11.10.19, 10:10

Niemiecka prasa: Nobel dla Tokarczuk-chodzi o politykę

Lewicowa niemiecka "Süddeutsche Zeitung" nie ma wątpliwości, że nagroda Nobla dla Olgi Tokarczuk ma bardzo czytelny podtekst polityczny.

"Czy sztokholmska Akademia chciała coś przekazać, przyznając Oldze Tokarczuk Literacką Nagrodę Nobla? Tak jak w 1980 roku, gdy nagrodę dostał Czesław Miłosz, który zmienił się z młodego idealistycznego komunisty w celnego krytyka reżimu, i który wyemigrował, przez co jego dzieła znalazły się na czarnej liście cenzury w Polsce Ludowej?" - pyta tytuł.

Według "Süddeutsche" Olga Tokarczuk jest "w opozycji" to władz polskich. "Rząd w Warszawie na pewno nie cieszy się z nagrody dla Tokarczuk, ponieważ konserwatywna Polska traktuje ją podejrzliwie (...) Pisarka Olga Tokarczuk jest ostro atakowana przez nacjonalistów w swoim kraju, Polsce" - stwierdza.

Z kolei "Die Welt" przekonuje, że Nobel dla Tokarczuk jest "sygnałem solidarności z Polską otwartą na świat [...], która zerwała ze starymi patriotycznymi mitami".

Z kolei "Frankfuter Allgeimeine Zeitung" z lubością cytuje słowa Tokarczuk, która wzywała do "stanięcia twarzą w twarz z historią" i "nieukrywania wszystkich strasznych rzeczy, które robiliśmy jako kolonizatorzy [...], jako właściciele niewolników czy mordercy Żydów".

bsw/dw.com

Komentarze

anonim2019.10.18 23:00
Tylko żyd i anty Polak może dostać nagrodę !
Moshe Cvel2019.10.12 19:53
Mnie się historie opowiadane przez panią laureatkę w jej literaturze nie podobają .nie mają nic wspólnego z przekazami Na temat historii Polski w moim rodzie. To nie są moje historie, Rabin Soros zbyt dużo kasy władował w panią psycholog żeby ona nie pisała tak jak jej pan Grossmi Grabowski wraz z panią Engelking w głowie poukładali. Antypolska sfołocz kręci się obok tej Ukrainki mieszkającej w Polska od samego początku. To jaka ma być pani laureatka osobowość lekko inna od normalnej polskiej historii. Dlaczego nie pisze o tchórzostwie Żydów chowających się wraz ze swoimi majątkami pompowniach , szafach i strychach ? Dlaczego nie pisze o bohaterstwie Polaków walczących o wolną ojczyznę. Żydi wszak jako przechodnie na naszej polskiej ziemi tu na tej ziemi dorobili się majątków w spsób bardzo nieuczciwy bo były miejscowości ,że nie było polskiego sklepu. Teraz mają pretensję o złą obsługę przez Polaków a za wikt i nocleg nie zapłacili do dzisiaj. To co zrobili przez 70 lat z Narodem Palestyńczyków powinno być przestrogą. WSZYSCY ŻYDZI DO ZIEMI OBIECANEJ DO ŻADNEJ EUROPY , AMERYKI ITD. NA PUSTYNIĘ BEZR ROPY TAM GDZIE ICH ZAMORDOWANY PRZEZ NICH MOSES ZAPROWADZIŁ.
ja2019.10.12 7:40
Nagroda Nobla dla mnie skończyła się w dwóch epizodach 1. Jak kręcili żeby nie nagrodzić JPII 2. Jak przyznali nagrodę Obamie w zasadzie zajęli stanowisko jasne i klarowne , więc to że teraz przyznali nagrodę antypolskiej żydówce feministce co to zmienia
Sebastian Lorenc2019.10.12 8:17
Proszę napisz mi, bo jestem ciekawa, gdzie przeczytałeś, że Tokarczuk jest Żydówką? Nigdzie nie mogłam tego znaleźć, ona o tym nie mówi, ani żadne źródła. Jeśli to wymyśliłeś na poczekaniu, to po prostu powiedz, nie będę dalej szukała.
Vvv2019.10.12 7:17
Przeczytalam komentarze powyżej. Jesteście żenująco żałośni. Wylaliscie wiadro pomyj na Tokarczuk, wyzywacie ją w wulgarny sposób, przypisujecie jej narodowość żydowską uważając to za największą obelge. A tak naprawdę nikt nie przeczytał nic co napisała. Nikt przed medialnym poruszeniem nawet nie potrafiłby wymienić trzech tytułów jej książek. Mało tego, jestem pewna, że nie wymienicie nawet trzech współczesnych pisarzy polskich. Ignoranci, ktorzy potrafią tylko pluć na rozkaz Partii. Skąd w was tyle nienawiści?
Cool2019.10.12 9:57
A Ty czytasz, każdą książke, która ukazała sie na rynku?
Sebastian Lorenc2019.10.12 10:03
Olgę Tokarczuk czytałam już 20 lat temu, kiedy jeszcze ludzie nie wyzywali sie od lewaków i zaprzańców. I nie czytam każdej książki, ale jeśli nie znam jakiegoś autora, to na temat jego twórczości się nie wypowiadam.
Cool2019.10.12 11:28
Większość komentarzy dotyczy jej pogladów i wypowiedzi publicznych na różne tematy! ... Bardzo dobrze z resztą, że się wypowiada bo dzięki temu nie straciłem czasu na jej twórczośc! ;-)
Sebastian Lorenc2019.10.12 11:47
25 lat temu, kiedy wydano jej pierwszą powieść też nie chciało Ci się tracić czasu, więc jednak myślę, że raczej nie czytujesz za wiele.
Cool2019.10.12 14:44
Rozumiem, że jednak czytasz wszystko co weszło na rynek ... Moje gratulacje! Gdybyś tak jeszcze potrafiła samodzielnie myśleć! :(
Sebastian Lorenc2019.10.12 14:58
Samodzielnie, ale koniecznie po linii Partii? Nie, dziękuję.
Cool2019.10.12 20:28
Samodzielnie to znaczy niezależnie ... nie rozumiesz nawet tego.
Moshe Cvel2019.10.12 20:06
Ale historie opowiadane przez panią Tokarczuk nie są historią Polski i historię Polski wypaczają. Kto ją skrzywdził , dlaczego takie to wszystko wypaczone , pokraczne . Gdzie jest miłość , Polska , ludzie którzy walczyli o życie swoje i swoich rodzin o Polskę. NIE MA ALE DLACZEGO.? Bo rabin Soros płaci za takie historie antypolskie.Agnieszka musisz się nad tym zastanowić. Jej historie zupełnie są sprzeczne z historią mojego rodu. Nie do zaakceptowania. Z punktu widzenia literackiego oczywiście wspaniała narracja Ale historie nie te wypaczone. Dlatego prasa LGBTQ++ pisze TAKIEJ NAM BYŁO POTRZEBA .po co aby atak na Polskę i nasze wartości narodowe trwał dalej rękami samych Polaków opłacanych przez rabina Sorosa
katolik2019.10.11 23:10
jakby była kobietą honoru,to po słowach Niemców oddała by Nobla aLE na jej nie stac
katolik2019.10.11 23:09
Niemcy powiedzieli całemu swiatu że twórczości zadnej tu nie widzą,ale obciach..
katolik2019.10.11 23:07
ALE poniżający jest Nobel nie za inteligentną twórczośc , a tylko ze względów masońskich .
