12.06.15, 15:17

Kuria Rzymska: Możliwe zmiany w liturgii. Powrót łaciny i "ad orientem"

Kard. Robert Sarah, prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, zasugerował zmianę w liturgii. Wyrażając swoje głębokie uznanie dla postanowień II Soboru Watykańskiego w tym zakresie, wezwał do bardziej wiernego wcielania w życie tekstu konstytucji „Sacrosanctum concilium”. Bardzo krytycznie ocenił rozmaite nadinterpretacje nauczania soborowego dotyczącego „aktywnego udziału” w liturgii.

Zasugerował, że obecna forma liturgiczna powinna w doskonalszy sposób kontynuować formę poprzednią. „Liturgia jest w istocie działaniem Chrystusa” – napisał kardynał na łamach L’Osservatore Romano z 12 czerwca. „Jeżeli ta żywotna zasada nie jest przyjmowana w wierze, to liturgia może stać się dziełem ludzkim, samocelebracją wspólnoty” – dodał. Wyjaśnił następnie, że zasada aktywnej partycypacji w liturgii – participatio actuosa – nie oznacza, że trzeba coś robić. Przeciwnie, oznacza, że należy dać się „porwać” Chrystusowi, towarzyszyć Mu w Jego ofierze.

Kardynał bardzo mocno zwrócił się też przeciwko tym kapłanom, którzy stawiają siebie w centrum liturgii, robiąc z niej swoiste przedstawienie. Powołał się tu na nauczanie Ojca Świętego Franciszka. Wskazał też, że należałoby, by kapłan i wierni zwracali się w niektórych momentach w kierunku wschodu – ad orientem, co pozwoliłoby wprząc się w dzieło kultu Boga oraz odkupienie dokonywanego za sprawą Chrystusa. Kardynał wyjaśnił, że Mszę powinno sprawować się ad orientem zwłaszcza w katedrach, gdzie życie liturgiczne musi być szczególnie przykładne.

Purpurat wskazał też, powołując się na „Sacrosactum concilium”, że  wierni powinni móc odmawiać czy śpiewać niektóre części Mszy zwykłego rytu po łacinie. Liturgia „nie może być miejscem nieposłuszeństwa wobec wymogów Kościoła” – napisał kardynał.

Należy zauważyć, jak dodał, że Msza święta nie może być budowana na bazie „hermeneutyki zerwania”. W nadchodzącej edycji Mszału Rzymskiego należy w ocenie kardynała pozwolić celebransom wykorzystywanie w rycie zwykłym rytu pokutnego oraz ofertorium z rytu nadzwyczajnego.

„Jeżeli będziemy żyć w tym duchu, liturgia przestanie być miejscem współzawodnictwa i krytycyzm” – napisał kardynał, dodając, że musi stać się zamiast tego miejscem, w którym aktywnie uczestniczymy w boskiej liturgii.

bjad/catholic culture

Komentarze

anonim2015.06.12 15:32
+++
anonim2015.06.12 15:36
Bractwo Piusa X od 40 lat walczy w obronie Mszy św. I od 40 lat jest opluwane i wyszydzane, także przez księży soborowych, co o miłości i miłosierdziu dużo potrafią mówić. A ile razy dobre imię abp. Lefevbre'a tu szargano. Przez mundrych inaczej.
anonim2015.06.12 15:47
Trzeba czytać mądre teksty : http://dakowski.pl//index.php?option=com_content&task=view&id=15694&Itemid=46
anonim2015.06.12 15:48
+++
anonim2015.06.12 15:52
+++++++
anonim2015.06.12 16:00
O matko! Czyżby w końcu zauważono niestrawność czy wręcz truciznę zaaplikowaną przez księdza Bugniniego et consortes, którą jesteśmy karmieni dzień po dniu? Chcę wierzyć, że chwała Boża i nasze zbawienie były powodem zmiany myślenia na temat liturgii i chęcią powrotu do form sprawdzonych, świętych i nader skutecznych, a do tego jeszcze i pięknych. Mam taką nadzieję. Jednak od pomysłu do realizacji bardzo daleka droga zważając na fakt szybkiego (co prawda z rozkazu) zaaklimatyzowania, przyjęcia i zadomowienia się w naszym Kościele łatwizny i bylejakości, które doprowadziły do destrukcji, utraty wiary, nie omijając nawet znaczeń dogmatycznych. Mimo wszystko – Deo gratias, Deo gratias!
