Black Hawk Down. Rząd woli śmigłowce z Francji  - zdjęcie
21.04.15, 13:30

Black Hawk Down. Rząd woli śmigłowce z Francji

11

Ewa Kopacz ma dziś poinformować o przebiegu wartego ok. 35 mld zł przetargu na system antyrakietowy i 70 śmigłowców bojowych. Doniesienia „GW” sugerują, że Polska wyda 10 mld na helikoptery z Francji. Włosko-brytyjska AgustaWestland AW149 i amerykański S70i Black Hawk odpadają zatem w wyścigu o kontrakt. Tymczasem w przeciwieństwie do Caracali, są one montowane w Polsce - AgustaWestland w PZL Świdnik,  a Black Hawk w PZL Mielec.

Producent zakwalifikowanego do testu francuskiego śmigłowca obiecuje, że zbuduje montownię w Łodzi. Zakłady w  Świdniku i Mielcu istnieją od lat i zatrudniają ponad 10 tys. osób.

Decyzja wywołała krytykę kierowaną pod adresem rządu i prezydenta Bronisława Komorowskiego. Internauci przypominają jego słowa z ubiegłotygodniowej wizyty w Lublinie.

- To nie jest czas, żeby kupować sprzęt gorszy, ale nasz. Jaka to firma, która uzależnia swoje istnienie od jednego przetargu? To żadna firma. Byłaby mało wartościowa - powiedział tam Komorowski.

Prezydenta skrytykował także kandydat PiS na pierwszy urząd w państwie, Andrzej Duda.

- Jak rząd może prowadzić politykę wykluczającą polskie produkty i polskie firmy, a promować firmy zagraniczne, które w Polsce nie mają żadnych interesów?- pytał Duda na spotkaniu z dziennikarzami w Nowej Soli. - Mam nadzieję, że informacja ws. wyboru francuskiego helikoptera jest nieprawdziwa. W Mielcu i tzw. dolinie lotniczej jest dzisiaj składany helikopter na naszym terenie, polscy pracownicy mają pracę i to jest kierunek, który powinien być przyjmowany.


KJ/Niezalezna.pl/Wpolityce.pl

Komentarze (11):

anonim2015.04.21 13:57
Proszę sobie przypomnieć kosmiczną awanturę ,jaką wywołano wokół rzekomego oddania do tłumaczenia "Raportu z Weryfikacji WSI" na kilkadziesiąt godzin przed formalnym odtajnieniem. Co okazało się bzdurą . Jeśli jeszcze nie było konferencji pani premier ,a gazeta publikuje ,zapewne nie do końca jawne informacje ,to rozumiem ,że w siedzibie przy Czerskiej odbywają się już kontrole ABW ,SKW , SWW , BOR . A tak trochę bardziej serio , to raczej nie jest gazeta sympatyzująca z rządem ,ale grupa ,której wydaje się ,że trzyma władzę sympatyzująca z gazetą .
anonim2015.04.21 14:05
Francuzi wygrali "przetarg", bo widocznie dali więcej w łapy mafiozom z PSL/PO i kumplom strażnika żyrandoli. Polacy z Mielca i Świdnika nie mają takich pieniędzy.
anonim2015.04.21 14:27
Nie istnieje coś takiego jak "polskie śmigłowce". W przetargu startowały firmy: 1. Sikorsky (USA), 2.Augusta-Westland (Wielka Brytania + Włochy) 3. Airbus Helicopters (Francja). Żadna nie jest "polska". Dwie pierwsze są już obecne w Polsce a wyniku przetargu wkrótce obecna będzie także trzecia. Świetna wiadomość. PRZYBĘDZIE miejsc pracy w łódzkim zakładzie, otwieranym przez Francuzów. Technicznie sprzęt jest absolutnie porównywalny.
anonim2015.04.21 14:47
nawiasem mówiąc Newsweek karmi nas dziś nowym sondażem 40% dla PO.
anonim2015.04.21 16:17
Niestety , coraz bardziej wygląda na to ,że te inwestycje poprawią bezpieczeństwo Polski w podobnym stopniu jak Pendolino rozwiązało problemy PKP .
anonim2015.04.21 16:18
Eurocopter otworzy montownie w Łodzi - czyli wychodzi na zero pod tym względem. A EC725 ma kilka znaczących przewag nad BH i AW139.
anonim2015.04.21 16:21
@MK Maszyny ZOP i CSAR są potrzebne "na wczoraj". Posiadanie tych helikopterów wzmocni nasz potencjał. Bo maszyn o tym profilu jest w naszych SZ po prostu za mało do efektywnego działania.
anonim2015.04.21 20:15
Przepraszam bardzo.Ale która z tych firm, jest polską firmą panie Duda? PIS-iory jak zwykle mają polaków za idiotów!
anonim2015.04.21 20:38
Jak już wielu użytkowników napisało Sikorsky i AugustaWestland nie są polskimi firmami. Czy można nazwać UH-60 polskim produktem? Francuski Caracal ma kilka przewag nad Balck Hawkiem- większą prędkość maksymalną, większy pułap, większy zasięg. Nie zapominajmy o tym, że maszyna amerykańska to jednak konstrukcja opracowana w latach 70., podczas gdy jego konkurent oblatany został w roku 2000. Niby niewiele się zmieniło w tej dziedzinie, ale jednak. Moim zdaniem dobrze, że wygrali Francuzi- amerykanie powinni wiedzieć, że Europa też ma coś do powiedzenia w kwestii zbrojeń. Nie mówię tu od razu o psuciu wzajemnych relacji- jedynie o tym, aby nasi sojusznicy zza oceanu zdawali sobie sprawę, że Europa jest jego sojusznikiem, a nie protegowanym. Do tego Eurocopter chce otworzyć swoje zakłady- same korzyści. A Sikorsky i AW grożące ograniczeniem zatrudnienia zachowują nie w porządku- prawo do przystąpienia do przetargu ma każdy i wywieranie tego typu nacisków nie jest uczciwym działaniem.
anonim2015.04.21 23:30
Potwierdziły się po prostu krążące od końca zeszłego roku pogłoski, że w przetargu na śmigłowce wygra Caracal, by w programie Wisła móc wybrać system Patriot, a w programie Orka niemiecki okręt U214 (w podzięce za stanowisko dla Donalda Tuska). I tym samym zniszczone zostaną resztki Polskiego Przemysłu Obronnego.
anonim2015.04.22 5:16
Chciałoby się mieć zaufanie do rządzących ,że te decyzje są wynikiem drobiazgowej ,długofalowej , przemyślanej strategii . Że rozwój będzie nie tylko dyfuzjno -polaryzacyjny ,ale i równomierny . Że PIR nie równa się CHWDP ,a o zakupach nie decydują PR-owcy ,że nie grozi nam pendolinizacja i patiomkinizacja .