Polski ksiądz opowiada o ruinie katolicyzmu w Holandii - zdjęcie
05.03.20, 14:15

Polski ksiądz opowiada o ruinie katolicyzmu w Holandii

150

Wielki Post w Holandii ma wymiar przede wszystkim społeczny. We wszystkich kościołach organizowana jest akcja Vastenactie, czyli zbierania funduszy na pomoc dla Afryki. „Kościół w tym kraju ponosi bolesne konsekwencje sekularyzacji, na drogę której Holandia weszła jako pierwsza w Europie. Odbudować to, co zostało przez lata zrujnowane, jest bardzo trudno” – mówi ks. Józef Okonek.



Polski chrystusowiec od 12 lat pracuje w Holandii. Obecnie jest proboszczem w parafii Maria Hertogin van Drenthe, która powstała z wchłonięcia czterech innych, co oddaje narastający w tym kraju trend do zamykania kościołów i łączenia parafii. Wyznaje, że często słyszy od wiernych „myśmy się już odzwyczaili”, gdy proponuje im spowiedź, nabożeństwa wielkopostne czy adorację Najśw. Sakramentu.

Ks. Józef Okonek – W Holandii najbardziej uderzyła mnie kwestia podejsćia do sakramentów

    „Na początku uderzyła mnie kwestia podejścia do sakramentów, szczególnie Komunii św. i spowiedzi, która została wyrzucona z wielu kościołów, w wielu z nich nie ma nawet konfesjonałów. Niektórzy pamiętają, czym była spowiedź 30-40 lat temu, teraz dominuje spowiedź powszechna. No i jeśli ta świadomość gdzieś zanikła, nie dziwi, to co mnie uderzyło na pierwszych Mszach, kościół pełny ludzi i wszyscy idą do Komunii, czego w polskiej wspólnocie nie ma. Jest jednak świadomość grzechu i poczucie tego, że trzeba serce oczyścić, by przyjąć Komunię św. Jest ogromna różnica w podejściu do sacrum – mówi Radiu Watykańskiemu ks. Okonek. – W Wielkim Poście Kościół holenderski stawia na finansowe wsparcie różnych projektów socjalnych, głównie chodzi o wsparcie krajów afrykańskich. Zewnętrznie ten okres w kościołach niczym nie różni się od pozostałej części roku liturgicznego. Drogi Krzyżowe są tylko w Wielki Piątek.“

„Trzeba dużo czasu i ogromnej cierpliwości, by na nowo ożywić holenderski Kościół” – mówi ks. Okonek. Wspomina, że kiedy w kościele, przy którym mieszkał znalazł monstrancję, kościelny nawet nie wiedział do czego służy. Wprowadził adorację Najśw. Sakramentu w pierwsze czwartki miesiąca i zaprosił wiernych do korzystania z sakramentu spowiedzi. „W pierwszym roku w całej parafii wyspowiadałem może ze dwie osoby. Gdy po kilku latach kończyłem tam pracę, 30 osób spowiadało się rocznie w całej parafii” – mówi chrystusowiec.

Na 3,7 mln Holendrów deklarujących się jako katolicy zaledwie 153 tys. uczęszcza na niedzielną Mszę. W latach 1985–2015 zamknięto w Holandii ponad 1000 kościołów. Podobny los czeka drugie tyle świątyń.

bsw/Beata Zajączkowska, Vaticannews.va

Komentarze (150):

Beata2021.04.16 18:16
Nie kłóćmy się miedzy sobą a módlmy się za tych co lżą na wiarę i kościół by się nawrócili .To nasi zagubieni bracia których trzeba ratować.
Abronsius2020.03.7 7:41
Ach, ta dziennikarska "fachowość" Frondy.... ;-) Jako ilustrację artykułu o problemach Kościoła Rzymskokatolickiego w Holandii wykorzystano zdjęcie bazyliki Konstantyna Wielkiego w Trewirze (Niemcy), a więc budowli od samego początku świeckiej, będącej własnością landu Palatynat-Nadrenia, jedynie użytkowanej od 1856 r. przez lokalną parafię ewangelicko-augsburską   https://pl.wikipedia.org/wiki/Bazylika_Konstantyna
Liryk2020.03.6 20:28
Mówiąc szczerze, kogo to obchodzi.A Jak się mają kościoły w Arabii Saudyjskiej,może tam ktoś pojedzie na misję.
Mick2020.03.6 14:46
To samo jest we Francji.
Hanika 2020.03.6 9:44
Czekamy na efekty akcji misyjnej o. Gużyńskiego celebryty TVN-owskiego , który zabrał się (nie do Kazachstanu!) do Hoalndii na misję ewangelizacyjną !
Agata ....2020.03.5 23:49
Torchwood ! Nie obchodzi mnie twoja opinia na ten temat! Nie jesteś osobą miarodajną. Wiem, że chciałbyś ty i tobie podobni, ABY NIE BYŁO KOŚCIOŁÓW, ŻEBY BYŁO JAK W HOLANDII ! Chcecie robić z naszymi dziećmi co wam się żywnie podoba! Promować swoje chore ideologie, deprawować nasze dzieci w szkołach, przy okazji pedałować, a nawet adoptować! Czyli nagle, mamy uwierzyć, że zapałaliście miłością opiekuńczą,tak? Jaki głupi wam w to uwierzy? Chcecie tylko mieć dziecko na miejscu, w domu dla swojej pedalskiej wygody! Taka prawda! ALE POWIEM CI! NIEDOCZEKANIE WASZE, W POLSCE WAM SIE TO NIE UDA! KOŚCIOŁY TEŻ NIE BEDĄ POZAMYKANE! WIERNYCH TEŻ NIE ZABRAKNIE! KOŚCIÓŁ SIĘ OCZYŚCI, BO CI "ZIMNI" LUB "LETNI" ODEJDĄ! TO ICH SPRAWA!