Foster2019.10.11 22:32
Mądre słowa Pani Olgi Tokarczuk "polityk powinien łączyć a nie dzielić". Myślę, że warto abyśmy wszyscy o tym pamiętali.
ceramik2019.10.11 21:57
Komisja to tragedia. żydzi się nagradzają.
TW Bolek2019.10.11 21:36
Jej Nobel przerasta wszystkie dotychczasowe polskie Noble z wyjątkiem Największego POlskiego Nobla Legendarnego Przywódcy "S" ...
Polka2019.10.11 20:36
Pani Olgo Tokarczuk! Mam dla pani wspanialy pomysl na ksiazke. Dzieje rosyjskich zydow, ktorzy dostaja po wojnie wysokie stanowiska w NKWD i zaczynaja brutalne i bezwzgledne torturownie Polakow walczacych o wolna Polske. Dzieje pani Brystygierowej - kata polskich ksiezy i nie tylko...Czy udzwignie panie ciezar czarnej prawdy historii polsko-zydowskiej? Wtedy sie skoncza nagrody i nagrodziki - jest pani oczywiscie tego swiadoma, ale PRAWDA i jej smak sa wartoscia ponadczasowa i bezwzgledna.... Teraz po Noblu ma pani szeregi tlumaczy na calym swiecie. Czy nie warto by wykorzystac tego dla uswiadomienia globalnych elit i uwolnienie ich z ciaglych klamstw. Zycze powodzenia.
JanP2019.10.11 21:34
Taką powieść, to może pani sama napisać przy pomocy IPN. A może odważnie poruszy pani w swej książce dzieje ofiar żołnierzy przeklętych. Prawda panią wyzwoli z mitów i legend.
katolik2019.10.11 22:44
wlasnie teraz powinna się rozpisać ,ale niestety nie poradzi sobie z tematem ,który jej pani zadała,za wysokie progi...
Andrzej2019.10.11 20:26
Z niej taka jest Polka, jak ze mnie Grek.
Foster2019.10.11 20:23
Czy Fronda jest w opozycji do Kaczyńskiego ?. Przed chwilą Jarosław Kaczyński w wywiadzie udzielonym red. Holeckiej zaliczył nagrodę Nobla pani Tokarczuk do jednego z największych sukcesów Polski ostatnich lat. Musicie zmienić ten negatywny przekaz bo narazicie się na śmieszność. Cała Polska się cieszy a wy biadolicie. Trzeba być elastycznym, bo zaniżycie wynik wyborczy PIS. Polacy są dumni z sukcesów Olgi Tokarczuk i Was wyśmieją.
pocalujcie mnie w d...2019.10.11 20:16
Gdy porownamy Nagrode Nobla do kanonizacji w KK to widac roznice w jakosci tych aktow. Nagroda Nobla przyznawana jest rzeczywiscie na wskros wybitnym osobom w danej dziedzinie nawet jesli czesto bierze sie pod uwage pewne okolicznosci polityczne z nia zwiazane. Kanonizacja to rowniez akt, na ktory polityka ma wielki wplyw, ale przypatrzmy sie kim sa czesto ci swieci - czasem nie sa to nawet dobrzy ludzie - ale jednostki kontrowersyjne moralnie, byle tylko poslusznie robily loda dostojnikom kosciola i zapewnialy, ze kochaja boga.
Moshe Cvel2019.10.12 20:12
Co cię kanonizacje interesują jak ty nie z KK Jesteś a. LGBTQ++ Jak szukasz partnerów do swojej kiszki stolcowej to ksywkę masz dobrą . Ale w moim przypadku wolałbym żebyś posługiwał się inną np. Kopnięcie mnie w D...
Adamecki2019.10.11 19:54
Polska literatura i kultura to zagrożenie dla kacapów z PiS :-) Nic dziwnego że dostają spazmów :-)
aldo2019.10.11 19:46
Tak na marginesie, ile jest warta realnie, w sile nabywczej ta nagroda. Nobel to nagroda dla ubogich. Nie dziwię się, że chcą ją zwolnić z podatku. Jednym będzie się ta "twórcza szmira" podobać innym nie. I tak skończą jej wypociny w koszu w Carrefour po 4,99 za egzemplarz, no może po tym Noblu za 9.99 PLN. Ciekawe czy Benjamin Netanjahu złożył już gratulacje.
chop siup tra la la2019.10.11 18:39
A o Ogórku znowu zapomnieli :{
janek2019.10.11 17:46
Przed wyborami PIS sypnęło kasą! Mnóstwo płatnych troli się odezwało ! Byłoby to nawet śmieszne gdyby nie tak głupie i prymitywne
rozbawiony głupotą śmiecia2019.10.11 18:04
dla głupawego lewackiego śmiecia twojego pokroju może i są to PiS-owskie trole - ale rzeczywistość pokazuje że śmiecie zawsze przegrają z trolami
Janek2019.10.11 20:41
żywi ludzie zawsze wygrywają z płatnymi trolami którzy jak ty uprawiają prostytucję polityczną za kasę
Cool2019.10.12 10:09
Dlatego przegrywacie! ;-)))
Zosia2019.10.11 21:05
A ty z którego zakładu karnego piszesz takie bzdury.
infor2019.10.11 17:46
Ten lewacki nobel ma taką samą wartość jak nobel przyznany bolkowi czy Arafatowi. Niestety głupawe lewactwo ma swoje cele przyznając te noble, a cieszą się tym tylko i wyłącznie lewackie prymitywy określane w Polsce jako polactwo
gumowa kaczka2019.10.11 17:38
a co was to obchodzi ,zwolennicy pisu to przecież półanalfabeci
żenada2019.10.11 17:38
każda wypowiedź tej całej Tokarczuk w temacie innym niż się zajmuje pokazuje tylko jak głupawym jest babskiem. Lewicowe śmiecie wybrały sobie jakiego kandydata tylko w celach politycznych co pokazuje przeszłość
anonim2019.10.11 17:19
Szwabska nacja się odezwała. Bandycka Rasa Panów.
Olej2019.10.11 17:07
Tak się zdarzyło po 1945 r, że kulturę nam wybierali planiści z wydziału kultury KC PZPR i oni to, ci przeróżni ,,bermanowie, baumani, tudzież inni obstalinowani towarzysze stanowili kryterium czym ta kultura ma być, i w którym miejscu motłoch - klasa robotnicza ma klaskać. Im się tak już utarło w ich świadomości, że oni jako kultura są gdyż są, natomiast wszystko poza, jest tłem ich wielkości. Tę manierę komunistyczną podtrzymywano w czas tzw. transformacji, również i poza Polską wygodnie było podsycać ten swoisty trynd gdyż był korzystny ze względów ekonomicznych i politycznych do utrzymania w posłuchu całego narodu. Nagradzane jest wszystko co naród redukuje do poziomu zbiorowości kierowanej socjotechniką i manipulacją min. przez kreowanie gwiazd kultury. Właśnie zaświecili nam jedną z nich nad naszym niebem. Pytanie na ile ją przyjmiemy jako swoją ?
