19.07.19, 07:45screenshot Youtube - infoshiptv

Przetarg na przekop Mierzei Wiślanej rozstrzygnięty. To dla Polski strategiczna inwestycja

1 . W tym tygodniu Urząd Morski w Gdyni poinformował, że rozstrzygnął przetarg na przekop Mierzei Wiślanej , wybrane zostało konsorcjum na które składa się belgijska spółka N.V. Besix SA oraz firmy NDI SA i NDI sp. z o.o.

Wyboru dokonano z 6 ofert, a głównym kryterium była cena (60% , pozostałe 40% to długość okresu gwarancji, oraz skrócenie czasu realizacji inwestycji), w tym przypadku cena ta ma wynieść niewiele ponad 992 mln zł ( najwyższa oferta opiewała na 1,4 mld zł).

Po tym wyborze rozpoczęło się badanie dokumentów przedstawionych przez konsorcjum ( to tzw. odwrócona procedura) takich jaki wpisy do KRS, referencje z wcześniejszych inwestycji realizowanych przez te firmy, informacje o niezaleganiu z podatkami, składkami ZUS itp.

Dopiero po sprawdzeniu tych dokumentów, komisja przetargowa ostatecznie wskaże wykonawcę, a od tej decyzji będą mogły się odwołać inne firmy ( Urząd Morski spodziewa się , że odwołania będą ).

Prace budowlane rozpoczną się w październiku ( wynika to z wydanej decyzji środowiskowej) i powinny się zakończyć po 40 miesiącach ( choć firma zadeklarowała 8 miesięczne skrócenie czasu jej realizacji), a więc powinna się zakończyć w 2022 roku.

2. Przypomnijmy, że inwestycja "Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z zatoką Gdańską” ma strategiczny charakter, ponieważ powstały w ten sposób kanał ma zapewnić swobodną żeglugę nawet dużych statków morskich pomiędzy Zatoką Gdańską, a Zalewem Wiślanym i w ten sposób uniezależnić Polskę od Rosji w tym zakresie.

Wcześniej weszła już w życie specustawa dotycząca realizacji tej inwestycji, a przedsięwzięcie będzie realizowane w latach 2018-2022 za blisko 900 mln zł pochodzące z budżetu państwa, ponieważ rząd chce uniknąć nadmiernej ingerencji Komisji Europejskiej.

Kanał żeglugowy, który powstanie w wyniku realizacji tej inwestycji, będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości, co umożliwi pływanie jednostek morskich o zanurzeniu 4 m, długości do 100m i szerokości do 20 m.

3. Przyjęcie założenia, że finansowanie tej inwestycji będzie się odbywało tylko ze środków budżetowych okazało się wręcz prorocze, bo Rosja zwróciła się do Komisji Europejskiej z zastrzeżeniami o charakterze ekologicznym w związku z tym przedsięwzięciem.

Niestety także zarząd województwa pomorskiego negatywnie zaopiniował plany tej inwestycji, choć na szczęście opinia ta nie ma wiążącego charakteru dla inwestora i w związku z tym nie spowolni rozpoczęcia tej inwestycji (z kolei zarząd województwa warmińsko- mazurskiego wydał pozytywną opinię o tej inwestycji).

Gdyby w te inwestycje były zaangażowane środki europejskie, mogłoby dojść do jej zablokowania do czasu rozstrzygnięcia czy zastrzeżenia rosyjskie mają uzasadnienie czy też raczej charakter polityczny.

4. Rząd Zjednoczonej Prawicy jest zdeterminowany w sprawie realizacji tej inwestycji, a minister Marek Gróbarczyk chce, żeby budowa przekopu przez Mierzeję Wiślana rozpoczęła się jak najszybciej.

Co więcej inwestycji przekopu Mierzei Wiślanej, dodatkowego impulsu dodała obecna sytuacja w cieśninie Kerczeńskiej, gdzie Rosja po raz kolejny pokazała, łamiąc prawo międzynarodowe, że może blokować żeglugę morską kierując się tylko swoim politycznym interesem (chodzi o zablokowanie przepływu ukraińskich statków z Morza Azowskiego na Morze Czarne i konflikt zbrojny z tym związany).

