17.06.19, 13:45

Tomasz Terlikowski: Oświadczenie abp. Gądeckiego jest błędne - i to na dwóch poziomach

Czytam oświadczenie arcybiskupa Stanisława Gądeckiego, czytam i zastanawiam się, czy tak samo rozumiemy istotę skandali seksualnych w Kościele. Ksiadz arcybiskup, słusznie, zwraca uwagę na to, że zwiększyła się agresja wobec księży. Pytanie tylko, czy przyczyną jest wyłącznie przekaz medialny, czy jednak to, co jest przedmiotem tego przekazu. To jednak kwestie drugorzędna, nad którą można dyskutować. Istotniejsze jest, jak się zdaje, wskazanie przez arcybiskupa „lekarstwa na przestępstwa seksualne”.

„Skupienie uwagi społeczeństwa na grzechu wykorzystywania seksualnego – poza bezpośrednią troską o dobro dzieci – ma jeszcze jeden pozytywny skutek. Uprzytomnia nam bowiem miejsce seksualności w życiu człowieka i powagę wszelkich decyzji podejmowanych w tej dziedzinie. Nie tylko wykorzystanie bezbronnego dziecka powoduje rany na całe życie. Sfera seksualności jest tak wrażliwa, że każde wykorzystanie i porzucenie, także osoby dojrzałej, głęboko ją ranią i powodują w jej życiu dalekosiężne negatywne skutki. Ponadto rozmaite grzechy przeciwko czystości są wzajemnie ze sobą powiązane. Jedne rodzą drugie. Lekarstwem na przestępstwa seksualne jest zachowanie VI przykazania Dekalogu. Komu zatem jest bliski los ofiar różnych nadużyć seksualnych, powinien – w ramach holistycznego podejścia – zaangażować się w promowanie kultury czystości” - napisał przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski.

A ja nie zamierzam negować prawdziwości tej tezy, a jedynie wskazać, że istotą zarzutu wobec Kościoła nie jest to, że zdarzali się księża łamiący szóste przykazanie (bo to, że człowiek w tej dziedzinie upada jest dla chrześcijan dość oczywiste), ale to, że istniał system, który chronił przestępców, przenosił ich z parafii na parafię, że skupiano się na dobru sprawców (bo byli księżmi), a nie na dobru ofiar, że tuszowano skandale, że ich nie wyjaśniona, że tolerowano działanie przestępców. To jest istota problemu, i tego nie rozwiąże „promowanie kultury czystości”. Nie jest też prawdą, nawet z chrześcijańskiego punktu widzenia, że każdy grzech przeciwko szóstemu przykazaniu jest tak samo zły. I w tej sprawie jest jednak pewne stopniowanie, a grzechy kapłanów przeciwko nieletnim są jednak szczególne. Trzeba walczyć o czystość, ale udawanie, że jest to jedyne, co trzeba zrobić w kwestii skandali jest ignorowaniem istotnego elementu problemu i kompletnym niezrozumieniem tego, co część opinii publicznej zarzuca Kościołowi. Ten komunikat jest zatem błędny na dwóch poziomach: po pierwsze rzeczowym (diagnozy istoty problemu), a po drugie komunikacyjnym (przekaz jest skierowany do przekonanych, tych, co generalnie uważają, że wszystko jest OK, a Kościół nie ma sobie nic do zarzucenia, a nie do tych, którzy widzą problem). I niestety dowodzi on, że nasza hierarchia wciąż nie umie wyciągać wniosków z tego, co wydarzyło się w innych krajach.

Nie jest także lekarstwem na zarzut hipokryzji mówienie, że „próba zohydzenia chrześcijaństwa i Kościoła – tak nierozerwalnie związanego w dziejach z Polską i polskością – ma na celu nie tylko osłabienie jego pozycji w społeczeństwie, ale także osłabienie ducha narodu”. Dlaczego nie jest? Bo tak się składa, że choć oczywiście zarzuty są wykorzystywane ideologicznie do zwalczania Kościoła, to materii do ich formułowania dostarczyli ludzie Kościoła. Najlepszym lekarstwem na zarzut hipokryzji jest więc zerwanie z nią, transparentność, skupienie się na ofiarach, rozliczenie się, wypłata odszkodowań, zgoda na komisję z udziałem świeckich, a nie biadolenie, że jesteśmy atakowani. Tak jesteśmy, tak nie zawsze sprawiedliwie, a często ideologicznie. Tyle, że biadoląc tylko utwierdzamy drugą stronę w jej przekonaniach, a nie pokazujemy, że coś się zmienia.

Tomasz Terlikowski

Facebook

Komentarze

anonim2019.06.19 6:31
Dziękuję Panie Terlikowski.
Traczyk2019.06.19 4:14
Bardzo sluszne.
Andrzej2019.06.18 19:48
Czytam, czytam i oczom nie wierzę nie za daleko i nieprawdziwie Panie Tomaszu ?
ect2019.06.18 20:31
Czytam, czytam i oczom nie wierzę, nazwanie kogoś intelektualnym dnem przystoi człowiekowi? Nie za daleko Panie Andrzeju?
