Sejm może przywrócić ubój rytualny - zdjęcie
24.06.14, 19:37

Sejm może przywrócić ubój rytualny

28

„Od tego, czy my możemy liczyć na PO, zależy, czy Platforma będzie mogła liczyć na nas” – powiedział w rozmowie z „Rzeczpospolitą” jeden z czołowych polityków PSL.

Posłowie zakazali uboju rytualnego przed rokiem, gwałcąc w ten sposób zasadę wolności religijnej. Teraz będą musieli jeszcze raz wypowiedzieć się w tej sprawie. Do Sejmu wpłynął wniosek obywatelski. Legalizację uboju popiera PSL, motywując to dbałością o polski przemysł mięsny. Jednak z danych GUS wynika, że zakaz uboju rytualnego nie wpłynął w znaczący sposób na stan polskiej branży mięsnej.

W ciągu roku po wprowadzeniu zakazu nastąpił wzrost skupu żywca. Jednak według Krajowej Rady Izb Rolniczych zmniejszył się eksport do krajów arabskich i Turcji, co przyniosło 2 mld euro straty. Rolnicy zebrali 130 tys. podpisów pod projektem ustawy przywracającej legalność uboju rytualnego.

Przegłosowanie tego projektu powinni poprzeć także wszyscy, którzy są zwolennikami wolności wyznawanej religii. Zakaz uboju rytualnego godzi bowiem wprost w wolność religii żydów i muzułmanów. To dla obu tych grup duży problem. Państwo Polskie nie powinno w imię praw zwierząt ograniczać praw ludzi do wyznawania judaizmu oraz islamu.

bjad/rzeczpospolita.pl

Komentarze (28):

