05.02.20, 13:30

Prof. Jan Żaryn: Ojciec Grodzkiego był komunistą

Z akt Instytutu Pamięci Narodowej wynika, że ojciec marszałka Senatu Tomasza Grodzkiego, Stanisław, był funkcjonariuszem UB. Mówił o tym na antenie Telewizji Republika prof. Jan Żaryn, dyrektor powstającego Instytytu im. Dmowskiego i Paderewskiego.


"Stanisław Grodzki został pozyskany na zasadzie werbunku, ale do pracy, która wynikała z zawodu uprawianego przez niego. Był lekarzem i został za jego zgodą pracownikiem Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego" - powiedział Żaryn.

Grodzki pracował w więziennictwie, które do roku 1955 podlegało resortowi.

"Bez wątpienia jednym z głównych zadań ówczesnego państwa komunistycznego realizowanego poprzez MBP w tym departament śledczy i także więziennictwo było ściganie polskich patriotów. W więzieniach stalinowskich w ciągu tego pierwszego dziesięciolecia było ich ok. 250 tysięcy. To jest mniej więcej ćwierć miliona osób skazanych bądź przebywających w aresztach za swoje dążenie do odzyskania przez Polskę niepodległości - bądź też byli tylko o to podejrzewani, bo nie wszyscy byli aktywnymi. Ta przestrzeń była bezpośrednio powiązana z departamentami operacyjnymi" - powiedział Żaryn.

"Droga pana Stanisława Grodzkiego z jednej strony jest wynikiem odpowiedniego wykształcenia, ale z tej dokumentacji jasno wynika, że nie każdy młody lekarz był pozyskiwany do służby więziennej. On musiał przejść inwigilację, która ze strony ówczesnego Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego wskazała, że swoim światopoglądem zasługuje na to, aby wejść do tak ważnych z punktu widzenia ówczesnych interesów komunistycznego państwa miejsc" - wskazał historyk.

"Uważam, że zarówno ten fragment jego kariery w Ministerstwie Bezpieczeństwa Publicznego, jak i późniejszy w wojsku jest świadectwem na to, że pan Stanisław Grodzki – ojciec obecnego marszałka Senatu był komunistą. Niezależnie od tego czy był czy też nie PZPR, ponieważ struktury siłowe były częścią większej całości jakim była struktura państwa nadzorowanego przez PZPR" - stwierdził.

"Można domniemywać, że dał się poznać jako osoba z pewnego awansu społecznego w związku z tym dla Polski Ludowej był osobą przychylną. [...] Tragedia polega na tym, że pan Grodzki podjął świadomą decyzję, aby wejść do miejsca, w którym koncentrowało się zło skierowane przeciwko polskim patriotom. Oczywiście w więzieniach komunistycznych w czasach stalinowskich byli także więźniami kryminaliści, byli także Ukraińcy z UPA – bardzo wielu ludzi, którzy w wolnej i niepodległej Polsce także siedzieli by w więzieniach. Natomiast tak się składa, że ćwierć miliona więźniów politycznych w czasach rzekomego pokoju to nie jest zwykły przypadek i osoba, która nie widzi tej przestrzeni zła, a widzi tylko swoje miejsce w jednostkowym wymiarze kariery nadal jest odpowiedzialna za współudział w szerszym systemowym rozdaniu, układzie władz" - wskazał.