Alojzy Cedzidło2019.06.19 23:07
Być może ,że trochę za daleko pan ,,Andrzej " pojechał .Byc może . Ale pewien nie jestem swojej racji . Kapitalne uzasadnienie zdania p.,,Andrzeja " przeczytałem wyżej , Radzę odszukać ( ,,athos ) i uważnie poczytać. Warto bez uprzedzenia .
ect2019.06.20 22:33
A co to za wywiad Towarzyszu Alojzy, skąd te dane, że athos to Andrzej?
Andrzej2019.06.18 19:31
Terlikowski - intelektualne dno. To przez wykreowanie tego rodzaju miernot jako rzekomego głosu świeckich katolików stworzono pozory rzekomej dyskusji.
ect2019.06.18 20:27
Ależ się tężyzna intelektualna i moralna wypowiedziała, zapomniała tylko o szacunku do drugiego.
athos2019.06.18 16:45
Panie redaktorze Terlikowski redukuje pan sens wypowiedzi arcybiskupa Gądeckiego do problemu pedofilii. Oczywiście, że biskupi muszą oczyścić swoje środowisko z pedofilów - tego wymaga elementarna sprawiedliwość (że o wyższych kryteriach nie wspomnę), ale Gądecki mówił także o RZECZYWISTYCH, panie Terlikowski, atakach na księży, którzy niczemu nie są winni. Jaką winę ponosi za pedofilię ksiądz Ireneusz Bakalarczyk, który został ugodzony nożem przez antyklerykalnego nienawistnika. Arcybiskup słusznie zauważa, że ten czyn wpisuje się w ciąg morderstw księży z niedawnej przeszłości. Pan napisał komentarz wcześniej zanim pomyślał. Z powodu nadmiernego pośpiechu napisał byle co. Otóż trzeba być ślepym, żeby nie zauważać, że obecnie w Polsce narasta nienawiść do wszystkich księży i do całego Kościoła na zasadzie prostego uogólnienia: skoro są jacyś pedofile pośród księży, to znaczy, że wszyscy księża nimi są. Rolą porządnego publicysty (już nie powiem: katolickiego, za jakiego się pana uważa) jest zawczasu dostrzegać zło zbiorowej odpowiedzialności. W przeszłości najgorsze totalitaryzmy, z komunizmem na czele, stosowały zbiorową odpowiedzialność. Dziś wiemy, ile z tego powodu uczyniono zła. Dlatego apeluję do pana, panie Terlikowski, by pan pisał swoje komentarze z zastanowieniem, a nie w emocjonalnej gorączce, bo to szkodzi, wprowadza zamęt i nie służy prawdzie.
Alojzy Cedzidło2019.06.19 23:00
Lepiej bym tego , tej oceny , tekstu pana dr Terlikowskiego nie ujął . Gratuluję ! ( poważnie)
wujaszek2019.06.18 16:06
Szok, pierwszy raz się zgadzam z Terlikiem :)
Reytan2019.06.18 15:41
Hierarchię Kościoła w Polsce należy oczyścić z agentów, kapusi, pedofilów i innych elementów, którym nie po drodze z wiarą Chrystusową. I tyle. Reszta to bicie piany. Mam nadzieję, że arcybiskup Gądecki zdaje sobie z tego sprawę. Pytanie tylko, kto jest w stanie to zrobić. Przecież sami się nie oczyszczą.
ja2019.06.18 14:38
arcybiskup Gądecki to mason, stąd podaje błędne interpretacje i i lekarstwa nt. zaistniałego problemu w Kościele.
rlt2019.06.18 14:15
skad u terleckiego to bledne przekonanie,ze jest wyrocznia w sprawach KK, teologii etc??? acha, stad, ze jest dziennikarzem tzw.katolickim :-) a ja twierdze, ze jest miernym, pozbawionym samokrytyki pisarzyna, co nie mając nic do powiedzenia ciagle gada i gada i komentuje itd
ect2019.06.18 15:41
Uważasz, że Twoje opinie są bardziej katolickie, czy bardziej wartościowe i samokrytyczne?
Beno2019.06.18 17:10
Weź, daj sobie siana. Widzisz, że większość jednoznacznie ocenia piśmidła Terleckiego.
ect2019.06.18 20:22
Nie zapominaj, że to co marne wybiera Pan Bóg często, aby zawstydzić wielkich tego świata.
Aneta2019.06.18 1:39
Panie Terlikowski, czy to,że nie został Pan księdzem, powoduje u Pana taką wściekłość i atak na księży, jakby wszyscy byli pedofilami. Może warto usunąć belkę najpierw ze swego oka, bo już załatwił Pan arcybiskupa Wielgusa.
ect2019.06.18 8:52
A co ty ciągle z tym bp. Wielgusem? Pan Bóg lepiej rozsądzi kto kogo załatwił. Ty tego z pewnością nie wiesz.
Beno2019.06.18 17:08
Terlecki to taki sflustrowany głupek.
ect2019.06.18 20:19
Dopiero troszczysz się tak bardzo o to, aby Kościół realizował swoją misję głoszenia Ewangelii w świecie i rzekomo Terlikowski utrudnia strasznie to zadanie a kilka godzin później nazywasz kogoś sfrustrowanym głupkiem. Kim ty jesteś, bo trudno mi uwierzyć czytając twoje obraźliwe komentarze, że katolikiem.