anonim2015.06.12 16:04
@Listwa A może i Kard. Robert Sarah, prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów także jest "sekciarzem"? :))) Witaj. :)))
anonim2015.06.12 16:09
Ciekawe co na to Neoństwo....?
anonim2015.06.12 16:11
Tu w Litugii objawiła się mądrość sługi Bożego Prymasa tysiąclecia kard. Stefana Wyszyńskiego. To jego ostrożne wprowadzanie nowum ocaliło w dużej mierze Kościół RzymskoKatolicki w Polsce z którego wyrósł św. Papież Jan Paweł II który przygotował świat na chwalebne przyjście Jezusa Chrystusa o czym Pisała wcześniej św. s Faustyna.
anonim2015.06.12 16:26
@Radzi Piszesz: "Tu w Litugii objawiła się mądrość sługi Bożego Prymasa tysiąclecia kard. Stefana Wyszyńskiego." Wielka szkoda, że ta mądrość nie objawiła się w posoborowych papieżach, którzy reformę (czytaj destrukcję) liturgiczną podpisywali i wprowadzali w życie, tępiąc jednocześnie tych, którzy nie chciali tych destrukcji wprowadzić w swoich diecezjach, zakonach czy klasztorach. Przykład dnia dzisiejszego to Franciszkanie Niepokalanej.
anonim2015.06.12 16:36
Akurat ta ekipa powinna trzymać się z dala od wprowadzania jakichkolwiek "zmian w liturgii"......
anonim2015.06.12 17:15
@ Elpis Nie ma co się nad tym zastanawiać, bezsprzecznie soborowie staje wbrew poznaniu prawdziwej wiary katolickiej, jej doktryny i liturgii. Nie pozwala poznać i dotrzeć do czystości i skarbca.
anonim2015.06.12 17:34
Na plus. Boję się tylko że głos tego kardynała się nie przebije i zamiast zmiany w kierunku tradycji nastąpi kolejny krok ku laicyzacji - kontynuacja SW2.
anonim2015.06.12 17:54
@Listwa Kardynał nie ma na myśli że msza jest błędna czy niedoskonała, ale że niekórzy pojeli ją tak jak ty. Nowa Msza opiera się na głębszym pojęciu słowa Bożego, jest więc doskonalsza.
anonim2015.06.12 18:08
O ta Listwa ... nie wie, że nie forma jest pierwsza, a treść ma pierwszorzędne znaczenie, a Bractwo Piusa X najpierw musi się nauczyć posłuszeństwa i dyscypliny oraz przestać rozumować jak faryzeusze w Izraelu z czasów Jezusa, dla których ważniejsze od relacji z Bogiem były zewnętrzne gesty, znaki i przepisy...
anonim2015.06.12 18:13
Dobrze by było, gdyby takimi małymi kroczkami udało się przywrócić pierwotny charakter Mszy św., ale obawiam się, że Kard. Robert Sarah może zostać nagle wysłany np. na emeryturę.
anonim2015.06.12 18:48
@Credo nie ma czegoś takiego jak "pierwotny charakter Mszy św." Pierwsi chrześcijanie spotykali się na łamaniu chleba, a wciągu wieków to "łamanie" zmieniało się. Co? chcesz sprowadzić Mszę św. , liturgię, modlitwy, obrzędy itd do tego żeby zasiąść za zwykłym stołem z grupą zaprzyjaźnionych znajomych wyznających to samo na "łamania chleba" (czy po prostu dzieleniem się kawałkami pieczywa przy wspólnym posiłku) ze świeckim "liderem" - jak np. św. Piotr? Bez kapłana, bez biskupa...? Przecież to utopia i niczemu nie służy - sam chyba dostrzegasz nonsens takich pomysłów?
