23.03.20, 17:45

Justin Spears: Jak obowiązek szkolny powstrzymuje rozwój

Justin Spears

Przyznaję, że jestem beznadziejny z matematyki. Przez cały okres kształcenia, aż do ostatnich zajęć na studiach, miałem problemy z tym przedmiotem. Od studiów nie zrobiłem nic, żeby polepszyć swoje umiejętności w tej dziedzinie. Mógłbym stwierdzić, że jest tak z powodu mojej niezdolności do zrozumienia koncepcji matematycznych. To z kolei prowadzi do niepodejmowania wysiłku i nie przejmowania się moją zdolnością do rozwiązywania zadań związanych z matematyką. Mówiąc krótko, nie rozumiem tego, więc po co sobie tym zawracać głowę?

To, co właśnie przedstawiłem, niekiedy określa się jako przekonanie o niezmienności. Ludzie myślący w ten sposób zazwyczaj wierzą, że ich możliwość osiągnięcia sukcesu zależą od talentu, nie od starań. Prowadzi to do myślenia według schematu przedstawionego powyżej: brakuje mi talentu/zdolności matematycznych — dlatego nie zmieni tego jakakolwiek ilość starań.

Dlaczego ktoś myśli w ten sposób? Czy to przekonanie jest jakoś wbudowane w nasze umysły? Zdecydowanie nie! No bo jak w ogóle moglibyśmy się czegokolwiek uczyć? Spuszczalibyśmy głowy i porzucali każde zajęcie po jakiekolwiek porażce. Wiemy jednak, że to nie jest prawda, ponieważ wytrwale uczymy się chodzić, mówić, czytać, jeździć na rowerze itd. A więc skąd bierze się ten sposób myślenia? Odpowiada za to pewna stara instytucja, która wbija nam do głów takie przekonanie. Przyjrzyjmy się ewolucji przekonania o niezmienności i przekonania o możliwości rozwoju.

Dr Carol Dweck jest profesorem psychologii na Stanford University. W swojej książce z 2006 roku Nowa psychologia sukcesu dr Dweck wprowadza dwa rodzaje przekonań: o niezmienności i możliwości rozwoju[1]. Jak wyjaśniłem powyżej, dzieci nabierają przekonania o niezmienności, gdy słyszą, że nie mogą wpłynąć na rezultaty, jakie osiągają w nauce. To jest fatalistyczny pogląd, według którego możliwości nauczenia się czegoś są zdeterminowane. Żadna ilość wysiłku i starań nie może tego zmienić. Czy zauważyliście kiedykolwiek takie myśli u siebie?

Przekonanie o możliwości rozwoju

Z drugiej strony przekonanie o możliwości rozwoju skupia się na procesie uczenia. Rozwijanie tego przekonania zachęca nauczycieli i uczniów do analizowania, jak dane efekty zostały wypracowane i do bycia otwartymi na zmianę sposobów i metod, z których się korzysta. W wywiadzie dla The Atlantic z 2016 roku dr Dweck stwierdziła, że to przekonanie skutkuje tym, iż ludzie „wierzą, że każdy może rozwijać swoje umiejętności dzięki ciężkiej pracy, odpowiednim metodom i dużej ilości pomocy i mentoringu ze strony innych”. Jak widać, chodzi o to, by zachęcać studentów do przezwyciężania swoich słabości poprzez analizę wysiłków i metod.

W tym samym wywiadzie dr Dweck omawia coś, co określa mianem „fałszywego przekonania o możliwości rozwoju”, które pojawiło się wśród nauczycieli. Jak twierdzi dr Dweck, nauczyciele nie zrozumieli celu wpajania przekonania o możliwości rozwoju uczniom.  Zamiast analizować sposób uczenia się, nauczyciele po prostu chwalą studentów, niezależnie od osiąganych efektów. Nazywa to mianem „fałszywej pochwały”, bo wysyła błędne sygnały dziecku i uczy je, że porażka jest akceptowalnym efektem. W jaki sposób to przekonanie zagościło w naszych szkołach?

Szkoły publiczne zawsze promowały przekonanie o niezmienności. Jest tak dlatego, że szkoła opiera się na przymusie. Zdanie sobie z tego sprawy jest konieczne, by zrozumieć, dlaczego tak wielu nauczycieli niewłaściwie odczytało jej próbę nakłonienia ich — i do pewnego stopnia całego systemu — do zmiany podejścia do nauczania. „Jeden-sposób-by-wszystkich-nauczać” rządzący w szkolnictwie nie dopuszcza analizy procesu edukacji. Wszelkie próby zmian ostatecznie spalają na panewce. Próby zbadania języka nauczania, różnorodnych inteligencji i innych metod nauczania skutkowały daremnymi próbami zmiany tego, czego zmienić się nie da.