Mnichu2019.06.17 21:30
Rzadko zgadzam się z Terlikowskim, ale tu ma mój szacun.
magda2019.06.17 21:25
jaki prymas taki Kościół w Polsce
ect2019.06.17 22:41
Kościół jest też taki jak Jezus.
igor2019.06.17 21:21
terlikowski, a ty co, święta krowa???to masz szanse zaistnieć w Indii
ect2019.06.17 22:28
To miało być śmieszne?
Beno2019.06.17 23:29
Nie, to nie śmieszne, to prawdziwe. Terlikowski chce zaistnieć. Chodząca największa mądrość i doskonałość, nawet papieża będzie pouczał i krytykował. Ty wierzysz każdemu, tylko nie biskupom i pasterzom. A wiesz: uderz w pasterza, a owce się rozproszą. To robi właśnie niejaki pyszałek Terlikowski.
ect2019.06.18 9:15
A skąd Ty wiesz, że to nie miało być śmieszne tylko prawdzie? Przecież jesteś Beno a nie igor a ja pytam igora. Wierzę tym księżom, biskupom i ludziom, którzy są prawdomówni a nie wszyscy tacy są. Pan Bóg nie zobowiązuje na szczęście do naiwności i bezkrytycznego przyjmowania wszystkiego.
Alojzy Cedzidło2019.06.20 14:29
Coś mi tu pachnie ,,kocią wiarą " Sprawdzę . Jak tam z krwią u Pana , panie,,ect", Lubi Pan przetaczanie krwi. ?
ect2019.06.20 22:38
Nie przepadam, jak na razie dziękuję Bogu za zdrowie i Panu też dużo zdrowia życzę.
Beno2019.06.17 20:53
Terlikowski strzel se "mamrota" i przestań mącić. Kościół nie został po to ustanowiony, by zajmować się sobą. To diabelska robota, aby Kościół odciągnąć od jego misji: głoszenia Ewangelii, sprawowania sakramentów i jednania ludzi z Bogiem. Chcesz się panie Terlikowski przysłużyć Kościołowi, to wspomagaj te jego działania. Dzielenie i jątrzenie - to diabelska sprawka.
ect2019.06.17 22:25
Głoszenie Ewangelii, to głoszenie prawdy i Terlikowski właśnie to robi. Czasami prawda jest trudna do przyjęcia i różni ludzi. Pan Jezus o tym kiedyś mówił. Znasz to? "Czy myślicie, że przyszedłem dać ziemi pokój? Nie, powiadam wam, lecz rozłam." Ówcześni "duchowni" nawet Jezusa na śmierć skazali, bo mącił według ich mniemania ludziom w głowach.
Beno2019.06.17 23:21
Pan Jezus też mówił: Wjjmij belkę ze swego oka.... Mówił też: Nie sądź, abyś nie był sądzony... Nie kazał apostołom, by zajęli się Judaszem, bo zdradził. Mówił: "Pozwólcie chwastom róść aż do żniwa", kiedy to gorliwi uczniowie chcieli je wyplenić... I mówił: "Idźcie i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu..." Jeśli cytujesz słowa: "Czy myślicie, że przyszedłem dać ziemi pokój? Nie... lecz rozłam." Przeczytaj sobie dokładnie w jakich okolicznościach i w jakim kontekście powiedział P. Jezus te słowa. Terlikowski to mąciciel i jątrzyciel - podobnie jak kapłani, którzy robili wszystko by Jezusa zgładzić. Człowiek, który chce reformować Kościół, krytykuje jego pasterzy - to pyszałek, człowiek, w którym nie ma pokory, który nie zwycięża zło dobrym. Ilu biskupów Terlikowski skrytykował, a nawet zniszczył? Wszyscy są źli, on jeden jest doskonały. Brzydzę się takimi chrześcijanami, pyszałkami.
ect2019.06.18 9:07
Ocenia Pan lub prawdopodobnie Ks. zachowanie Terlikowskiego podobnie jak Terlikowski ocenia wypowiedź bp. Gadeckiego. Proszę więc przeczytać swoje komentarze i zastanowić się jak te słowa Pana Jezusa brzmią w kontekście powyższych faktów. Terlikowski ma odwagę podpisać się pod swoimi opiniami. Pan natomiast posługuje się wieloma nickami, aby zrobić wrażenie większego zdyskredytowania Terlikowskiego z powodu jego słów. Dlaczego brzydzi się Pan chrześcijanami? Przecież to nasi bracia w Chrystusie Panu. Może my też mamy coś do zreformowania w sobie, nie tylko Terlikowski.
Beno2019.06.18 17:07
Nie wiem iloma nickami posługuje się pan, ja posługuje się jednym nickiem. Ponadto jest tutaj przyjęte, że komentarze podpisuje się nickami. W porównaniu do Terleckiego nie uważam się za pyszałka, by każdego biskupa publicznie krytykować. Przecież biskup Gądecki, to nie jedyny, którego Terlikowski krytykuje. Terlikowski uważa się za najmądrzejszego, on wie wszystko najlepiej. Dlaczego nie został księdzem, biskupem. Chciałbym go widzieć w tej roli. Nie było go stać na ofiarę, ale krytykować i dolewać oliwy do ognia, by bezbożni się cieszyli - to jego wywrotowa działalność. Fałszywy prorok.