anonim2015.06.12 18:54
@Administracja Apeluję o usunięcie wpisu użytkownika @Listwa... Z wiadomych względów... Bractwo Piusa X, "księża soborowi", "opluwane" etc. Nie potrzeba więcej... Widać aż nadto jak głębokie jest tutaj niezrozumienie wypaczeń Bractwa....
anonim2015.06.12 20:52
budzą się?
anonim2015.06.12 20:54
Sylabatariuszu nie obracaj kota ogonem, BPX jest przykładem w KK poprawności Liturgicznej i postawy katolickiej ...każdy dzień potwierdza ich rację.
anonim2015.06.12 21:21
Dobre i to, chociaż zamiast wprowadzać zmiany do Novusa mogliby powrócić do starego rytu. Oczywiście jest to nierealne, ale pomarzyć można.
anonim2015.06.12 21:33
@Polipid Mylisz się... BPX, na czele ze swoim przywódcą, jest symbolem zdrady, buntu, odstępstwa i szatańskiego 'non serviam'!! Św. Janie Bosko - módl się za nami! Św. Ojcze Pio - módl się za nami! Św. Franciszku - módl się za nami! Upraszaj modlitwy wielkich świętych Kościoła Chrystusowego, świętych wielkim duchem i potężną POKORĄ i POSŁUSZEŃSTWEM, aby ufnie zanosili przed tron Boży swe przemożne modlitwy w intencji różnych Natanków, Lemańskich, Lefebvre etc. +++
anonim2015.06.12 21:45
@eee .. W przedsoborowej Liturgii Kapłan wykonywał znak krzyża św. 33 razy i tyleż razy demony z piekła bądące w Kościele były rzucane na posadzkę kościoła zmuszone do adorowania Boga po Soborze zostało ich tylko kilka mogą wię działać na wiernych z wielokrotnie większą mocą - czy więc tę reformę w Liturgii robili ludzie Bojący się Boga czy nie? odpowiedz sam sobie
anonim2015.06.12 23:13
...eee "Kardynał nie ma na myśli że msza jest błędna czy niedoskonała, ale że niekórzy pojeli ją tak jak ty". - jestem za tym co Kościół czynił przez wieki, a nie za soborowymi podróbkami, jak ty. "Nowa Msza opiera się na głębszym pojęciu słowa Bożego, jest więc doskonalsza." - Ci co znali bp. Buginiego osobiście uważali, że on do tego nie był zdolny, nawet jak sam bp. Bugini pisał nie to było jego celem. Zatem bredzisz synku.
anonim2015.06.12 23:19
Nabi Ty się zajmij tym , czego sam nie wiesz. Bractwo wie dobrze czym jest posłuszeństwo, doktryna , liturgia, najlepiej jest wybierać najlepsze formy, a nie spaczone. Twoje rozważania są krowiego siana warte. Msza św. Trydencka jest cudowna, głęboka, tam jest możliwe prawdziwe spotkanie z Panem Bogiem. Widac, że nie znasz tematu, tylko walisz tanią propagandę,
anonim2015.06.12 23:23
@ Sylabariusz A tobie się wydaje że to twoja obora. Typowy soborowy - chce usuwac prawdę na temat soborowia, bo soborowie samo obronić się nie potrafi. Takie ogólniki to w swojej obórce serwuj.
anonim2015.06.12 23:25
@ Sylabariusz Najpierw zajmij się wyjmowaniem belek ze swego oka, boś ślepy jak kura w nocy
anonim2015.06.12 23:27
@ Polipid3 Chyba masz rację, czerwiec nastał, trochę ciepła i berety pozdejmowali i trochę światła dotarło. Udają że coś widzą lepiej. Poza tanie ogólniki wyjść nie potrafią.