anonim2014.06.24 19:44
Państwo Polskie nie powinno w imię wolności religijnej zabijać zwierząt ze szczególnym okrucieństwem.
anonim2014.06.24 19:46
"według danych GUS wynika, że zakaz uboju rytualnego nie wpłynął w znaczący sposób na stan polskiej branży mięsnej." Czyli argument zdroworozsądkowy- gospodarczy- również odpada. Katolicy, ubojowi rytualnemu mówimy stanowcze NIE.
anonim2014.06.24 19:48
sabotaż PSLu powinien być zignorowany. Tak to mogą sobie szantarzować małe dzieci w przedszkolu.
anonim2014.06.24 19:51
Jaka wolność wyznawanej religii? Przecież tu chodzi tylko i wyłącznie o kasę. Tak czy inaczej, prawa zwierząt są ważniejsze.
anonim2014.06.24 20:06
Mylisz się Przecietniak. Oprócz kasy, przede wszystkim chodzi tu o dyktat wyznań- również tych nie mających nic albo prawie nic wspólnego z polską historią i kulturą. Czy tego chcemy? Czy w imię napuszenia prawami religijnymi chcemy ułatwiać egzekwowanie przez Muzułmanów i Żydów (nic do nich nie mam) tradycji zupełnie nam obcych i niepotrzebnych z punktu widzenia religii katolickiej? Czy jeśli Muzułmanie pójdą za ciosem i będą domagać się respektowania WSZYSTKICH ich praw związanych z ich wyznaniem, również będziemy o tym dyskutować i Fronda będzie na TAK?
anonim2014.06.24 20:08
Mylisz się Przecietniak. Oprócz kasy, przede wszystkim chodzi tu o dyktat wyznań- również tych nie mających nic albo prawie nic wspólnego z polską historią i kulturą. Czy tego chcemy? Czy w imię napuszenia prawami religijnymi chcemy ułatwiać egzekwowanie przez Muzułmanów i Żydów (nic do nich nie mam) tradycji zupełnie nam obcych i niepotrzebnych z punktu widzenia religii katolickiej? Czy jeśli Muzułmanie pójdą za ciosem i będą domagać się respektowania WSZYSTKICH ich praw związanych z ich wyznaniem, również będziemy o tym dyskutować i Fronda będzie na TAK?
anonim2014.06.24 20:14
"Robić Interes" oczywiście pod warunkiem ,że Żyd albo Muzułmanin zrobi to sam i na własny użytek boć swojej rodziny (wspólnoty) w Polsce bo tu jest Polska chyba że czegoś nie wiem
anonim2014.06.24 20:28
Rząd powinien zdecydowanie opowiedzieć się za prawami zwierząt. Ubój rytualny jest dla Katolika niezrozumiały, dla Polaka jest niepotrzebnym okrucieństwem w doborze sposobu uśmiercania zwierząt, dla Europejczyka jest po prostu kolejnym religijnym zaślepieniem a dla zwykłego przeciętnego człowieka jest przejawem działania jakiegoś lobby, które szuka podatnego gruntu dla swoich żądań i ideologii by je wepchnąć i zdobyć teren jeszcze nie opanowany. Tak robią Muzułmanie. Zastanówcie się komu i co ułatwiacie.
anonim2014.06.24 20:34
w d... mam wolnosc religijna, ktora skutkuje cierpieniem zwierzat. I niech wreszcie "Fronda" przestanie swoimi arcyglupimi tekstami szkodzic Kosciolowi. Jestescie karykatura chrzescijanstwa!!!
anonim2014.06.24 20:44
Skończy się tak samo jak z zakazem obrzezania w Szwecji - będzie to robione dalej, tyle że na terenie ambasad. @Swat A co to są prawa zwierząt? Kto to ustala? Na jakiej podstawie? Czy zwierzęta są w stanie same tych praw przestrzegać?
anonim2014.06.24 20:57
nad zwierzątkami się litują a nienarodzone dzieci perfidnie mordują
anonim2014.06.24 21:32
@ufam Acha, czyli można się zajmować tylko jedną sprawą naraz? To może zacznijmy od narodzonych dzieci umierających z głodu - dopóki ten problem nie zniknie, zawieśmy wszystko inne.
anonim2014.06.25 0:14
Od dłuższego już czasu postuluję, aby polscy rolnicy przerzucili się z hodowli trzody chlewnej na baraninę i wołowinę. Należy również znieść absurdalny zakaz uboju rytualnego. Wtedy nie będzie rozpaczy, że Rosja, Białoruś, itd. wprowadza embargo na dostawę polskiej wieprzowiny. Rynek mięsa koszernego i halal jest bardzo chłonny.
anonim2014.06.25 0:17
