Akcję protestacyjną przygotowało Stowarzyszenie Twoja Sprawa. Poniżej publikujemy tekst akcji Stowarzyszenia Twoja Sprawa:

 

Od pewnego czasu w telewizji prezentowana jest reklama Sprite’a, jednego z napojów koncernu Coca Cola. Na półminutowym filmiku widzimy parę całujących się nastolatków. Sypialnia chłopca jest pełna pluszaków, zabawek i naklejek, co sugeruje, że nie może mieć on więcej niż 15 lat. Kontekst sytuacyjny wskazuje, że jest to pierwsza próba intymnego zbliżenia. Chłopiec nie radzi sobie z odpięciem biustonosza dziewczyny, również nastolatki. Woła na pomoc swoją mamę, co także sugeruje jego zdecydowaną niedojrzałość.

Hasło klipu to „Bez mamy ani rusz”, a przekaz całej kampanii to: „#PrawdaJestTaka, prawda cię orzeźwi”. Zobacz klip tutaj.

#PrawdaJestTaka, że producenci klipu poszli po linii najmniejszego oporu, uznając, że uwagę widza może zatrzymać tylko półnaga kobieta z obfitym biustem. Co więcej, tym razem nie wystarczyła już nawet dorosła kobieta, zdecydowano się rozebrać nastolatkę (nawet jeśli zatrudniona aktorka jest pełnoletnia).

Oczywiście w zamierzeniu producenta klip ma być zabawny a widz ma potraktować go z przymrużeniem oka. Tymczasem #PrawdaJestTaka, że do promowania słodzonego napoju wykorzystano rozebraną domniemaną nastolatkę. W naszej opinii nie jest to śmieszne, a wręcz przeciwnie, jest wyjątkowo nie na miejscu. Wpasowuje się w tendencję seksualizowania coraz młodszych dziewcząt – przedstawiania ich jako obiektów seksualnych i marketingowych dodatków. To bardzo rozczarowująca kampania biorąc pod uwagę fakt, że nie mamy do czynienia z lokalną firmą, ale dużym międzynarodowym reklamodawcą, kierującym wiele swoich produktów zarówno do młodzieży, jak i rodzin.

ZAREAGUJ!

1. Wejdź na profil firmy na Facebooku i zostaw komentarz. Komentarz może być słowny, lub obrazkowy, możesz wykorzystać mem, który przygotowaliśmy (kliknij ten link prawym przyciskiem myszy i wybierz „Zapisz jako”). Koniecznie dopisz do wiadomości hasło kampanii: #PrawdaJestTaka

2. Wrzuć mema na swój profil na Facebooku (lub jeśli go nie masz, prześlij informację mailem) i zachęć znajomych do udziału w akcji.

MaR

Źródło: Stowarzyszenie Twojasprawa.org