Nairobi2020.03.6 10:40
Doczekanie, doczekanie. Szybciej, niż się Pani spodziewa. Wiernych coraz mniej, tacka coraz mniejsza, a ogrzewanie kosztuje...
Jolanta2020.03.6 18:40
Nairobi, A ja ci to mówię, że nie masz racji! To Agata powyżej napisała prawdę, nie ty! Zresztą Pan Jezus mówił wówczas do ludzi o ich wierze: "BODAJ BYŚ BYŁ ZIMNY, ALBO GORĄCY....itd ." A tak na marginesie o ogrzewaniu, to też nie masz racji! Nie wiesz jak jest z c.o. w Kościołach, bo i skąd, jak nie chodzisz? Za c.o. płaci sie przecież TYLKO kilka mcy w roku /u nas jest gazowe/, a nie cały rok. Zimy jak widzisz są ciepłe. A taca jest przez rok i nazbierają jak trzeba. Jak jest większa f- ra i brakuje za c.o., to mówi nam i dokładamy po te 5-10 zł więcej od osoby. U nas są duże Kościoły i pełne ludzi. Przeczytaj też sobie, co mówił PAN JEZUS DO PIOTRA, nazywając Go -OPOKĄ, tworząc Kościół w Wielki Czwartek: ".......Oto tworzę Mój Kościół, a bramy piekielne GO NIE PRZEMOGĄ..."! Więc, spoko, Nasz Kościół Katolicki nie zginie ! Daremne wasze oczekiwania! Ja wierzę Bogu, nie tobie! Jak Mówił, tak będzie! Kumasz???
Nairobi2020.03.6 22:25
"Przeczytaj też sobie, co mówił PAN JEZUS DO PIOTRA" Próbowałam, ale... nie dam rady. To ponad moje siły. Dawka horroru jest zbyt skondensowana. "Kumasz???" Kumam.
Jerzy Juhanowicz2020.03.5 23:14
Zastanawiam sie czemu tacy ludzie jak ten podpisujacy się "Tarchwood" czemu z nienawiscia ,cynizmem naszą wiare i nas samych atakuja/. Jesli sa tacy"nowocześni"[?] .postępowi"[?] czyli wg. nich tolerancja to Bóg ich jest. to czemu tej tolerancji nie stosują .A nie zauwazają naszej. Czy oni teraz gdy z wymyslonego Koronowirusa Sars2 po Sars1 jaki byl .w zeszłych latach. robią narzedzie do walki z kościołem Katyolickim. Zamykac każą kościoły.Nieodprawiac mszy świętych,wylewać wodę święconą? Przeciez to nie do pomyslenia abyśmy biernie jak te panny głupie czekały Bóg wie na co .? Az nas wyszystkich pozamykaja w rezerwatach? Ludzie! Wlosi już nie sa wiernymi.Hiszpanie tez. Polska własciwie została krajem katolickim. Ale napór lewaków,innowierców,ateistów walczacych z kościołem jest ogromny. Nasi biskupi wlaściwie nie mówią nic. Poza Biskupem Jędraszewskim,dzielnymi księzmi w parafiach wiejskich,,,no i oczywiście ojcem rydzykiem nikt nie widzi problemu? tylko tacy mali księża jak ks.Okonek/ a przeciez temat nie jest wbrew pozorom nowy. Byłem ,mieszkałem w Niemczech w latach 1979-1984,i już wtedy widzialem ten problem o którym pisze ks. Okonek. W Bawarii to było [a więc pozornie najbardziej katolickim landzie]. Nigdy przez 5 lat nie widziałem w konfesionale księdza. Za to do komuni przystępowali wszyscy ,oprocz mnie, bo uważalem że bez spowiedzi się nie godzi. Co jakis czas jeżdziłem do domu aby przy okazjii się wyspowiadac. W Polsce wówczas mówiłem o tym księdzom. nie byli wcale zdziwieni. już wtedy o tym wiedzieli? czyli 41 lat temu. A teraz? Fronda pokazuje to jako co? wielkie odkrycie/. Nasi kapłani niestety nic z ty, nie robili .mieli pewnie inne problemy. Bo pewnie walczyli o to aby nie wyszlo na jaw ilu księzy wspołpracowalo w SB. Zauważcie! żaden nie przyznał się z naszych księzy. zaden. A więc woleli życ w cieniu. nie mowi na kazaniach o grzechu,o piekle/ o zlodziestwie? po co. Mialo być wesoło z gitarami, p[isenkami z komunia do kieszeni. W Holandii tez tak zaczynali. U nas bedzie tak samo. Tym którzy śmieją się z najstarszej córy kościoła z Francji, że taka u nich słaba wiara tym mówię. Macie rację że słaba,ale Francja przyjęła wiarę w chrystusa 500 lat przed nami!!1. Czy myslicie! ,że za 500 lat Polska będzie katolicka bardziej niż Francja obecnie/..A no własnie. Przy takich kapłanach jakich w wiekszości mamy z prymasem na czele, Z arc biskupecem warszawskim który nie bronil Krzyża/ przypuszczam że watpię jak mawiali nasi przodkowie.
