Paweł Lisicki dla Frondy: Pedofilia - palić na stosie homoseksualnych księży?  - zdjęcie
17.03.19, 09:35lisicki_twitter.jpeg

Paweł Lisicki dla Frondy: Pedofilia - palić na stosie homoseksualnych księży?

61

"Moim zdaniem dobrze by było, gdyby w Kościele pojawiło się coś na kształt dawnej inkwizycji - nie mówię oczywiście o paleniu na stosie ale mam na myśli instytucję, która byłaby wyłączona spod bezpośredniej podległości biskupom, która byłaby w stanie „odcedzić” doniesienia prawdziwe od fałszywych, która potrafiłaby na tyle skutecznie walczyć z plagą pedofilii, żeby przywrócić zaufanie do Kościoła"- mówi redaktor naczelny tygodnika "Do Rzeczy", Paweł Lisicki w rozmowie z naszym portalem.

Tomasz Wandas, Fronda.pl: Z danych Episkopatu wynika, że łącznie „we wszystkich, również niepotwierdzonych przypadkach - było 625 ofiar wykorzystywania seksualnego małoletnich. Ofiar poniżej 15 lat było 345, a ofiar powyżej 15 lat - 280” . „Wśród ofiar, we wszystkich zgłoszonych przypadkach, łącznie małoletni płci męskiej stanowili 58,4 procent, a małoletni płci żeńskiej 41,6 procent”. To dużo, mało? O czym to świadczy fakt, że większość molestowanych dzieci to chłopcy?

Paweł Lisicki, redaktor naczelny „Do Rzeczy”: Biorąc pod uwagę cierpienie ofiar, każdy jeden czyn pedofilski, to o jeden za dużo. Statystycznie, ta liczba jest mniejsza niż w innych grupach zawodowych, jednak w stosunku do księży wymagania moralne są szczególnie wysokie – Kościół występuje jako szczyt moralności, stąd tym samym nie ma się temu co dziwić. W polskim Kościele czynów pedofilskich jest mniej niż w krajach zachodnich, w których do seminariów coraz częściej przenikają osoby o skłonnościach homoseksualnych. 

Czy pedofilia ma zatem źródło w homoseksualizmie? Czy może w celibacie jak twierdzą niektórzy?

Moim zdaniem głównym źródłem czynów pedofilskich (o czym mówią też statystyki, że ofiarami częściej są chłopcy) jest homoseksualizm. W Polsce bardzo często mówi się, że pewne statystyki oparte są na niepotwierdzonych danych – stąd bardzo trudno jest traktować poważnie tego typu badania. Drugim powodem jest rozprzężenie dyscypliny w seminariach, a formacja księdza jest bardzo ważnym czynnikiem, który wpływa na tę sprawę, natomiast z pewnością nie jest to celibat. 

Często słyszy się, że księża są bezkarni natomiast KEP informuje, że spośród zakończonych spraw wydaleniem ze stanu duchownego skutkowało 25,2 proc. postępowań. Inne kary (suspensa, upomnienie kanoniczne, zakaz pracy z małoletnimi, pozbawienie urzędu, ograniczenie posługi albo zakaz wystąpień publicznych) stanowiły 40,3. Sprawy zakończone innymi skutkami (nałożenie pokuty, przeniesienie na inną parafię, przeniesienie poza duszpasterstwo parafialne, do domu emeryta albo domu chorych księży, terapia, samowolne opuszczenie diecezji) stanowiły 11,5 proc., zaś zakończone umorzeniem postępowania (ze względu na śmierć osoby oskarżanej, samobójstwo lub brak wystarczających dowodów, zły stan zdrowia) stanowiły 12,6Jak jest w rzeczywistości? Czy kary są współmierne do tych czynów pedofilskich?

Na to pytanie bardzo ciężko odpowiedzieć, dlatego, że nie znamy skali czynów, a czyn czynowi nie jest równy. Bardzo trudno powiedzieć czy w przypadku tych wydaleń ze stanu duchownego było to adekwatne do zaistniałych czynów. Rozumiem, że wydalenie ze wspólnoty było najsurowszą karą, żeby odpowiedzieć czy była ona dla danego przypadku odpowiednia, musielibyśmy mieć pewność dokonanego przez nich pedofilskiego czynu. 

Nie mamy takiej pewności?