Szkoły publiczne są ze swej istoty „niezmienne”

To czego nie da się zmienić to podejście z jakim obecny system szkolny podchodzi do edukacji dzieci. We współczesnych szkołach dzieci są zapędzane do sal lekcyjnych i zmuszane do uczenia się rzeczy, które może albo — co bardziej prawdopodobne — wcale je nie zainteresują. Nawet jeśli nauczyciel spróbuje zdywersyfikować metody uczenia, to i tak szkolna biurokracja je ogranicza. Testy kompetencji, ustalone wymogi, a nawet regulaminy szufladkują uczniów i nauczycieli, zmuszając ich do uczenia się wedle narzuconego modelu. Widać wyraźnie, że promuje to nastawienie na niezmienność.

Życiowe doświadczenia dr Dweck pozwalają krytycznie spojrzeć na negatywne efekty przymusowego szkolnictwa. Jako uczennica w szkole publicznej w Nowym Jorku uczyła się w ramach modelu, który oceniał uczniów na podstawie testów IQ, które wysoko oceniały za zdolności. Dr Dweck wykorzystała to kilka później w swojej pracy. Chociaż jej teoria jest poprawna i ma wiele zalet, to szkolnictwo nie jest w stanie wykorzystać możliwości, jakie zapewnia przekonanie o możliwości rozwoju. Zamiast wykorzystać okazję, by pokazać wadliwość przymusowego szkolnictwa, dr Dweck także uwierzyła w miraż możliwości reform.

Często zadziwiają mnie komentarze ludzi dotyczące moich uwag na temat dzisiejszego szkolnictwa. Różnią się znacznie, od wyrazów współczucia do poparcia. Niezależnie od tego, jaki komentarz usłyszę, prawie zawsze pojawia się uwaga: dzisiejsza szkoła jest zupełnie inna, niż za moich czasów.

Być może to prawda. Reguły, regulacje, ludzie, podręczniki — to wszystko mogło się zmienić. Ale jedna rzecz pozostaje niezmienna: szkoły publiczne wpajają przekonanie o niezmienności. Nie zmieni tego jakakolwiek ilość reform. Likwidacja obecnej przymusowej edukacji oraz dopuszczenie możliwości wyboru i wolności — to właśnie wpaja przekonanie o możliwości rozwoju.

 

[1] W przekładzie na język polski fixed mindset growth mindset przetłumaczono jako nastawienie na trwałość oraz nastawienie na rozwój (przyp. tłum).

 

Justin Spears, "Jak szkoła narzuca przekonanie o niezmienności i powstrzymuje rozwój"

