2. Projekt ustawy o CPK skierowany do Sejmu przez Prezydenta Nawrockiego, to w zasadzie projekt obywatelski, pod którym zaledwie w 3 miesiące stowarzyszenie „TakDlaCPK”, zebrało ponad 200 tysięcy podpisów, niestety po krótkim okresie procedowania w Sejmie odrzucony przez koalicyjną większość. Teraz składa go nowo wybrany prezydent RP, na którego głosowało prawie 10,4 mln wyborców i rządząca większość nie zaryzykuje chyba teraz, odrzucenia tego projektu, bo spotka się to, wręcz z „gniewem” wyborców. A co znaczy „gniew” wyborców zaledwie po 1,5 roku rządzenia, miał okazję przekonać się wicepremier Kosiniak-Kamysz na Placu Piłsudskiego podczas przejmowania zwierzchnictwa nad armią przez prezydenta Nawrockiego. Wystąpieniu Kosiniaka-Kamysza przez cały czas jego trwania, towarzyszyły, mówiąc najoględniej, odgłosy ogromnego niezadowolenia, dziesiątków tysięcy uczestników tej podniosłej uroczystości.

3. Przypomnijmy, że obywatelski projekt ustawy o CPK ustawy przewidywał nie tylko wybudowanie samego hubu lotniskowego w Baranowie pod Grodziskiem Mazowieckim, ale także blisko 2 tys kilometrów nowych linii kolejowych, które zresztą były zaplanowane we wcześniejszym projekcie rządowym. W ustawie znajduje się zobowiązanie rządu i wszystkich jego organów oraz samej spółki CPK do zrealizowania lotniska do końca 2030 roku, w podobnym terminie ma być zrealizowana inwestycja kolejowa na trasie Warszawa-Łódź, razem z węzłem CPK. Znajdują się w niej także zapisy dotyczące zapewnienia koniecznego finansowania tej inwestycji, spełniania przez kadrę zarządzającą i nadzorującą CPK wymogu profesjonalnego doświadczenia przy realizacji inwestycji wielkich rozmiarów, a także ustalenia z góry określonego składu Rady Nadzorczej wybieranej na stały okres trzech lat. W ustawie zawarto także dodatkowe zapisy dotyczące zakazu inwestycji na lotnisku Chopina, przeniesienia całego ruchu cywilnego z tego lotniska do CPK do czerwca 2031 roku oraz zakaz dofinansowywania przez władze publiczne linii lotniczych przez umowy marketingowe i inne tego typu mechanizmy.

4. Przypomnijmy także, że zaprezentowanej przez Tuska i ministra Laska koncepcji realizacji CPK , port ten nie ma już nie pełnić roli swoistego hubu przesiadkowego, nie ma w niej mowy o towarowym charakterze lotniska, oraz jego znaczeniu militarnym. Odrzucono także budowę szprych kolejowych zawartych w projekcie CPK, szybkiego koleje mają prowadzić tylko do dużych miast, wiele tych mniejszych, które były leżały  na trasie wspomnianych szprych,  zostało ostentacyjnie pominięte. Ba w nowej koncepcji CPK, kolejową  białą plamą, stała się Polska Wschodnia, pomięto bowiem linie kolejowe do Rzeszowa czy Lublina, ale także wiele średnich miast w Polsce środkowej jak wspomniany wcześniej Kalisz.

5. Podpisując już w pierwszym dniu urzędowania skierowania do Sejmu projektu ustawy o CPK, prezydent Karol Nawrocki, nie tylko pokazał jak powinno się traktować obietnice wyborcze, ale także, że zależy mu na realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju kraju. Już dzisiaj, prezentacja projektu ustawy o tzw. zerowym PIT dla rodzin wychowujących dwójkę i więcej dzieci, jako ważnego elementu „programu 21”, jaki prezentował w kampanii wyborczej dr Karol Nawrocki.