Moim zdaniem problem polega na tym, że to co przedstawił Episkopat jest bardzo cząstkowe. Po pierwsze nie wiemy, co to znaczy „niepotwierdzone”  po drugie nie wiemy, co to znaczy „przypadek” - za mało wiemy, żeby np. odpowiedzieć „tak, Kościół zadziałał jak trzeba bądź nie - zadziałał źle”. Są też takie rzeczy symboliczne, jak na przykład to czy sprawy te obejmowały osobę arcybiskupa Paetza czy nie. Ogólnie czy wśród tych przypadków zdarzały się też przypadki biskupów, czy dotyczy to tylko księży. Jest tu za dużo niewiadomych i moim zdaniem w takiej wersji w jakiej zostało to przedstawione, nie można mówić o przełomie. 

Jak ocenia Pan tę konferencję? Czego w niej brakowało? Co można byłoby poprawić przy kolejnej konferencji tego typu? 

Przede wszystkim trzeba dokładnie różnicować te przypadki. Na chwilę obecną jest tak, że nasza wiedza jest bardzo ograniczona. Czy mówimy o osobach, które wielokrotnie dopuściły się takiego czynu, czy rzeczywiście reakcja kościelna była właściwa – zbyt wiele niewiadomych. Jest jakaś liczba, która pokazuje, że statystycznie takich przypadków wśród osób duchownych jest stosunkowo niewiele.

Szymon Hołownia  komentuje tę konferencje następująco: "Nasz Episkopat bez wątpienia jest inteligentny, bez wątpienia żyje - i to całkiem nieźle. I bez wątpienia żyje na innej planecie" - uznał katolicki publicysta. Jego zdaniem konferencję poprowadzono z "wybitnym antytalentem medialnym i zupełnym brakiem społecznego słuchu". Hołowni zabrakło na niej "choć cienia ludzkich emocji" i "ludzkiej twarzy". Co sądzi pan o tym komentarzu publicysty, jest zasadny czy przesadzony? 

Myślę, że ten komentarz jest przesadzony. Pamiętajmy, o kontekście - od dłuższego czasu, (co najmniej od kilku lat) i z coraz większym nasileniem od kilku miesięcy, mamy do czynienia z zmasowaną antykościelną kampanią. Polega ona na tym, że pojedyncze przypadki (które trzeba napiętnować, potępić itd.) nagłaśnia się tak, by społeczeństwo miało wrażenie, że te pojedyncze godne potępienia przypadki, to norma.

To znaczy?

Usiłuje się przedstawić Kościół jako miejsce w którym takie (złe) czyny są powszechne, na które nikt nie zwraca uwagi i gdzie de facto wszyscy wszystkich kryją. Takie przesłanie doskonale jest widoczne na filmie „kler”, albo na innych antykościelnych wypowiedziach. Na kilku portalach internetowych przeprowadzona została akcja wspierania filmu, który przygotował pan Sekielski na temat pedofilii w Kościele. Joanna Scheuring-Wielgus raz po raz ogłasza, że postawi Kościół przed światowym trybunałem sprawiedliwości. W tym kontekście niektóre z tych wypowiedzi mają charakter obronny, druga strona medalu jest taka, że wytworzenie powszechnego przekonania, że Kościół jest szczególnie zainfekowany, albo szczególnie dotknięty plagą pedofilii jest bardzo niebezpieczne ponieważ rodziny klasyczne myślenie w kategoriach zbiorowych i zbiorowych stereotypów. Wypowiedz Szymona Hołowni i innych mu podobnych byłaby znacznie bardziej na miejscu, gdyby dostrzegali oni tę drugą stronę- teraz zachowują się tak jakby nie widzieli tego niebezpieczeństwa, które jest coraz większe, tego ataku na Kościół i próby przedstawienia wszystkiego co w Kościele wielkie i wspaniałe w krzywym zwierciadle karykaturalnym i próby pokazania jakby Kościół był „organizacją przestępczą”. 

Czy biskupi skutecznie zadziała w tej sprawie? Czy ograniczą czyny pedofilskie w Kościele do zera, albo bliskiego zeru? I czy sprawa przestanie być tubą propagandową lewicy i społeczeństwo zwróci uwagę na problem który wychodzi poza ramy Kościoła? 

Moim zdaniem dobrze by było, gdyby w Kościele pojawiło się coś na kształt dawnej inkwizycji - nie mówię oczywiście o paleniu na stosie ale mam na myśli instytucję, która byłaby wyłączona spod bezpośredniej podległości biskupom, która byłaby w stanie „odcedzić” doniesienia prawdziwe od fałszywych, która potrafiłaby na tyle skutecznie walczyć z plagą pedofilii, żeby przywrócić zaufanie do Kościoła. Natomiast obawiam się, że ta konferencja KEP na temat pedofilii mimo dobrych zamiarów i chęci tylko w niewielkim stopniu przyczyni się do rozwiązania problemu.  

