Eksport polskich artykułów rolno-spożywczych przekroczy w 2014 roku wartość 20 mld euro – poinformował Marek Sawicki. Jak powiedział w rozmowie z ISBnews, w najbliższym kolejne rynki mogą otworzyć się na polskie towary: Singapur, Chiny, Japonia, Chile.

„W ostatnim kwartale tego roku powinniśmy osiągnąć co najmniej 5 mld euro sprzedanych produktów rolno-spożywczych na rynki zagraniczne. To oznacza, że przekroczymy poziom 20 mld euro w eksporcie” – powiedział w rozmowie z ISBnews Sawicki.

Dodał, że jeżeli uda się utworzyć rynek w Chinach dla naszej wieprzowiny, wpłynie to jeszcze lepiej na ostateczny bilans handlowy z tego roku.

W ubiegłym roku eksport artykułów rolno-spożywczych wyniósł 19,96 mld euro. To o 11,5 proc. więcej niż w roku 2012.
W tym roku, niestety, trudna sytuacja na Ukrainie oraz embarga do Rosji wpłynęły negatywnie na rozwój polskiego eksportu. Ale i tak udało się zrobić więcej, niż w roku 2013!

„Udało się otworzyć Kanadę na nasze jabłka, teraz dołączy Singapur. W tym ostatnim przypadku należy mieć na uwadze, że jest to punkt strategiczny dla dalszego eksporturównież innych produktów z Polski na inne kraje Azji” – wyjaśnia minister rolnictwa.

Dodaje, że Chile zdecydowało się na otwarcie na polską wieprzowinę, a chiny na import niektórych części drobiu i mleka.

„Widzimy, że działania podejmowane w tym zakresie przez resort rolnictwa przynoszą wymierne efekty. Warto podkreślić, iż intensywna promocja polskich produktów na świecie trwa od 2009 roku kiedy wprowadzona została ustawa o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych” – komentuje dla ISBnews Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

bjad/forsal.pl/isbnews