Foster2019.10.11 17:04
Już jej sukcesu nie zdeprecjonujecie. Co więcej będziecie musieli jej powieści wprowadzić do szkół jako lektury obowiązkowe. Tak to jest jak się upolitycznia kulturę.
KOD2019.10.12 11:50
Bredzisz ,weź leki bo znów masz omamy
anonim2019.10.11 16:43
Pragnę jeszcze dodać, iż ta Pani haniebnie nas oczerniając, swoje kłamstwa nazywa poglądem! To taka ciekawostka, prawda jeden pogląd, kłamstwo inny pogląd, obrzydliwe!
M.2019.10.11 16:50
Oczernia piso-zytow, polaczków- ukryta opcje ruska. Prawdziwy Polak nie bedzie czul sie obrazony. Frondo-scier.*wo TAK i o to chodzi.
Donald2019.10.11 16:37
przecież to parchata żydówa.
Olej2019.10.11 16:36
..... "Abyście mogli z Polaków robić zniewolone, ogłupione bydło do roboty." Polacy sami wyjeżdżają do pracy i nikt ich nie zniewala, wręcz z tej niewoli nie chcą wracać. Taka jest PRAWDA, KRETYNIE PiSdzielski i nikt tego nie zmieni DEBILKU.... Oto egzemplifikacja tego czegoś co aspiruje do bycia władzą w Polsce. Dlatego potrzebna jest mobilizacja aby szumowinę skanalizować i spłukać ją do właściwych wymiarów i miejsc do tego przeznaczonych. Przez ponad 50 lat zrobiliście komuno z Polaków dziadów i parobków Europy, pozbawiliście tożsamości, historii i poczucia godności. Dopiero tych kilka lat oddechu pozwoliło ludziom wstać z kolan. Redukować konieczność wyjeżdżania za chlebem na tułaczkę i poniewierkę poza granice własnej ojczyzny. Wasze czerwone rządy dawały nieustający powód młodym ludziom aby perspektyw szukali poza Polską, w efekcie ponad 2 miliony młodych ludzi opuściło Polskę. Czerwona zarazo pod jakąkolwiek postacią występująca, jesteś zarazą !
Donald2019.10.11 16:31
stara śmierdsząca qwa żydowska rodem z iZRAELA>Pochodzenie białoruskie.
M.2019.10.11 16:30
NA KOLANA frondowskie szczurki przed Pania Tokarczuk!!! Boli duda? Bedzie jeszcze bardziej bolec, intelektualne zerra.
anonim2019.10.11 17:46
Intelektualista się odezwał, słownictwo prosto z chlewa
rozbawiony głupotą śmiecia2019.10.11 17:56
a o co ci głupawy lewacki śmieciu chodzi?
Raula2019.10.11 16:25
Ta ostatnia menda Tokarczuk która obraża Polaków won z Polski!!!
anonim2019.10.11 16:11
A przekraczanie granic w " Księgach jakubowych", podobnie jak w " Malowanym ptaku" Kosińskiego, polega po prostu na upowszechnianiu kłamstwa i dawaniu upustu swej nienawiści do Polaków. Ale jak mówi Autorka, no i co że nie prawda, wszak żyję w wolnym kraju i któż mi zabroni? No nikt, Droga Pani, jeżeli wstydu Pani brak, to nikt i nic!
Donald2019.10.11 16:04
niemiecka żydówka niech wypir33dala do iZRAELA.
anonim2019.10.11 15:50
Zdaje się, że wbrew bełkotliwemu uzasadnieniu, chodzi o upowszechnienie " Ksiąg jakubowych" i pedagogikę wstydu wobec nas, jaką nam ta Pani serwuje!
do boju mohery wyklęte2019.10.11 15:49
Co, kołtuny, boli was ta nagroda:)
Gamberro2019.10.11 16:03
Nie boli pajacu ty jeden. Wyrażamy tylko opinie. Weż coś na relaks. weekend idzie. I pamiętaj - lista nr 2
infor2019.10.11 17:53
Widzisz przygłupie, tak tzw. "nagroda" nie bol -i tylko pokazuje na czym obecny świat chce budować swoje wartości. Ty masz tylko zakuty lewacki łeb więc prawdopodobnie tego nie łapiesz - dlatego kończę ten wpis, bo szkoda czasu dla takich jak ty
Urszula2019.10.12 11:03
Głupi jesteś jak każdy pismatoł. Ja tam chciałabym mieć tę kasę jaką ona dostanie, nawet gdybym była, tfu, zwolenniczką PiS, tfu, tfu i goowno obchodziłyby mnie wasze wartości.
KOD2019.10.12 11:48
kasa no tak dlatego twoja mać nie wie kim był twój tatuś
Lech Keller-Krawczyk - lolek od "kremów"2019.10.11 15:31
Halo, nazywam się Lech Keller-Krawczyk (spolszczone żydowskie -Sznajder) mam lat 70 plus jestem Żydem i homoseksualistą. Szkoły już otwarte, a ja mam pod bokiem podstawówkę nr. 133 (W-wa). Krótki spacer od domu. Kupuje kilka batoników czekoladowych dla chłopaczyków. Co za przyjemność posiedzieć tam i popatrzeć na te młode ciałka chłopczykow. Chce wyjaśnić "tajemnice" mego pseudonimu 𝐥𝐨𝐥𝐞𝐤 𝐤𝐫𝐞𝐦𝐨𝐰𝐤𝐚 . Otóż jak za dawnych lat kiedy miałem klientów, krem z kremówek i ptysiów nakladałem na odbytnice klienta i ... wylizywałem. Stąd mnie nazywano 𝐤𝐫𝐞𝐦𝐨𝐰𝐤𝐚 a 𝐥𝐨𝐥𝐞𝐤 to był mój najlepszy klient - sekretarz KC, "sportowiec".
Gamberro2019.10.11 15:25
Wczoraj hiszpańska prasa zacytowała jej wypowiedż ze starą spiewką o zagrożeniu demokracji w Polsce.
anonim2019.10.11 15:41
Ale ma racją, żoliborski podkurcz do tego dąży, aby miał ABSOLUTNa władzę.
