Sondaż. Polacy coraz gorzej odnoszą się do Kościoła  - zdjęcie
16.11.20, 11:05Fot. screenshot - YouTube (Dziennik Wschodni)

Sondaż. Polacy coraz gorzej odnoszą się do Kościoła

76

Wydarzenia związane ze Strajkiem Kobiet pokazały, że wielu Polaków dystansuje się od nauczania Kościoła katolickiego. Duża część z nas, niejednokrotnie nawet deklarując wiarę, jednocześnie popiera rozwiązania z wiarą katolicką kompletnie sprzeczne. Na zlecenie „Rzeczpospolitej” IBRIS zapytał Polaków o stosunek do Kościoła. Okazuje się, że Kościół katolicki w Polsce staje się coraz gorzej oceniany.

Jedynie 35 proc. respondentów określiło swój stosunek do Kościoła jako pozytywny. 31. proc. natomiast określiło go jako neutralny, a 32 proc. jako negatywny.

Komentując w rozmowie z dziennikiem wyniki sondażu, red. Tomasz Terlikowski zauważa, że od dłuższego już czasu Kościół w Polsce traci swój autorytet, co obecnie widać szczególnie wyraźnie. Problemem w ocenie publicysty jest brak sposobu Kościoła na wyjście do tych ludzi, którzy określają swój stosunek jako neutralny i pokazanie im ich miejsca we wspólnocie.

Na duży odsetek osób, które określając swój stosunek do Kościoła jako negatywny, zdaniem drugiego rozmówcy „Rzeczpospolitej”, szefa KAI Marcina Przeciszewskiego, wpływ ma stereotyp o sojuszu ołtarza z tronem.

- „Negatywne emocje w stosunku do władzy przenoszone są na Kościół, który ma być z władzą w jakiejś zmowie” – ocenia Przeciszewski.

- „To niebezpieczne zjawisko. Moim zdaniem sojuszu z władzą nie ma, ale Kościół za rzadko o tym mówi – i za to płaci” – dodaje.

Gorsze nastawienie do Kościoła od ogółu badanych mają ludzie młodzi. Wśród respondentów pomiędzy 18. a 29. rokiem życia stosunek do Kościoła jako negatywny określa aż 47 proc., a 44 proc. ocenia go jako neutralny.

IBRIS zapytał też o stosunek do kard. Stanisława Dziwisza, któremu zarzuca się tuszowanie przestępstw seksualnych wśród duchowieństwa. Źle ocenia go aż 58 proc. ankietowanych, a dobrze zaledwie 20 proc. W woj. małopolskim natomiast, czyli obrębie archidiecezji krakowskiej, byłego metropolitę tej archidiecezji negatywnie ocenia 72 proc. badanych, a pozytywnie 12 proc.

- „Kardynał powinien podjąć dialog i spokojnie odpowiedzieć na zarzuty. Innego wyjścia nie widzę” – komentuje Marcin Przeciszewski.

kak/rp.pl

Komentarze (76):

