30.07.19, 08:00

Szczecin będzie centrum polsko-niemieckiej aglomeracji? ,,Jest taki plan''

Szczecin ma zostać stolicą polsko-niemieckiej aglomeracji. O sprawie napisał dziennik "Nordkurier". Gminy leżące na północnym zachodzie byłego NRD miałyby zostać blisko związane z tym dawnym niemieckim miastem. Jak twierdzą, Berlin się nimi nie interesuje i Szczecin jest dla nich szansą. Władze Szczecina potwierdzają, że jest taki pomysł.

Budowa szczecińskiej metropolii miałaby zostać sfinansowana przez Berlin oraz przez władze lokalne Brandenburgii i Meklemburgii-Pomorza Przedniego. Już w czwartek o takiej inicjatywie rozmawiać będą Manuela Schwesig, premier Meklemburgii, z marszałkiem województwa zachodniopomorskiego.

Pomysł jest z niemieckiej perspektywy niezwykle naturalny. Niewielkie miasteczka na północnym zachodzie Niemiec nie mają dobrego połączenia z żadnym dużym niemieckim miastem. Szczecin to dla nich oczywisty kierunek. To przede wszystkim miasta Pasewalk i Schwedt, ale też dziesiątki małych miasteczek i wsi.

Z polskiej perspektywy pomysł jest jednak dość kontrowersyjny. Szczecin do 1945 był częścią Niemiec. Formalne związki z Polską miał poprzedniego tylko do końca XII wieku. Przez niemieckich nacjonalistów Szczecin do dziś uważany jest za ich miasto, które Polacy niesprawiedliwie przejęli.