Gamberro2019.10.11 15:59
No i git, jak to mówisz przykurcz, ale genialny przykurcz , but i like it. jeah
rozbawiony głupotą śmiecia2019.10.11 18:01
w twoim zakutym lewackim łbie tak jest - dlatego tacy jak ty są tylko głupawymi i nikomu niepotrzebnymi śmieciami
Agnieszka2019.10.11 15:08
Ale się hitlerki ucieszyły... Dla nich patriotyzm to "stare mity" i najwyższy czas na ich hitleryzm się otworzyć przyznając, żeśmy nie ofiary a kaci zamiast nich i może jeszcze ich kaci... NO TO ŁAJDAKI NIE MA PRZEBACZENIA - "NIE W IMIENIU TYCH, KTÓRYCH ZDRADZONO O ŚWICIE"... CZAS NA ZAPŁATĘ!!!!! Bo jak się was łagodnie, miłosiernie traktuje, ze winne dawne pokolenia a nie według sprawiedliwości kolejne pokolenie szwabskie za pysk i płacić, co do joty, to wy Niemiachy widzę, że zawsze będziecie już zdegenerowani, bo wasz naród to ma we łbach już tak zrypane, ze jak rodzi się wam dziecko, to mu amputacje serca i mózgu robicie... Nic dziwnego, że Hitler miał u nich takie wzięcie. Nawet u swoich w Austrii robił tylko za bezdomnego malarzynę..
stefan2019.10.11 15:02
Tadeusz Różewicz o ileż był wybitniejszy, oryginalny i twórczy od niejakiej Tokarczuk. Ale w odróżnieniu od niej nie wdawał się w modne ideologie i w polityczne bijatyki. Nawet nie zapisał sie do antykomunistycznej opozycji i dlatego nie wsiadł do odpowiedniego pociągu z napisem SUKCES. Natomiast Tokarczuk i Holland zapisały się do feminizmu i do zoologicznej antyprawicowości, bo to szalenie opłacalne i dobrze widziane, gwarantuje też dobre recenzje .....
Reytan2019.10.11 14:45
Tokarczuk to duma Izraela i Ukrainy,ale nie z powodow literackich bynajmniej.
Ewa2019.10.11 14:39
Nie jesteśmy nacjonalistami, ale patriotami i ludźmi myślącymi, dlatego zauważamy jakie osoby otrzymują od jakiegoś czasu te nagrody. Ta pani w Polsce nie jest znana jako pisarka, ludzie ruszyli do internetu, żeby sprawdzić kto to jest, ale jest znana patriotom jako ta, która za granicą kłamie, mówiąc, że nie ma demokracji, bo my, większość, która wybrała dzisiejszych rządzących absolutnie nie czujemy się prześladowani. Rząd nie odpowiada tylko tym, którzy utracili przywileje lub możliwości okradania innych lub są gośćmi w Polsce, a chcą zmieniać w niej zwyczaje, moralność i prawo dostosowywać do swoich korzyści. Jesteśmy krajem chrześcijańskim i widzimy jak wiara w Boga pomaga nam zachować szlachetność i przyzwoitość, a jak promowane przez "obrońców demokracji" hasła niszczą rodziny i pozwalają się ludziom staczać na dno. My nie wtrącamy się do waszych przejawów gościnności dla imigrantów, wy pozwólcie, że sami zdecydujemy, kogo wpuścimy do swojego domu, o który tak długo walczyliśmy. Zachowajcie dla siebie multi kulti, LGBT i inne szkodliwe ideologie.
M.2019.10.11 16:33
Jestescie wymierajacymi kato-szczurkami i pat-ryj-otami. NA szczescie wymieracie powoli smiercia naturalna. Jeden ex-minister juz sie smazy w piekle od 3 dni. I tak powoli odejdziecie w niechlubna niepamiec. Kwestia 2 pokoleñ. I to was boli...
infor2019.10.11 17:50
Problem w tym, że powoli Polska będzie oczyszczana ze śmieci twojego pokroju. Tacy jak ty są tylko zwykłym, nikomu niepotrzebnym gów..em
Unrug2019.10.12 11:38
Najbliższe wybory cię urealnią! ;-))
Trago2019.10.12 8:41
Nagroda promuje zło,to celowe przyznanie nagrody w celu upolitycznienia problemu jaki stworzyla polska krajom Zachodnim,,,,,,jezeli tak dalej bedzie,,,, to niebawem tą nagroda bedzie mozna sobie tyłek podetrzec
Dr Aloha2019.10.12 12:43
Przeciętny patoryjota nie czyta żadnych książek i trudno by mu było słyszeć o jakiś pisarzach.
skopiowane z Do Rzeczy2019.10.11 14:39
𝐊𝐎𝐍𝐅𝐄𝐃𝐄𝐑𝐀𝐂𝐉𝐀 - 𝐀𝐆𝐄𝐍𝐓𝐔𝐑𝐀 𝐆𝐑𝐔 - 𝐊𝐆𝐁 Głosuj na 𝐊𝐨𝐧𝐟𝐞𝐝𝐞𝐫𝐚𝐜𝐣𝐞 𝐚 𝐳 𝐏𝐨𝐥𝐬𝐤𝐚 𝐛𝐞𝐝𝐳𝐢𝐞 𝐍𝐨𝐰𝐲𝐦 𝐒𝐨𝐣𝐮𝐳𝐞𝐦 𝐏𝐮𝐭𝐢𝐧𝐚. 𝐑𝐚𝐣 𝐏𝐮𝐭𝐢𝐧𝐚 : - Szkoły mają powybijane szyby i cieknące dachy. - W szpitalach brakuje nie tylko bandaży ale nawet i bieżącej wody. - Alkoholizm kosi populację. - Narkomania jeszcze bardziej. - Sorry, AIDS jeszcze bardziej. - Oraz wszelkie inne zakaźne choroby, z którymi już i Czarna Afryka poradziła sobie. Porównajcie wskaźniki demograficzne Afryki na południe od Sahary i ZaSRRanej. - Największy w świecie procent samobójstw, zwłaszcza dzieci. - Pedofilia i prostytucja dziecięca. - O przestępczości pospolitej nawet nie ma co wspominać. - Rekordowa korupcja i złodziejstwo. W wojsku też. 𝐊𝐎𝐍𝐅𝐄𝐃𝐄𝐑𝐀𝐂𝐉𝐀 - 𝐀𝐆𝐄𝐍𝐓𝐔𝐑𝐀 𝐆𝐑𝐔 - 𝐊𝐆𝐁
ZERR02019.10.11 14:45
kopiuj waść aż do pełna
gumowa kaczka2019.10.11 17:41
wystarczy nie zgadzać się z prezesem żoliborskim i już jest się agentem
quidam2019.10.11 14:16
Ani przez moment nie mam wątpliwości, co zadecydowało o noblu. Nie twórczość, bo oto noblistka jakby prądem rażona nazajutrz już wspina się na barykady bronić... demokracji oczywiście, zagrożonej oczywiście. Co w połączeniu z jej dawniejszymi wypowiedziami szkalującymi Polskę, odbiera mi jakąkolwiek satysfakcję. Żal mi bardzo, że bez nagrody odeszli Herbert, Różewicz, ale z tego przed Trybynałem będą się tłumaczyć macherzy od nagród, orderów i nominacji.