ect2019.06.18 21:00
Beno, posługuje się Pan w wielu miejscach, na tej stronie, obraźliwymi komentarzami, a to nie przystoi człowiekowi wierzącemu w Boga, bo bezbożni się cieszą. taka niby obrona Kościoła, to wywrotowa działalność, którą zarzuca Pan Terlikowskiemu. Widocznie Terlikowski nie został kapłanem, bo ma inne powołanie w Kościele. Powołanie do życia w rodzinie jest też pięknym powołaniem i wymaga wielu wyrzeczeń, wymaga ofiary. Może dlatego, że ma dzieci bardziej emocjonalnie traktuje pedofilie, bo czuje się odpowiedzialny za te dzieci. Proszę nie pisać, że nie było go stać na ofiarę, bo nie wie Pan kto jest Bogu bliższy ojciec rodziny, czy ksiądz.
ect2019.06.18 22:41
Sepleni Pan tym se pod kilkoma nickami.
anonim2019.06.17 18:55
Jestem katolikiem praktykujacym , ale niemam zaufania do wypowiedzi ks Gadeckiego b Tak mysli i widzi ARON
Janek2019.06.17 18:55
Chyba piekło zamarzło bo Tomasz Terlikowski, po raz pierwszy od dłuższego czasu mówi logicznie, i na dodatek uczciwie staje po właściwiej stronie, punktując hipokryzje biskupów.
ect2019.06.17 20:12
Biskupa.
Aneta2019.06.18 1:43
Akurat tutaj nie ma racji
michu2019.06.17 17:45
Nie nie. Promowanie czystości to podstawa. ŻADEN grzech przeciwko VI przykazaniu nie może być tolerowany w sferze PUBLICZNEJ z punktu widzenia katolików. Trza zacząć od całkowitej delegalizacji pornografii i rozwodów. Słusznie mówią hierarchowie, że ofiarom można zafundować leczenie, ale nie na zasadzie złotego plastra, bo wtedy różni cwaniacy na wyścigi będą sobie przypominać co to ich nie spotkało z rąk ludzi KK np 10 lat temu. No i co najważniejsze w sprawie to sprawa TW... i ich jawnych i nie jawnych prowadzących ;)
Klara2019.06.17 18:36
Co do pornografii, zgoda. Ale, co do rozwodów? Przecież mowa o rozwiązaniu związku cywilnego, w Kościele nie ma rozwodów. Zatem w oczach katolika czy ktoś jest w związku cywilnym, czy się rozwiódł, nie ma znaczenia, skoro i tak nigdy nie był związany sakramentem. A nawet, jeżeli się rozwiedzie to lepiej, bo przestał żyć w grzechu (o ile nie związał się z kimś innym).
michu2019.06.17 18:40
Tak samo można powiedzieć o poligamii i otworzyć furtkę różnym innym postępowym związkom ;)
Michał Pasierb 2019.06.17 16:16
A to dla wszystkich , którzy uważają się za katolików .Wywiad z wysłannikiem papieża FRANCISZKA.Tylko prawda wyzwala.... https://ekai.pl/potrzeba-prawdy-i-pokory-rozmowa-kai-z-abp-charlesem-scicluna/?fbclid=IwAR1o0lnAiyhu5yr97nC7RspfUtL-DlIiXI81kuYnv3RrvtO55bktCDzsElE
Kubiak2019.06.17 16:06
Wierni moga miec dość tych kłótni w kościele. Biskup wysyła księdza na emeryturę - ksiądz sie odwołuje. Arycbiskup wydaje oświadczenie - główny komentator katolicki mówi, że to całkowicie błędne stanowisko. Jeden ksiądz coś powie, drugi mu przywala. Swoje dodają zakonnicy - celebryci. Kłóca się z uśmiechem między sobą i ze wszystkimi. Wystarczałoby sie nieraz ugryżć w język i nic nie mówić, choc może to boleć.
BAAN2019.06.17 16:46
Bardzo słusznie. Mniej gadać, mniej dyskutować, a więcej się modlić.
BAAN2019.06.17 16:06
Trzeba rozróżnić, panie Terlikowski, atakowanie kleru czy nawet Kościoła, od atakowania Matki Bożej czy Chrystusa, czyli podstaw wiary, co się przecież teraz odbywa. Na te drugie ataki nie ma żadnego uzasadnienia, z wyjątkiem szatańskiego działania, któremu ludzie się poddają. Nie można wszystkiego sprowadzać do sprawy pedofilii w Kościele i asekuracji hierarchii. Odbywa się dużo gorszy atak - parodiowanie mszy, niszczenie wizerunku Matki Bożej, fenetron z waginą - wołają o pomstę do nieba. Boga i wartości religijnych trzeba bronić za wszelką cenę, niezależnie od pozytywnego czy negatywnego postępowania kleru. Są więc dwie płaszczyzny walki i powinny być dwie płaszczyzny obrony, a do obrony wartości religijnych i samego Chrystusa powołani są wszyscy. Obroną i oczyszczeniem kleru powinien zająć się sam kler, polski episkopat z pewnością na to stać. Oczywiście, jeśli ktoś posiada dowody pedofilii, powinien je ujawnić. Ale odbywa się dziś dużo ważniejsza walka - nie przeciwko klerowi, a przeciwko samemu Bogu i to trzeba zauważyć, a nie dołączać do oskarżeń kleru.
ect2019.06.17 16:35
Prawda jest taka, że gdyby media nie rozpoczęły pisania prawdy, to kleru nic nie ruszy. To przykre, ale nie ma innego sposobu dopóki nie zrobi ktoś większego szumu, to wielu duchownych udaje, że problemu nie ma, bo tak jest wygodnie. Proszę nie pisać naiwnie, że oczyszczeniem kleru powinien zająć się sam kler. A może sam Pan dopuszcza do takiej sytuacji, aby oczyścić swój Kościół. Czyż nie czynił podobnie z narodem wybranym, gdy ten był mu niewierny?
