Według badań socjologicznych jedynie 15% Francuzów kojarzy uroczystość obchodzoną 25 grudnia z religią. Jednocześnie znacząca ich większość identyfikuje się jednak z katolicyzmem pojętym kulturowo.

Jak zauważa kard. André Vingt-Trois, ten paradoks może powodować spory dyskomfort u wierzących, którzy czują się wyobcowani ze swoją chrześcijańską tożsamością. Zdaniem arcybiskupa Paryża adwentowa akcja ma pomóc radośniej przeżywać Boże Narodzenie tym, którzy być może nie mają z kim się dzielić swoją wiarą i nadzieją. „Nie pretendujemy zaraz do nawrócenia wszystkich i zapełnienia kościołów – zaznacza kard. Vingt-Trois. – Chodzi po prostu o uświadomienie ludziom, że nie zostali opuszczeni przez Boga”.

Misja ewangelizacyjna wykracza zresztą poza Paryż. Odbywa się głównie w mediach społecznościowych i internecie. Umieszczane tam artykuły, grafiki, filmy czy piosenki mają przybliżać odbiorcom prawdziwe korzenie i chrześcijański sens Bożego Narodzenia. Wskazuje się przy tym na adwentowe przygotowania do świąt, by nie sprowadzać ich do zakupów, sprzątania, gotowania i prezentów. Nie brakuje też odpowiedzi na podstawowe pytania katechizmowe. W akcję zaangażowała się nie tylko Konferencja Episkopatu Francji, ale także zgromadzenia zakonne, ruchy i stowarzyszenia kościelne.

mod/Radio Watykańskie