Ciekawy2020.03.5 23:01
A polski kosciol przesiąknięty pedofilia nie jest RUINA
Młode pokolenie 2020.03.5 22:36
Szanuje za to Holendrów, bo świadczy to o tym, ze maja olej w głowie, a nie te nasze polskie durne mohery bez szkoły. Religia jest dla ludzi głupich i tępych, bo tylko tacy są w stanie uwierzyć w te bajeczki. Post? Sory, ale beze mnie- będę jadł i robił co mi się podoba. Nie mam zamiaru niczego sobie odmawiać w imię bajeczek i zabobonów.
Jolanta2020.03.6 0:23
Młody.... Strzałka stąd ! Jedż do tych co szanujesz! Nas zostaw! Nikt cie tu nie trzyma! Jesteś bardzo żałosny ze swoją moralnością! Ciekawe, co bedziesz mówił, jak trochę lat jeszcze przeżyjesz! Przecież niktnie zna dnia, ani godziny! Umierają młodzi i starzy! Ciekawe jak wtedy będziesz ryczał i co Bogu też powiesz :" sorry"!? Obojętnie, czy się wierzy, czy nie, to każdego czeka Sąd Boży! Nie powiesz, że nie wiedziałeś!
Nairobi2020.03.5 22:34
Czyli Polacy doginający w Holandii też nie chodzą. Ot, mądrzeje naród.
ceramik2020.03.5 21:32
Sekularyzacja? I tak im dobrze, że dobrze im tak. Katolicyzm zamienili na muzułmanizm.
Felds2020.03.5 20:35
Niechca Boga beda miec Szatana prosta co
abcd2020.03.5 20:17
Na 3,7 mln Holendrów deklarujących się jako katolicy zaledwie 153 tys. uczęszcza na niedzielną Mszę. Czyli 4,1%.
Ogladaj hity online2020.03.5 20:10
www.ciinema.eu - ---------------------- To Największa wyszukiwarka legalnych filmów i seriali online! Znajdziesz tam filmy takie jak: Psy 3  w imię zasad (2020) Czy Legiony 2019 Setki filmów w jednym miejscu a to wszystko z dożywotnim dostępem. Polecam jak najbardziej!
Durczykiewicz2020.03.5 19:02
Torchwood Zawsze możesz zamieszkać w Holandii...
Ciekawy.2020.03.5 18:32
3,7 mln katolików, a to dobre w porównaniu do tego co ksiądz o nich mówi. Ale na Afrykę dają, to już coś.
Lennon2020.03.5 17:54
Napiszcie, jak zejdą poniżej 100 000. Aż dziwne, że w cywilizowanym kraju aż tyle ludzi jeszcze chodzi słuchać bajek co niedziela.
Czesc kotku2020.03.5 17:11
Cześć kotku, szukasz seksu, przelotnej znajomości lub związku? Nie czekaj tylko dołącz do nas na www.lexlale.com.pl Tysiące samotnych kobiet czeka aż wreszcie ktoś zrobi krok w ich kierunku! Specjalny lokalizator pomoże Ci znaleźć Twoją kobietę w zasięgu co do 10km Nie daj im czekać tylko dołącz już teraz!
k22020.03.5 17:02
Od 1410r. żaden Polak nie jest katolikiem. Jesteśmy heretykami. Papież Grzegorz XII rzucił klątwę na Króla polskiego, naród polski i wszystkich Polaków do n-tego pokolenia za walkę ze świętym zakonem krzyżackim. Według prawa kanonicznego klątwa obowiązuje do dnia dzisiejszego. Do tej pory żaden papież tej klątwy nie zdjął, więc nie jesteśmy katolikami, tylko heretykami. Dodatkowo za dążenia niepodległościowe po inspirowanych przez nuncjaturę papieską rozbiorach, za dążenia niepodleglościowe Polaków papież Grzegorz XVI dowalił nam jeszcze jedną klątwę, choć poprzednia nigdy nie straciła mocy. Kościół Katolicki to najbardziej wroga Polsce instytucja na całym świecie.
Jolanta2020.03.6 0:11
K2 Jeżeli nałożył wtedy ekskomunikę, to napisz, co ona wtedy ze sobą niosła! Była to wówczas bron Papieska! Ekskomunik było "na pęczki", jedna drugiej nie była równa! Doucz się na ten temat! A nie wyskoczyłes z tym! Nie gadaj więc, że jesteśmy heretykami! Bo nie wiesz, nie czytałeś źródłowych dokumentów na ten temat, tylko jakiś tam artykulik! To tyle !
k22020.03.6 0:45
Cóż, skoro takich ekskomunik było "na pęczki" to czy możesz wymienić prócz Polaków jakikolwiek inny naród, który został przez papiestwo ekskomunikowany w całości do n-tego pokolenia, lub w podobny formalnie sposób? Choć jeden z tych pęczków? Na czym miała by polegać rzekoma nierówność jednej ekskomuniki nad drugą, czy jednej klątwy nad drugą. Prawo kanoniczne nie przewiduje żadnej hierarchii, ani stopniowania ekskomuniki czy jej warunkowości ani automatycznego wygasania, a nigdy z Polaków nie została ona zdjęta.
k22020.03.6 0:51
A jeszcze odpowiadając na pytanie co niosła za sobą ekskomunika - dokładnie to co mówi jej definicja - oficjalne wykluczenie przez Kościół Polaków ze społeczności katolików. Nigdy nie zostaliśmy do niej z powrotem przyjęci, bo żaden z następców tej klątwy nie zdjął z Polski i Polaków.
anonim2020.03.6 11:34
Czyżby Jolanta Rutowicz? Jak tam życie po BigBrotherze pani Jolanto?
Jolanta2020.03.6 18:16
Ależ ty człowieku głupi.......!. TRAFIŁEŚ JAK KULĄ W PŁOT! Tylko jedna Jolanta istnieje w Polsce? A kto to jest ta Rutowicz? Co ona tam robiła? Ja nie oglądam żadnych waszych Polsatów, TVNów .......itp. Uważam, jak wcześniej tu pisano, że lepiej mieć: "WIĘCEJ TLENU, A MNIEJ TVNu...!"