Michał Pasierb 2019.06.17 16:46
W punkt.
Aneta2019.06.18 1:52
Ect chyba nie zrozumiałeś o czym jest mowa. Baan świetnie to wytłumaczył, po prostu Bingo
ect2019.06.18 10:30
No zapewne nic nie rozumiem. Nie rozumiem np. jak można oddzielić walkę przeciwko Kościołowi od walki przeciwko Bogu i Maryi jak twierdzi Baan. Nie rozumiem też jak można zdrową krytykę niewłaściwej wypowiedzi nazwać walką z wartościami. Tak, wartości, w tym prawdy, trzeba bronić za wszelką cenę, ale mieszania krytyki pedofilii z prześladowaniem Kościoła trzeba się jasno przeciwstawić i to właśnie uczynił Terlikowski.
Alojzy Cedzidło2019.06.20 11:16
I znów mnie Pan zaskoczył , panie ,,ect". To podejście do ,,oczyszczenia kościoła " . Faktycznie ,jest problem . Czy kościół powinien sie sam oczyścić . ? Sam nie wiem ... Ale też nie widzę powodu aby zlecić ,,oczyszczanie " Kościoła tym ,,którzy sami się jeszcze nie oczyścili ,lub mają tyle wspólnego z Kościołem co ja z moim pikusiem .Żyjemy sobie obok siebie . I tyle. . Równie dobrze , gdy tak myśleć , robotę taka można by zlecić np. NERGALOWI ze swoimi kumplami. ,
ect2019.06.22 11:29
Tu nie chodzi o zlecanie komuś oczyszczanie Kościoła. Ani Terlikowski o tym nie napisał ani ja nie zachęcam nikogo z zewnątrz do oczyszczania Kościoła. To co się dzieje to jest już pewien proces, pewien fakt. Smutna prawda jest jednak taka, że to media zapoczątkowały na dobre ten proces i nadają mu tempa. Jest w tym oczywiście dużo nieuczciwości i jest to otwarta walka z Kościołem. Ale z drugiej strony, gdyby nie media, gdyby nie medialny szum wokół tego problemu nie zadziałyby się te zmiany, które teraz mają miejsce w Kościele. W tym sensie pisze, że duchowieństwo samo, bez ingerencji "z zewnątrz" w dalszym ciągu trwałoby w letargu. A może to sam Pan Bóg pozwala na oczyszczenie Kościoła? Samo oczyszczenie nie jest raczej miłe, ale czasem konieczne. Nie wolno akceptować zła, a niestety miało ono w wielu, w bardzo wielu przypadkach i to zbyt długo ciche przyzwolenie. Duchownym łatwo przychodzi nauczanie o grzechach wiernych Kościoła ale już trudniej o samokrytycyzm i pokorę konieczne do własnego duchowego rozwoju. O grzechach przeciwko dzieciom i oczyszczeniu Kościoła przez Boga z tych grzechów pisała już kilka wieków wcześniej wizjonerka z La salette. Objawienia te nie zostały w Kościele odpowiednio dobrze rozpowszechnione, ponieważ dotyczyły grzechów duchowieństwa. Może to jest właśnie ten czas oczyszczenia? Nie wiem, ale wierzę, że Pan Bóg prowadzi swój Kościół i przeprowadzi go w taki sposób, że wyjdzie z tej walki bardziej podobny do Bożych oczekiwań.
Piotr2019.06.17 15:35
Terlikowski uważa, że jest najmądrzejszy i to jest jego największy problem. Pokory Tomeczku pokopry. Terlikowski zniszczył abp Wielgusa. W swojej gorliwości i brakiem pokory jest pożytecznym idiotą.
ect2019.06.17 15:42
To Pan Bóg lepiej osądzi kto kogo zniszczył a komu brak pokory a kto ze szczerego pragnienia prawdy mówi.
Katrina2019.06.17 16:00
Terlikowski to pozyteczny idiota !!!!!widzę to od dawna.
ect2019.06.17 16:44
Jesteś Katriną, Piotrem, Laurą czy może Cedzidłem?
Alojzy Cedzidło2019.06.17 23:06
Panie ,,ect " . Nie wiem kim sz. Pan jest . Mało mnie to interesuje . Jeśli Pan jednak w np. ,,Katrina" widzi ..Piotra " , ,,Laurę czy Cedzidłe , to są tylko dwa wyjścia . Pierwsze . trzeba podbudować dowodami takie teorie , lub Dwa : ma Pan jakieś zwidy , nie świadczące dobrze o zdrowiu . Zostawiam Panu wybór . Fakty albo lekarz.
ect2019.06.18 8:49
Pokornie dziękuję za dobrą radę.