Batko2019.10.11 14:12
Toż to bajtel w przedszkolu wie ,że Nobel dla Oli TO POLITYKA.Powtórka jak z TW.Bolkiem
garrett2019.10.11 14:05
skąd ten dzban bierze te swoje teksty o właścicielach niewolników i kolonzatorach
JONASIK2019.10.11 14:15
Niewolnictwo w Polsce skończyło się całkiem niedawno, tak ok 150 lat temu. W pewnym sensie zresztą trwa do dzisiaj ... w głowach potomków chłopów pańszczyźnianych. Widać to wyraźnie po ich wyborach politycznych.
Reytan2019.10.11 14:29
Jonasik tutaj to znany komuch z polska krwia na szponach.
AB2019.10.11 15:46
Z GW. Życzę jej z okazji Nobla, żeby się douczyła i przestała być ignorantką. Chociaż pewnie woli pisać kłamstwa dla sławy i kasy. Ojcem kłamstwa jest szatan, pani noblistko! A Bóg JEST i każdego osądzi.
MK2019.10.11 13:20
Nagrody Nobla powinny byc przyznawane tylko katolikom!
Ciekawe2019.10.11 13:47
A tak nawiasem, p. Tokarczuk jakiego jest wyznania?
JONASIK2019.10.11 14:17
Wygląda na Rastafariankę :)
Reytan2019.10.11 14:28
Jakiego wyznania sa Zydzi ukrainscy /
ZERR02019.10.11 15:56
chasydzi chabad-lubawicz
anonim2019.10.11 16:01
Ale w Watykanie tzw WATYKANY POLSKIE. Hahahahahahahihihihihi
infor2019.10.11 17:48
A po co śmieciu - wystarczy, że wy macie radość nagradzając swoich przygłupów. Po nagrodzie dla bolka czy Arafata kto jeszcze ceni tę nagrodę - tylko głupawe lewactwo
Wojtek Polak 2019.10.11 13:05
nobel literacki ?a może nobel za wypisywanie bredni o Polakach.towarzysze szmaciaki przekazali towarzyszce polityczną nagrodę zwaną dla niepoznaki literacką nagrodą nobla.nagrodę nobla dostaję się za wychwalanie i pisanie wierszy hymnów poematów na cześć komunizmu {Szymborska, Miłosz}.szwedzkie postępactwo to czysta komunolewacka hołota. ze by tak zniszczyć własny kraj jak to zrobili szwedzcy lewacy to trzeba być idiotą albo nienawidzić własnego kraju.
Ja2019.10.11 13:04
A czy jest jakiś obowiązek bicia pokłonów tej pani!!!??? Ja uważam, że wybór jej do Nobla, jest STRONNICZY. Na lewo.
Agnieszka2019.10.11 15:32
Jak zawsze od jakiegoś czasu. Nie wiem czy Nobel w dziedzinie nauki jeszcze jest normalny. Niedługo Grecia go pewnie dostanie za wybitne osiągnięcia w dziedzinie opracowania metody ochrony środowiska poprzez zastąpienie jednego przelotu samolotem rejsem wspomaganym przez kilka przelotów samolotem.
anonim2019.10.11 12:46
Ci którzy przyznali nagrodę sami napisali w uzasadnieniu, że nagroda ta jest za propagowanie przekraczania granic, transgresji, czyli za popularyzację antykultury, z pasją godną francuskich encyklopedystów!
Wies2019.10.11 12:36
Nie czytałem i nie przeczytam chyba że przeprosi Polaków za przypisywanie nam mordowania Żydów.
Agnieszka2019.10.11 13:20
Przecież Ona nie mówiła o Holokauście tylko o zbrodniach jakich dopuścili się Polacy na Żydach. W Jedwabnem, Radziłowie, Wąsoszu, Szczuczynie, Goniądzu, Bzurach, Rajgrodzie, Kielcach. Pogódźmy się z własną historią i nie udawajmy, że wszyscy Polacy są tacy wspaniali, szlachetni i zdolni do poświęceń. Zazdroszczę P. Oldze, że się z tym pogodziła. Źli ludzie byli, są i będą. Nawet w Polsce.
Wies2019.10.11 13:56
Niedouczony człowieku, wszystkie te zbrodnie wykonało niemieckie specjalne komando tzw. Einsatzgruppen . Zanim coś napiszesz dowiedź się jak było na prawdę. Są na to świadkowie i liczne relacje, wystarczy poszukać i posłuchać. Pojedyncze przypadki udziału osób polskiego pochodzenia nie uprawniają do stwierdzenia że Polacy mordowali Żydów. To stwierdzenie mówi o systemowym udziale Polaków w mordach na Żydach co jest oczywistym kłamstwem i oszczerstwem za co ta pisarka powinna zostać ukarana wysoką karą pieniężna np 9 milionów koron szwedzkich.
N2019.10.12 11:55
Nie, w żadnym przypadku ona nie mówiła o systemowym udziału Polaków w mordach. Zawsze tylko mówiła o przyjęciu historii w całości a nie wybieraniu sobie najwygodniejszych fragmentów.
Reytan2019.10.11 14:30
Agnieszka to znany komuch z ubeckiej rodziny,z polska krwia na szponach.
ZERR02019.10.11 14:47
To są same oszczerstwa i kalumie. Żadni Polacy nie dopuścili sie zbrodni na zydach ani w jedwabnym, ani w pogromie kieleckim, który nie był nawet pogromem. To nie jest "nasza historia" tylko wymysły czerwonych schweine.
zdumiony głupotą blondyny2019.10.11 17:55
Dlaczego jesteś tak żenująco głupia? - nie ośmieszaj się blondyno takim bełkotem
anonim2019.10.11 16:02
A słynne pogromy ???????????????????????
Maria Blaszczyk2019.10.11 20:45
Twierdzisz, że się to Polakom nie zdarzało?
Marek2019.10.11 21:51
Do szkoły.
Magda2019.10.11 12:17
Szkoda że anty Polacy są tak hołubieni
Reytan2019.10.11 14:37
Przez wrogow Polski,wiec jest normalne w tym ich swiecie antykultury i antywartosci,i wrogow katolcyzmu. Szwecja i Norwegia od kilkuset lat przesladuja katolicyzm,a szwedzki potop to buylo ludobojstwo na setkach tysiecy katolikw,i zrabowanie Polski do rownej ziemi, z czego Polska juz sie NIGDY nie podniosla. Obecne Nagroda Nobla to sojusz protestantyzmu z lewactwem.
katolik2019.10.11 11:23
co Polsce z jej Nobla, skoro ona jest przeciwko Polsce. Na nic jej Nobel ani zapędy zachodu TYLKO Matka Boża i Bóg ochronią Polskę przed dnem mo0r=społ-polit popslsldwiosnanowoczesna ob. rp
hkt2019.10.12 18:19
Wspaniały Bóg ma dla nas re-PRAINDOGRMANIZACJĘ: Anna Katarzyna Emmerich: "Mój Oblubieniec ukazał mi niesłychany nieład i wewnętrzną nieczystość wszystkich rzeczy oraz wszelkie Swoje działania, zmierzające do przywrócenia stanu początkowego" + "Pierwsza [praindogermańska] mowa ojczysta Adama, Sema i Noego jest inna i tylko w poszczególnych jeszcze narzeczach istnieje. Pierwszymi czystymi [indoiranskimi] córkami tej mowy jest mowa Baktrów, Zendów i święta mowa Indów. W tych językach, słowa można znaleźć dokładnie podobne do dolnoniemieckiego mojego rodzinnego miasta. W tym języku napisana też jest książka, którą w dzisiejszym Ktezyfonie, nad rzeką Tygrys leżącym, widzę."