orzech2020.11.17 19:10
Sprawa jest bardzo prosta,Gulbinowicz,Dziwisz,Jankowski,Wesołowski i wielu,wielu więcej nie wierzyli nigdy w Boga ( albo wiedzieli że go niema ) bo inaczej nie zrobiliby tego co zrobili
Tak lub NIE2020.11.16 18:27
Kościół Boga .Oparty na przykazaniach Boga Nie można nic zmienić. Nie można tłumaczyć nowymi czasami. Kościół to nie handel interes, nie może zmienić się pod klienta.
prawy2020.11.16 17:46
lewaki nie mają prawa oceniać bez sądu,dowodow kogokolwiek a na pewno nie staruszka PO tylu latach POdstawiajac jakiegos bezmozgowca za judaszosrebrniki i nienawidzacego KOSCIÓL,dołożyli w białych rękawiczkach dranie gwożdz do trumny,w lewackim srodowisku jest najwięcej pedofili i odwracają kota ogonem aby odwrocic uwage od siebie dla nierozumnych te bajdy!!!!!niech BOG ma Biskupa w swojej opiece!!!!!
Kacaw Zaw2020.11.16 16:09
Gdybym ja chodził ze ślonzokami na religię miałbym auswais germańca Za Ratzingera odetchnęli z ulgą zmienili msze z 17;15 na 18 postawili tablicę drugiemu papieżowi -her Ratzingerowi i modlą się do Schramke'a a nie do MB z Częstochowy
PRAWDA2020.11.16 17:18
Dzieki Kosciołowi ==dzisiaj Polacy zwiedzają Cały Świat a Stopa Zyciowa jest kilka Krotnie większa jak za ==Czerwonej Zarazy np rok 1983 ==płaca pielegniarki 1200 złotych a Pralka Automat w Lipcu 1983 roku kosztowała 24 000tysiace ==na spodnie sztruksy 2 tygodnie pracy dla śLusarza czy montera itp
pp2020.11.18 9:23
A co kościół ma do tego?
GS2020.11.16 15:58
A nie pomyśleli, ze jakaś cześć badanych źle oceniając (nie żaden Kościół tylko) hierarchię Kościoła ma mu za złe, że tron walczy choć trochę o wiarę, a oni dla odmiany o swój "święty spokój"?. Bo tu rzeczywiście żadnego sojuszu nie ma. Zdecydowanie.
Glaudiusman2020.11.16 15:13
To jest jakaś paranoja upadających. Kościół to wszyscy wierzący. I kler i laikat. W Kościele są zarówno święci, jak i grzesznicy. Ale decydująca jest wiara w Chrystusa jako Odkupiciela. Kto nie uwierzy ten zmierza w przepaść ognistą i co najgorsze wieczną. Nikt Kościołowi łaski nie robi, bo każdy we własnym interesie powinien godnie żyć i mieć czas na modlitwę i liturgię, przynajmniej niedzielną.
pp2020.11.18 9:26
Mylisz się. Kościół to przede wszystkim biznes i władza. To konkordat. To komisja majątkowa. To działki w centrum dużych miast. To zabytki. To pochówek na Wawelu. To radio, uczelnia, telewizja i źródła geotermalne. To nieustające zbiórki - bo chodzi o to żeby zbierać a nie zebrać. To dwukrotna rewaloryzacja emerytur - podczas gdy wszyscy inni mają jedną. To etaty w wojsku, szkole, szpitalu. BIZNES
XYZ2020.11.16 13:47
Kościół dla chwilowej korzyści się sprzedał,to jak go szanować.Ostatnie pokolenie katolików zaraz poumiera i będzie koniec.
Topek2020.11.16 13:34
PiSdzielce a najbardziej Kaczyński przeżywają teraz szok kulturowy
A - K2020.11.16 13:30
To chyba normalne. Tylko głupiec toleruje pasożyta i gnębiciela.
basetla2020.11.16 12:55
Od prawdziwego Kościoła Chrystusowego, Polacy odeszli juz dawno. A kremówki zaczęły mdlić.
Anonim2020.11.16 13:11
Basetla mów o sobie , nie mów za innych, bo się błaźnisz.
Prawda2020.11.16 17:22
Komuna czy Zaraza Czerwona w Polsce padła ==dokładnie w 1984 roku czyli BANKRUT ==A Ruska Zaraza w 1986 roku Gorbaczow zreformował jak BALCEROWICZ czyli CCCP ==PADOCH ==
Anonim2020.11.16 14:47