bsw/tvp info 

Komentarze

Lech2019.07.30 19:38
Słowianie połabscy to byli najbliżsi etnicznie pobratymcy przodków Polaków ,gdyż razem należeli do tej samej językowej grupy lechickiej ,a więc pod tym względem byli nam bliżsi niż zachodniosłowiańscy Czesi i Słowacy ,którzy Lechitami jednak nie byli ...
Limes Sorabicus2019.07.30 19:20
Tereny byłej NRD to rdzenne ziemie Słowian Połabskich (na północ od Berlina etnicznie lechickie) krwawo podbite i stopniowo zgermanizowane w Średniowieczu przez niemiecką Rzeszę ...
Lech2019.07.30 18:56
Przypominam ,że Berlin był pierwotnie zachodniosłowiańskim Bralinem. Obecny Berlin jest bardzo rozległym miastem ,które wchłonęło w swoje granice również i inne zachodniosłowiańskie osady. Berlińska dzielnica Kopenick znajduje się w miejscu zachodniosłowiańskiego grodu Kopnik księcia Jaksy władcy lechickiego plemienia Stodoran ,który uznał się wasalem i lennikiem księcia zwierzchniego Polski (dzielnicowej) Bolesława Kędzierzawego. Jaksa prowadził długotrwałe i zacięte walki z Niemcami o zachodniosłowiańską twierdzę Brenna (obecnie Brandenburg na zachód od Berlina) i odbił ją z rąk Niemców dzięki polskiemu wsparciu. Dzielnica Neu-Kolln wyrosła z zachodniosłowiańskiej osady Kolno ,natomiast berlińska dzielnica Spandau to wcześniejszy zachodniosłowiański gród Spandawa o kilka wieków starszy od samego Berlina. PS Nazwa berlińskiej dzielnicy Pankow również brzmi dosyć swojsko...
Wrocławianin2019.08.2 18:41
Berlin, Lubeka, Drezno itd, itd, to wszystko zachodniosłowiańskie nazwy. Serbołużyczanie zachowali z niewielkimi zmianami język, którym mówił Bolesław Chrobry, co jest niesamowite!!!!! https://www.youtube.com/watch?v=07CvdRr8Cr4 Ludzie, żyjemy od tysiąca lat w tej samej kulturowo-historycznej przestrzeni. Mamy wspolną historię, niemal identyczną kulturę (zwyczaje, potrawy, architektura, układ miast lokowanych na prawie magdeburskim) Miliony Niemców ma nie tylko słowiańskie, wprost polskie pochodzenie. Zobaczcie ilu Niemców ma polskie nazwiska. Merkel z domu to de facto Kazimierczak, jej dziadek, żołnierz armii Hallera walczył pewnie także i o Lwów. Zmienił nazwisko na Kastner, żeby znaleźć robotę w Berlinie w czasie wielkiego kryzysu. To nie jest zły pomysł, żeby Szczecin stał się metropolią także dla Niemców. Życzyłbym sobie, że tak będzie kiedyś i ze Lwowem. Zresztą była taka przepowiednia Grabskiego, że Lwów będzie dążył ku Polsce. Popieram ten pomysł w 100 proc. Będzie to z korzyścią dla Szczecina i dla Polski.
Maus2019.07.30 14:22
Oczywiście można skomunikować północno-wschodnie Niemcy ze Szczecinem. Wcześniej jednak należy wykonać korektę granic i "miasta Pasewalk i Schwedt, ale też dziesiątki małych miasteczek i wsi" wcielić do Polski przesuwając linię graniczną odpowiednio na zachód.
michu2019.07.30 15:08
Nie zapominając o JESZCZE słowiańskich Łużycach i dziedzictwie dawnych Słowian Połabskich ;).
Wdzięczny Elektorat2019.07.30 12:58
Cóż tu się dziwić. Powstało (przy aktywnym udziale PiS) superpaństwo UE, panstwa tradycyjne zostały wycięte, Anglia się spostrzegła i daje chodu, no a z reszty robi się bezkształtna zbieranina i tworzą się ponadnarodowe regiony. Brawo PiS! Brawo prezydent Andrzej Duda! Wiwat! Wpisać członkostwo Polski w UE w konstytucję!
Pisbusters2019.07.30 13:32
Aleś tu nasrał swoim otworem gębowym
E2019.07.30 12:53
Zanim Polacy skomentuja cokolwiek, najpierw niech laskawie odadzą wolnosc Danzigowi, ktory nigdy do nich nie nalezal, a ktory probuja doprowadzic do ruiny jak reszte kraju.
michu2019.07.30 15:06
Do ruiny doprowadzają kraj polskojęzyczni socjaliści. A Niemcy niech oddadzą wolność Łużyczanom. A jak się upomną o Gdańsk to pewnie ZNOWU zaczną mordować inteligencję najpierw, a potem ogłupiać resztę (mają już długo media to pójdzie łatwo) ;)
Gnostyk2019.07.30 15:34
Masz rację. Polska nie sprawuje legalnej władzy nad terenem WMG. Reszta polskiego terytorium ma uregulowany status prawny i władza polska jest legalna. Tereny WMG są pod (czasową ?) polską administracją tylko i wyłącznie na skutek decyzji Stalina i metody faktów dokonanych.
michu2019.07.30 19:08
A kto decyduje co jest legalne?? zagarnięcie przez Krzyżaków polskiego Gdańska w 1309 r. było legalne?? :).
Helena2019.07.30 12:28
Czy te niemieckie miejscowości są zasiedlone przez uchodzców islamskich.? Tak jak prawie całe byłe NRD.?
anonim2019.07.30 13:03
W istocie to przez Polaków. Więcej czytania w Internecie, mniej klepania. A obok Heleny, to ty w życiu nawet nie stałeś chłopie.
zatroskany2019.07.30 12:05
Berlin był kiedyś słowiańskim grodem...
Darek z Marek2019.07.30 12:02
To nic innego niż robienie sobie przyczółku pod "WOLNE MIASTO SZCZECIN"
Topek2019.07.30 11:57
Niemcy to największy sojusznik militarny, gospodarczy i kulturowy, cywilizacja i oświecenie przyszło do nas z zachodu, poza tym to miasto było Niemieckie dlatego stworzenie czegoś takiego jest całkowicie uzasadnione dla naszej korzyści, a poza tym Nemcom wcale nie zależy na zwrocie ziem zachodnich i wydawanie miliardów pieniędzy na ich odbudowe
Ryszard Olejniczak2019.07.30 13:29
Sądząc po pisowni jesteś rodowitym Niemcem. Jak na Niemca, zupełnie biegle posługujesz się jednak językiem polskim. Odpowiednie szkolenie, czy związki rodzinne?
michu2019.07.30 15:03
