo szukałem, co jest w tym systemie nie tak, i sądzę że znalazłem. Retoryka a la UPR jest doskonała, ale jednak poważnie niepełna. Wolny rynek poznajemy po tym, że dominują małe i średnie przedsiębiorstwa, a korporacje to margines gospodarki. Jeśli jest inaczej, to znaczy że nie ma wolnego rynku, bez względu na retorykę. Korporacje swój sukces opierają na skrytym przerzuceniu kosztów na społeczeństwo, nie na lepszych czy tańszych produktach. Gospodarka polska jest tak patologiczna, że nawet jawnie państwowe przedsiębiorstwo zwiększy procent wolnego rynku.
Michał Jan2020.05.29 13:14
Pozwolę sobie nie zgodzić się z konkluzją. Wg mnie, to tylko droga do "ideału": praca jest tylko w korporacjach albo firmach państwowych.
ZERR02020.05.29 13:20
Korporacja to firma państwowa, należąca do quasi-państwa, czyli Funduszu Inwestycyjnego o wadze takiej jak państwo. Nie wierzę też w sukces przedsiębiorstw organizowanych przez aparat państwowy. Mają za dużą moc bierną. Ale z pewnością w dzisiejszej sytuacji siłą Kartelu byłaby mniejsza, z pożytkiem dla wolnej konkurencji.
JONASZ KORAN-MEKKA(Allahu Akbarr)2020.05.29 10:44
Co byśmy zrobili bez naszego wspaniałego (nie)rządu [email protected]#wa mać! To co od#$%^&*lają w tym rządzie to aż ręce i spodnie opadają, jak można byc takimi amebami umysłowymi, żeby wierzyć że państwowe sklepy są potrzebne. no [email protected]#wa, najważniejsze żeby były stołki dla partyjniaków, a najgorsze jest to że nawet jak opozycja dojdzie do władzy to tego geszeftu nie zlikwiduje tylko obsadzi swoimi. Gnoić prywaciarzy, to jedyny pomysł PiSu, dumping cenowy, a czemu nie, przecież budżet to za sponsorue :/
T2020.05.29 10:24
Wreszcie!
Economist2020.05.29 10:10
I to jest ten ruch na który czekaliśmy. Jest wiele przykładów że wejście zdrowej (czyli nie przesiąkniętej duchem Sowy i Przyjaciół) państwowej konkurencji stabilizuje rynek i wprowadza kulturę i ład gospodarczy, np Polskie Płatności Elektroniczne w sektorze płatności lub też interwencyjny skup płodów rolnych głownie jabłek po realizacji praktyk niemieckich producentów soków. W przypadku PiS jestem pewien że polski handel detaliczny wróci do normy po tym jak Lidl i Kałfland przejęły dużą jego część za pieniądze z Banku Światowego - przy milczącej akceptacji Tuska, Trzaskowskiego i Budki.
Michał Jan2020.05.29 11:14
A jak PiS tę władzę straci (a Geniusz Górki Lelewela nie bardzo się kwapi do jej utrzymania - trzeba wziąć na siebie odpowiedzialność za skutki epidemii), to co wtedy? Ta państwowa sieć będzie do kitu? Może lepiej, zamiast drenować kieszenie podatników na kolejne przedsięwzięcie mogące być dla nich konkurencją (pamiętajmy o sklepach osiedlowych), niech sobie tę sieć założy Spółka Srebrna?
Tom2020.05.29 10:10
Znam nawet szczegóły, będzie bardzo podobna struktura jak w państwowych kopalniach, oto przykład dla jednego ze sklepów: Dyrektor Sklepu (radny PiS) -> Zastępca Dyrektora Sklepu (jego szwagier) -> Asystent Dyrektora Sklepu (syn wujka szwagra, ten co to bez popity umie) -> 10 specjalistów ds. równo ułożonych produktów na pułkach -> 5 Inspektorów ds. czystej podłogi -> 4 osoby do wkręcania żarówek -> 4 osoby do wykręcania żarówek -> 3 osoby do zamykania sklepu -> 3 osoby do otwierania sklepu -> 1 kasjerka. I to wszystko na 12 metrach kwadratowych. Jesteśmy na trzecim miejscu w UE pod względem największej ilości administracji państwowej, a tutaj szykuje się kolejna patologia...
anonim2020.05.29 10:27
Taaa... lepsiejsze są kadry towarzyszy z PO. Będzie na finansowanie różnych polskich... taa...polskich... Action direct i Rote Armee Fraktion (RAF).
Tom2020.05.29 11:02
Wcale nie są lepsze, w wielu wypadkach, jak wskazuje historia, są dużo gorsze. Drogi rozmówco, ja jestem z tych, którzy chcą widzieć coś więcej niż PiS i PO, zacznijmy od nich wymagać, naprawdę da się. Proszę spojrzeć szerzej, a nie dać się mamić dobrymi wynikami części (tylko części) państwowych spółek, bo gdyby nie nepotyzm i nasza polska patologia władzy, to miałyby one zdecydowanie lepsze wyniki, naprawdę wiem coś o tym. Proszę sobie zadać pytanie, o ile więcej skorzystałaby Polska, gdyby rząd zamiast robić państwowe sklepy (ten pomysł to abstrakcja), zmieniłaby prawo dając oręż do rąk rolników i polskich (czyt. polskich) przedsiębiorców, a dając po łapach sklepom wielkopowierzchniowym. Ile więcej miejsc pracy, podatków i wpływów do kasy państwa...