Anna2019.10.11 10:58
tak, na pewno dostała Nobla ze względu na politykę a nie dlatego, że jej książki cieszą się popularnością, zbierają dobre recenzje, są tłumaczone na inne języki i zdobywają popularność międzynarodową. A w komitecie przyznającym nagrody nie siedzą wybitni specjaliści w swoich dziedzinach tylko Donald Tusk, Angela Merkel, Dżordż Soros, masoński antypapież i tęczowy jednorożec lgbt, będący pomiotem samego szatana.
stahu2019.10.11 11:08
,,Usta słodsze od malin ma nasz towarzysz .... ! ,,
anton2019.10.11 14:52
Ileż to słabych książek wydaje się w różnych krajach dzięki sztucznie napompowanej reklamie. Ileż to było przemijających mód, nawet jeszcze niedawno (np. strukturalizm), zwł. że Tokarczuk jest doskonale świadoma jak bardzo opłacalne są feminizm i anty prawicowość.
Trago2019.10.12 8:33
Bo zawsze Nobel to polityka,takze dla naszego Lecha dali bo o to im tylko chodzi,,,, za tzw wartosci polityczne aby stawic opor,,! ale polacy to madry narod i nie da sie oglupic tj panstwa Zachodnie
lila2019.10.12 8:51
I na całym świecie nie ma kogoś, kto pisze lepsze książki? Tiaaaaa........
Jerzy2019.10.11 10:53
O.Tokarczuk to lewaczka. Brała udział, jak czytałem, w czarnych marszach. Prezydent i Premier jej gratulowali, minister obiecał że zwolni ją z podatku za Nobla, Prezes oświadczył, że czyta jej książki a ona atakuje legalnie wybrany Rząd RP. Wstyd mi za jej zachowanie. Żadnej klasy, chce być tylko celebrytką.
katolik2019.10.11 11:25
celebrytką szatana,który zgadza się z faszystowskimi poglądami dna
Agnieszka2019.10.11 15:28
Wstyd to mi nie za nią, ale za tych, z którymi mogłabym się z jakiegoś powodu utożsamiać czyli za wyżej opisane nadskakiwanie polskich władz komuś kto gotowy lżyć Polskę, by się przypodobać tym, co nam od lat chcą narzucić zakłamaną, wrogą nam narrację i jak to u michnikowszczyzny biczować poczuciem wstydu, że jesteśmy Polakami - jakby żydokomuna miała powód do dumy i poczucia wyższości z jakiegoś powodu i wychowywania nas, pouczania, rządzenia w czymkolwiek zamiast błagania o przebaczenie za krwawe zbrodnie, ograbianie i marzenie o dalszym ograbianiu.
Andrzej2019.10.11 10:48
Niemcy będą wspierać każdego, który będzie ich "wybielał", a całą winę za wojnę weźmie na siebie.
Agnieszka2019.10.11 13:05
Nie mówiła o Holokauście tylko o pogromach, jakie Polacy urządzali na Żydach. W Szczuczynie, Wąsoczu, Kielcach, Jedwabnem, Bzurach, Rajgrodzie... Długo by wymieniać. Jakby Pan na to nie spojrzał, to na Niemców Pan tego nie zwali.
Reytan2019.10.11 14:40
Agnieszka to prowokator sowiecki z polska krwia na sumieniu od pokolen.
ZERR02019.10.11 10:47
Tokarczuk od komuny promowana była i szykowana na osobę formatującą umysły i emocje Polaków. To się dokonało i teraz widzimy efekty: masowa ojko- i katofobia, skrajny filosemityzm. Podobną rolę odegrał Owsiak, i podobnie jak pani Olga Tokarczuk, został wymyślony przez grupę naukowców cybernetyków opracowujących dla rządu PRL strategie kontrolowania społeczeństwa i niszczenia katolicyzmu.
Vvv2019.10.11 11:00
Od komuny? Pierwsza jej powieść zostala wydana w 1993 roku. Po co kłamiesz? To podłe, zwłaszcza ze nie czytałeś jej ani jednej książki. Jak komuna upadła ona dopiero kończyła studia.
ZERR02019.10.11 11:17
"Zadebiutowała w 1979 na łamach pisma Na przełaj, gdzie pod pseudonimem Natasza Borodin ogłosiła pierwsze opowiadania." W 1989 miała 27 lat, w 86, gdy po spotkaniu w Reykjaviku czyniono przygotowania do podmiany ustroju ma 24, a operacja o której mówił śp. docent Kossecki rozkręcała się na dobre. Będę sie upierał przy swojej wersji.
Vvv2019.10.11 11:21
Prawie każda nastolatka coś pisze. A Ty dorobiłeś teorie spiskiwą. Obrzydliwe to.
ZERR02019.10.11 11:32
Nie ma nic obrzydliwego w tym, że macherzy transformującej się Komuny postawili na ludzi prawdziwie utalentowanych. Tak robia wszystkie poważne organizacje i nie jest to obrzydliwe tylko skuteczne i straszne. Nie to co pisiactfo, uparcie promujące kliniczne beztalencia z klucza towarzyskiego.
J.P2019.10.11 14:28
"Na przełaj" to był świetny tygodnik, wyróżniał się na tle gazet z plakatami dla piszczacych nastolatek. Teorie spiskowe przemilcze, chociaż zabawne.
ZERR02019.10.11 14:43
Dlaczego upierasz się, że Władze PRLu to byli półdebile i głupki i nie prowadziły badań naukowych nad Sterowaniem Społecznym? Dlaczego upierasz się, że jakiekolwiek władze, nie planują naprzód w terminie dekad i nie planują inzynierii społecznych? Dlaczego upierasz się, że Władze mają we łbie jedna jedyna metodę - pałę - do zarządzania krajem? Już wiem dlaczego. Bo wbito ci do łba termin "teoria spiskowa" na wszystko, czego polityczna złożonośc przekracza złożonośc budowy cepa. Kiedys lewicowcy byli znani z ujawniania powiązań i ukrytych intencji. No, ale lewacy to nie lewicowcy. To coś bardzo innego.
J.P2019.10.11 15:12
Badania nad ludzką psychiką, zachowaniami są prowadzone odkąd tylko urodził się pierwszy taki którego to ciekawiło. Na Rydzykowej uczelni nawet są prowadzone wykłady odnośnie socjotechniki. Lecz będę się upierał, że Twoje wizje i panika z tym związana jest nad wyrost. Używasz ogólnikow typu "władze" równie dobrze można uogolniac, że wszystko co złe to masoni. Podaj nazwiska lub klikę ludzi którzy to sterują, lub zamierzają sterować i jak niby mieliby nad każdym z nas zapanować. To jakiś absurd. To się nigdy nie udało i nie uda, zawsze indywidualizm w końcu zwycięża. Rozum zdroworozsadkowy mam nadzieję, że też, więc nie panikuj.
