Z Leszna do Doliny Krzemowej

Adam Olejniczak jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (2015) oraz Uniwersytetu Amsterdamskiego (2016). W trakcie nauki skupiał się na przedmiotach związanych z biznesem, finansami i ekonomią, jednakże wiedzę chciał wykorzystać zgoła inaczej niż jego znajomi ze studiów. Kiedy jego rówieśnicy myśleli o karierze w światowych korporacjach, on planował od samego początku własny biznes. Startup był dla niego właściwą odpowiedzią. Sam przyznaje, że na początku nie było łatwo, jednak praca nad pomysłem i osadzenie go w realiach społecznych przekonało wystarczającą liczbę inwestorów. 

Źródło: Adam Olejniczak

Zanim jednakże przyszła kariera w startupach pracował jako wykładowca na Uniwersytecie Amsterdamskim. Po ukończeniu studiów otrzymał on propozycję pracy, która zbiegła się w czasie ze współpracą z Cabture. Firma działała na rynku reklam w przestrzeni miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem tych znajdujących się w środkach transportu. Początkowo Cabture działał wyłącznie w Holandii we współpracy z najstarszą firmą taksówkarską w kraju — TCA. Olejniczak pełnił funkcję współwłaściciela i dyrektora finansowego startupu, kiedy ten rozszerzył swoją działalność o kolejny kraj — Dubaj. Następnie przeniósł się do Stanów Zjednoczonych, aby tam zaprezentować startup. Projekt został niestety zamknięty, na co wpłynęła odmienna specyfika lokalnego rynku od tej zakładanej i testowanej w Europie.

Na podstawie doświadczenia oraz dzięki zarobionym pieniądzom założył startup RydeOn — platformę, która miała umożliwić kierowcom zarządzanie przejazdami w ramach stałej współpracy pomiędzy lokalnymi firmami transportowymi a hotelami. Z czasem biznes także musiał zostać zamknięty.

Porażki są najcenniejszą lekcją dla przedsiębiorcy — historia sukcesu wg Olejniczaka

Wszystkie przeciwności, nieudane pomysły oraz zamknięte projekty nie są oceniane przez Adama Olejniczaka szczególnie negatywnie. Jego zdaniem najważniejsze jest bowiem podniesienie się po każdej porażce i wyciągnięcie z każdej lekcji. Na podstawie prowadzonych startupów wiedział już, na czym musi się skupić, aby kolejny biznes nie powielił historii wcześniejszych.

Źródło: Materiały prasowe Buffalo Market

Buffalo Market rozpoczęło swoją działalność w kwietniu 2020 roku. Olejniczak mieszkał już wówczas na stałe w USA i dzięki własnym środkom mógł zrealizować swój pomysł, którego realizacja zagrożona byłą niepowodzeniem z powodu szalejącego wirusa COVID-19.   Model biznesowy opierał się na zbieraniu zamówień od osób prywatnych na terenie Palo Alto, które początkowo zakupywał w okolicznych marketach i dostarczał pod wskazany adres. Ostatecznie szereg zdarzeń w tym zainwestowanie przez Elizabeth Yin z Hustle Fund w rozwój Buffalo Market, wpłynęło na zmianę działania biznesu. Olejniczak zaczął wykupywać produkty od lokalnych producentów. Firma dynamicznie się rozwijała. Aktualnie jej wartość została wyceniona na 270 mln dolarów.

Adam Olejniczak, czyli Polak na amerykańskiej liście Forbes 30 Under 30

Dzięki swojej pracy nad rozwojem Buffalo Market Adam Olejniczak znalazł się na liście 30 Under 30 za rok 2020 Forbes edycji amerykańskiej w kategorii Retail & Ecommerce. To wyróżnienie uznaje za szansę dla promocji swojego biznesu, ale przede wszystkim zachętę do jeszcze większej pracy, aby utrzymać ten poziom.

Prywatnie Olejniczak interesuje się motoryzacją oraz lotnictwem. Posiada licencję Prywatnego Pilota, a także wyścigową. Uczestniczy w serii wyścigów z National Autosport Association. Ponadto jest właścicielem pary koni fryzyjskich.