Swat napisał/a: "Państwo Polskie nie powinno w imię wolności religijnej zabijać zwierząt ze szczególnym okrucieństwem." 1. Rząd Polski powinien dbać o interesy społeczeństwa, czyli podejmować decyzje, które przynoszą poprawę stanu gospodarki. 2. Nie ma humanitarnego uboju, każdy wiąże się z mniejszą lub większą udręką zwierzęcia. 3. Pięknoduchy mogą zaprzestać spożywania mięsa i jego przetworów, ale .. "gospodarka głupcze".
anonim2014.06.25 0:20
Mając do wyboru kupno mięsa koszernego lub halal, a z ubojni tradycyjnej - zdecydowanie preferuję te pierwsze, są w dużo lepszym gatunku. Niestety takie mięso jest znacznie droższe.
anonim2014.06.25 7:47
"Mając do wyboru kupno mięsa koszernego lub halal, a z ubojni tradycyjnej - zdecydowanie preferuję te pierwsze, są w dużo lepszym gatunku. Niestety takie mięso jest znacznie droższe." - bo za barbarzyństwo się płaci, trzeba więcej zaproponować pracownikowi, żeby godził się na wykonywanie zajęcia, gdzie ma do czynienia ze szczególnym okrucieństwem wobec istot żywych. No, ale etyka katolicka to wyklucza albo neutralizuje i nie stanowi to problemu moralnego (chociaż zdarzają się nieliczne wyjątki w publicystyce katolickiej jak np. Hołownia czy brat Anton Rotzetter). Ot, pewnego rodzaju schizofrenia.
anonim2014.06.25 9:33
@Klara "które przynoszą poprawę stanu gospodarki." - przecież ten zakaz niewiele zmienił, nie było utraty tysięcy miejsc pracy jak to niektórzy wieszczyli.
anonim2014.06.25 9:41
do Klary! Poziom Twojej glupoty po prostu przeraza. I g... mnie obchodzi, jakie mieso preferujesz. Odp.... sie jednak od cierpienia zwierzat!
anonim2014.06.25 10:07
Czy któryś z obrońców zwierząt był w rzeźni? Nie? Widział jak się to odbywa? Wtedy możemy porozmawiać o okrucieństwie wobec zwierząt. Poza tym; chodzicie w zimie w butach? Używacie chemii gospodarczej? Pijecie herbatę? Ilu z was jest za aborcją i eutanazją? Najpierw ekologiści lojalność wobec własnego gatunku - potem wobec innego. Albo jesteście takimi samymi zwierzakami i wówczas tylko wasz interes jest istotny, albo uważacie się za lepszych i bardziej odpowiedzialnych od innych zwierzaków i zajmujecie się innymi. Tyle że wówczas wykonujecie pracę zlecona przez Boga w księdze Genesis - królujecie nad innymi stworzeniami. Tyle że władza zawsze jest nadana. Czyli albo jesteście eko-sreko i tylko mój bebech, mój interes, albo nie - ale wtedy wchodzicie na podwórko pana Boga. Czy można być moralnym człowiekiem i nie wierzyć w Boga? Można - z przyzwyczajenia. Są też ptaki, które nie latają.
anonim2014.06.25 16:37
Do Miska z Sokolki: Twoje poglady zdradzaja, ze niewiele zrozumiales z Ewangelii i przeslania Jezusa Chrystusa. Nie osmieszaj swoimi wypowiedziami chrzescijanstwa!!!
anonim2014.06.25 20:16
Skoro argument gospodarczy okazał się niezbyt zbieżny z rzeczywistością - nie ma już żadnego innego argumentu ZA ubojem rytualnym. Na pewno nie "wolność wyznania". Jak już ktoś słusznie zauważył, w niektórych odłamach pewnych wyznań dopuszczalne jest zarzynanie nie tylko zwierząt. Co nie oznacza wcale, że w Polsce powinno to być dopuszczalne, prawda?
anonim2014.06.25 20:41
@Klara Twój argument ekonomiczny upadł już w tekście, gdzie wyraźnie jest napisane, że "z danych GUS wynika, że zakaz uboju rytualnego nie wpłynął w znaczący sposób na stan polskiej branży mięsnej.". Klarciu, zęby też móżna wyrywać bez zbędnego znieczulenia. Mimo, że to jednak nadal nie skutkuje śmiercią, piszesz się na to? "Rząd Polski powinien dbać o interesy społeczeństwa, czyli podejmować decyzje, które przynoszą poprawę stanu gospodarki." Dokładnie tak jak mówisz- stanu gospodarki a nie wygody wyznawców halal w imię wolności religijnej. Jeśli się nie zgadzasz, proponuję pomyśleć nad następnym krokiem do pełnego poszanowania wolności religijnych i dopuszczenia następujących praktyk: http://www.fronda.pl/a/islamisci-oddajcie-nam-corki-dla-seksualnego-dzihadu,38858.html Zastanów się komu i co ułatwiasz swoją bezmyślną postawą.