Zapewnienie swobodnego przepływu statków z Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu i uniezależnienie się od decyzji rosyjskich w tej sprawie, (Rosja zarządza przepływem przez Cieśninę Piławską), a także rozwój portu morskiego w Elblągu, leżą, bowiem w najlepiej pojętym polskim interesie.

Zbigniew Kuźmiuk

Komentarze

Max Fiend2019.07.19 16:14
Po co ten przekop skoro jest gotowa droga wodna przez Szkarpawę?
pogranicznik2019.07.19 20:28
Vizu imiejesz, nu.
XYZ2019.07.19 12:15
Polska ma 6 handlowych statków o parametrach które pozwalają na wpłynięcie.W tej chwili żadna stocznie w Europie już takich nie buduje,brak zamówień.
XYZ2019.07.19 11:59
No to jakieś 100 statków handlowych pewnie się załapie,choć z ekonomią nie będzie miało to nic wspólnego.Czasy Sołdków już minęły,transport takimi maluchami jest nie opłacalny.
lon2019.07.19 14:02
Kolejka bedzie .
XYZ2019.07.19 15:04
Jak spłyną z całej Europy to do Gdańska
cyryl2019.07.19 17:00
nic sie kochany nie martw o oplacalnosc, lepiej powiedz jaka dzis pogoda w Moskwie?
pogranicznik2019.07.19 20:29
Zabyl ty i wziatki nie budiet, nu.
lolek kremowka2019.07.19 10:44
To Polacy nie umiejo kopac lopatami???
cyryl2019.07.19 16:58
przyjezdzaj z Moskwy i nam pokaz!
JONASIK2019.07.19 9:46
Repolonizacja zamówień państwowych ...
Tres Amigos 5002019.07.19 9:20
A dlaczego nie wygrała żadna polska firma?
lon2019.07.19 9:22
Ta co miała wygrać własnie po cichemu / bo wybory/ upada. Podobnie jak pańswowa stocznia Nauta.
janusz2019.07.19 19:00
U nas jeszcze szaleje korupcja.Jeszcze mamy w pamięci hece przy autostradach.Poza tym myślę,że politycznie słuszne-Belgia raczej będzie popierała swojego.
Szymon2019.07.19 9:04
Tej mierzei, co to prezes już 3 razy wbijał pierwszą łopatę pod budowę? :D Dziwnym trafem teraz wyłoniono wykonawcę i prace mają się zacząć w październiku, kiedy są wybory :D Jeny ale ludzie są pelikanami naprawdę :D W październiku wjedzie jakaś koparka, a po wyborach znowu zjedzie. I prezes znowu będzie wbijał łopatę. I tak będzie w kółko, bo ta inwestycja, z punktu widzenia gospodarczego jest kompletnie bez sensu, ale wystarczy przekonać w TVP, że ma sens, chociaż ludzie nie mają o tym zielonego pojecia i ludzie będą przecież głosować.
lon2019.07.19 9:21
a pracowników ściągną z Indii i Bangladeszu .
Krystian S.2019.07.19 18:01
Ion ! Spokojna o to, twoja rozczochrana główka! Firma wygrała i firma zatrudnia pracowników ! To już ich sprawa, nie naszego Rządu! Oni to mają zrobić, a my mamy dokonać odbioru technicznego w/g zawartej umowy! Widać ,że wcale się nie znasz na ustawie o zamów.publicznych! Ale głośno się drzesz !
Polak2019.07.19 9:28
To za PO tak było. Nie bój się, PiS pokazało, że dotrzymuje słowa.
andrzejhahn32019.07.19 8:45
Bravo Polska bravo PiS 😁
qwerty2019.07.19 8:08
Kolejne miliardy wyrzucone na jakieś fantazje prezia. Wybuduja i będzie stał pomnik jarusia generujący straty.
Polak2019.07.19 9:27