Dziękuję za rozmowę. 

Komentarze (61):

^^Luzifer2019.03.18 15:11
Czarni, purpurowi szamani, banda pasibrzuchow nie musi byc palona. Wystarczy, ze wyladuja u mnie, a ja juz sie tym towarzystwem odpowiednio zajme.
grzegorz2019.03.18 9:38
Sodomici nawróćcie się do Boga puki żyjecie bo ogień piekielny wiecznie żywy czeka na duszę
Daniel K2019.03.18 3:00
Palenie homoseksualistów na stosie? Niech będzie. A co z pedofilami heteroseksualnymi, dalej mogą wykorzystywać nasze dzieci? Pozdrawiam.
ZERR02019.03.18 12:20
Wasze? Od kiedy to gejowi mają jakieś dzieci?
Foster2019.03.17 21:09
Bez przesady, czemu zaraz palić na stosie. Wystarczy nie przenosić ich na inne parafie i autentycznie zaopiekować się osobami skrzywdzonymi przez księdza.
zenio2019.03.17 17:07
Ja widzę tu ewidentnie próbę zrzucenia skonności pedofilskich na homoseksualistów. To chore, zwłaszcza,że ta uboższa w intelekt część elektoratu PISu wciąga to jak ksiądz dziecko w pułapkę.
nikt2019.03.17 19:39
Twój intelekt za to przeżywa erupcję.
eeej Dummy geeej2019.03.17 22:42
zenio a ja ci powtarzam że jesteś niewyedukowanym seksualnie kretynem i nie rozumiesz że homoseksualiści przebrani w sutanny gwałcą ministrantów
Reline2019.03.17 15:27
Największym problemem jest homoseksualizm wśród osób duchownych, ale ten temat biskupi pominęli milczeniem i dlatego trudno uwierzyć w ich szczerość. Jakieś 2 lata temu o molestowaniu w zakonie mówił o Adam Wyszyński, dominikanin. Podawał konkretne fakty, nazwiska i co zrobiono w tej sprawie? Zapadła cisza, czyli ukręcono łeb sprawie. Tu nie chodziło o pedofilię. Dopóki będzie ukrywanie przestępców, to będą cierpieć wszyscy uczciwi kapłani, bo każdy moze być podejrzany, albo że sam jest homo, albo ukrywa innych.
Beata2019.03.17 23:32
W kościele problemem jest PEDOFILIA a nie homoseksualizm, homoseksualizm nie jest przestępstwem, a PEDOFILIA jest przestępstwem i to tym najgorszym!
Marek212019.03.17 14:43
Każdy kandydat do seminarium musi zaliczyć na egzaminie wstępnym stosunek z kobietą. Gdy zrobi to z ochotą to przechodzi, a jak ze wstrętem to wypada. Proste :-)
ZERR02019.03.18 12:24
Nie takie proste. Większośc facetów na widok prostytutki czuje przynajmniej rezerwę. To naturalne.
Leo2019.03.17 12:39
Instytucja inkwizycji nigdy nikogo nie spaliła na stosie. Zajmowała się tylko procesami. Karę wymierzała władza świecka.
Anna2019.03.17 21:35
To wszystko zmienia! Kochana Inkwizycja, taka dobra, wspaniała instytucja. VIVA, INKWIZYCJA!
ZERR02019.03.18 12:19
Tak, to wszystko zmienia. Inkwizycja została utworzona, aby powstrzymać władze świeckie. Tam nie było litości.
Sefir2019.03.17 11:57
Panie Lisicki mam nadzieję że KK udoskonali metody żeby eliminować "przenikanie" homoseksualistów. Może niech Pan poczyta o naukowych metodach weryfikacji preferencji seksualnych i zapyta biskupów dlaczego ich nie stosują, czy też chodzi tylko o gonienie królika a nie jego złapanie?
michu2019.03.17 12:49
Z tą współczesną nauką zwłaszcza humanistyczną jest różnie
Sefir2019.03.17 15:10
To akurat badania neurologiczne a nie nauki humanistyczne, typu teologia.
michu2019.03.17 21:16
Z tym też jest różnie. Raz coś jest kwalifikowane jako chore potem, że zdrowe. Pewnie zależy kto sponsoruje badania ;).
Tomx2019.03.17 11:39
A ja proponuję przyłączyć się do tej oddolnej inicjatywy: Na stronie :W obronie Wiary i Tradycji Katolickiej jest organizowana nowenna pompejańska od 01.04.2019 do 24.05.2019. Intencja: Za Polskę wolną od aborcji, eutanazji, lgbt i wszelkiego diabelstwa. Nowennę odmawiamy w grupach po 4 osoby tj. każdy bierze 1 tajemnicę. Zapraszam chętnych