1232020.03.5 17:00
Zamknięto w Holandii ponad 1000 kościołów, a ......otwarto 1000 burdeli. Ten kraj jest pięknym opakowaniem, pustym w środku. Często tam bywam, ale nie mogę wytrzymać dłużej niż 2-3 miesiące i muszę zrobić sobie wolne od tej pustki. A po wjeździe do "zacofanej" Polski od razu czuję naturalne piękno i duchowość naszej Ojczyzny. Holandia dała się kupić za świecidełka i uciechy tego świata, ale nie ma nic za darmo i "wierzyciel" -zły, już zaczyna pukać do dłużnika żeby spłacał swój dług...
katolik2020.03.5 16:59
za kase kupują oczyszczenie
Stean2020.03.5 16:48
Jak się Kościów zamienia w instytucję charytatywno-opiekuńczą, to tak się ma.
Upadek na dno 2020.03.5 16:46
Naród żyjący jak zwierzęta. Ściek rozbuchanego pedalstwa; prostytuty podświetlone w oknach; dobijanie chorych w ramach eutanazji; burzenie kościołów, mordowanie nienarodzonych ale mają tulipanki i inne kwiatuszki.
Gamberro2020.03.5 18:38
Yes sir
k22020.03.5 16:44
Zabójstwa na 100 000 mieszkańców: Polska: 0.67 Holandia: 0.55 [https://dataunodc.un.org/crime/intentional-homicide-victims] Zabójstwa są najlepszą miarą przestępczości gdyż w odróżnieniu od przemocy domowej, kradzieży są zawsze zgłaszane i ujawniane. W takiej Rosji no przemocy domowej statystycznie nie ma bo nikt tego nie zgłasza, ale zabójstwa statystycznie nawet tam są odnotowywane prawidłowo.
Jan Paweł 2022020.03.5 17:13
W Polsce ten wskaźnik jest sporo wyższy. Szczególnie ofiary przemocy domowej są zazwyczaj kwalifikowane jako pobicie ze skutkiem śmiertelnym i wtedy w statystyki zabójstw nie wchodzi.
ZERR02020.03.6 13:02
Nie kłam Akurat przemoc wobec kobiet i dzieci jest solidnie przebadana przez Agencję Praw podstawowych, i w Polsce jest praktycznie NAJNIŻSZA w całej Europie. Podobnie jak w innych krajach kultury katolickiej.
Maria Blaszczyk2020.03.7 1:50
Tak. A jeszcze niższa jest w Afganistanie. Serio, wszystkie statystyki afgańskie wykazują, że jest to pod względem braku przemocy raj dla kobiet... Sam gdzieś pisałeś, cytuję z pamięci, że w szkole Twojego dziecka mówiono o przemocy i że w tym ujęciu przemocą było "wszystko". No więc w innych krajach się tłumaczy dzieciom od momentu pójścia do szkoły - np. w Holandii jest to 4 latka, a niektórzy nawet posyłają trzylatki - czym jest przemoc. W podstawówce moich dzieci wiszą takie wielkie plakaty, w kilku miejscach, które to przedstawiają w taki komiksowy sposób - oczywiście jest tam łapanie za krocze albo bicie, ale też przekleństwa i wyzwiska czy groźby - jak czegoś nie zrobisz to ktoś Cię zabierze itd. Pod tym wszystkim zdjęcia osób, do których dziecko może się zgłosić, te zdjęcia się zmieniają, ale zawsze jest to mężczyzna i kobieta. W każdej praktyce położnych czy w oddziale położniczym, masz wszędzie informacje - także o przemocy ekonomicznej, są cały czas reklamy społeczne w telewizji - ostatnio widziałam taką, gdzie w kłótni kobieta zrzuca taki model żaglowca jakiegoś starszego pana, wraz z informacją, że przemoc nie przechodzi sama z siebie i numerem telefonu do stsoswnej służby. Trzeba naprawdę dużo złej woli by nie widzieć, jak bardzo przemoc wobec kobiet i dzieci w Polsce jest przezroczysta... Pamiętam jakąś wypowiedź pana redaktora Wildsteina seniora, jak wprowadzano zapis o przemocy psychicznej, że teraz już nie będzie mógł syna zwyzywać od idiotów... No cóż, w takiej Holandii człowiek, który chce wyzywać innych ludzi od idiotów byłby skończony. Ponownie jak taki, co kobiety zawsze "troszeczkę gwałci", czy nie widzi nic niestosownego w "wykorzystaniu nietrzeźwej" - to akurat częsty samobój Polaków, którzy w sprawach o zgwałcenie bronią się, że kobieta piła - co tu kończy sprawę natychmiast, udowodnienie, że ofiara była zintoksykowana jest tożsame z winą sprawcy, jeśli on sam przyzna, że o tym wiedział - to przepadło, ma wyrok skazujacy zagwarantowany. Więc nie porównuj nieporównywalnego. Świadomość wszystko tu zmienie.
