Rabin: Trzeba odsunąć islam od dialogu chrześcijańsko-żydowskiego - zdjęcie
06.03.15, 20:35Rabin: Trzeba odsunąć islam od dialogu chrześcijańsko-żydowskiego (fot. Flickr)

Rabin: Trzeba odsunąć islam od dialogu chrześcijańsko-żydowskiego

1

Przewodniczący jednej z organizacji zrzeszających niemieckich rabinów, rabin Henry G. Brandt z Allgemeine Rabbinerkonferenz, powiedział, że rozszerzenie dialogu chrześcijańsko-żydowskiego na islam jest bezcelowe. Swoisty „trialog” prowadziłby jego zdaniem, że nasze rozmowy znacznie by się spłyciły, bo wzajemne związki między chrześcijaństwem a judaizmem są całkowicie odmienne, niż między tymi religiami a islamem.

Zdaniem rabina w dialogu chrześcijańsko-żydowskim chodzi nie tylko o aktualne problemy, ale także o przepracowanie dwóch tysiącleci historii z głębokimi korzeniami teologicznymi. „Wiele trzeba jeszcze wyjaśnić, ale także wiele obronić. Chcemy chronić wartości, które okazały się być naszym wspólnym dobrem” – powiedział rabin. Dodał, że nie oznacza to, oczywiście, by rozmowy z islamem nie były w ogóle potrzebne.

Jako przykłady owoców dialogu chrześcijańsko-żydowskiego rabin wymienił dwie kwestie. Po pierwsze powiedział o wycofaniu z modlitwy wielkopiątkowej słów o „wiarołomnych żydach”, o czym zdecydował Ojciec Święty Benedykt XVI.

Druga ze wspomnianych przezeń spraw nie jest jednak, niestety, właściwym owocem dialogu, ale raczej jego wielką porażką. Chodzi tu mianowicie o usunięcie krzyży z niemieckiego obozu Auschwitz. Jak pamiętamy swego czasu środowiska żydowskie podnosiły, jakoby krzyże tam obecne raniły ich uczucia religijne. Znak męki Chrystusowej byłby ich zdaniem nie na miejscu tam, gdzie żydów – obok innych grup narodowych czy etnicznych – masowo mordowano. 

pac/kath.net

Komentarze (1):

anonim2015.03.6 21:41
Wszelkie dialogowanie jest zdradą Chrystusa, który nakazał nauczać, a nie dialogować. Pismo Święte przestrzega również w jednoznaczny sposób: ("Co łączy sprawiedliwość z bezprawiem? Cóż ma wspólnego światło z ciemnością? Jaka jest zgodność między Chrystusem a Beliarem? Co łączy wierzącego z niewierzącym? (…) Co ma wspólnego świątynia Boga z posągami bożków? (2 Kor 6, 14-16).