źródło: fee.org

tłum. Przemysław Rapka/mises.pl

Wolna licencja Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach

Komentarze

Randki kamerki pokazy skype!2020.03.25 10:20
Szukam miłego i kulturalnego faceta na sex spotkania lub stały zwiazek. Mam na imię Monia lat 24, wzrost 169cm, wiecej moich nagich fotek i kontakt do mnie tu - www.lexlale.com.pl i wyszukaj mnie po niku: Kamka napisz do mnie i spotkajmy sie!
anonim2020.03.25 8:23
Agnieszka i Randki No chyba już się znaleźliście... I to jest właśnie objaw debilizmu niektórych Polaków...Fronda to portal dla ludzi Wierzących, Poszukujących Boga, a notorycznie przychodzą tu osoby..., no nie wiem...po co? Bo się nogi pocą...? Sorry...no comment...Często przeglądam wpisy, by znaleźć jakieś mądre słowa, ale wiele z nich to jakby osoby, którym tylko zależy na wprowadzaniu chaosu...
anonim2020.03.25 8:10
Jeszcze gorsza rzeczą od poczucia u ucznia, że jego wysiłek jest próżny jest to same poczucie u nauczycieli. Niestety wszechobecne...prawie wszyscy widzą, że system jest chory, ale nikt lub prawie nikt przeciw temu systemowi buntować się nie chce...więc dokąd zmierza szkoła...? Do wariatkowa - dla nauczycieli i do miernoty - dla uczniów... Rozwój człowieka to złożony wieloletni, całożyciowy proces, szkoda, że niewielu to rozumie...są rożne programy, by aktywizować np.rodziców, ale co z tego wynika...że rośnie kolejne pokolenie ludzi niedojrzałych...wiedza książkowa, oczytanie to tylko mała część...szkoła nie uczy mądrości, rozumienia siebie, poznawania siebie, rozumienia świata, zachwytu nad sobą, drugim człowiekiem, nad światem...ostatecznie wszystko sprowadza się w większości przypadków do ocen...- Co dostałeś? - Dwójkę. - To kiepski z ciebie uczeń...
O to pisim chodzi2020.03.25 6:41
Bo o to chodzi żeby mieć obywateli debilnych co jak dostana miskę ryzu to będą przeszczesliwi
Tomasz2020.03.24 16:27
Powszechna szkoła dla wszystkich to nic innego jak kompromis. Nie da się racjonalnie uczyć 25 osobowej klasy w której poziom percepcji radykalnie jest zróżnicowany a do tego zainteresowanie akurat tym przedmiotem też jest zróżnicowane. Jedni są bystrzejsi inni mniej, jedni lubią matę inni historię. Nauczyciel wyśrednia nauczanie ze szkodą dla wszystkich.
Randki kamerki pokazy skype!2020.03.24 16:25
Cześć kotku, Szukasz seks przygody online? A moze w realu? Nie czekaj tylko dolącz do nas! ===== www.lexlale.com.pl -- Miliony kobiet czekają aż wreszcie ktoś
Agnieszka2020.03.24 14:59
Cześć! Nazywam się Agnieszka, mam 23 lata. Chcę znaleźć mężczyznę do intymnych spotkań i komunikacji. Z przyjemnością odpowiem wszystkim, napisz do mnie na stronie randkowej, oto moja strona - http://loveto.one/agnieszka97
STANISLAW2020.03.24 11:29
Czemu tak bardzo pragniecie powrotu do analfabetyzmu? Jak w tm interes? Czyj? Jak można dziś żyć obok totalnych analfabetów? Czy napradę jesteście bez wyobraźni? Jedź do Afryki, do rejonów analfabetyzmu, i zobacz, jak się między nimni żyje!
Filmy online2020.03.24 11:15
Sala samobójców. Hejter 2020 https://filmvod.pl - Największa wyszukiwarka legalnych filmów i seriali online! Setki filmów w jednym miejscu a to wszystko z dożywotnim dostępem Polecam jak najbardziej!
Grzesiek2020.03.24 10:01
To jest kwestia dojrzałości do wolności. Albo jesteś wolny, odpowiedzialny i decydujesz sam o tym jak i czego uczą się twoje dzieci, albo szukasz opiekuna i bezpiecznie czujesz się, gdy nie musisz wybierać i wszyscy wokół mają to samo.
AAAtomek2020.03.24 9:09
Dzieci katolików powinny uczyć się wyłącznie religii katolickiej.
Elektor2020.03.24 9:29
Dzieci katolików, ateistów, lewaków, muzułmanów i dzieci wszystkich innych powinny uczyć się tego czego chcą ich rodzice. To proste uczciwe i jasne. Albo nie uczyć się w ogóle tez dobrze! A nie przymus szkolny i pod jedno kopyto wszystko i gigantyczne wydatki na "bezpłatną" szkołę.
Dam2020.03.25 13:42
Czyli uważasz, że dzieci katolików (i pewnie muzułmanów) powinni się uczyć kreacjonizmu, zamiast geografii, biologii i historii świata? Że pioruny biorą się z tego, że bozia się gniewa, że tornada to kara za homoseksualizm, a od masturbacji rosną włosy na rękach? A dzieci lewaków że całe zło świata powodują biali heteroseksualni mężczyźni oraz że nie wolno wsadzać uchodźców do więzienia, bo są tylko biednymi, niezrozumiani ludźmi? Czy może powinni się uczyć faktów, niezależnie od tego, czy zgadzają się one ze światopoglądem różnych ekstremistów z jednej, czy drugiej strony?
Marek212020.03.24 9:05
Myślenie frondowe to unikalna mieszanka zamordyzmu i anarchizmu. Ordnung i likwidacja wszelkiego przymusu. Dzierżyński zanim założył Czeka też był anarchistą. O takim mentalności dużo pisał Fromm. Warto poczytać.
Elektor2020.03.24 8:35
No i udaje się rzadko bo rzadko ale jednak na Frondzie napisać prawdę. Brawo! Obowiązkowa "bezpłatna" szkoła to patologia i psucie młodych ludzi. Zależy na niej tylko nauczycielom i urzędnikom z kuratoriów. Żadnym wysiłkiem mają piękne pieniążki,przywileje i poczucie władzy! Nad dziećmi wprawdzie, ale to często tak prymitywni ludzie że już to ich podbudowuje. Dołączyli do nich księża, bo też mają doskonałe żerowisko. I wszystkich ich musimy utrzymywać. To są kolosalne sumy!
...2020.03.24 5:40
Tylko ciemny Polak to dobry Polak, postuluje zlikwidować szkoły i uczyć tylko religii!!!
Grzesiek2020.03.24 10:24
Ciemny to taki, który w ciemno oddaje swoje dzieci władzy, bo władza wie lepiej czego i jak je nauczyć.
Wyborca pisu2020.03.23 18:21
Jaki Dżastin Spirs chyba Britnej Spirs
fthdfgh2020.03.23 17:57
skąd zeście tego kretyna wyskrobali ???, czy chcecie powrotu do średniowiecza ??? gdzie edukacja byla tylko dla bogatych
To ja2020.03.23 18:24
Z PiSu
Antek2020.03.23 18:28
dla władzy lepiej jak ludzie nie są wykształceni. Pomysł pis wziął się stąd, że według danych PKW to właśnie na pis głosowali najgorzej wykształceni. Więc może jak ludzie przestaną chodzić do szkoły to zwiększy się im poparcie ?
Grzesiek2020.03.24 10:20
PiS jest za przymusową edukacją. Państwowa szkoła daje rządzącym największy wpływ na młode pokolenie, więc jest dokładnie odwrotnie niż napisałeś.
Michał Jan2020.03.23 19:21
Przecież teraz też tak jest. Dla niebogatych jest tylko namiastka edukacji.