Alojzy Cedzidło2019.06.19 22:54
A wie Pan co ?Fajny z Pana facet czy facetka . I wcale nie cieszy mnie to udawane ,,dziękuję " . Szanuję takie ,,riposty " Lepiej skutkują niż takie pomyjne . Pozdrawiam .
ect2019.06.20 22:49
To nie udawane dziękuję ani riposta. Naprawdę pokornie dziękuję. Ani fakty ani lekarz wprawdzie, ale pomógł mi rachunek sumienia.
Beno2019.06.17 23:35
Po twoich wpisach widać, że jesteś albo przygłupi, albo strasznie naiwny, albo nawiedzony.
ect2019.06.18 20:46
Czy ty naprawdę nie dostrzegasz pyszałkowatości w swoich komentarzach, którą zarzucasz Terlikowskiemu? To właśnie ty siebie uważasz za najmądrzejszego a resztę świata za głupków. Darmo się trudzisz obroną Kościoła. Obrona Kościoła w twoim wydaniu jest żenująca.
Polak2019.06.17 14:57
Kościół zareagował na wczorajsze gówno jakie miało miejsce i bardzo dobrze. Ja natomiast jestem zaniepokojony, że Rząd Rp podobno prokatolicki milczy w takiej sytuacji, dziwne.
Michał Pasierb 2019.06.17 14:48
6 -NIE CUDZOŁÓŻ -Czy rzeczywiście potworny grzech pedofilii może być porównywalny do współżycia chłopaka z dziewczyną przed ślubem ??? Nikt przy zdrowych zmysłach nie ustawi tych grzechów w jednym szeregu....Do czego tacy hierarchowie doprowadzą nasz Kościół...BÓG raczy wiedzieć...
ect2019.06.17 14:33
Teofilia Olgierd nazywa się Cedzidło.
Alojzy Cedzidło2019.06.20 14:12
Wy to macie wywiad . A skąd to ,,odkrycie " ,Też wam prawdę aplikuje ? A ,,ect " to wstydzi się swojego nazwiska . Pewni ma rację TW ,,ect " to brzmi niezbyt dumnie.
ect2019.06.20 22:29
No nie, dumnie to nie brzmi, tak sobie. Alojzy, to całkiem przyzwoicie.
Alojzy Cedzidło2019.06.20 23:55
Kochany Panie/i ,,ect " .\, jak by powiedział tow. Szczerba ,. Przemyślałem sobie te moje wpisy , adresowane do Sz.,,ecta " i tak na chłopski um. pomyślałem ,że muszę Pana przeprosić za ew . mniej kulturalne wpisy. A to jest Pana zasługa . No bo bo tak, Czuję w Pana komentarzach wielkie przekonanie do swojej misyjnej roli na tych Forach . Walczy Pan dzielnie do wprowadzenia katolicyzmu typu ,,Terlikowski " Czyli ,,jestem za a nawet przeciw . Tak terliko - wałęsowo ..Robi Pan to , w moim przekonaniu dość kulturalnie . W przeciwieństwie do innych ,,misjonarzy". Stad to moje ,,nawrócenie " . Jednak tylko w zakresie kultury polemiki . Bo przejscIie na Wasz stronę w grę nie wchodzi. . Zresztą chyba na to Pan nie czeka . I na koniec , Skąd ta moja ocena ,,misyjności " Pana trudu . Bo jaki pieron zmusza Was do wchodzenia na te strony ? Tylko chęć ,,nawrocenia " , Bo przecież nie kasa ?
ect2019.06.22 10:50
Nie walczę o wprowadzenie "katolicyzmu typu Terlikowski", ani żadnego innego typu katolicyzmu, bo takiego katolicyzmu nie ma. Nie zawsze zgadzam się z tym co pisze Terlikowski, ale w tym konkretnym przypadku popieram jego opinię. Nie zgadzam się z bezkrytycznym potępianiem jego wypowiedzi i z obraźliwymi komentarzami na jego temat tylko dlatego, że nazywa się Terlikowski albo tylko z tego powodu, że napisał co sądzi o oświadczeniu biskupa. Nie oczekuję też, że ktoś przejdzie na moją stronę, nie poszukuję swoich zwolenników, bo nie mam aspiracji do tworzenia nowej religii. Wierzę w te prawdy, które od wieków podaje do wierzenia Kościół Katolicki i tych wartości chcę bronić, tym bardziej chce ich bronić im bardziej są wyśmiewane.
Szymon2019.06.17 14:27
Terlikowski to bicz Boży na klerykalizm w Polsce .
ect2019.06.17 14:26
Ktoś mocno krytykuje Terlikowskiego, tak jakby ta sama osoba pod różnymi nickami, a sposób krytyki taki typowy dla księdza. Jedno jest pewne, Terlikowski, dr czy prof, teolog czy nie, ma niestety racje. Taka jest prawda, smutna prawda.
robaczek 2019.06.17 14:26
;] kochane pociesznePATOKATOLE ;] i juz nic nie trzeba piac. buziaczki ;]
ect2019.06.17 14:28
O, pojawił się robaczek żuczek gnojarz, co to innym rzucanie łajnem zarzuca.