Jolanta2020.03.5 23:58
k2, Co ty pleciesz? Porównujesz Holandię, co ma niecałe 4 mln. ludzi, do Polski, co ma prawie 40 mln. ludzi. Napisz liczby nie wskaźniki!
k22020.03.6 8:59
Czy Pani oszalała? Te wskaźniki to są liczby - liczby przypadków w przeliczeniu na 100 000 mieszkańców. Jakby podać liczby ogółem, czyli bez uwzględnienia różnicy liczby ludności to sytuacja wygląda wprost dramatycznie, ale to zakłamywanie rzeczywistości, ale specjalnie dla Pani Joli, liczby nie wskaźniki: Zabójstwa ogółem: Polska: 256 Holandia: 94 Nie wiem po co postulujesz tak kretyńską metodologie, ale na jej podstawie w katolickiej Polsce morderstw są setki, a w z laicyzowanej dziesiątki, czyli o rząd wielkości mniej. Jeszcze coś wyjaśnić?
k22020.03.6 9:01
* w katolickiej Polsce morderstw są setki, a w zlaicyzowanej Holandii dziesiątki
ZERR02020.03.6 13:11
Do rzędu wielkości mniej DALEEEEKOOOO Chyba byłeś ostro pałowany testami z matmy w gimnazjum.
Jolanta2020.03.6 18:54
K2 No,tak? Nie, nie oszalałam! Mylisz się! Po pierwsze skąd te dane? Ja w to nie do konca wierzę! Może ot, tak sobie wyssałeś? Podaj skąd! Po drugie w Polsce, nie mieszkają tylko Katolicy, co widać po wpisach! Są różne narodowości, czy Nacje, jak też są tylko polskojęzyczni! Nie wiadomo, kto dokonał te zabójstwa, czy "wierzący", czy ateista, czy innego wyznania....! Wiadomo póki co, że z Polski, ale nic poza tym! Tyle!
k22020.03.7 14:59
Czyli jednak Rutowicz :D Piszesz "Po pierwsze skąd te dane?" a przecież masz źródło danych pod tymi danymi: [https://dataunodc.un.org/crime/intentional-homicide-victims] Rozumiem że 4 linijki tekstu to za duo do opanowania przy Twojej ułomności, ale bez przesady. Dane ONZ, na podstawie danych policjii poszczególnych państw, i ani tych danych, ani ONZ, ani ofiar morderstw nie obchodzi szczególnie w co Jolanta wierzy. 87% mieszkańców Polski to katiolicy, 95% Polaków deklaruje się jako osoby wierzące, w tym przócz katolikó∑ także inne wyznania oczywiście, bez wzgledu na to w co Jolanta wierzy jej wierzenai pozostaja bez najmniejszego wpływu na fakty i twarde dane statystyczne. Statystycznie reprezentacja wierzących i poszczególnych wyznań wśród sprawców zabójstw nie różni się specjalnie od statystycznej ogólnokrajowej, istnieje niewielka nadreprezentacja religijnych zabójców z powodu większej ilości zabójstw na wsiach niż w miastach, a w miastach po prostu jest mniejsza religijność i zabójstwa rzadsze bo i więzi społeczne w społecznościach miejskich są luźniejsze to i konflikty mniej zaciekłe.
anonim2020.03.6 11:33
Czyżby Jolanta Rutowicz?
Maria Blaszczyk2020.03.6 16:23
???? Holandia ma ponad 17 mln mieszkańców. A wskaznik to co innego, niż liczba bezwzględna.
west..2020.03.6 20:18
A ile rodowitych Holendrów jest w Holandii? Przecież jest u was mnóstwo imigrantów. Co trzeci to ledwie Holender! Ty nie jesteś napływowa!
k22020.03.7 15:07
Rodowitych Holendrów w Holandii jest 78.3% To całkiem sporo, przykładowo w najbardziej jednorodnym etnicznie kraju Europy, Polsce Polak jest 94,83% W dodatku większość imigrantów w Holandii stanowią muzułmanie, zatem sugerujesz że dzięki muzułmanom jak wiadomo bardzo pokojowym i nie stwarzających problemów adaptacyjnych oraz nie mającym nic wspólnego z przestępczością liczba zabójstw wśród Holendrów statystycznie spadła?
Tadeusz2020.03.5 16:08
Do Niderlandów wyjechał chyba niedawno niejaki Paweł Dużyński - dominikanin. Znając jego "gorliwość" z pewnością trendy się zmienią ludziska drzwiami i oknami będą się pchać do kościołów. My raczej baczmy na naszą Ojczyznę i módlmy się, byśmy drogą Holandii nie poszli na całego
Jan Paweł 2022020.03.5 15:59
Bez spowiedzi to prawie cała władza nad durnymi owieczkami znika.
k22020.03.5 16:48
Bez spowiedzi automatycznie wzrasta poziom moralności społeczeństwa i spada poziom agresji i przemocy jeśli rzecz jasna inne czynniki się nie zmienią. Spowiedź przesuwa granicę tego co wolno i zdejmuje ciężar wyrzutów sumienia. Po spowiedzi i rozgrzeszeniu człowiek z taka czysta kartą już bez wyrzutów sumienia idzie robić to samo, przy czym często posunie się dalej, skoro poprzednim razem został rozgrzeszony za zmówienie kilku zdrowasiek. Stąd w Polsce większy np wskaźnik zabójstw niż w takiej zlaicyzowanej Holandii.
Jolanta2020.03.5 23:55
Janie 202.... Powiedz, a władza nad takimi durnymi Baranami jak ty, to też znika?? Przecież jesteście razem w stadzie z owcami!? Ale sobie strzeliłeś. Jak baran, no nie?
Arkadiusz2020.03.5 15:55
Biedny głupi pogubiony kraj ,wydany na pastwę szatna! Pamiętajmy o tym ,bo niedługo takiego kraju już nie będzie. Wszyskich tych co sprzeciwiają się podstawowym prawo Bożym,kontestuja je czeka zagłada ,prędzej czy później/patrz starozytny Babilon,Rzym,faszyzm i komunizm,obecne Haiti i można by tak wymieniać dlugo. Albo się opamiętają w ostatniej chwili,albo morski armagedon!!! To nie są żarty,ale realna rzeczywistość.