Jak żarłeś bez umiaru to się przejadły i ciebie mdli.
Anonim2020.11.16 12:20
Kościół ( to kapłani i lud boży)miał przez 2000 lat chwile dobre i złe, tak jak sinusoida. XX i XI wiek ( dobrobyt, brak kataklizmów w Europie) spowodował u ludzi samo uwielbienie , zaczęli zachowywać się tak jak by Bóg nie był Im do niczego nie potrzebny. Mnóstwo tzw. katolików to tzw chłodni katolicy , ( dziadek i babcia chodzili do kościoła , ojciec i mama też - to i ja od czasu do czasu " pójdę" do kościoła , nich mnie sąsiedzi i ksiądz widzą.). Dlatego w kościele i tym razem zostanie lud boży i prawdziwi księża - na pewno nie bedzie Nas dużo , ale będą to prawdziwi wyznawcy Jezusa. Dla nich najważniejsze będzie to co obiecał Jezus i to ich trzyma w kościele. A inni 'chłodni " odejdą " i przez to kościół będzie nieliczny ale prawdziwy i dla nich kościół będzie zawsze autorytetem, bez względu na wszystko. Dla innych autorytetem będzie pieniądz, rozpusta, "wyścig szczurów", znajomości w szeregach partyjnych, zboczenia, itd., życie w grzechu ( świadome). I stanie się tak jak za Noego : jedli , bawili się , żyli, hulali , grzeszyli ,aż nagle przyszła wielka woda i ...... , Ci co wierzą to wiedzą po znakach , że paruzja nadchodzi.
dra-a-cool2020.11.16 12:09
Gorsze nastawienie do Kościoła od ogółu badanych mają ludzie młodzi. Wśród respondentów pomiędzy 18. a 29. rokiem życia stosunek do Kościoła jako negatywny określa aż 47 proc., a 44 proc. ocenia go jako neutralny.
Suweren wstaje z kolan2020.11.16 12:02
Błyskawicznie!
"odnoszą się"?2020.11.16 12:01
bo -o zgrozo- zauważyli obłudę i o niej mówią? a słowa przepraszam jak na lekarstwo?
Jarek2020.11.16 12:00
Tak, to prawda. Statystyki są nieubłagane. W styczniu 2019 Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego opublikował kościelny rocznik statystyczny uwzględniający praktyki religijne Polaków i np.: W roku 1980 do kościoła uczęszczało 51%, a w roku 2017 już tylko 38% Młodzież - dane statystyczne dla pokolenia Z 63% deklaruje się jako wierzący lub głęboko wierzący - tu też są spadki. w lekcjach religii uczestniczy 77% z czego 78% ze wsi lub małych miasteczek (tu rolę odgrywa "tradycja" i "co ludzie powiedzą") Ludzie mają dość obłudy KK. Kościół jest postrzegany przez jego przedstawicieli. Powoływanie się na świętych nic nie pomaga. Ludzie oceniają żyjących przedstawicieli KK, a Ci się dyskredytują. Wspomniałem o młodzieży pokolenia Z, a młodsze pokolenie Alfa, trwale odrzuca ze swojego życia zdyskredytowane wzorce, a tych w polskim KK nie brakuje: Przykłady: 1) Gulbinowicz, 2) Paetz; 3) ks. Jankowski; 4) ks. Natanek; 5) ks. Stryczek - totalny blamaż; 6) Rydzyk; 7) Głódź - pijak nawołujący do trzeźwości; 8) Jędraszewski, który wyrzucił z pracy kobiety samotnie wychowujące dzieci, nazywający ludzi zarazą; 9) ks. Jankowski; 10) obecnie wijący się jak piskorz Dziwisz. Hierarchowie żyją w szklanej kuli, zachłyśnięci fenomenem JPII. Ten fenomen jest dyskredytowany przez kogo? O zgrozo przez przedstawiciela KK - osobistego sekretarza JPII. Informacje obecnie rozchodzą się z ogromną prędkością i nie giną! Nic nie ucichnie - a na to liczą biskupi, że ucichnie. Nikt myślący nie chce być pouczany przez osobę, czy instytucję, która sama jest niemoralna, lub zezwala na niemoralne zachowanie swoich przedstawicieli.
Anonim2020.11.16 12:10