Ważne, że chrześcijaństwo przyszło przez Czechy, ale od czasów rządów laickich socjalistów z NSDAP jest tam z chrześcijaństwem różnie ;). Zresztą za czasów Krzyżackich też chrześcijaństwo profanowali
A2019.07.30 11:27
Już są blisko związane. Zainteresuj się, ilu Polaków zdecydowało się na wyprowadzkę ze Szczecina i zamieszkanie po drugiej stronie granicy, równocześnie pracując w Szczecinie. Nawet po odliczeniu kosztów dojazdu wychodzą dzięki temu na swoje. Zastanów się dlaczego tak jest i dlaczego rząd PiS nic przez cztery lata nie zrobił, by zlikwidować przyczyny tego stanu rzeczy.
obserwer2019.07.30 11:00
Badania genetyczne mieszkańców Berlina[ etnicznych] ujawniły że 60% z nich ma Słowiańskie pochodzenie.
michu2019.07.30 11:05
W ogóle wielu Niemców ma pochodzenie słowiańskie, polskie. Nie jeden nie zdaje sobie sprawy, że walczy przeciwko swoim pobratymcom,kraju swoich przodków ;).
michu2019.07.30 10:52
Sporo Polaków. Co najmniej 2 mln mieszka w Niemczech. Może nasza dobra zmiana czy tam inni patrioci pomyśleliby o jakichś polskich dzielnicach w większych miastach. parytetach wyborczych do niemieckiego parlamentu, dwujęzycznych szkołach, albo napisach? A może nawet zwrocie majątku zabranego przez tow. Adolfa organizacjom polonijnym, poskromieniu legendarnych jugednamtów tak zasłużonych dla germanizacji młodego pokolenia? ;). Tylko kto wie czy po takim czymś niezreformowana i nie zdekomunizowana Rzeczpospolita będzie im jeszcze płacić ;) ?
Niemiec2019.07.30 11:44
Ale to będzie tworzenie tzw. V kolumny. Państwo niemieckie nie pozwoli sobie, żeby emigranci zarobkowi z Polski ustanawiali swoje porządki. Niedoczekanie twoje!
Gnostyk2019.07.30 11:57
Sporo Ukraińców. Co najmniej 2 mln mieszka w Polsce. Może Sluga Ludu czy tam inni patrioci pomyśleliby o jakichś ukraińskich dzielnicach w większych miastach. parytetach wyborczych do polskiego parlamentu, dwujęzycznych szkołach, albo napisach? A może nawet zwrocie majątku zabranego przez komunistów podczas akcji Wisła, poskromieniu legendarnych polskich sądów rodzinnych tak zasłużonych dla polonizacji młodego pokolenia?
michu2019.07.30 14:59
Polacy nikogo w czasie ostatniej wielkiej wojny nie napadali (może jacyś kryminaliści, ale tacy na nie reprezentują ŻADNEGO narody, najczęściej kosmopolici (też niereligijni, indyferysći czy tam inni gnostycy) i nie wywołali żadnej wojny. Z wrogami Polaków zawsze było inaczej.
Gnostyk2019.07.30 15:25
A co to ma wspólnego z moim wpisem ? Polacy są tak samo emigrantami ekonomicznymi i goścmi w Niemczech jak Ukraińcy w Polsce.
michu2019.07.30 19:05
Niemcy opolscy też są gośćmi. I jakie mają przywileje. Można powiedzieć, że na całym słowiańskim Połabiu są gośćmi. Chociaż z ich punktu widzenia, to oni DECYDUJĄ od jakiego momentu historii liczymy gościcnność ;) Oczywiście tak jak IM wygodnie ;).
Też ktoś2019.07.31 17:08
Niemcy opolscy nie są gośćmi są na swoim od wieków
Ala2019.07.30 10:44
Jasne, a później Niemcy powiedzą że Szczecin należy do nich. Na razie przebiega granica państwa Polskiego i nie należy kombinować z aglomeracją w powiązaniu z Niemcami. Boże broń od tego bo będą same kłopoty.
Marian2019.07.30 13:28
Madra z Ciebie dziewczyna
rebeliant2019.07.30 10:42
Mówią o finansowaniu przez Berlin, a ja mówię, że to pieniądze wydojone z krajów drugiej kategorii. Za nasz wysiłek chcą przejąć Szczecin. Niemcy zbyt dużo krwi wylali Polakom, aby tolerować takie melodie.
michu2019.07.30 10:46
Oczywiście. http://www.bibula.com/?p=109037
Loli2019.07.30 10:41
Polnocny -zachod Niemiec to lezy raczej kolo Holandii a nie Szczecina.
m2019.07.31 10:03
Raczej tak ale redaktorzy frondy jak tylko zobaczyli słowa Szczecin i Niemcy to nagle opadły im klapki na oczy żeby tylko komuś przywalić, że nawet im się kierunki pomyliły
Tomek2019.07.30 9:42
Co, przez niemieckich nacjonalistów ? Nazistów, znaczy się...
realista2019.07.30 9:42
tO JEST WŁAŚNIE PRAWICOWE SZCZUCIE ! To jest katolickie podłe dzielenie Polaków !
michu2019.07.30 10:44
Oczywiście, że dzielenie. Jakby się wszyscy zgodzili z lewacko niemiecką narracją to by podziałów nie było, bo wszyscy byliby jednomyślni ;). Proste ;).
Artur2019.07.30 9:31
To po prostu sposób na zagarnięcie przez Niemców Szczecina i odpowiedź na poprawę komunikacji reszty Polski z tym miastem za sprawą obecnego rządu.
prosty2019.07.30 8:37
Jak Niemcom ciążą te ich pólnocno-wschodnie gminy, w ramach reparacji mogą je oddać Polsce i sprawa załatwiona.
michu2019.07.30 9:02
Oni liczą na przejęcie w odwrotną stronę. W końcu po co się ma agenturę? ;).
Ryszard Olejniczak2019.07.30 8:31
Dziś nikt nie zabrania Niemcom jeździć do Szczecina ani Polakom do Berlina. Więc po co? Budowa "wspólnej" metropolii oznaczałaby faktyczną rezygnację państwa z Szczecina. Co gorsza otworzyłaby niezwykle niebezpieczny precedens.Marszałek nie ma w tych sprawach żadnych kompetencji a jego działanie narusza przepisy Konstytucji - więc dlaczego on jeszcze nie siedzi?
michu2019.07.30 9:00
Dlatego, że państwa poważne różnią się od pozostałych ;).
Stanislaw2019.07.30 8:25
Tu zapewne, przez Szczecin, przechodziłby główny szlak kontaktów politycznych i gospodarczych Niemcy-Rosja!
michu2019.07.30 8:14
Szkoda, że nie np Rostock albo łużycki Chociebuż ;)
Wiesław Kaloryfer2019.07.30 8:25
To będzie akcja Słowianie Połabscy 2.0 - Rekonkwista :)