01.06.20, 14:05Screenshot Youtube - Platforma Obywatelska

Przekop Mierzei, CPK. Zbigniew Kuźmiuk: Opozycja tego nie rozumie

1. W ostatnią sobotę, prezydent Andrzej Duda i premier Morawiecki, oraz minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk, odwiedzili budowę przekopu Mierzei Wiślanej, jednej z inwestycji strategicznych realizowanych przez rząd Zjednoczonej Prawicy.

Na zaimprowizowanym na placu budowy briefingu prasowym prezydent Andrzej Duda przypomniał, że inwestycję zapowiedział premier Jarosław Kaczyński w 2007 roku, później gdy powstał rząd PO-PSL inwestycja na 8 lat została porzucona i dopiero po wygranych wyborach prezydenckich i parlamentarnych, nowy rząd Zjednoczonej Prawicy, rozpoczął realizację na nowo tego zdania.

Prezydent przypomniał także jej znaczenie dla polskiej suwerenności, niezależności i wolności i dodał, że inwestycja ta otworzy Zalew Wiślany, Elbląg i Frombork na nowe możliwości rozwojowe.

Zwrócił także uwagę, że już w tej chwili przy jej realizacji pracuje 50 polskich firm zatrudniających setki pracowników, a do końca budowy czyli do roku 2022, będzie ich jeszcze więcej.

Po zakończeniu jej realizacji nowe możliwości rozwojowe uzyska cały region zarówno w turystyce jak i gospodarce morskiej, bo port w Elblągu może być trzecim polskim portem, po zespole portów Szczecin-Świnoujście i Gdańsk-Gdynia.

2. Przypomnijmy, że w połowie października 2019 roku, Urząd Morski w Gdyni, będący inwestorem przekopu Mierzei Wiślanej, przekazał plac budowy wyłonionemu w przetargu wykonawcy polsko - belgijskiemu konsorcjum składającemu się z polskiej firmy NDI i belgijskiej Besix.

Teren budowy został natychmiast przejęty przez wykonawców inwestycji, zagwarantowano jednak zachowanie ciągłości komunikacji drogowej dla mieszkańców Mierzei Wiślanej.

W okolicach placu budowy przez jakiś czas pojawiali się ekolodzy, którzy próbowali organizować protesty ale na szczęście były one nieliczne, choć wspomagane przez organizacje ekologiczne Niemiec, a nawet z Rosji.

3. Przypomnijmy, że inwestycja „Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z zatoką Gdańską” ma strategiczny charakter, ponieważ powstały w ten sposób kanał ma zapewnić swobodną żeglugę nawet dużych statków morskich pomiędzy Zatoką Gdańską, a Zalewem Wiślanym i w ten sposób uniezależnić Polskę od Rosji w tym zakresie.

Wcześniej weszła już w życie specustawa dotycząca realizacji tej inwestycji, a przedsięwzięcie jest realizowane w latach 2018-2022 za blisko 900 mln zł pochodzące z budżetu państwa (całość inwestycji będzie kosztowała około 2 mld zł razem ze sztuczną wyspą na Zalewie Wiślanym - ma być siedliskiem dla ptaków i swoistą rekompensatą dla środowiska, a także pogłębieniem kanału żeglugowego do portu w Elblągu).

Kanał żeglugowy, który powstanie w wyniku realizacji tej inwestycji, będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości, co umożliwi pływanie jednostek morskich o zanurzeniu 4 m, długości do 100m i szerokości do 20 m.

Przypomnijmy także, że wybrane konsorcjum obok korzystnej oferty cenowej (922 mln zł, najdroższa oferta opiewała na 1,4 mld zł), zaproponowało także 8 miesięczne skrócenie czasu realizacji inwestycji (inwestor przewidywał 40 miesięczny okres realizacji inwestycji) co oznacza, że już w 2022 przekopanym kanałem przepłyną pierwsze statki.

4. Podobnie Unia Europejska, która ogłaszając powstanie Funduszu Odbudowy gospodarki europejskiej na astronomiczną kwotę 750 mld euro, stawia na inwestycje w infrastrukturę, odnawialne źródła energii, efektywność energetyczną czy odtwarzanie przemysłów, które wcześniej zostały wyprowadzone do krajów Azji Południowo- Wschodniej.

Co więcej chce aby ich realizacja rozpoczęła się już w tym roku, a fundusz będzie je finansował tylko do roku 2024, ponieważ zakłada się, że powinny być rozpoczynane bardzo szybko tuż po zakończeniu pandemii i realizowane tak szybko jak to możliwe.

Okazuje się, że tylko polska opozycja nie rozumie jakie znaczenie mają inwestycje infrastrukturalne o znaczeniu strategicznym dla wyjścia gospodarki z kryzysu, dla tworzenia trwałych dobrze płatnych miejsc pracy, a także dla podnoszenia rangi naszego kraju na arenie europejskiej i światowej.

