Dostawy ropy i gazu do terminala LNG oraz naftoportu, morskie farmy wiatrowe, powstająca elektrownia atomowa – każde z wspomnianych zagadnień jest powiązane z Bałtykiem i rodzi dla Polski wyzwania w sferze bezpieczeństwa. Podczas pierwszej edycji NATO Energy Security Forum [NATO ESF] organizowanej we współpracy z Paktem Północnoatlantyckim, zastanawiano się w jaki sposób na nie odpowiedzieć. Energetyka24.com była partnerem wydarzenia.

Bezsprzecznie nadchodzi czas, w którym Bałtyk staje kluczem dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Nasz kraj w oparciu o świnoujski terminal LNG i projekt Baltic Pipe tworzy tzw. Korytarz Północny, który pozwoli uniezależnić się od dostaw rosyjskiego gazu i przełamać monopol Gazpromu w Europie Centralnej. Jednocześnie realizowana jest zakrojona na szeroką skalę dywersyfikacja dostaw ropy naftowej czego wymownym świadectwem jest umowa PKN Orlen i Saudi Aramco – pierwsza tego typu w regionie akwenu bałtyckiego. Podczas NATO ESF zwrócono jednak uwagę także na inne aspekty energetycznych interesów Polski w aspekcie morskim. Mam tu na myśli połączenie elektroenergetyczne ze Szwecją, budowę morskich farm wiatrowych i elektrowni atomowej na wybrzeżu.

Konferencja, o której wspomniałem, miała także swój wymiar praktyczny – zdiagnozowała bowiem nie tylko całą gammę zjawisk podnoszących wagę Morza Bałtyckiego dla interesów Polski, ale także wskazała na wiążące się z nimi zagrożenia. Czasem w sposób dosłowny – przedstawiciel PSE Operator przyznał np.., że polsko-szwedzki kabel podmorski nie jest zabezpieczony, ponieważ spółka nie ma takich możliwości. Swoją drogą w kuluarach można było usłyszeć, że także istniejące zabezpieczenia infrastruktury krytycznej sąsiadującej z morzem pozostawiają wiele do życzenia. Jeden z moich rozmówców –menadżer dużej spółki produkującej systemy bezpieczeństwa dla obiektów strategicznych- stwierdził, że z powodów finansowych gdański naftoport nie jest należycie chroniony. Zaznaczam, że to oczywiście jedynie nieweryfikowalna plotka ponieważ spółki nie udzielają informacji w tym zakresie. Jak to wygląda w kontekście terminala LNG w Świnoujściu można jedynie spekulować. Warto jednak wspomnieć o tym, Gaz System ma zamiar przeprowadzić dialog techniczny w sprawie zabezpieczeń obiektu, który w tym miesiącu…rozpoczyna działalność komercyjną. Odrębnym problemem, który będzie narastał wprost proporcjonalnie do kolejnych działań dywersyfikacyjnych, jest stan polskiej floty. Czy będzie ona w stanie zabezpieczyć morskie farmy wiatraków i planowaną budowę, a później eksploatację, elektrowni atomowej nad Bałtykiem?

CZYTAJ DALEJ NA: energetyka24.com