Statystyki są nieubłagane. W krajach zachodnich dekady temu powstał rozziew między religijnością 20-latków a religijnością ich rodziców i dziadków. Na szczęście, religijność ludziom wraca z wiekiem. Gdy mają lat 40-ści, są już w połowie religijni, a gdy przekroczą 50-tkę, ich religijność osiąga takie same wskaźniki jak w poprzednich pokoleniach. Po prostu młodzi ludzie są podatni na lewicową indoktrynację lejącą się szerokim strumieniem ze wszystkich mediów głównego nurtu. Ale lata życia przywracają rozsądek.
Jarek2020.11.16 13:02
Może tak było kiedyś. Świat się jednak zmienia. Zaklinajcie rzeczywistość dalej - nie wiecie co innego zrobić.
Anonim2020.11.16 13:12
Tak właśnie jest teraz. A rzeczywistość zaklinają lewacy - uparcie nie zauważający, że każdy porażony lewactwem naród natychmiast wymiera. To wasze ostatnie lata, lewacka buta, lewacka przemoc, Lewacka nienawiść.
Jarek2020.11.16 13:16
No coż wiesz lepiej. Właśnie to jest największy błąd hierarchów KK, wiedzą lepiej - dokładnie taki sam błąd popełniali hierarchowie w Irlandii. Najwygodniej zrzucić na lewaków własną nieudolność.
Anonim2020.11.16 13:28
Tak, wiem lepiej - ponieważ widzę dane naukowe i rozumiem konsekwencje. Kościół nie jest "nieudolny", tylko Rewolucja ma totalną przewagę propagandową i finansową. To nie jest walka, tylko napieprzanie metalowymi prętami w pięciu jednej osoby. Jak widać, katolicyzm to doskonała religia, skoro od 100 lat trwa jego brutalne zwalczanie w duchu marksistowskim, a on nadal kole bydło w oczy. Dzisiaj zrzucono na Kościół winę za to, co lewacy propagowali i ochraniali 50-30 lat temu. Wtedy opluwano katolików za niechęć do pedofilii. Zapewne za 30 lat rozpocznie się kolejne polowanie na czarownice i papież będzie hejtowany za to, że w 2020 Kościół prześladował "kochające się pary księdza z 16-letnim mężczyzną". Tak było w latach 70-tych, a więc wróci wraz z nową mądrością etapu.
Jarek2020.11.16 14:08
Z jednym się zgodzę - katolicym to idealna religia dla struktury mafijnej KK. Ma odpowiedź na wszystko z Biblii, a jak nie z Biblii, to z dogmatu. KK inwigiluje społeczeństwo poprzez spowiedź uszną wprowadzoną dogmatem początkiem XIII wieku. Ja się tylko zastanawiam, kto objął władzę w KK po krwawym soborze w V wieku, i co po tym zostało z pierwszych chrześcijan. Jedno jest pewne, przez kilkanaście wieków KK dzierżył władzę absolutną aż do rewolucji francuskiej. Nam Polakom też się dostało od KK, zwłaszcza Pisa VI, który porosił Carycę Katarzynę o interwencję w Polsce, bo obawiali się, że stracą wpływy po uchwaleniu Konstytucji 3-go maja. Tak, targowica to również biskupi, ówczesny nuncjusz papieski w Polsce i sam papież Pius VI. Zostawicie Bogu, to co boskie, a Cesarzowi co cesarskie. Niech się KK nie wcina w świeckie państwo, bo Polska jest świeckim państwem a nie katolickim, a nie będzie nagonki na KK.
Anonim2020.11.16 14:16
Nie odnotowano świeckiego państwa, które by nie było wrogie wszelkiej religii. Świeckość, inaczej Humanizm Laicki, to wyjątkowo nietolerancyjne wyznanie.
Anonim2020.11.16 14:18
Mówisz o Rewolucji antyFrancuskiej, gdy dokonano rewolucyjnego wynalazku że można produkować mydło z ludzkiego tłuszczu i kosztowną galanterię z delikatnej kobiecej skóry katoliczek? Ha, skoro popierasz tamto ludobójstwo, popierałbyś to do którego dążyli "reformatorzy" od konstytucji 3 maja, planujący budowę Świątyni Rozumu nazywaną dla niepoznaki Świątynią Opatrzności.