Ho, ho ...2019.06.17 14:25
A kim są/jest "geje" i ich blogowi towarzysze? Jeżeli jest ktoś tak naiwny i sądzi, że to nie jest putinowska propaganda żyje w przysłowiowym lala land. Ale to nie tylko pedalstwo blogowe jest kremlowskie, jest na blogach ich o wiele więcej. Trawi ich nienawiść nie tylko do religii, Kościoła, ale i wszystkiego co obecna administracja robi albo czego nie robi. Zwarta, zawsze gotowa grupa imbecyli; lolek, Albert, Nowak-robaczek cioteczka, Stachu, dumny pedał. Dwoją sie i troją, aż nagli pytanie: Co wy q.... taka wasza mać robicie na blogach katolickich?
Alojzy Cedzidło2019.06.20 11:34
Jak to , co robią ? Proste . Oddelegowani do walki na tyłach . A ponieważ znają się na ,,robocie " od tyłka to i walczą jak lwy . Dobrze wyliczyłeś ta ,,zwartą grupę "Mnie zaś dziwi stanowisko samej ,,Frondy" . Kiedy np. ,,Dumny Gej " , ogłaszał dalekie od tematu artykuły lub nawet reklamy , wszystko mu szło . Ja musiałem udowadniać ,że nie jestem robotem przy wpisach ściśle zgodnych z Regulaminem.
Laura2019.06.17 14:24
Terlikowski ma parcie na szkło dlatego raz po raz pieprzy od rzeczy.
ect2019.06.17 14:48
Terlikowski pisze prawdę a ty mało, że coś bredzisz, to próbujesz go z powodu tej prawdy zdyskredytować.
Katrina2019.06.17 15:59
Terlikowski bełkocze sam nawet nie wiesz o co mu chodzi
ect2019.06.17 16:12
Terlikowski napisał prawdę.
Reytan2019.06.18 12:09
Terlikowski dobrze mówi a ty, droga Lauro, najwyraźniej tego nie rozumiesz. To się zdarza i nie musisz tak bardzo się tym przejmować. Ty natomiast pieprzysz od rzeczy, i tym powinnaś się przejąć.
Katrina2019.06.18 15:20
Ma racje Terlikowski juz zagubił sie w swych filozoficznych dywagacjach.
jan XXIV 2019.06.17 14:22
w zupełności zgadzam się z panem Terlikowskim
Stanislaw2019.06.18 17:10
Terlikowski sam wyłącza się z Kościoła, gdy pisze o grzechu Kościoła czy w Kościele, a myśli wtedy o nich, o kilku księżach, nie o swoich grzechach! Więc w końcu kto jest Kościołem? Tylko kilku grzeszników, bez Chrystusa i Terlikowskiego
ect2019.06.18 21:19
Dobrze rozumiem, że ekskomunikowałeś Terlikowskiego? Czy może Terlecki sam się ekskomunikował?
OddajcieKleroPedofilówRecydywistomDoCel2019.06.17 14:16
Kiedy proboszcz gwałcił ministranta, to był statystycznym murarzem, a dziecięca ofiara "przynętą zatrutą seksualizacją". Kiedy, po latach, ten gwałcony ministrant ujawnia wreszcie fakt gwałtu i nazwisko sprawcy, to Gądecki z Jędraszewskim pieją, że klero-pedofil jest ubekiem umieszczonym w łonie kościoła, żeby zaszkodzić biskupom, a skarżąca się publicznie ofiara to wyłudzacz opętany masońską wizją zniszczenia kościoła katolickiego.
Olgierd2019.06.17 14:11
Terlikowski bez wiedzy o teologii, stosownych studiów i święceń krytykuje arcybiskupa. Proponuję aby zastąpił duchownych i zaczął celebrować msze, rozgrzeszać itd.
ect2019.06.17 15:52
Św. siostra Faustyna nawet tytułu doktora nie miała, nie wspomnę już o maturze; świętej Teresie od Jezusa strasznie się mądrale duchowni w głoszeniu prawdy sprzeciwiali, bo kobietą była. Nie pisz bredni, nie trzeba być profesorem teologii i czy księdzem, aby prawdę mówić. Trzeba jednak tym bardziej mówić prawdę, gdy ma się przygotowanie teologiczne i święcenia kapłańskie.
Beno2019.06.17 20:57
Ej bez przesady. Siostra Faustyna była bardzo pokorna i człowiekiem modlitwy. A to co mówiła, mówiła na podstawie objawień i nie mąciła i jątrzyła w Kościele, tak jak to robi nijaki Terlikowski.
ect2019.06.17 22:14
Oczywiście, że s. Faustyna była pokorna. Chce zwrócić tylko uwagę na fakt jak zachowało się wobec głoszonej przez nią prawdy wtedy, gdy żyła i mówiła wiele osób, które uznawały się za mądrzejsze od niej lub były wykształcone, także teologicznie . Trzeba dokładniej przeczytać jej zapiski, aby zrozumieć, że jednak była posądzana o mącenie. Nie sposób, aby każdy w ten sam sposób ma przekazywać prawdę jak siostra Faustyna. Niech każdy czyni to tak jak potrafi. Trzeba jasno odróżnić prawdziwe prześladowanie Kościoła od słusznej krytyki zła, które popełniają bez skrupułów niektóre osoby w Kościele. Nie można pedofilii niektórych duchownych pokrywać frazesami o prześladowaniu Kościoła, nawet wówczas jeśli nieprzyjaciele Kościoła używają w sposób ewidentny tych faktów do walki z Kościołem.