Maria Blaszczyk2020.03.5 17:56
Np. takie Chiny istnieją już 5 tys. lat i mają się dobrze. Indie przynajmniej tyle samo.
ZERR02020.03.6 13:00
Co to znaczy "mają się dobrze"? No i nie jest prawdą, że chiny istnieją 5000 lat. Trwają ludy,a państwa zmieniają się, upadają co kawałek.
Hilary2020.03.5 15:55
To już jest chyba ziemia przeklęta.Narkomania,Pustka,BezBoże...
Maria Blaszczyk2020.03.5 17:52
Narkomania jest jedna z najniższych w Europie. O pustce też trudno mówić, biorąc pod uwagę zaludnienie prawie najwyższe w Europie. A z bogami to jest jak kto chce. Chcesz w jakichś wierzyć, droga wolna, nie chcesz - nikt Cię nie zmusza.
Marko2020.03.5 15:25
Bolesne konsekwencja sekularyzacji ! Patrz: eksperyment Calhouna - "materialistyczno - hedonistyczna" utopia.
Maria Blaszczyk2020.03.5 18:21
??? Chcesz powiedzieć, że normalnie myszy byłyby religijne i przystępowały do spowiedzi, miały świadomość grzechu itd. a w warunkach stworzonych przez Calhauna się zsekularyzowały? Interesująca teza... A tak na poważnie - eksperyment Calhauna wykazał tyle, że przeludnienie jest groźne. Z czym nie sposób się nie zgodzić. Więc może tak by darować sobie rasistowskie teorie na temat emigracji i spróbować coś zrozumieć? Blisko 8 miliardów ludzi to naprawdę wystarczy.
Beliska2020.03.6 1:09
To po co sie jeszcze rozmnożyłas?
Maria Blaszczyk2020.03.6 16:14
Bo lubię dzieci... Każdy ma jakieś słabości.
ZERR02020.03.6 13:13
Eksperyment Calhauna nie wykazał, że przeludnienie jest groźne. Wykazał, że brak selekcji (pomoc socjalna, nadmiar paszy) jest groźna. Metroseksualność jest groźna. To jest to samo co dzisiaj proponuje Sekta LGBT.
Maria Blaszczyk2020.03.7 1:34
Nic takiego nie wykazał. Myszy nie znają zjawiska "pomocy społecznej". Sprawdźmy, jak badacze podsumowali ten eksperyment: "The results obtained in this study should be obtained when customary causes of mortality become markedly reduced in any species of mammal whose members form social groups. Reduction of bodily death (i.e. 'the second death') culminates in survival of an excessive number of individuals that have developed the potentiality for occupying the social roles characteristic of the species. Within a few generations all such roles in all physical space available to the species are filled. At this time, the continuing high survival of many individuals to sexual and behavioural maturity culminates in the presence of many young adults capable of involvement in appropriate species-specific activities. However, there are few opportunities for fulfilling these potentialities. In seeking such fulfilment they compete for social role occupancy with the older established members of the community. This competition is so severe that it simultaneously leads to the nearly total breakdown of all normal behaviour by both the contestors and the established adults of both sexes. Normal social organization (i.e. 'the establishment') breaks down, it 'dies'" Widzisz tu gdzieś coś o "pomocy społecznej" lub ""nadmiarze paszy"? Wg mnie jest o tym, co się dzieje, jeśli w warunkach zamknięcia, jak to miało miejsce w tym wypadku, ograniczających emigrację i tego typu zjawiska, dojdzie do przeludnienia. Do tego trudno ten eksperyment ekstrapolować na ludzi, którzy jednak nie są myszami, a ich różnorodność - tak jednostkowa, jak i pełnionych społecznych ról - jest jednak znacznie większa. I nie - gdyby ten eksperyment odnosił się do "metroseksualności", którą z jakiegoś powodu mylisz z "niską rozrodczością" - a przecież najtypowszym przykładem, wręcz modelowym metroseksualnego mężczyzny jest David Beckham. Który dzieci ma całkiem sporo. Ale myszy nie bywają Davidem Beckhamem. A Sekta LGBT nie istnieje. Słuchaj, moja mama jako pracę specjalizacyjną napisała kiedyś monografię o sektach - może Ci ją prześlę, bo masz jakis problem z użyciem tego słowa. Ono oznacza coś konkretnego, jakoś tam zdefiniowanego, czymś się charakteryzującego, a osoby LGBT nijak do tego czegoś nie pasują. Powiedziałabym, ze zupełnie w żadnym wymiarze.
"Leszek" Keller-Krawczyk ty Żydzie i prowokatorze2020.03.5 15:22
A kim on jest? "Ekspert" od Lema, pedofil, "prowokuje", wymyśla dziesiątki pseudonimów udaje antysemitę sam będąc żydem z NKWD-wskich żydów. Jego niektóre "nicki" to m.in.: 𝐉𝐏𝐈𝐈𝐈, 𝐨𝐟𝐢𝐜𝐞𝐫 𝐋𝐖𝐏 (co za żart? żyd-pedał "oficer"), 𝐀𝐠𝐧𝐢𝐞𝐬𝐳𝐤𝐚, 𝐔𝐫𝐬𝐳𝐮𝐥𝐚. Jest jak goowna w dworcowych WC - niespłukiwalny.
JPIII2020.03.5 15:18
To znakomite informacje. Holendrzy, chociaż mały naród ale mądry i ma znakomite osiągnięcia gospodarcze i kulturowe. Bajek o pedophilu bogu co gwałcił 14-letnią dziewczynkę i która potem urodziła pedzia jezuska chrystuska nie chcą już wysłuchiwać.