Jarek2020.11.16 14:41
Ja podaję fakty, a Ty insynuacje, to nie jest dyskusja. Tyle ile wytracił ludzi Bóg - stary testament, urzędnicy KK - nawracający z pogaństwa, zwalczający herezję, itp, to chyba żadne państwo świeckie (nie totalitarne) tego nie uczyniło. Przypominam, że jeden z głównych kanałów przerzutowych SSmanów to był przez Watykan. Tak, to jest się czym chlubić nieprawdaż?
Anonim2020.11.16 22:00
To są tzw pomówienia a nie "fakty". Nic nie wiesz o herezjach ale srogo bełkoczesz. No więc zanotuj sobie, że jakby dzisiaj powstały takie herezje jak dawniej, zostałyby rozjechane czołgami jako mordercy, terroryści i mafie kontrolujące handel niewolnikami. Wychodzi na to że to ja podaję fakty, a ty antykatolicka propagandę.
Anonim2020.11.16 13:46
Tak, wiem lepiej. Ale hierarchowie niestety nie wiedzą lepiej, tylko miotają się bez sensu. Zapewniają wroga, że jest człowiekiem. Że jest godny szacunki itp bzdury. A tymczasem osobników plujących jadowita śliną nie wolno zapewniać że ich szanujemy, oni nigdy tak nie postępują. Nigdy nie zapewniają katolików, że katolicy to ludzie. Należy nazywać ich po imieniu i nie liczyć na sympatię, tylko ujawniać ich sparszywienie.
Na pewno?2020.11.16 13:19
Jaki procent starszego społeczeństwa powrócił na łono KK w Irlandii?
Anonim2020.11.16 13:30
Dowiemy się wtedy, gdy pokolenie frajerów się zestarzeje. O ile zdąży, bo wymierające narody wypierane przez uchodźców z Afryki mogą nie zdążyć się zestarzeć.
Grażyna2020.11.16 11:58
Kto wierzy w księdza czy biskupa to odchodzi i traci wiarę, kto wierzy w Boga to wie, że ksiądz, biskup to ludzie z nas wzięci i grzeszni. Judaszów nie brakuje. Ale to o nasze dusze chodzi aby się zbawić. Nikomu na złość nie zrobię pozbawiając się sakramentów. Wybór należy do człowieka.
Anonim2020.11.16 12:12
Grażyna a co na to Janusz
brawo młodzi,2020.11.16 11:56
wstjemy z kolan, jeszcze 1 albo 2 pokolenia i pogoni się to watykańską zarazę, gulbinowicz się wywinął od sądu, ale inni może nie zdążą.
Anonim2020.11.16 14:32
Za 2 pokolenia rdzenna ludność europejska będzie pod ścisłą ochroną gatunkową, jako rasa na skraju wymarcia.
prawy2020.11.16 11:53
no coż" wygodniej"dla niewiernych żyć bez BOGA!!!!!!mamona zatarła prawdziwe WARTOŚCI dla czlowieka! ,przez 10 -ciolecia karmiono nas zmasowaną nagonką lewactwa na KOSCIÓL I wielu letnich katolikow zatraciło wiarę, teraz to apogeum wybuchło z impetem ,gdy tylu "znawcow"wiary zaczyna wprowadzać calkowicie zaklamany obraz KOŚCIOŁA ktory dla wierzącego człowieka jest ŚWIĘTOSCIĄ w imie wolnosci,demokracji padają najnikczemniejsze oskarzenia lewactwa walczącego od wiekow z KOŚCIOŁEM a lewactwo światowe wtoruje!!!!!!!!! to małej wiary mają wątpliwosci radzę im sie ocknąć i przyjrzec co robią ich wnuki dzieci zeby nie bylo za pozno na zniszczenie DOBRA NA TEJ ZIEMI!!!!!!!kara to nie tylko koronowirus to namiastka,bedą cierpiec niewyobrażalnie wszyscy i dobrzy i żli!!!!! BOG ZATRIUMFUJE nie ma wątpliwości a cierpienie mamy na wlasne zyczenie i przez przymykanie oczu na najnikczemniejsze zachowania!!!!!!!!!!
AAAtomek2020.11.16 12:00
Ble, ble, ble. Twoja wiara, twój wybór. Ale masz zakaz ustawiania innym życia.
Anonim2020.11.16 14:34
Mamy zakaz bo jakiś zwyrol lewacki zakazuje? To ty masz zakaz ustawiania wszystkim życia wg sparszywiałych lewackich zasad.