bsw/Telewizja Republika

Komentarze

Ma\\\\\\\\\\\\\\\\305\\\\\\\\\\\\\\\\202gorzata2020.02.6 21:07
Należy z przykrością zauważyć , że p. poseł Żaryn bardzo wybiórczo traktuje informacje jakie posiada z tytułu pełnionych funkcji w Instytucjach "pamięci narodowej". Świadczą o tym jego wstrzemięźliwe wypowiedzi i ujawniana wiedza wpisująca się z REGUŁY w bieżącą politykę. Jak widzimy "ta tajna " - i niedostępna dla zwykłego obywatela wiedza nie tylko jest racjonowana ale należy domniemywać przynosi profity. Warto wypomnieć , że do dzisiejszego dnia nie ma dostępu do CAŁOŚCI AKT Kościoła i Hierarchów współpracujących z UB. Pytanie w jaki sposób biskupi polscy [ Bp Wojtyła, Kard. Wyszyński i inni ] mogli brać udział w II S.W. w czasach KOMUNY gdzie paszporty dawano "swoim" jest dla wielu bardziej interesujące niż powinowaci Grodzkiego, który sam siebie kompromituje i ośmiesza. Dobrze, że nie leczy. Jak najdalej od tak niepoważnych ludzi.
Barnaba2020.02.6 11:04
Staszek Piotrowicz był komunistą i prokuratorem w stanie wojennym.... Nikomu z notabli pisowskich to nie przeszkadza.
nico2020.02.6 10:17
A babcia puściła bąka w kościele.
Tylko prawda sie liczy.2020.02.6 1:21
Gangrena komunistyczna w dalszym ciagu sie rozwija.Lewactwo komentujace, nic innego nie robi tylko, to czego ich nauczono i co im w krwi zaszczepiono, wprowadza do stanu aktualnego.Nie znam przypadku, aby ktos w komunie domowej wychowany, byl normalnym polskim obywatelem. Dlatego nalezy ta cholote traktowac odpowiednio do ich obecnego postepowania.Jedno jest pewne, ze to sa zdrajcy narodowi, ktorzy do politycznej awantury sa gotowi.Tepic lewactwo bo to jest lajdactwo.
Urszula2020.02.5 22:02
Jan Żaryn: "Ale choć nie byłem wychowywany w atmosferze buntu przeciwko PRL-owi, nie tolerowało się jego dwuznaczności moralnej. Gdy jeden z wujów przystąpił do PZPR w 1956 r., rodzina zerwała z nim kontakty. Drugą barierą była bariera etyczna. Jedna z moich ciotek rozwiodła się. Kościół przez długie lata nie uznał jej małżeństwa za zawarte nieważnie. Kiedy więc ponownie wyszła za mąż, do czasu unieważnienia oboje mieli zamknięte drzwi do naszego domu i naszej szeroko pojętej rodziny. Potem ciotka i mama stały się bliskimi przyjaciółkami." Nie powinien rozmawiać z każdym pisdzielcem, który jest rozwodnikiem, żyje na kocią łapę albo ma na boku kochankę oprócz prawowitej etycznej małżonki. Jak etyka to etyka. Powinien tez unikać księży, którzy mają kochanki i nieślubne dzieci. Jak etyka to etyka. Nie ma zmiłuj się, zakłamany pisdzielcu.
Zbyszek2020.02.5 20:51
gdy PO była u władzy pracowałem za 7zł a teraz za 17 zł dlatego gdy PO było u władzy pracowałem za 7zł , a teraz za 17 zł dlatego popieram PIS a nie debili z PO.
Urszula2020.02.5 21:38
Gdy PO było u władzy za lek Clexane, który muszę przyjmować płaciłam 3,20 zł (trzy złote, 20 groszy). Teraz PiS jest u władzy i płacę za ten lek 35, 49 zł. (trzydzieści pięć złotych, czterdzieści dziewięć groszy) czyli ponad 1000% więcej. Dlatego nie popieram debili z PiS.
Urszula2020.02.5 21:45
Za te twoje 7 zł za czasów PO kupiłabym 2,5 opakowania tego leku, a za twoje 17 zł PiSowskie, z których taki jesteś zadowolony nie kupię nawet 0,5 opakowania. I taka jest różnica między PO i PIS na tym polu.
JaKi2020.02.5 23:53
17złotych? Chyba tylko podstawówkę skończyłeś więc jesteś typowym wyborcą Pisiaków Ja po zawodówce mam 40 zł i dlatego głosuję na PO