anonim2014.06.25 20:48
@Smerf Prawa zwierząt ustalają ludzie- jesteśmy jedynym gatunkiem na ziemi zdolnym do refleksji nad cierpieniem innych gatunków, które służą nam jako pokarm. Ustanawiając prawa zwierząt, korzystamy po prostu z własnych mózgów. Natomiast negując lub trywializując cierpienie zwierząt, ich konanie, przedłużane w imię wymysłów religijnych, stajemy się tacy sami jak kierujące się instynktem drapieżniki (tylko my w trochę bardziej wyrafinowany sposób). Zgadzam się, niech to robią na terenie ambasad. Chciałbym widzieć jak przebudowują ambasady dyplomatyczne na ubojnie. Świadczyłoby to o ich ucywilizowaniu.
anonim2014.06.26 2:49
REDline napisał: "za barbarzyństwo się płaci, trzeba więcej zaproponować pracownikowi, żeby godził się na wykonywanie zajęcia, gdzie ma do czynienia ze szczególnym okrucieństwem wobec istot żywych." Nie wiem dokładnie, jak wygląda ubój w muzułmańskich rzeźniach, ale na pewno nie jest bardziej barbarzyński, aniżeli w polskich ubojniach tradycyjnych. Natomiast mam pewność, że ubój pozyskiwanie mięsa koszernego jest najbardziej humanitarne z możliwych. Takie mięso nie dlatego jest drożesze, ale z innych powodów: - podaż nie nadąża z popytem, - nie każde zwierzę do takiego uboju się nadaje, nie może być uszkodzone, czyli nie może być ranne, mieć złamanych kończyn, - droższa jest hodowla zwierząt przeznaczonych do w/w uboju, muszą być trzymane w dobrych warunkach, trzeba uważać, aby ich nie uszkodzić. Rzezak nie zarabia wcale więcej, aniżeli wysokiej klasy rzeźnik.
anonim2014.06.26 2:50
Przecietniak napisał: @Klara "które przynoszą poprawę stanu gospodarki." - przecież ten zakaz niewiele zmienił, nie było utraty tysięcy miejsc pracy jak to niektórzy wieszczyli. *** Ubojnie przestawiły się na ubój tradycyjny, ale spadł eksport w/w mięsa, a to już odbija się na stanie gospodarki. Społeczność żydowska i muzułmańska jest w Polsce stosunkowo nieliczna, sprowadzi więc sobie takowe mięso z zagranicy, choćby z Białorusi. Niejako przy okazji - pozwolę sobie zauważyć, iż należało by być konsekwentnym i dobrze kontrolować, aby nie dochodziło do tzw. uboju przy domowego. Poza tym - mnie chodzi o to, że w Polsce są praktycznie ciągłe problemy ze zbytem żywca wieprzowego, a jestem pewna, że zbyt na mięso wołowe i baraninę, pozyskiwanymi koszernie byłby pewny. Na rynek krajowy można by produkować żywiec wieprzowy, bo Polacy wieprzowinę preferują; na rynki zagraniczne baraninę i wołowinę, na którą popyt w kraju jest mniejszy.
anonim2014.06.26 2:50
@maxtomaszewski Chyba jednak Ty niewiele zrozumiałeś z Testamentu Jezusa. Poza tym - za czasów Jezusa, spożywano wyłącznie mięso pozyskiwane w sposób koszerny, bo inne było uważane za nieczyste. Zarówno Jezus, jak i Apostołowie co najmniej raz do roku jedli baranka (święto Paschy), na Ostatniej Wieczerzy baranka nie podano, bo jego symbolem był Jezus, który wkrótce miał stać się przebłagalną ofiarą.
anonim2014.06.26 11:43
@Klara Ofiara Pana Jezusa zniosla wszelkie ofiary ze zwierzat. Jezeli dla Ciebie Nowy Testament nic nie znaczy- szkoda czasu na nasza rozmowe. W Starym Testamencie kazano kamienowac cudzoloznice- i co, jestes za tym dzisiaj???? Czekam na odpowiedz. Albo 100% Stary Testament albo wcale. To, ze Twoj mozg jest pozbawiony wrazliwosci na cierpienia zwierzat- moge Ci tylko wspolczuc. Raz jeszcze Cie prosze- swoimi glupimi i naiwnymi wypowiedziami nie osmieszaj chrzescijanstwa. Boze uchron nas od takich wyznawcow!!!
anonim2014.06.26 18:37
@Klara Polecam pod rozwagę w ramach poszanowania praktyk religijnych: http://www.fronda.pl/a/islamisci-oddajcie-nam-corki-dla-seksualnego-dzihadu,38858.html