anonim2015.06.12 23:32
A gdzie wam się soborowcy apologetyka zgubiła i nie tylko ona ? Do nauki a nie sie mądrzycie http://apologetyka.piusx.org.pl/
anonim2015.06.12 23:32
... cd tandeciarze
anonim2015.06.12 23:40
"Sylabariusz Niestety to Ty jesteś w błędzie. Bractwo Św Piusa X JEST instytutem katolickim. To nie tajemnica... Nie bądź ignorantem- i czytaj...
anonim2015.06.12 23:48
Listwa właśnie zaprezentował język "miłości" BPX i wyraził słowami: "Twoje rozważania są krowiego siana warte.(...) nie znasz tematu, tylko walisz tanią propagandę," - komentarz zbędny... A Msza św. Trydencka rzeczywiście jest piękna, tyle, że takie Listwy kompletnie nie maja o niej pojęcia, nie pojmują, i po faryzejsku widzą w niej tylko zestaw znaków i gestów, formę zewnętrzną, jak "opakowanie", ale o istnieniu "zwartość'" nie tylko nie mają pojęcia, ale nawet nie wiedza że istnieje... Nie pojmują, że piękno jest na chwałę Pana Boga, a nie dla nich...nie dla upiększania ich spotkań Bogiem i zaspokajaniu ich próżności.
anonim2015.06.12 23:51
tomtom znowu mąci i kłamie! Zdjęcie ekskomunik nie zmienia faktu, że sami biskupi Bractwa św. Piusa X są niejako zawieszeni w próżni — nie należą ani do struktur diecezjalnych, ani zakonnych, ani nie tworzą stowarzyszenia życia apostolskiego, ani nie należą do prałatury personalnej. A zatem, mają święcenia biskupie, ale nie mają powierzonego zadania (łac. munus) w Kościele katolickim. Mają zatem status biskupów-tułaczy. Również księża Bractwa św. Piusa X mają status kapłanów-tułaczy, bo nie są inkardynowani do żadnych struktur kościelnych. A zatem, kapłani Bractwa jako kapłani-tułacze, czyli są faktycznie suspendowani, tzn. nie mają prawa sprawować żadnych sakramentów. Mimo to je sprawują lub usiłują sprawować.
anonim2015.06.13 0:03
Uważam że podczas Modlitwy Pańskiej wierni powinni 3mać się za ręce ze sobą, taki mega symbol. :)
anonim2015.06.13 0:11
@Nabi- skoro zarzucasz mi kłamstwo... Bądź łaskaw je wskazać... To Ty mijasz się z prawdą... Suspensa może dotyczyć konkretnych osób a nie ogólnie kapłanów Bractwa tylko dlatego że do Bractwa należą- nieprawdaż?
anonim2015.06.13 0:15
Fakt że Bractwo Św. Piusa X nie posiada statusu kanonicznego nie oznacza że przestaje być instytutem katolickim- nieprawdaż?
anonim2015.06.13 0:35
@ Nabi Nawet małe dziecko stwierdzi różnicę między Mszą św a soborową podróbką, niezależnie od tego co neony i soborowie uważa, na temat czyjegoś rozumienia, to było przez wieki, tak i teraz prawdziwa Msza św jest niewspółmiernie bardziej odpowiednia i właściwa. Towarzyszy jej też katolicka doktryna nie zwichnięta. A twoje rozważania są siana warte, cóż na to można poradzić. Na Bractwo ani na jego księży nie jest nałożona żadna kara kościelna. Nie faryzejskie podejście do przepisów jest w Kościele ważne. Lepiej jest uczestniczyć we Mszy pięknej dla Pana Boga niż w miernych nabożeństwach. Co masz trudności w zrozumieniu.