Reytan2019.10.11 14:01
Komunistka Agnieszka Dz.popiera Zydowke ukrainska Tokarczuk,i kiczowate pismiennictwo promowane przez zydowska Gazete Wyborcza.
J.P2019.10.11 14:30
Ale za to jaka ładna ta komunistka..
Reytan2019.10.11 14:43
Jestes prwnie pedalem i pedofilem.
J.P2019.10.11 15:15
Wolałbym być pedałem niż pedofilem jeśli miałbym wybór. No ale niestety jestem zwykłym żydem hazarskim.
nikt2019.10.11 17:56
Ty..........nie wiem kim jesteś . Ale Żydem hazarskim jest raczej Twój oponent . To wynika z jego słów w komentarzach i nicka .
J.P2019.10.11 19:23
Mój oponent to oryginał z Holandii zajmujący się Polską w której nie mieszka.
infor2019.10.11 17:44
Poczytaj jej wypowiedzi blondyno a zobaczysz na czym to głupawe babsko się opiera. Jej nagroda nobla ma taką samą wartość jak nagroda dla bolka czy Arafata
Sebastian Lorenc2019.10.11 17:52
Poczytaj sobie jej książki, może zrozumiesz co to jest talent. p.s. Nie jestem blondynką.
Ander2019.10.12 11:45
Allo Allo daje odpowiedź dla ciebie cytuję ,,ty głuuuupia kobieto
Zosia2019.10.11 21:01
Masz całkowitą rację to że otrzymała Nobla nie upoważnia ją do oceny polityki bo akurat w tej dziedzinie pojęcia nie ma. A z aktolicyzmem jest coś na rzeczy bo byłam świadkiem rozmowy pielęgniarki z hospicjum o poprzedniej naszej Noblistce która umierała w hospicjum w samotności jako zagorzała ateistka. Nie mniej jednak talent od Boga dostały obie - jedna oddała go już szatanowi a druga jest na podobnej drodze do tej samej głupoty. Nie wspomnę już o mędrcu z Gdańska i jego talencie do obłudy.
Lewak2019.10.11 10:46
jej nobel ma takie samo znaczenie jak nobel dla Bolka
Mikołaj 2019.10.11 12:54
Celne ! . Pokojowy i literacki Nobel to obecnie taka hucpa polityczna zesklerociałych Szwedów , którzy nie dostrzegają ruiny ładu swojego kraju .
ja2019.10.12 7:38
Albo dla Obamy
hm2019.10.11 10:31
Sądzę że to ostatnie zdanie o mordowaniu żydów przez Polaków było decydujące. To jest sygnał dla pozostałych twórców, jeśli chcą otrzymać kiedyś Nobla to muszą pisać że holokaust to dzieło Polaków, inaczej są bez szans
karolina karolajn2019.10.11 12:21
smutne to i prawdziwe
niemiec2019.10.11 10:26
„Wymyśliliśmy historię Polski jako kraju tolerancyjnego, otwartego, jako kraju, który nie splamił się niczym złym w stosunku do swoich mniejszości. Tymczasem robiliśmy straszne rzeczy jako kolonizatorzy, większość narodowa, która tłumiła mniejszość, jako właściciele niewolników czy mordercy Żydów”. To słowa świeżo upieczonej noblistki Olgi Tokarczuk. Czy wyobrażacie sobie, że mówiąc podobne słowa o Żydach i Judenratach Tokarczuk otrzymuje nagrodę Nobla? Albo czy Wisława Szymborska zostałaby laureatką, gdyby zamiast wierszu o ludobójcy, tatełe żydokomunistów Józefie Stalinie, napisała odę na cześć wielkiego Polaka, ojca niepodległości Romana Dmowskiego? Kryterium ideologiczne przy nagrodzie Nobla to podstawa!
stahu2019.10.11 11:04
...suka
Reytan2019.10.11 13:56
Ojcem Polskiej Niepodleglosci jest Jozef Pilsudski.
Max Fiend2019.10.11 14:28
Od kiedy?
MJ2019.10.11 21:38
Od 1918 r.
Agnieszka2019.10.11 15:21
A jakby wychwalała Piłsudskiego to niby dostałaby Nobla jedna z drugą?
Maria Blaszczyk2019.10.11 20:44
A to zależy, czyby jedna z drugą dobrze pisały i na interesujące tematy. Miłosz wychwalał, pisał dobrze i na interesujące tematy i też dostał Nobla...
Dr Aloha2019.10.12 16:30
Religia jest dla ludzi bez rozumu, powiedział socjalista Józef Piłsudski. Brawo, zakrzyknął frondowy ludek
Maria Blaszczyk2019.10.11 20:26
No i? To zobaczmy wypowiedzi ludzi PiSu na te same tematy: Pani kandydatka-chorągiewka Magdalena Ogórek: "Nie potrzebowaliśmy Niemca, by zabić Żyda". Pan ukochany premier prawicy Ja n Olszewski o rzezi wołyńskiej: "Konflikt dotyczył „polskiego osadnictwa wojskowego”. Ludność ukraińska, o bardzo niskiej świadomości narodowej uważała, że ziemia sparcelowanych tam majątków należy się im, że jest to ich własność. I fakt, powinna być to ich własność. Tymczasem na ich ziemie wprowadzano polskich osadników wojskowych." Pańszczyzna też chyba była faktem? Czy wątpisz w to, że jeszcze niecałe sto lat temu na części terytorium Polski wolno było ludzi sprzedawać i kupować? A pani Szymborska nie została laureatką z powodu wiersza ku czci Stalina. Być może się nie zorientowałeś, ale kilkadziesiąt lat po śmierci tegoż pani Szymborska pisała zachwycające wiersze na kilka tematów, z których żaden nie dotyczył Stalina i właśnie za nie dostała Nobla. W uzasadnieniu napisano zaś, że chodzi o "„poezję, która z ironiczną precyzją pozwala historycznemu i biologicznemu kontekstowi ukazać się we fragmentach ludzkiej rzeczywistości”. Pan Roman Dmowski był zaś odrażającym antysemitą, przez którego poglądy zginęło jeszcze przed wojną paruset Żydów, planującym wywołać wojnę domową, by obalić premiera Moraczewskiego, rusofilem i zwolennikiem caratu, głosującym w Dumie za poborem Polaków do rosyjskiego wojska, nałogowym kłamcą opowiadającym bzdury, jak to Piłsudski zdradził w obliczu bolszewickiej ofensywy i oskarżającym go o kradzież skarbów koronnych, mozoginem odmawiającym kobietom praw, w tym wyborczych i których rola ma się sporwadzać do bycia inkubatorem na nowych Polaków, faszystą: „Gdybyśmy byli podobni do dzisiejszych Włoch, gdybyśmy mieli taką organizację jak faszyzm, gdybyśmy wreszcie mieli Mussoliniego, największego niewątpliwie człowieka w dzisiejszej Europie, niczego więcej nie byłoby nam potrzeba." pisał Twój wielki Polak...