przyzwoity2020.02.5 20:07
Szczujnia ściek pisowski dalej działa. Katolicy!
Krzysztof 2020.02.5 19:48
To nie był ubekiem,jak wczoraj kłamała katolicka Fronda? Hhehhehehe
przyzwoity2020.02.5 20:08
Nie! Kłamali świadomie ale nie przeproszą
JaKi2020.02.5 19:46
Tak był,jak połowa ludzi w czasach komunizmu,dziwne że historyka to dziwi. Tak jak dziś połowa ludzi jest pisiorami. Czy to też jest dziwne ?
stan2020.02.5 21:23
Połowa ludzi pracowała w UB? Kawał roku!
JaKi2020.02.5 23:49
Jakie UB? Gdzie ja pisze o UB? Czytaj ze zrozumieniem XD XD Połowa miała powiązanie z komunizmem(PZPR,ZSMP itd.)
Albert2020.02.5 18:11
Według pisiorskiej definicji ojciec każdego z nas był komunistą. Żaryn Ameryki nie odkrył.
JanP2020.02.5 16:58
Na plus trzeba mu zapisać, że tatuś nie był jakimś przeklętym faszystą.
Nina2020.02.5 15:57
Tomasz Grodzki wziął sobie kolegę tatusia Ubeka by bajeczki opowiadał jaki Grodzki dobry, a PIS zły.Na skargę na Polskę też zabrał z sobą komunistkę z Ratusza, której mąż udawał na ulicy,że go policja pobiła. On całyczas otacza się SBekami i UBekami, pewnie tak mu tatus zakodował,że komuna to dobro. Dlatego też chciał by Putin zbiliżył się do Polski, pewnie tak jak kiedyś caryca.
Urszula2020.02.5 21:29
Ale pieprzysz. :D Długo tak możesz? :D
Rozbawiony2020.02.5 15:37
A Żaryn to nie profesor tylko pisia wlazidooooopa
Rozbawiony2020.02.5 15:36
A kaczki to nie? A za co dostał wille na Żoliborzu u ?
Nina2020.02.5 16:04
Rozbawiony, ale słabo wtakemnivczony.Ojciec Jarosława bronił W-wy w powstaniu warszawskim i został w nim ranny. Wille dostał za to,że był w tym czasie najwybitniejszym architektem to on przyczynił się swoimi palnami do odbudowy Warszawy. Jak nie wiesz to nie zachowuj się jak plotka na targowisku.
Dam2020.02.5 20:57
AKowcy to dostawali od komunistów lokum na Syberii, a nie dom w Warszawie. Nie słyszałem też o żadnym innym, którego dzieci grałyby w komunistycznym kinie.
Maciej2020.02.5 15:17
Miejsce KOMUNISTÓW jest na ŚMIETNIKU !!!!!!!!!!
Polak2020.02.5 15:09
Dokładnie tak samo jak Żaryn i jego ojciec. I co w związku z tym? Zwłaszcza biorąc pod uwagę że jak powiedział niedawno deweloper i bratobójca Jarosław K, prezes PiS, bycie komunistą, a już zwłaszcza współpracującym z organami bezpieczeństwa PRLto powód do dumy. Znaczy, wiem że prorosyjskie trolle z PiS są opłacane za bezmyślność i nędzną propagandę, ale przynajmniej spróbujcie sobie uzgodnić po jakiej linii bredzicie.
komunizm wymordowal więcej ludzi niz nazizm2020.02.6 9:26
Komuch przestaje byc Polakiem, więc zmień ksywkę, zdrajco i płatny pachołku już nie Moskwy ale Berlina, vide akta PO.
Beno2020.02.5 14:41
Tak robili i robią do dzisiaj karierę resortowe dzieci. To rezultat nie rozliczenia postkomuny. Dlatego dzisiaj podnoszą harde łby i mają wszystkich w pogardzie jak za PRL-u. Wystarczy poczytać komentarze, by wiedzieć kto jest kto. Kto broni skorumpowanych polityków i łapówkarzy.
Pet2020.02.5 14:56
To ze trzy czwarte PiSiaków by się kwalifikowało.
Beno2020.02.5 15:59
Albo masz problem z matematyką, albo z rzeczywistością. życzę dalej miłych marzeń i fantazji.
ethacridine lactate2020.02.5 14:25
Rodzice Kaczyńskich mieli dobre układy z komunistycznym kuratorem oświaty (potem ministrem) Kuberskim, który zapewnił Jarosławowi promocję do klasy maturalnej mimo dwóch ocen niedostatecznych.