anonim2015.06.13 0:37
Tutaj nieco więcej niż na frondzie: http://bdp.xportal.pl/aktualnosci/watykan-nadchodzi-reforma-reformy/
anonim2015.06.13 9:48
Zainteresowanych proszę o wczytanie się w słowa Listwy we wpisie z Cze 13, 2015, 12:35 rano - proszę zwrócić uwagę na słowa oddające pogardę i nienawiść do tego co święte, chęć poróżnienia, etykietowanie pogardliwymi słowami, inwektywami itd - i natychmiast widać czyj to język i czemu służy... Dyskusja do której koniecznie odstępcy dążą jest jałowa i nikt rozsądny jej nie podejmuje, a za biednych odstępców trzeba się modlić, by Pan Bóg przywrócił im rozum, żeby mogli się nawrócić i przestali służyć złemu...bo takie rozłamy jakich dokonują, język, nienawiść i wszystko co np.: prezentuje we wpisach Listwa, tomtom i im podobni to złego robota.
anonim2015.06.13 10:05
@ Nabi Ty katoliku od siedmiu boleści, gdy napotykasz sformułowania trochę inne niż w serialach to wydaje ci sie że to jeżyk nienawiści. Idź i się ustaw w supermarkecie w kolejce po chińszczyznę
anonim2015.06.13 10:09
@ Nabi A ten wpis widziałeś : Listwa Cze 12, 2015, 3:47 po południu Trzeba czytać mądre teksty : http://dakowski.pl//index.php?option=com_content&task=view&id=15694&Itemid=46 To nie jest ksiądz z Bractwa, dla ciebie też język nienawiści? Czytaj więcej dobre teksty, a mniej pisz własne , będzie mniej debilowato w sieci.
anonim2015.06.13 10:14
@ Nabi NOM: Pudrowanie trupa http://dakowski.pl//index.php?option=com_content&task=view&id=15710&Itemid=46 Poczytaj sobie Nabi. Zanim zaczniesz pudrować trupa NOM. Najpierw macie powrócic do tego co Sobór vat II uchwalił, z tym macie nawet problemy.
anonim2015.06.13 12:19
Oto przykłady języka "miłości", "tolerancji". "jedności", "szacunku" dla drugiego człowieka, dla Kościoła w wydaniu Listwy (reprezentatywnym dla BPX?): "@ Nabi Ty katoliku od siedmiu boleści" "...mniej pisz własne , będzie mniej debilowato..." "Poczytaj sobie Nabi. Zanim zaczniesz pudrować trupa NOM" itd, itp - powyższe to tylko dowód potwierdzający mój wcześniejszy wpis, komentarz zbędny, każdy może sam sobie skomentować...
anonim2015.06.13 12:35
@ Nabi Nabi ja cię kocham tylko twojej głupoty nie. A jeszcze mniej twego wymądrzania i twojego powtarzania ciemnot. Czytałeś przypowieść o synach którzy mieli na polecenie ojca iść do pracy? Jeden gadał drugi zrobił. Nic się z niej nie nauczyłeś. Tylko wszędzie nietolerancje widzisz nieposzanowanie itp. I nic więcej dostrzec nie jesteście w stanie soborowcy neonowcy.
anonim2015.06.13 13:27
@Listwa I tutaj wyraźnie przestrzegam wszystkich przed tego rodzaju, niedopuszczalną terminologią, gdyż są to zwyczajnie czyny heretyckie, podważające ustalone prawdy wiary świętej, a więc też ocierające się o nieodpuszczalny grzech przeciw Duchowi Świętemu... Kościół Rzymskokatolicki, istotnie jedyny Prawdziwy Kościół Chrystusowy (bo realizuje wszystkie znamiona) jest powszechny! Nie ma sztucznego i bzdurnego podziału na wspaniały Kościół Prawdziwy i "wstrętne, pogubione posoborowie"! To jest ten sam Kościół Chrystusowy prowadzony NIEZMIENNIE przez Ducha Bożego! Kościół jest katolicki, bo istnieje w czasie BEZ PRZERWY, BEZ PODZIAŁU. I jest też jeden... Wszędzie wierni wyznają te same dogmaty i spełniają te same nakazy moralne. Wszędzie odprawia się tę samą Mszę świętą i udziela tych samych Sakramentów Świętych. Ma jednego najwyższego pasterza - Namiestnika Chrystusowego, któremu podlegają biskupi, kapłani i wierni świeccy całego świata.