też prawy2020.11.16 12:16
gorzej jak mamona zatarła oczy Kościołowi, kto im wtedy otworzy? "nieprawi"!?
Anonim2020.11.16 11:52
W latach 1987 (Tygodnik Kulturalny) i 1991 (pierwsze wydanie PIW) lewica opluwała i wyśmiewała ludzi - katolików i kościół katolicki - sprzeciwiających się propagowaniu pedofilii w szeroko reklamowanej książce "Lolita". Wtedy pedofilia była jeszcze na fali, a lewactwo rzucało kamieniami w pedofilofobów.
CZYLI DO KOGO?2020.11.16 11:52
KOŚCIÓŁ TO WIERNI A NIE TYLKO HIERARCHIA KOŚCIELNA, OBY DO BOGA SIĘ ŹLE NIE ODNOSILI... JEŚLI HIERARCHIA NIE CHCE SŁUŻYĆ TYLKO RZĄDZIĆ ALBO SIĘ BOGACIĆ TO NIC WSPÓLNEGO Z WIARĄ TO NIE MA, WIARA TO SZUKANIE ŚWIĘTOŚCI WE WŁASNYM ŻYCIU I POKAZYWANIE JEJ INNYM
Anonim2020.11.16 11:52
Ludzie nie tyle myślą i mają zdanie, co przetwarzają szczyny które każdego dnia aplikują im do oczu i uszu Media Głównego Nurtu. W 99% wściekle katofobiczne.
cam2020.11.16 11:51
Kościół ponosi zasłużoną karę za obłudę, hipokryzję, rozpasanie swoich książąt, tuszowanie pedofilii oraz za cudzołożny romans z polityką. I bardzo dobrze...
Ale luja i do przodu2020.11.16 11:46
Polska nie jest krajem katolickim tylko świeckim. Wprowadzić trzeba 10% podatek kościelny od dochodów tzw. dziesięcinę, która powinna być obowiązkowa dla ludzi którzy się zadeklarują jako katolicy, wtedy będzie wiadomo ilu w Polsce jest prawdziwych wierzących katolikow ktorzy chcą naprawdę uczestniczyć w tych pogańskich katolickich rytuałach
Coraz gorzej?2020.11.16 11:45
Znaczy się ku lepszemu idzie!
ADA2020.11.16 11:44
Kiedyś byli wyśmienici kaznodzieje , którzy potrafili przyciągać młodych swoimi płomiennymi kazaniami a teraz niewielu takich kapłanów , niewielu katechetów Nie zwraca się zbytnio na te sprawy uwagi
Przerażony Czarnek zacznie teraz szaleć!2020.11.16 11:43
Wprowadzi katolicki szariat w szkołach i na uczelniach, ale wiele to oszołomstwu nie pomoże.
dra-a-cool2020.11.16 11:43
Jedynie 35 proc. respondentów określiło swój stosunek do Kościoła (katolickiego) jako pozytywny. 31 proc. natomiast określiło go jako neutralny, a 32 proc. jako negatywny.
astm.2020.11.16 11:42
Pan Jezus powołał 12 apostołów wśród nich był judasz. Czy Pan Jezus jako Bóg nie wiedział co knuje ten człowiek, pozwolił mu, nie naruszając wolnej woli. Podobnie i obecnie różni ludzie pełnią różne stanowiska czy to w kościele czy jako osoby świeckie i maja wolną wolę a kierunkowskazem jest ewangelia. Jeżeli się jej nie przestrzega skutki są opłakane, co widać to na każdym kroku jak i również wskazuje nam historia. Dla wszelkiej maści lewicowców, zboczeńców, którzy chcą nam narzucić swoje ideologie śmiem twierdzić,że tego nie osiągną . Kościół istnieje ponad 2000 lat i istniał będzie bo Bóg go powołał. Dla przypomnienia Pan Jezus powiedział Piotrowi :... Ty jesteś Piotr Opoka i na tej opoce zbuduję mój Kościół, a bramy piekielne go nie przemogą.....
Anonim2020.11.16 11:46
Jezus cynicznie wykorzystał Judasza by dopełniło się "dzieło zbawienia". Wiedział, że Judasz popełni samobójstwo i pójdzie do piekła. Zatem Jezus zbawił ludzkość kosztem wiecznego cierpienia Judasza. Czy tak postępuje miłosierny Bóg?
Natalja Siwiec2020.11.16 11:49
O co chodzi z tymi bramami?
Anonim2020.11.16 12:00
Pewnie znów coś źle przetłumaczyli, tak jak z Ojcze Nasz...