Piotrek2020.05.29 11:47
I byłaby to jeszcze jedna cegiełka w kierunku społeczeństwa obywatelskiego.
JONASZ KORAN-MEKKA(Allahu Akbarr)2020.05.29 11:17
Jak można cały czas mówić "a za peło ...", ta relatywistyczna moralność powoduje u mnie mdłości Zło jest złem, głupota głupotą i nic tego nie zmieni AMEN
Saki Faki2020.05.29 10:02
Wreszcie będzie można kupić ocet 🤣 Piątololo.
Michał Jan2020.05.29 9:59
Szansa na koniec dominacji zagranicznych sieci, a wykończą Dino. Rolą państwa jest usuwanie barier wejścia na rynek, a nie tworzenie konkurencji dla własnych obywateli.
Piotrek2020.05.29 10:12
Cóż PiS chce, żeby było jak w PRLu - jedna partia, sklepy Społem i Pewexy.
nipto2020.05.29 10:25
Cóż Portugalczycy, Niemcy, Francuzi też tak twierdzą, zwłaszcza gdy chodzi o polski rynek.
Michał Jan2020.05.29 10:36
Jest już Agro-Unia. Rolnicy potrafią się zorganizować. Zamiast narzekać na zagraniczne sieci, mogą, jak Dino założyć swoją i je zgnoić. Wpierw należy sobie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tego nie robią.
Piotrek2020.05.29 11:45
Pod tym względem w pełni popieram Konfederację - państwo powinno przede wszystkim wspierać przedsiębiorczość obywateli. Wszelkie państwowe inicjatywy, takie jak państwowa sieć sklepów, to stołki dla kolesi, korupcja i okradanie obywateli przez podatki na te "szlachetne" przedsięwzięcia. To wszystko już było w socjalizmie i się nie sprawdziło.
ZERR02020.05.29 13:11
Przecież właśnie mamy socjalizm i w oczywisty sposób rynek przejmują przedsiębiorstwa quasi-państwowe, czyli korporacje oparte na bankach (bierda w istocie należy do citybanku) One nie konkurują, one przejmują podnosząc koszta wejścia do interesu, wymuszając wyższe ceny dla mniejszych podmiotów i przerzucając koszta na podatki oraz obniżając pensje ludności. Robią to samo co państwa komunistyczne RWPG, tylko w nowoczesny sposób.
M.a2020.05.29 9:58
Brawo. Popieram. Oczekuję.
psycho on the hook2020.05.29 9:53
Pisowskie "WPHW 2.0" he he Tyle że to się nie sprawdziło nawet za pierwszej komuny.
Economist2020.05.29 10:13
Stachu widzę że jesteś aspirantem ekonomicznym. Nie wypowiadaj się proszę jeśli nie masz pojęcia o współczesnym handlu i gospodarce. Owszem nikt ci nie broni ale widać że tak samo jak w polityce tak i tu pojęcia nie masz. Czy wiesz że Statoil rozwinął się jako firma ze znaczącymi udziałami państwa? A PGE? A PPE? Oj Stachu mało wiesz....
nipto2020.05.29 10:22
Oczywiście, Stachu to typowa ruska agentura o zacięciu niemieckim.
psycho on the hook2020.05.29 11:31
> A PGE? A "Pewex" ?
nipto2020.05.29 10:21
He, he, he... no tak, "biznes nie ma narodowości"... dopóki w grę nie wchodzą żywotne interesy np. Niemców. Wtedy nawet można a nawet trzeba zajumać maseczki bardziej potrzebującym czyli Włochom. Mnie bardzo frapuje ta "solidarność europejska"... To taka nowomowa, która zakrywa tak na prawdę bezwzględną walkę o swoje interesy. Jak co do czego przychodzi to każdy solidarny jest sam ze sobą i "do celu po trupach". Jak to ongiś mówił umiłowany niemiecki przywódca do Ziomkostw Niemieckich, p. Gerhard S., później zaangażowany w Nord Stream, za sowite wynagrodzenie, tak sowite, że nawet Niemców zbulwersowało: "bądźcie cierpliwi, podam Wam polaków na tacy" (tak mniej więcej)
Zatroskany2020.05.29 11:55
Są takie "misie" które w szkole, poza domem, są dla innych "do rany przyłóż", a w domu stają się tyranami, dla "swoich" nic nie mają... nic dobrego. Taka o! POzycja.
Babcia WAT2020.06.2 9:17
hmm... Ale jakoś sprawdziło się przy takich sklepach jak LiroyMerlin, Kerfuur, Kaufland Portugalska Biedronka, Spar, Auchan, Tesco, Lidl.... ehh....
Wystraszony2020.06.2 9:28
Słuchaj Stachu, ja sam w strachu....