anonim2015.06.13 13:29
@tomtom Znam aż nadto dobrze wypaczenia BPX na przestrzeni lat... Jesteś skrajnym tradycjonalistą struktur Kościoła. "Szary katolik" nie pochwala heretyckich i odstępczych praktyk BPX powiązanych ściśle z szatańskim 'non serviam' mając na uwadze przykład życia chociażby do granic POKORNYCH i PODDANYCH woli Matki Kościoła św. Bosko, czy św. Pio... Herezje były oczywiste... A ich droga do "bycia" w Kościele wiodła przez ciernie i świadome, szatańskie, buntownicze 'non serviam', tak różne od postawy jednych z największych świętych, jakich Kościół w swej historii miał. Każdy kto broni BPX nie pojmuje w pełni istoty Kościoła Chrystusowego, nie pojmuje w koniecznym stopniu zamysłu Bożego stanowiącego o powstaniu tegoż Kościoła. Nie pojmuje też w pełni drogi katolika ku Niebu, drogi wskazanej nam przez Tego, który jest "cichy i POKORNY sercem".
anonim2015.06.13 13:32
@Listwa Jesteś skrajnym tradycjonalistą struktur Kościoła. "Szary katolik" nie pochwala heretyckich i odstępczych praktyk BPX powiązanych ściśle z szatańskim 'non serviam' mając na uwadze przykład życia chociażby do granic POKORNYCH i PODDANYCH woli Matki Kościoła św. Bosko, czy św. Pio... "Szary katolik" nie opowiada bzdurnych, bluźnierczych bredni, jakoby JEDYNY, PRAWDZIWY Kościół Chrystusowy, Kościół rzymski na niespotykaną skalę się "protestantyzował", a więc stawał się stopniowo heretyckim, podczas gdy każdy "szary katolik" ma świadomość, iż Kościół święty jest stale prowadzony mocą i mądrością Ducha Bożego, a także, póki co, nadal realizuje pełnię znamion.
anonim2015.06.13 21:53
http://www.fronda.pl/blogi/monday-hero/konserwatywny-z-obowiazku,4314.html
anonim2015.06.13 23:27
@ Sylabariusz Własnie dlatego że Duch św powadzi Kościół to jest Bractwo. Co ty tu pleciesz o Non serwiam? Bractwo kontynuuje to co Kosciół czynił przez wieki. A teraz idź sie módl gorąco aby jesienny synod potwierdzil naukę Kościoła a nie kard Kaspera i innych. A posoborowie jest wstrętne i pogubione. Nawet ma kłopoty z przestrzeganiem Soboru Watykańskiego II. Pisanie bzdur najwyraźniej sprawia ci przyjemność. Dowidz się też kiedy padre Pio zmarł i co sądził na temat soboru i zmian we Mszy św. Zawsze. Był przeciwny.
