1. Wczoraj ministerstwo finansów opublikowało szacunkowe dane dotyczące wykonania budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2017, które potwierdzają zarówno realizację wysokiego wzrostu gospodarczego jak i skuteczność w zakresie uszczelniania systemu podatkowego przez rząd premier Beaty Szydło.


Po upływie 7 miesięcy tego roku zrealizowano 206,1 mld zł tj. 63,3 % planowanych dochodów, 203,8 mld zł tj. 53% planowanych wydatków, co oznacza nadwyżkę budżetową w wysokości 2,4 mld zł, zamiast planowanego deficytu (całoroczny deficyt został zaplanowany w wysokości 59,3 mld zł).


Według dostępnych danych jest to pierwsza od 1992 roku (a więc od 25 lat) nadwyżka budżetowa w Polsce po 7 miesiącach realizacji budżetu.


Według wstępnych szacunkowych danych za okres styczeń – lipiec, dochody budżetu państwa były wyższe aż o 17,5 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego, przy czym dochody podatkowe wzrosły aż 16,2 % r/r.


Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że w okresie styczeń – lipiec odnotowano wzrost dochodów we wszystkich rodzajach podatków w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (na szczególną uwagę zasługuje jednak wzrost dochodów z VAT-u o ponad 24,4% i CIT o blisko 13,4%).


2. I tak dochody z podatku VAT były wyższe aż o 24,4% tj. o 18,5mld zł, dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe, o 4,8 % czyli o ok. 1,8 mld zł, z podatku PIT były wyższe o 7,8 % tj. o około 2 mld zł, wreszcie z podatku CIT o 13,4 % tj. o około 2,1 mld zł.


Z kolei dochody z podatku od instytucji finansowych, (czyli tzw. podatku bankowego) wyniosły w okresie styczeń-lipiec 2,5 mld zł, co oznacza, że jeżeli utrzymana zostanie ta dynamika całoroczne dochody powinny przekroczyć 4 mld zł i będą wyraźnie wyższe od tych zaplanowanych w budżecie z tego tytułu (3,9 mld zł).


A więc dochody z 4 podstawowych podatków (VAT, akcyza, PIT i CIT), były wyższe aż o 24,4 mld zł za 7 miesięcy tego roku w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, a razem z tzw. podatkiem bankowym, (który w poprzednim roku jeszcze nie obowiązywał w okresie styczeń-luty), aż o 26,9 mld zł o tych z roku poprzedniego.


Dodatkowym dochodem budżetu była wpłata 95% zysku wypracowanego przez NBP w roku 2016, przy czym środki z tego tytułu w wysokości 8,7 mld zł wpłynęły do budżetu państwa w czerwcu tego roku.


3. Ministerstwo finansów poinformowało także, że wydatki budżetowe w okresie styczeń – lipiec, wyniosły blisko 203,8 mld zł tj. 53% planu i były porównywalne z analogicznym okresie roku ubiegłego.


Zasadniczo zmieniła się jednak ich struktura, wyraźnie wzrosły wydatki w budżetach wojewodów, aż o 6,9 mld zł związane z realizacją programu 500plus (w 2016 roku program ruszył dopiero od 1 kwietnia i w pierwszych 3 miesiącach wydatków na ten cel w budżecie nie było).


Mimo, więc wyraźnie wyższych wydatków budżetowych, wzrost dochodów podatkowych w ciągu 7 miesięcy tego roku był na tyle duży razem z wpłatą zysku NBP, że ostatecznie zamiast deficytu po tym okresie mamy nadwyżkę budżetową w wysokości blisko 2,4 mld zł.


I to jest fundamentalna zmiana w polskiej gospodarce, w gospodarce budżetowej, szerzej finansach publicznych, która spowodowała, że po 7 miesiącach realizacji budżetu, po raz pierwszy od 25 lat (odkąd publikowane są porównywalne statystyki), mamy ponad 2 miliardową nadwyżkę budżetową.

Zbigniew Kuźmiuk