anonim2019.06.17 14:10
Nadbiskup, żeby nie powiedzieć - nadpapież, Terlikowski poucza Kościół. Ten facet jest dla mnie skończony jako autorytet, a pracował już nad tym już od dawna.
moher2019.06.17 14:17
Brawo dla red. Tomasza Terlikowskiego.
ect2019.06.17 14:44
Co to znaczy poucza Kościół? Przecież w Kościele jest jedna prawda i każdy uczciwy katolik dąży do niej, nawet wtedy gdy jest niewygodna, bo tylko prawda nas wyzwoli. Ten facet mówi prawdę a że dotyczy ona niektórych duchownych to nie ma znaczenia, prawda wyzwala każdego, biskupa też może wyzwolić, gdy przetrze oczy.
anonim2019.06.17 15:06
Ja to się nawet dziwię, że apb Gądecki nie skonsultował swojego oświadczenia z red. Terlikowskim. Przecież powszechnie wiadomo, że red. Terlikowski jest najlepiej poinformowanym i najlepiej wiedzącym człowiekiem Kościoła w Polsce. No i głupio wyszło, bo nie skonsultował, a teraz musi się wstydzić, jak red. Terlikowski tak mocno i stanowczo się wypowiedział.
ect2019.06.17 15:38
Nie wiem czy jest najlepiej poinformowany czy nie; nie wiem czy piszesz to złośliwie choć wygląda mi to na złośliwość. Wiem jedno, napisał teraz prawdę.
Ana2019.06.17 17:05
Szkoda że nie skonsultował z sumieniem, bo by wystarczyło to by stanął w prawdzie.
tretka2019.06.17 15:55
Akurat w tej kwestii ma rację...
Stanislaw2019.06.18 17:19
Niech krytykuje, ale niech wcześniej postudiuje, co to jest Kościół! Jeżeli nie, niech nie uogólnia i nie oskarża Kościoła.
ect2019.06.18 20:06
Myślisz, że aż studiów potrzeba, aby poznać prawdy wiary? Większość ludzi w Kościele nie ma wykształcenia teologicznego. Takie wykształcenie nie jest konieczne do zbawienia i do wydawania opinii. Pan Bóg kocha prostaczków a z tego co objawił, to chełpienie się z jakiegoś powodu, np. z wyższych studiów teologicznych, ze święceń kapłańskich albo z innych powodów nie jest cnotą.
JPIII2019.06.17 14:02
Na tych pedophilów nie ma lekarstwa. Najlepsze co ludzie mogą zrobić to przestać łazić do przybytku pedophili zw. kościołem i przestać słuchać tych katopedophilów.
bea2019.06.17 16:17
oto chodzi szatanowi zeby ludzie przestali wierzyc w Boga i Przyjmowac Komunie Swieta ty juz przegrales bo uwierzyles sztanowi klamcy i zwodzicielowi jelop3
Alojzy Cedzidło2019.06.17 13:53
Tak se myślę , co by ten nasz polski Kościół. zrobił bez rad dr Terlikowskiego
ect2019.06.17 15:57
Nie udaj człowieka gwarowego, bo wykształcenie zobowiązuje cię do czegoś więcej. Doskonale wiesz, że Kościół to nie tylko biskupi i duchowieństwo. Terlikowski nie napisał nic szkodliwego. Trzeba czasami przesiać plewy od ziarna.
Alojzy Cedzidło2019.06.17 22:53
To mi Pan /i prasnął komplement ,,. ...wykształcenie zobowiązuje ......" A ja akurat ,,chłop roztrop " i myślę na tzw chłopski rozum . Wykształcenie faktycznie powinno zobowiązywać .I tak SE myślę , Jak to jest z tym zobowiązaniem uczonych , którzy się z tego ,,ZOBOWIĄZANIA " wywiązują , Ci co PiS popierają i do kościoła chodzą .Czy też ci co POKOKO molestują A może ci co są zwolennikami aborcji czy też może ci co ją , tą aborcję , uważają za morderstwo..Zaś pana doktora Terlikowskiego bardzo szanuję . Nie zawsze jednak zgadzam się z jego sposobem przekazywania swoich uczonych myśli .
Aneta2019.06.18 1:57
Super odpowiedź na głupoty etc
ect2019.06.18 22:36
;)
Alojzy Cedzidło2019.06.19 22:40
Przyjmuję ,że komplement jest prawdziwy . Dzi,ękuję i pozdrawiam.
Szymon2019.06.17 13:47
Abp Gądecki to mason .
Stanislaw2019.06.18 17:05
"czy tak samo rozumiemy istotę skandali seksualnych w Kościele" - - Na pewno inaczej rozumiemy. Ja np. uważam to określenie za bluźnierstwo Chrystusowi. Bo nie ma skandali w Kościele, są tylko przeciw Kościołowi, wbrew Kościołowi, popełniane przez indywidualnych ludzi! Precz z hitlerowska zasadą odpowiedzialności i karalności zbiorowej!
Stanislaw2019.06.18 17:16
Tomaszu, a kiedy dziecko zrobi jakieś (tylko podejrzane) świństwo, czy zaraz ogłosisz "Grzech Terlikowskich" i doniesiesz na policję? bo przecież niby trzeba uogólnić, trzeba ogłosić, donieść i ukarać?