KTOSIA.2019.03.17 11:30
Lisicki- czy tylko niektórzy księża są pedofilami? Tylko jak facio ma żonę i dzieci, to nie rzuca się tak w oczy,że się zabawia z cudzymi ,co?
Cipak2019.03.17 11:27
Karać za pedofilskie zgwałcenia. To wystarczy.
Halina2019.03.17 11:16
W kościele dominuje pedofilia gejowska i to jest największy problem choć resztę też potępiam
zenio2019.03.17 11:19
W kościele panuje pedofilia na skalę masową oraz homoseksualizm. To są dwie osobne kwestie i przestańcie pieprzyć debilizmy o jakiejś gejowskiej pedofili kretyni.
Stanislaw znad Dunajca2019.03.17 13:29
Czy "ksiądz Zenio" jest apostatą od kapłaństwa, że tak wszystko wie?
sara miriam2019.03.18 9:09
Zenio ! Pedofilia i homoseksualizm to są tak "odrębne kwestie" jak odrębne są degeneracja i dewiacja !
eeej Dummy geeej2019.03.17 12:05
zenio sam jesteś niewyedukowanym seksualnie kretynem i nie rozumiesz że homoseksualiści przebrani w sutanny gwałcą ministrantów
Reytan2019.03.17 15:33
Trzeba bedzie przeprowadzi kastracje lub banicje wszystkich komuchow.
Beata2019.03.17 23:27
W kościele panuje pedofilia klerylna czyli księżowska a nie gejowska !
Arturo2019.03.17 11:15
powinny to robić sądy ale nie można im powierzać spraw przeciwników ideologicznych bo możemy przewidzieć wyroki "metody nie ważne grunt że się przyznał"
Foster2019.03.17 10:55
|Czy Wy tak na serio czy żartujecie ?. Zaczynam się bać.
Auferetur Inferunt Insaniam2019.03.17 22:30
Spokojnie, tu na frądla i artykuły i komentarze to takie robienie sobie jaj, taki kabaret, nic tu nie jest na serio. To taki portal satyryczny. Dobrej zabawy.
Auferetur Inferunt Insaniam2019.03.17 10:55
A może zrobić odwrotnie? Będzie prościej i taniej. Co zrobić? Wyłączyć terytoria kościelne z Polski (i tak już teraz na tych terenach rządzi obce państwo) Jasno ogłosić, że na tych terenach nie obowiązuje polskie prawo. Ostrzec obywateli, że jeśli przekroczą granicę, to trafiają do miejsca, gdzie powszechny jest homoseksualizm, mężczyźni chodzą w sukienkach, generalnie rządzi urojony przyjaciel, a dzieci są narażone na pedofilskie ataki. No i oczywiście nie wydawać wiz do Polski. Niech siedzą odizolowani w końcu mają ponad 160.000 hektarów ziemi.
michu2019.03.17 12:47
Coś w tym jest. Niech katolicy mają swoje terytorium a reszta swoje. Ciekawy pogląd ;). Jedni np będą chodzić do szkoły postępowej a inni do katolickiej. Łatwiej będzie wszystkim grupom się policzyć ;).
Stanislaw znad Dunajca2019.03.17 13:28
Księża to tylko niewiele ponad jeden promil społeczeństwa. Jak ukarać pozostałe ponad 99 procent? Przecież wszystkie dzieci trzeba traktować równo: ich krzywda jest jednakowa w prawie! Dlaczego ofiary świeckich i ateistów nie są chronione?
Reytan2019.03.17 15:30
Dlaczego wiekszosc katolicka nadal subsydiuje podatkami ateistycznych komuchow ?
ZERR02019.03.18 0:22
miałes mokry sen, geju?
ewa2019.03.17 10:45
Homoseksualistów to byś palił Lisiecki ale PEDOFILI TO JUZ NIE ?
Stanislaw znad Dunajca2019.03.17 13:33
A czy ofiary świeckich, innowierców i ateistów są mniej godne obrony?
Angelus2019.03.17 10:41
Dalej brnięcie w te kłamstwo, że pedofilia to odmiana homoseksualizmu. To jest bardzo prosta droga do likwidacji kościoła. Powodzenia.
zenio2019.03.17 11:18