Jan2020.03.5 15:51
Szczególny dowód mądrości - inwazja muzułmanów.
k22020.03.5 16:51
Jak to się dzieje że taka Holandia opanowana przez muzułmanów i tak ma sporo mniejszy wskaźnik zabójstw niż bogobojna i niezbyt przychylna muzułmanom Polska? Żeby nie było że kocham muzułmanów, islam powinien być zdelegalizowany bo to nie religia tylko ustrój totalitarny, podobnie jak katolicyzm zresztą.
Maria Blaszczyk2020.03.5 18:13
Jaka inawazja muzułmanów? Holandia ma sporą mniejszość muzułmańską, to prawda, ale to ona ich potrzebuje. Budują oni holenderski dobrobyt. Tak samo zresztą jak Polacy.
ZERR02020.03.6 12:59
Jeśli się "zaoszczędziło" setki miliardów na wychowaniu i wykształceniu dzieci i młodzieży, trzeba kraść ludzi w których zainwestowały ciężki szmal inne społeczeństwa. Lewacy nazywali to kiedyś "drenażem mózgów" i słusznie krytykowali. Jak widzisz, rzekomy dobrobyt holenderski oparty jest na kradzieży na ogromną, przemysłowa skalę, zadłużeniu, przeżarciu emerytur przyszłych pokoleń, a i tak średni dochód rozporządzalny nie zmienił się od 40 lat. Jak widać - holenderski dobrobyt to miraż. Oby runął jak najprędzej.
Maria Blaszczyk2020.03.6 17:02
Co się zrobiło??? Teraz to się rozbawiłam... Moi bliscy i znajomi płacą za szkoły dzieci wielkie pieniądze, naprawdę - a żadna z tych szkół nie jest porównywalna do mojej podstawówki w marnej dzielnicy najbardziej chyba zapyziałego miasta w Holandii... Iloma językami średnio mówi Polak po liceum? Ja wiem, Holenddrzy to nie Afrykanie, ale te cztery języki na komunikatywnym poziomie u sprzedawczyni na kasie w Lidlu to jednak norma... Ci ludzie, którzy tu przyjeżdząją, to budują drogi, kafelkują łazienki, sadzą tulipany. Bo właśnie tu brakuje ludzi bez wykształcenia, którzy chcieliby wykonywać fizyczną pracę. Holendrzy nie chcą - nazywanie drenażem mózgów ściąganie sobie ludzi do pracy na zmywakach - serio??? Do tego Holandia ma jedną z najlepszych sytuacji, jeśli chodzi o system emerytalny na świecie, utrzymują cały czas płynność bez dotacji - i to w chorej sytuacji, gdy seniorzy są zdecydowanie najzamożniejszą grupą wiekową. I nie, holenderski dobrobyt to fakt.
Stefan2020.03.5 17:09
Nie bluźnij, bo ściągniesz na siebie wieczne męki. Albo przynajmniej będziesz musiał odpokutować na Ziemi. Ani jedno, ani drugie nie będzie przyjemne.
Ty, Pracownik...!2020.03.5 15:02
Dlaczego nie pracujesz?
Pracownik2020.03.5 15:10
Nie każdy w pracy musi 8 godzin machać łopatą.
Jaś2020.03.5 17:02
Ty pewnie w pracy machasz wackiem.
Pracownik2020.03.5 17:21
Swoje fantazje pozostaw dla siebie.
Pracownik2020.03.5 14:58
Proponuję Kościołowi uprawiać więcej polityki i siać więcej nienawiści, to i u nas niedługo tak będzie. Albo jeszcze lepiej.
GIZD2020.03.5 14:55
ŚW. ŁUKASZ .... I ZGROMADZI PSZENICĘ DO SPICHLERZA SWEGO ,A PLEWY SPALI OGNIEM NIEUGASZONYM.....
gracz2020.03.5 14:53
Holendrzy,całe życie żyją w depresji.Może dlatego przestali wierzyć w Boga?.
Kazimierz2020.03.5 17:01
Odwrotnie - żyją w depresji, bo przestali wierzyć w Boga. I dręczy ich szatan.
Maria Blaszczyk2020.03.6 16:14
??? Umiejętność budowy polderów jest pochodną braku wiary? Ale wiesz, oni je budowali jeszcze w czasach, gdy byli bardzo religijni, zaczęli to robić w XI wieku...
Jacek2020.03.5 18:12
co wiesz o holendrah wiecej w nich zyczliwosci niz w wymodlonej polsce
Zygfryd2020.03.5 14:47
Powiekszająca sie pustka i smuta dnia doczesnego zabarwiana krótkimi ziemskimi przyjemnosciami które szybko umierają nigdy nie dadzą szczęścia życie bez Boga pozbawione jest jakiegokolwiek sensu , ma ono wymiar pozorów szczęścia i korzystania z życia doczesnego które zabija czas
Wolfgang2020.03.5 21:50
Jaki sens może mieć życie z wiarą w starożytne zabobony bliskowschodnich nomadów???
"Leszek" Keller-Krawczyk ty Żydzie i prowokatorze2020.03.5 14:43
Wiesz o tym że są FAKE NEWS ... Ale to nie wszystko, są również FAKE BELIEVE VIDEOS! Robione na zamówienie Kremla. Zanim otworzysz VIDEO pomyśl, czy nie ma w nich MALWARE - VIRUSÓW! A już z pewnością to jest BULLSHIT VIDEO - BULLSHIT NEWS!
