Zmiana statusu prawnego Telewizji Polskiej, Polskiego Radia, PAP i 17 państwowych rozgłośni regionalnych ze spółek prawa handlowego na państwowe osoby prawne, powołanie 5-osobowej Rady Mediów Narodowych, respektowanie "chrześcijańskiego systemu wartości" oraz trzymiesięczna weryfikacja dotychczasowych pracowników – to główne założenia projektu ustawy o mediach narodowych, który został przygotowany przez posłów PiS pod kierownictwem Krzysztofa Czabańskiego, rządowego pełnomocnika ds. reformy mediów publicznych.

Główne założenia projektu publikuje portal "Wirtualnemedia.pl". Według projektu ustawy każdą firmą będzie kierować dyrektor pełniący jednocześnie funkcję redaktora naczelnego. Z dniem wejścia w życie ustawy wygasną także kadencje dotychczasowych zarządów i rad nadzorczych.

Ponadto zostanie powołana Rada Mediów Narodowych, która będzie nadzorować pracę mediów. RMN będzie się składać z pięciu członków: po dwóch powołają Sejm i prezydent, a jednego - Senat. Przewodniczącego RMN wskaże marszałek Sejmu. Kadencja każdego członka będzie trwać sześć lat, a na kolejną będzie mógł zostać powołany dopiero po minimum trzech latach od zakończenia poprzedniej.

Przewodniczący Rady będzie powoływał i odwoływał dyrektorów oraz ich zastępców i kierowników oddziałów terenowych TVP. Z kolei RMN będzie m.in. rozpatrywała skargi na działalność mediów narodowych oraz dysponowała Funduszem Mediów Narodowych. FMN będą zasilać przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, który na razie nie zostanie zmieniony.

Media narodowe będą miały kilka źródeł przychodów. Będą one pochodzić: z Funduszu Mediów Narodowych (nie będzie z niego korzystać PAP), refundacji kosztów audycji tworzonych na podstawie umowy z ministrami, obrotu prawami do audycji, opłat za serwis informacyjny i dotacji z budżetu państwa, a także reklam i działalności gospodarczej (na nią będzie potrzebna zgoda Rady Mediów Narodowych).

Została również sprecyzowana misja nowych mediów narodowych. Będzie to przede wszystkim kultywowanie tradycji narodowych oraz wartości patriotycznych i humanistycznych, przyczynianie się do zaspokajania duchowych potrzeb słuchaczy i widzów, ułatwianie dostępu do obiektywnej informacji oraz tworzenie warunków pluralistycznej debaty o sprawach publicznych. Media mają również respektować „chrześcijański system wartości, przyjmując za podstawę uniwersalne zasady etyki”.

Ustawa zakłada również, że po trzech miesiącach od jej wejścia w życie wygasną dotychczasowe umowy o pracę wszystkich osób zatrudnionych, chyba że zostaną w tym czasie przedłużone. Dzięki temu dyrektorzy będą mieli czas, żeby ocenić „zasadność utrzymania dotychczasowych stanowisk pracy i przydatność osób je zajmujących”.

MM/WIRTUALNEMEDIA.PL