basetla2020.02.5 14:16
A dziadzia profesora Cenckiewicza był ubekiem I co?
Michał Jan2020.02.5 14:09
No proszę! A p. red. Sakiewicz już z niego "funkcjonariusza MBP" zrobił, jakby zamiast leczyć walił po nerach nogą od taboretu. Ojcem śp. Antoniego Zambrowskiego, publicysty w "Gazecie Polskiej" i opozycjonisty był sam Roman Zambrowski, współpracownik NKWD (m.in.). Czy to oznacza, że p. Antoniemu, należy pośmiertnie odebrać Order Odrodzenia Polski, nadamu Mu przez samego śp. Lecha Kaczyńskiego?
Marek2020.02.5 14:08
Nie mogło być inaczej, słuchając tego co mówi i widząc to co robi(ł).
Arturo2020.02.5 13:58
inaczej mógłby po marzyć o studiach i to na medycynie
anonim2020.02.5 13:58
Jak dobrze poszukacie, to może okaże się, że Grodzki też sikał do kropielnicy, albo w ósmej klasie szedł w pochodzie pierwszomajowym, wyraźnie z tego zadowolony. A może prenumerował Trybunę Ludu, albo nie płakał po Papieżu?
jula2020.02.5 14:02
Jeszcze nie wszyscy eks pacjenci Tomasza Koperty Grodzkiego złożyli swoje zeznania.
anonim2020.02.5 14:05
No tak, może w końcu znajdzie się taki, który zechce się przedstawić, bo póki co dowodów brak, ale ważne, żeby dużo smrodu wokół Grodzkiego robić.
Michał Jan2020.02.5 14:19
Paka czto, nie dowiedziałem się, co by było, gdyby te (domniemane) wpłaty nie nastąpiły. Nie byłoby operacji wcale (szantaż), zgodnie z czasem oczekiwania, czyli za późno (łapówka), czy wykonane przez podwładnych pana ordynatora (praca dodatkowa, zapłata nie przedstawiona do opodatkowania).
Joanna2020.02.5 14:23
Jesteś nie na bieżąco, imię i nazwisko wystarczy: Pan Henryk Osielawski -obejrzyj wywiad.
anonim2020.02.5 14:27
Czy ten pan ma dowody i złożył doniesienie do prokuratury? Chyba nie bardzo. Nie wiem, czy Grodzki jest winny, czy nie, ale wiem, że szuka się na niego haków ze wszystkich stron i jest to haniebna nagonka. Jakieś stalinowskie metody, a ludzie to kupują i biją brawo. Gdyby nie został marszałkiem senatu, albo gdyby dał się podkupić PiSowi nie byłoby tematu.
Joanna2020.02.5 14:43
Ja też nie wiem czy jest winny, czy nie. Słucham i czytam co mówią byli pacjenci, słucham co on ma do powiedzenia, nie oskarżam pochopnie. Czekam na rozstrzygnięcia prokuratorskie. Myślę, że ludzie, którzy mają trochę poukładane w głowie nie kupują wszystkiego i nie biją brawo ot tak po prostu- jak piszesz. Nie zgodzę się z tym, że nagonki i stalinowskie metody to tylko PIS. W sytuacji gdyby był senatorem z ramienia PIS-u i byłyby takie doniesienia, opozycja robiłaby dokładnie to samo, mało tego UE byłaby zaalarmowana i zapewne zabrałaby dawno głos w tym temacie.
Michał Jan2020.02.5 15:01
Ja bym poczekał na rozstrzygnięcie sądowe niż prokuratora (nemo iudens in causa sua).
Joanna2020.02.5 15:17
A nie powinno być "judex" ;)? Ale tak oczywiście masz rację, wyrok prawomocny w tej sytuacji to byłoby najlepsze rozstrzygnięcie dla wszystkich (skazujący czy też uniewinniający). Ale tak jest gdy akt oskarżenia (=dowody) trafi do sądu, natomiast jeśli prokurator umorzy sprawę na etapie przygotowawczym np. z braku dowodów- to jest to rozstrzygnięcie prokuratorskie.
Maria Blaszczyk2020.02.5 15:18
Ależ żadnego rozstrzygnięcia nie będzie - po to zabrano całą dokumentację ze szpitala, by wiedzieć, czego w niej nie ma. I teraz pan marszałek Grodzki może udowadniać, że nie jest wielbłądem, a cały czas mowa jest o rzeczach już przedawnionych, których nie trzeba będzie dowodzić.