Doopy was bolą, że już nie będziecie mieć wpływu na przepływ polskich statków. A i do Elbląga jest bliżej niż do Bałtijska. Brawo Polska!. Walcie się ruscy :)
qwerty2019.07.19 13:01
Nie to świetna inwestycja !!!!a ja jak zwykle jak nie wezme leków pieprze trzy po trzy
lon2019.07.19 8:08
Wykopanie , przekopanie, usypanie, zabetonowanie, mosty, śluzy, umocnienia, drogi, trawniki, drzewa, oraz bankiet na koniec / może z udziałem Prezydenta/ a wszystko to za niecały miliard z vatem . cha cha cha , ale się z rana uśmialem .
cyryl2019.07.19 16:58
a jaka dzis pogoda w Moskwie?
lon2019.07.19 8:06
Usypanie wyspy na Zalewie z mułu i piasku z pogłębienia toru wodnego spowoduje gigantyczne straty w przyrodzie i srodowisku.
taro2019.07.19 10:13
a jakie to beda straty?
lon2019.07.19 14:02
smród i mętna woda.
Mirek2019.07.19 19:17
Najważniejsza jest rozwój gospodarki państwa Polskiego , ty też przynosisz straty w przyrodzie i środowisku szczególnie
KONSTYTUCIA to ja = Bolek OTUA to nie ja2019.07.19 20:27
Bendziesz siem mugl kompac i ciem nik tam nie zobaczy.
GrizzlyTC2019.07.19 8:00
Co do zasady inwestycja jak najbardziej trafiona. Brawo dla Rządu. Ale jest jedna zasadnicza kwestia. co to za statki z zanurzeniem 4m i szerokości 20m. Mówimy raczej o barkach. Nie wiem kto pisał ł założenia do projektu, ale moim zdaniem. są one złe. Niektóre jachty mają większe zanurzenie, a co dopiero jednostki handlowe. Aby region się rozwijał to taki strategiczny projekt musi byś realizowany z głową. Tyle. Ciekawe co Wy na to?
ardo2019.07.19 8:40
Idź popłacz do moskwy.
Polak #R2019.07.19 18:12
Ktoś wyraził swoje wątpliwości a Ty już musisz spamować że ruski agent. Człowieku idź się leczyć #R
Polak2019.07.19 9:20
Zgadzam się z tobą. Pomysł sam w sobie super, ale założenia mało przyszłościowe. Też mam takie wrażenie, że to tylko barki będą tam pływać. Z drugiej strony chyba trudno by było pogłębić cały zalew. Generalnie jest tam płytko.
Polak2019.07.19 9:21
Jednak uważam, że to najlepszy sposób na odcięcie się od widzimisię Rosji.
XYZ2019.07.19 12:36
Kiedy Rosja zablokowała nam kanał?
taro2019.07.19 10:12
moze mysla, ze jakby zaczeli szeroko i gleboko kopac,to projekt zostalby odrzucony, ze wzgledu na wysokie koszty. A jak juz beda mieli zielone swiatlo i cos wykopia, to poglebic bedzie mozna zawsze.
Krystian S.2019.07.19 17:53
Taro, masz rację ! To właśnie też miałem tu napisać ! Rozbudowywać można zawsze, jak już jest wybudowane! Wiedzą , co robia! Super! Znam od dawna ustawę o zamówieniach publ, !
janusz2019.07.19 19:06
Uwaga całkowicie słuszna.Uważam że można zrezygnować z 8 mies skrócenia terminu,a nawet dołożyć jeszcze drugie 8 mies i nie przerywając początkowych prac,skorygować projekt.Będzie autentyczny pożytek z kanału,a przy Morawieckim znajdą się też większe pieniądze.
JanP2019.07.19 7:58
Ten projekt na odległość pachnie Możejkami.
Valentynka2019.07.19 20:26
Kontrwywiad sprawdza, nie boijsa.