ZERR02019.10.11 21:32
Pańszczyzna nie była niewolnictwem. Zniesienie pańszczyzny dało jaki efekt? Powszeche pijaństwo, zubożenie, nędza dzieci chłopskich zmuszonych do emigrowania do miast i życia w wilgotnych sutenerach. Długość życia tych uwolnionych chłopów drastycznie spadła, gruźlica zbierała srogie żniwo. Pańszczyzna dochodziła do 6 roboczodni, ale z łana, z 18 hektarów, do uprawiania których gospodarstwo chłopskie potrzebowało 2 synów i 3 parobków. Nawet dziecko z podstawówki jest w stanie wyliczyć, że oznaczało to 6 / 36 podatku, czyli 16,7%. Mniej niz obecnie PIT. I ty podatek mniejszy niz PIT nazywasz wyzyskiem? hehehe okej, PIT to tez wyzysk i niewola, a dzisiaj oprócz PIT płacisz jeszcze 23% VAT, 40% ZUS. Dprawdy, w porównaniu z dniem dzisijszym chłop był bardzo skromnie wyzyskiwany.
Maria Blaszczyk2019.10.11 21:41
Pańszczyzna była niewolnictwem, z jedną małą różnicą. Niewolników kupowało się na sztuki, a chłopów zbiorczo, razem z ziemią. A to, co podajesz jako skutki "zniesienia pańszczyzny", to tak, jakby jako skutki likwidacji komunizmu uznawać upadki PGRów czy odebranie kobietom prawa do aborcji. No nie. To nie jest skutek likwidacji pańszczyzny - czy komunizmu. To nie jest tak, ze skoro właściciel chłopa dbał o swoją własność lepiej, niż przedsiębiorca o pracownika najemnego, to należy wywnioskować, że pańsczyzna była OK. Tak jak komunizm nie był OK, mimo że ludziom lepiej żyło się w PGRach niż po ich upadku, a kobiety miały większe prawo do decydowania o swoim ciele wtedy niż teraz. To, ze pojawia się inna patologia, to jeszcze nie oznacza, że poprzednia była czymś dobrym. A pańszczyzna była stosunkiem własności. A ludzie nie powinni posiadać na własność innych ludzi. Ja nie mam nic przeciwko podatkom, cieszę się, że istnieją, choć wczesny kapitalizm oznaczał się nieludzkim wyzyskiem. Ale to jeszcze nie znaczy, ze sytuacja, że ludzie mają status rzeczy, jest moralnie dopuszczalna...
ZERR02019.10.12 1:14
Rozumiem, że dopuszczasz sytuację, gdy Wyzyskiwacz wzmaga wyzysk 4-krotnie, byle uprzednio poklepał wyzyskiwanego przyjacielsko po plecach i powiedział mu "jestes wolnym człowiekiem". PS. Wyzyskiwaczem nie jest przedsiębiorca tylko państwo. I mało tu zmienia wciskanie głupot, że "jesteśmy wolni". Nie jesteśmy.
Dr Aloha2019.10.12 16:48
Że niby kiedy? W XV wieku? Przecież polska sk....r...wiala szlachta bardzo szybko doszła do wniosku że można więcej. Co doprowadzało do takich sytuacji że chłop musiał pracować na pana ponad 7 dni w tygodniu. Nawet bredzić nie potrafisz żeby to się kupy trzymało. Obstawiam korwinowy kuc?
ZERR02019.10.12 20:10
Nie wiem czy jestes bardziej głupi czy bardziej bezczelny. pańszczyzna w maksymalnym wymiarze nie przekraczała 20% roboczogodzin. najczęściej było to 10%, czyli tyle co dziesięcina. głupku
ZERR02019.10.11 21:37
Klops w tym, że piłsudski naprawdę zdradził i nawiał. Włoski faszyzm nie był brutalny i mało ma wspólnego z nazizmem. Ot, kolejna wersja socjalizmu. Błąd Mussoliniego był taki, że dał się wciągnąc do wojny.
Olej2019.10.11 10:26
....Z kolei "Die Welt" przekonuje, że Nobel dla Tokarczuk jest "sygnałem solidarności z Polską otwartą na świat [...], która zerwała ze starymi patriotycznymi mitami". .... Tak ! Tak ! Z Polską ,,otwartą'' jak w XVIII w, z zajazdami obcego żołdactwa, z wtrącaniem się ambasad i ustawianiem sejmów. O taką ,,otwartość'' wam chodzi światowcy i marksistowska barbario. Abyście mogli z Polaków robić zniewolone, ogłupione bydło do roboty.
TwojaStara2019.10.11 12:04
No właśnie! Nas Polakuff może zniewalać tylko Kościół! Ograbiać nas może tylko kler! Odbyty naszych pociech może penetrować tylko członek konsekrowany!!!
B.Be.2019.10.11 13:38
Ale jesteś ordynarny... bleee... Nawet jeżeli masz rację, to mało kto ma ochotę pochylić się nad takim prymitywnym tekstem (w domyśle: stoi za nim prymitywny autor). No chyba, że miałeś ochotę dać upust duszącej złości, wtedy taki wpis ma sens :))
Agnieszka2019.10.11 15:19
No w stylu niemieckim. Nie widziałeś ich parad? Czego się po nich spodziewać jak nie ludobójstwa albo choć zboczonych wynaturzeń, bo jak nie gwałty ich zwerbowanych sługusów wschodnich na kobietach i dzieciach jak w Powstaniu Warszawskim czy eksperymenty medyczne na dzieciach doktora Mengele, to choć się chcą do naszych dzieci najpierw psychicznie dorwać, żeby eksperymentować i deprawować swoimi zboczonymi psychikami. Wyobraź sobie ile zbrodniarzy hitlerowskich przeżyło wojne. Swoją wynaturzona psychike i moralność wpajało w dzieci i wnuków a wciąż zaspokojenie chorych żądzy mieli zablokowane, bo trzeba było udawać, że tylko Hitler winny a oni nieświadome jego zbrodni gołąbki pokoju - nawet jak pacyfikacje polskich wsi robili, łapanki, tortury, rozstrzeliwania i obozy. No i teraz mogą przestać zagryzać zęby, teraz nagle trafia się znów możliwość realizacji Drang nach Osten ze swoimi wynaturzeniami wszelkiego rodzaju...
zdumiony głupotą śmiecia2019.10.11 17:39
Nie ośmieszaj się takim bełkotem i zamknij lepiej mordę głupawy śmieciu
anonim2019.10.11 15:26
"Abyście mogli z Polaków robić zniewolone, ogłupione bydło do roboty." Polacy sami wyjeżdżają do pracy i nikt ich nie zniewala, wręcz z tej niewoli nie chcą wracać. Taka jest PRAWDA, KRETYNIE PiSdzielski i nikt tego nie zmieni DEBILKU.
infor2019.10.11 17:41
Masz swoje zdanie głupawy lewacki śmieciu i masz do tego prawo, ale to jest tylko zdanie prymitywnego lewactwa