Stąd jej propozycje rezygnacji z już rozpoczętych inwestycji takich jak przekop Mierzei Wiślanej czy realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego i przeznaczenie w taki sposób zaoszczędzonych środków na wsparcie samorządów dużych miast, które przeznaczą je na strefy relaksu albo wspieranie środowisk LGBT, tak jak uczynił to obecny kandydat na prezydenta z Platformy, Rafał Trzaskowski.

Zbigniew Kuźmiuk

Komentarze

Agnie2020.06.1 18:11
Cześć! Nazywam się Agnieszka, mam 23 lata. Chcę znaleźć mężczyznę do intymnych spotkań i komunikacji. Z przyjemnością odpowiem wszystkim, napisz do mnie na stronie randkowej, oto moja strona - loveto.one/agnie
ceramik2020.06.1 17:30
Opozycja tego nie rozumie, bo nic nie rozumie, ale rozumieją Niemcy i Rosjanie. I dlatego płacą, aby dywersanci w Polsce robili rozróby.
Polak2020.06.1 15:55
No zwyczajnie opozycja i Polacy nie rozumieją, że przekręt z Mierzeją i CPK jest konieczny żeby pisowscy kolesie mogli sobie napychać kieszenie. Nawiasem mówiąc - coś dziwnie nic nie piszecie jak to 20 maja pisowski rząd wyrzucił ostatnie 3 lata działań w sprawie Baranowa do kosza i podpisał porozumienie na mocy którego wyprowadzi kolejne dziesiątki milionów do Wielkiej Brytanii, pod pozorem prowadzenia prac przygotowawczych do projektu przez Brytyjczyków.
Zygfryd2020.06.1 14:55
Trzaskowski łże jak sie obudzi łże przed śniadaniem jak i po nim łże przed obiadem i w trakcie jego spożywania łże po obiedzie i zaraz po jego zjedzeniu też łże przed kolacją i po kolacji łże cały czas nawet przez sen w nocy łże by łżeć na drugi dzień .
Dudek-Zerubil2020.06.1 14:57
Ale przynajmniej nie stawia spacji przed kropką jak lameria ;-)
JANOSIK2020.06.2 9:31
Jak sie niema argumentow to kropka nad i przeszkadza.Pozdro
Panie Duda2020.06.1 14:45
I ja nie rozumiem, dlaczego zmniejsza się średnia życia Polaków, kolejki do lekarzy-specjalistów jak do sklepów mięsnych za PRL-u, nie ma obiecanych leków za złotówkę dla seniorów, a pan z tym drugim ubzduraliście sobie przekop. Będzie pan pływał kajakiem z Zatoki Gdańskiej do Elbląga? Kaco, to może tańsza będzie wycieczka do Egiptu?
derka2020.06.1 14:58
To przekop dla milionerów z Elbląga i okolic a nie dla takich dupków - pseudo biznesmenów. Pod żaglami z Tolkmicka do Gdańska. Piękna , świetlna przyszłość.
harry2020.06.1 14:31
Zdrajcy Polski, renegaci i polsko-języczne sługusy Berlina, Brukseli i Moskwy i tak za marne garście euro czy rubli sprzedaliby każdą szansę Polski umocnienie suwerenności i na poprawę bytu Polaków. I żeby było jasne, oni wcale nie są idiotami i nie robią tego z powodu głupoty. To jedynie skarlałe śmieci moralne z genetyczną uniżonością do swoich panów, bez których zgody samodzielnie mogą jedynie zrobić w spodnie. I to też tylko wtedy by tym panom ich służalczy smród nie przeszkadzał. No i w tym smrodzie oni spłodzili kolejne pokolenia sługusów, a nawet na sługusów wychowują już swoje wnuki.
Dudek-Zerubil2020.06.1 14:49
Harry, weź »niepier­dol«. https://archiwum.allegro.pl/image//imagesNEW/big/916dbc55b01279b18320c8136a38078366962466d98541cacd96df6d8c96e66b
Michał Jan2020.06.1 14:26
Port w Elblągu, wg p. Kuźmiuka, "może być", więc to znaczy, że wcale nie musi. Inwestycja już ma 2 mld zł budżetu, a nie podaje się, ile będzie kosztował terminal w Elblągu, który dopiero nada temu wszystkiemu większy sens. Jeżeli skończy się na samym ruchu turystycznym, to pewnie te łódki wystarczyłoby przetaczać po szynach.
Leszek2020.06.1 14:24
I tak pierduły na okrągło. Byle nikt nie pytał o polskie zasoby naturalne, aby pociechy oddać za darmo.
katolicka kretynizacja polski2020.06.1 14:23
Ludzie tracą pracę, gospodarka w opłakanym stanie, szaleje koronawirus a PiSdziaki ubzdurały sobie jakiś dół którego zapowiadana cena wzrosła już trzykrotnie!!!
derka2020.06.1 14:56
Te swoje durnowate wywody - zamieszczaj na stronach GW , chyba że tam cię wygonili na szczaw. Co za bzdety pistolety. Napisz skargę do China .