anonim2015.06.13 23:37
@ Sylabariusz A zobacz przemądrzała pało jak debilowato wyglądają twe wypociny w konfrontacji z tymi opiniami : " ... zasugerował zmiany w liturgii. Chodzi o wyraźniejsze podkreślenie ciągłości obecnego rytu z rytem Mszy Wszechczasów". "Bardzo krytycznie ocenił rozmaite nadinterpretacje nauczania soborowego dotyczącego „aktywnego udziału” w liturgii." "Zasugerował, że obecna forma liturgiczna powinna w doskonalszy sposób kontynuować formę poprzednią. „Liturgia jest w istocie działaniem Chrystusa” – napisał kardynał na łamach L’Osservatore Romano z 12 czerwca. „Jeżeli ta żywotna zasada nie jest przyjmowana w wierze, to liturgia może stać się dziełem ludzkim, samocelebracją wspólnoty” – dodał." "Kardynał bardzo mocno zwrócił się też przeciwko tym kapłanom, którzy stawiają siebie w centrum liturgii, robiąc z niej swoiste przedstawienie. " To wszystko jest z protestantzacja , Bractwo stawia Jezusa Chrystusa w centrum a soborowia. Tacy jak ty uważają się za wybitniejszych i bardziej zorientowanych niz Kard. Robert Sarah, prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów
anonim2015.06.13 23:51
@Sylabariusz "Jesteś skrajnym tradycjonalistą struktur Kościoła" Dziękuję - to bardzo miły komplement :-) Bądźże łaskaw "Szary katoliku" wskazać heretyckie praktyki BPX o których wspominasz. Nie powinieneś mieć problemów ze wskazaniem kilku "oczywistych herezji bractwa" skoro tak mocno podkreślasz ich rzekome istnienie... Pomogłoby mi to zapewne "w pełni pojąć istotę Kościoła Chrystusowego", "zamysłu Bożego" i "drogi katolika ku Niebu" których bezbłędna znajomość, jak mniemam, daje Ci prawo do osądzania innych- które zresztą przychodzi Ci wyjątkowo łatwo... Prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów- Kard. Robert Sarah wyraźnie sugeruje konieczność rewizji interpretacji Konstytucji liturgicznej SVII "SACROSANCTUM CONCILIUM" co jest sugestywnym zwróceniem uwagi że uległość wobec nurtów protestanckich nie służy liturgii. Jest to wyraźny sygnał który mówi "to ślepa uliczka- należy się wycofać"... Każdy eksperyment z którym wiąże się odejście od Świętej Tradycji Kościoła jest taką ślepą uliczką- szczególnie wówczas gdy rzeczone eksperymenty poddają w wątpliwość podstawy wiary katolickiej. (Dziś skutki tej uległości widzimy w pustoszejących kościołach). Dla tradycjonalistów którzy widzieli zagrożenie dla Kościoła w postaci skutków reformacji Lutra już ponad 50 lat temu były to rzeczy oczywiste i zrozumiałą rzeczą była ich reakcja w obronie wiary katolickiej. Tak ja rozumiem sprawę Lefebvrystów, choć sam się do nich nie zaliczam. .......... Drogi katoliku- piszesz o POKORZE i cichości serca... Próbowałeś kiedyś czytać to co piszesz...? Pozdrawiam serdecznie
anonim2015.06.14 11:21
Ktoś kiedyś powiedział - "Ekono zatriumfuje!" i miejmy nadzieję, że tak się stanie.
anonim2015.06.14 11:42
@liberty To prawda- miejmy nadzieję- bo do prawdziwego odrodzenia Kościoła może przyczynić się tylko powrót do Świętej Tradycji Kościoła z której bogactwa możemy czerpać m. in. uczestnicząc w Nadzwyczajnej Formie Rytu Rzymskiego- obecnie celebrowanej wg Mszału Jana XXIII. Cieszę się słowami Kard Sarah ale osobiście nie uważam aby tworzenie "hybryd" NOM-NFRR było dobrym pomysłem- uważam że należy POWRÓCIĆ do Mszy "Trydenckiej" bo to największy SKARB Kościoła!!!
anonim2015.06.17 9:07
@Nabi Jesteś typowym przykładem posoborowika, dla którego wszystko jest relatywne. Tymczasem pierwotny charakter Mszy Świętej ZAWSZE był pokutny i przebłagalny. Dzisiejszy NOM tego charakteru już nie ma. Nie spotykacie się już na Golgocie tylko w wieczerniku. Nie celebrujecie piątkowej ofiary tylko czwartkową kolację. Jesteś w stanie to pojąć, albo chociaż w ogóle zauważyć?