Kiedy kościół zdał sobie sprawę,że dalej ich polityka w sprawie pedofilii nie ma sensu, bo wszystko się sypie powoli to zaczęli świadomie pedofilie zwalać na homoseksualizm, a prawicowe media podchwyciły temacik i tak pieprzą już bez sensu od jakiegoś czasu. ładnie to zostało pokazane w filmie Kler.
nikt2019.03.17 15:23
Który to film w końcowej scenie miał podpis w obrazie "oka Horusa". Jak wiadomo masoneria słynie z wierności prawdzie i wielkiej przyjaźni w stosunku do Kościoła, a p. Smarzowski robi filmy pełne obiektywizmu.
zenio2019.03.17 19:30
Ale po Wołyniu to zapewne piałeś z zachwytu.
nikt2019.03.17 20:49
"Wołyń" jest firmowym znakiem beznadziei p. Smarzowskiego. Pokazał ponury obraz kresów i postawił Polaków na równi z Ukraińcami co do zbrodni. Nie opisał niczego tylko zafałszował obraz. Na pierwszy rzut oka wydaje się przełomem, ale w ostatecznym rachunku niczego nie wyjaśnia. Tak samo obrazem beznadziei jest słynna "Drogówka". Świat p. Smarzowskiego jest światem zła bez wyjścia, światem zniszczenia wszystkiego i wszystkich, światem w którym zamiast żyć lepiej popełnić samobójstwo. Światem bez wyjścia. To świat nicości, samobójstwa.
eeej Dummy geeej2019.03.17 11:54
Już dawno mówiłem że masowe przyjmowanie gejów do seminariów to będzie katastrofa dla ministrantów Gej w sutannie jest takim samym pedofilem jak gej bez sutanny.
eeej Dummy geeej2019.03.17 11:56
Środowisko LGBT chroni pedofilów w swoich szeregach i szerzy propagandę propedofilską. Nieważne czym zajmuje się gejowski pedofil , czy jest nauczycielem sędzią księdzem politykiem czy biskupem zawsze może liczyć na ochronę środowiska LGBT. CZas z tym skończyć
Reytan2019.03.17 15:27
Trzeba wreszcie przejsc do kastracji wszystkich aktywnych komunistow. Subito.
moherowy kaczor2019.03.17 10:08
kastrować zaraz po wyświęceniu
zamek2019.03.17 10:31
Jeszcze zamykać wszystkich nowo mianowanych sędziów. Bo mogą kraść. Puknij się w łeb jak go znajdziesz.
moherowy kaczor2019.03.17 12:21
a nie kradną?
JaKi2019.03.17 13:07
Bzdura.Sędziowie kraść mogą ale nie muszą,a zdrowy młody mężczyzna po seminarium myśli o seksie bo takim go stworzył Bóg.Myślenie że po ukończeniu seminarium organizm przestaje nagle produkować testostron jest błędem z pana strony
nikt2019.03.17 14:17
Jedni nad tym panują a inni nie. To, że Ty nie potrafisz nad tym panować to nie oznacza, że inni nie mogą. Uprzedzając pytanie: nie jestem duchownym więc Twoje uwagi nie są skierowane do mnie i nie muszę odpowiadać na pytanie o mój testosteron,
Stanislaw znad Dunajca2019.03.17 13:22
Dzieci należy traktować równo! Wszystkich przestępców niezależnie od religii i ateizmu, karać!
Reytan2019.03.17 15:24
Wszystkie komuchy won za Don !
Marian2019.03.17 9:43
Nie tylko ksiezy .Wszystkich pedofili NA STOS!
Stanislaw znad Dunajca2019.03.17 13:19
Jeżeli kierujemy się tylko dobrem Kościoła, to karać tylko członków Kościoła (nie samych księży), lecz wszystkich członków Kościoła. Jeżeli kierujemy się dobrem dzieci, to karać także innowierców i bezbożników! Bowiem dzieci trzeba traktować na równi. Wszystkie dziec i należy ochraniać!
WIDZEW POPIERA!!2019.03.17 9:36
https://www.youtube.com/watch?v=auTboG_IAF0
Za Łódź, za ŁKS, Pójdziemy, aż po życia kres.2019.03.17 9:53
j.w.
lucyna2019.03.17 10:59
to z tymi ksiezmi jest wyolbrzymione
Stanislaw znad Dunajca2019.03.17 13:31
Niektórzy myślą, że jak świecki, innowierca czy bezbożnik gwałci, to nie ma sprawy!
K.S. Krzoki za Oborą też2019.03.17 21:13
Gramy w jednej lidze! Chopaki :)