ZERR02020.02.5 15:17
Stalinowskie metody nie polegają na szukaniu haków. One polegają na tym, że osoba oskarżana sama na wyścigi dostarcza haków na siebie. W końcu mało kto potrafi wytrzymać konwejer siedząc na nodze od stołka.
Sebastian Lorenc2020.02.5 15:24
"My, żołnierze Armii Krajowej i uczestniczki Powstania Warszawskiego byliśmy niegdyś przedmiotem podobnej akcji. Może jako «zaplute karły reakcji» ponosiliśmy cięższe konsekwencje tych ataków, jednak widzimy pewne podobieństwo między ówczesnymi i dzisiejszymi oskarżycielami – to mali ludzie, ale ich oskarżenia przynoszą określone skutki" – napisano.
Kuszelas2020.02.5 20:18
Ja się na świadka boje. Miał być zoperowany napletek 2000 zł ale miałem 1000 zł. Dalim w kopercie a po operacji 5 cm brakowało. I jak Agnes będę cie kochał?
Urszula2020.02.5 21:24
hehehe, dowcipniś
Marek2020.02.5 14:10
Nikt nie musi niczego szukać, to co wiadomo jest wystarczające żeby wyrobić sobie opinię o człowieku.
anonim2020.02.5 14:11
Opinię powiadasz? Czyli wystarczą plotki i pomówienia. Bo gdyby były dowody już by miał postawione zarzuty.
Beno2020.02.5 14:35
Jak zwykle obrończyni zła i bandziorów. Taka tolerancyjna jak kasta sędziowska.
skuter2020.02.5 19:22
Tą panią wkurzycie najbardziej wtedy jak nie będziecie jej w ogóle odpisywać
Sebastian Lorenc2020.02.5 19:52
To po co mi odpisałeś? Bo lubisz mi sprawiać przyjemność?
Kuszelas2020.02.5 20:13
Ej tam, ej tam, przecie to nic. Byle by nie gwałcił młodych chłopców. Aaa to wtedy 5 lat w zawieszeniu.
lady chapel2020.02.5 13:58
Przodkowie Naszego Słońca Narodu też byli komunistami - I NIE PRZESZKADZA WAM TO WY PiSie syny???
jula2020.02.5 14:00
Zarzuty powinny być merytoryczne i prawdziwe, mój ojciec nie był w PiS.
Putura2020.02.5 13:52
A wuj Jara był stalinowskim oprawcą z ministerstwa sprawiedliwości. I co? Przeszkadza to wam pisom? No bądźcież choć raz konsekwentni...
jula2020.02.5 13:58
No patrzcie z imieniem a też bezrozumnie gada(pisze, oczywiście, pisze)
Boniek2020.02.5 14:10
Dlatego mówimy POPiS, p. Putura
jula2020.02.5 13:52
Z domu się nie wyrasta. Z jakiego jesteś to zawsze w nas jest.
149.202.5.192020.02.5 13:49
Nagonka pisowskiej bandy trwa…
jula2020.02.5 13:56
Szczególny rodzaj komentatora: numerek. Serio tak trudno wymyślić imię? Być może na farmie program słabo weryfikuje znaki alfa, stąd tylko numeryczne. Zabrakło kasy na informatyka? Tanie pieniądze psy jedzą.
149.202.5.192020.02.5 14:18
Wiesz, co to jest nr IP, dzieuszko uboga? https://www.myip.com
jula2020.02.5 15:17
Skąd ten protekcjonalny ton, na dodatek narastający. Duże mniemanie, duże. Pan z kasty?
komunizm wymordowal więcej ludzi niz nazizm2020.02.6 9:23
Banda to jest tylko po lewej stronie co pokazuje historia.No dzisiaj mamy jeszcze pseudoprawicę jak bandyci z PO .Dlaczego bandyci?Żółwiki z Putlerem nad ciałami 96 Polaków....Grodzki lapownik pasuje do nich wypisz wymaluj.
Leszek 2020.02.5 13:43
Tak to jest , ze do wladzy dochodza mniejsze ,albo wieksze kanalie. Sa oni sponsorowani przez obce sluzby. Taka jest klasa polityczna w Polsce dran drania pogania. W oczy sie patrza i klamia bez mrugniecia oka. Zobaczcie na debate w TVP przypomina stado durni pod budka z piwem, przekszykuja sie jak idioci , do niczego nie doprowadza taka dyskusja.