Dlaczego wszechmocny i kochający Bóg dopuścił do takiej tragedii, jak tragedia Airubsa, która miała miejsce we Francji? Takie pytanie postawił JE ks. abp Rainer Maria kard. Woelki z Kolonii. Dodał, że pytanie to można poszerzyć: dlaczego ludzie na całym świecie muszą cierpieć i ginąć? To klasyczne pytanie o związek Boga z istnieniem zła jest wyjątkowo aktualne właśnie w Wielkim Tygodniu. Sam Bóg przecież pozwolił się ukrzyżować i wydać się na śmierć.

Pomóc może tu tylko teologia i pełne zrozumienie życia i śmierci Chrystusa. Na to wskazał właśnie kard. Woelki, mówiąc, że pomimo wszystkich pytań i trudności to właśnie śmierć Jezusa jest odpowiedzią na pytanie o istnienie zła.

Kardynał skrytykował też zachowanie mediów po tragedii. Powiedział, że w takich sytuacjach o wiele bardziej potrzebne jest milczenie. Milczenie jest konieczne by zrobić miejsce dla prawdziwego żalu, dla naturalnej w takim wypadku skargi, nawet dla oburzenia – bo przecież i oburzenie jest normalne, jeżeli jeden jedyny człowiek pozbawił życia tak wielu niewinnych.

Zwątpienie w miłosierdzie Boga przy takich tragediach, jak tragedia Airbusa, pojawia się niemal naturalnie. Jednak po zwątpieniu zawsze nastąpić musi ufność i wiara w Bożą miłość. Tak pisze o tym JE abp Walter kard. Kasper w swojej niedawnej i głośnej książce o miłosierdziu (s. 141):

„Na krzyżu [Jezus Chrystus] doświadczył opuszczenia przez Boga i słowami Psalmu 22 zawołał: ‘Boże mój, Boże mój, czemuś Mnie opuścił?’ (Mk 15,35). Ten okrzyk interpretowany jest często jako wyraz rozpaczy. Jednak w żydowskiej tradycji zacytowanie początkowego wersetu psalmu oznaczało przywołanie go w całości. Warto zatem pamiętać, że Psalm 22 wprawdzie zaczyna się poruszającą skargą, jednak kończy się perspektywą Bożego ratunku. A Jezusowy krzyk opuszczenia wyraża nie rozpacz, lecz ufność i nadzieję pomimo największego opuszczenia”.

I dodaje: „W tym duchu interpretował go już św. Łukasz, u którego umierający Jezus za Psalmem 31,4 mówi: ‘Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mego” (Łk 23,46).

Czy możemy więc odpowiedzieć, dlaczego Bóg pozwolił na śmierć 150 ludzi we francuskich Alpach? Nie – możemy wskazać tylko na krzyż, poprzez który Stwórca dał nam najważniejszą w historii ludzkości odpowiedź.

pac