Salvador2020.11.16 11:40
I co opasla pasibrzuchy biskupy jak dbacie za swa owczarnie wstyd i hanba. Powinna lustracia aby wszstkoch innych wywalic na bruk.
Iks De2020.11.16 11:53
Wyciąganie pieniędzy od państwa/narzucanie własnej woli większości/propaganda polityczna/kontrowersyjny Tadeusz Rydzyk/radykalni anty-postępowi duszpasterze/brukowy język niektórych hierarchów kościelnych/zamiatanie pod dywan problemów z pedofilią- to tak z grubsza główne problemy, które oddalają Polaków od kościoła. Jeżeli kościół dalej będzie przymykał oczy na te problemy to za 15 lat w Polsce będzie garstka wiernych. Przyszłością dla kościoła są młodzi ludzie, którzy masowo od obecnego kościoła się odsuwają. Kościół musi wyjść z mentalnego średniowiecza bo będzie za późno.
TVN2020.11.16 11:39
Nadchodzi wielka zmiana kulturowo-pokoleniowa, która ostatecznie pogrzebie marzenia oszołomów o katolickim państwie wyznaniowym nad Wisłą.
wwwwwww2020.11.16 11:38
Kościół sam o to zadbał. Zamiast wyrzucać zboków w sukienkach i nagłaśniać każdy przypadek, zamiatał skandale pod dywan
Anonim2020.11.16 14:36
Gdy wyrzucał, to wtedy szczujnie lewackie darły japę, że prześladuje "kochających się ludzi". Dlatego Mccarrick czuł się bezpieczny, bo wiedział, że lewactwo sabotuje "zapędy ultrakonserwatywnego papieża".
Pleban2020.11.16 11:35
Właśnie zrzucam sutannę!
astm.2020.11.16 11:44
Bardzo dobrze , jeżeli nie masz powołania i nie żyjesz ewangelią, nic po tobie w kościele.
Brawo Polacy!2020.11.16 11:34
Wyzwolenie Polski z klerykalnej opresji coraz bliżej!
astm.2020.11.16 11:45
Nie doczekanie twoje , śmiechu warte.
ZetL2020.11.16 11:33
Bo żaden biskup nie stanął przed kościołem, gdy go atakowano. W godzinie próby okazali się zbędni.
Ojciec Dyrektor2020.11.16 11:29
Alleluja i do tyłu!
"Stereotyp o sojuszu ołtarza z tronem"2020.11.16 11:25
Rozumiem, że znane zdjęcie Morawieckiego i innych polityków rządowych tańcujących rączka w rączkę z Rydzykiem to fotomontaż i rzecznik rządu zamieści wkrótce stosowne sprostowanie? Pan Przeciszewski jest ślepy czy głuchy czy jeszcze inaczej ograniczony, że wygaduje takie głupoty o stereotypie?
kuba powiatowy2020.11.16 11:31
a poza zdjęciami może przykłady realnego wpływu Kościoła na rząd i jego politykę? poproszę przykłady, a nie fobie i uprzedzenia.
Ordo2020.11.16 11:39
Opłacanie przez budżet państwa katechetów, kapelanów etc.
Anonim2020.11.16 14:40
Skoro państwo przymusowo monopolizuje szkolnictwo (nawet szkoły prywatne realizują program państwowy na podstawie zezwolenia), to ma obowiązek nauczać tego czego sobie życzą rodzice dzieci. Łaski nie robi. Religia jest całkowicie dobrowolna.
Natalja Siwiec2020.11.16 11:36
A pamiętasz Beatę i Kempę w czarnych burkach na audiencji?
Anonim2020.11.16 14:42
A co to ma do rzeczy? Dziwne, że wpływ Lewicy na politykę ci nie przeszkadza, a przeszkadza ci wpływ Kościoła... a w czym niby wpływ Lewicy jest lepszy od wpływu Kościoła? W tym że Lewica chce wydawania zawsze większych pieniędzy na lewicowe instytucje?
Anonim2020.11.16 11:25
Chyba ten sondaż przeprowadziliście wśród strajkujących kobiet.
on2020.11.16 11:23
A czego się spodziewaliście? Specjaliści od srania we własne gniazdo.
katolicka deratyzacja Polski2020.11.16 11:22
Terlikowski mason prowadzi dyweesje od lat.
ZERRO2020.11.16 11:20
Biskupi sodomici psują opinię katolikom.