Albert2020.03.5 14:52
O, geniusz od wirusów w wideo się objawił.
kjhgddsd2020.03.5 14:41
Super. U nas też już niedługo...
jula2020.03.5 14:46
Prorok jaki cy co?
kjhgddsd2020.03.5 21:48
Pani Julo Nie trzeba być prorokiem. Wystarczy patrzeć uważnie na świat, czytać statystyki i troche mysleć. Przecież w Polsce, jesli tylko rozwoju nie zablokuje Ruski, to wszystko sie toczy, jak w Europie, tylko jakieś 50-100 lat później. I nie ma powodu, by w tej kwestii było jakoś inaczej. Poza tym statystyki zmian w poziomie religijnści, zwłaszcza osób młodych są na prawdę dobre. Za 15-20 lat do kościoła będzie chodziło mniej niż 20% ludzi i mniej niż 5% ludzi młodych. To naturalne procesy cywilizacyjne są. I super...
ZERR02020.03.6 13:07
Super... No tak, na pewno tak super, jak w Holandii, gdzie odkąd ludność stała się świecka, "dochód rozporządzalny" czyli po prostu realne dochody ludności, nie zmieniły się wcale. Tak się kończy odrzucenie religii - stagnacja gospodarczą, zapaścią cywilizacyjną i w końcu likwidacją narodu. Jeszcze kilka dekad i po Holendrach mokra plama nie zostanie.
Maria Blaszczyk2020.03.6 16:51
No i? Niby czemu? przy średnim dochodzie na rodzinę koło 60 tys. euro ludzi stać na znacznie więcej, niż realnie potrzebują - niby czemu miałaby z nich zostać mokra plama? Mamy wakacje, ajfony, auta i rowery niekiedy droższe od aut - a większość Holendrów nawet nie wie, jak ugotować obiad, bo kupują go gotowy. Poza tym dlaczego - będące skutkiem prawicowej doktryny zresztą, która spowodowała zniesienie regulacji zapobiegających kumulacji kapitału - miałoby skutkować stagnacją? Jest wręcz przeciwnie - w tym czasie PKB per capita - powiedzmy od lat 70 - tych, choć chyba laicyzacja to chyba od wojny 30-letniej - ale od tego czasu prawie - bo nie "wcale" - nie rosną dochody rozporządzalne - wzrosło z niecałych 3 tys. dolarów do 50 tys. Czyli jakieś 17 razy. Trudno nazwać to stagnacją...
tęp lewaka2020.03.5 15:27
ty lewaku na pewno nie doczekasz!
marek2020.03.5 14:41
Konsekwencje braku modlitwy u tzw chrześcijan. Jeżeli człowiek nie ma kontaktu z Bogiem przez codzienną modlitwę to i nie ma w nim żadnej wiary i elementów człowieczeństwa. Dlaczego Matka Boża prosi o codzienną modlitwę i czytanie Pisma św.?! Ilu tzw chrześcijan nawet nie zna Pisma św. nie potrafi obronić swojej wiary ba nawet tak naprawdę nie wiedzą w kogo wierzą i do czego ta wiara obliguje i zobowiązuje! Ilu tzw chrześcijan jest typu "wierzę nie praktykuję"! Trudno się dziwić że tak się dzieje jak się dzieje na świecie. Zresztą Pan wyraźnie mówi w Ewangelii o czasach ostatecznych i o chrześcijanach którzy zostaną odsiani i tylko garstka naprawdę wierzących i wiernych Jemu i Jego nauce będzie reprezentować Kościół na ziemi. Mały bo mały ale święty, wierny i niepodzielny, taki jaki Pan chce żeby był. Te czasy już są i cała reszta plew zwących się chrześcijanami zostanie odsiana i spłonie jak słoma w ogniu.
Ja2020.03.5 18:18
Widzisz jakieś człowieczeństwo w klepaniu paciorków ?
Gamberro2020.03.5 18:33
Klepać to możesz swoja starą po tyłku.To sie nazywa modlitwa.
anonim2020.03.6 12:05
klepanie matki po ryju nazywa się u was modlitwa? Dziewna ta wasza religia, oj dziwna. A Twojej matce współczuję w takim razie podwójnie, oby nie jadła więcej śniegu.
Agata2020.03.6 20:12
Ja"! Chłopie, ty gadasz od rzeczy? Ty byle o jesz i byle co gadasz?? Może to ty tak biłeś swoją matkę? Bo tak ze szczegółami to opisujesz?
WaWal2020.03.8 15:33
Może brak modlitwy wynika z braku świadomości co znaczy być chrześcijaninem? Może kościół katolicki od 500 lat działa na emocjach i presji społecznej, pokazując że być chrześcijaninem to chodzić na niedzielną mszę świętą, brać udział w obrzędach i uczestniczyć w wydarzeniach kościoła? Piszesz o wierzących niepraktykujących. Naprawdę cię to dziwi? Mnie dziwią niewierzący praktykujący w kościele katolickim - żeby się ich nikt nie czepiał, a czasem wręcz z perfidii, dla celów politycznych. To jest prawdziwa heca. Widzę że dziwnie pojmujesz nauczanie Chrystusa twierdząc że chce on by jego kościół bo mały ale święty, wierny i niepodzielny. Prawdopodobnie za mało czytasz pisma świętego.
Joanna2020.03.5 14:37
Wizja naszych czasów - proroctwo św. Nila IV wiek (!) https://www.youtube.com/watch?v=2_Ti0r75t24
Sauron2020.03.5 14:34
Ciekawe kiedy w Polsce kościoły zaczną przerabiać na sklepy, kluby lub boiska, podobnie jak w Holandii.
na głupie pytanie - głupia odpowiedź2020.03.5 15:21
jutro. Cieszysz się?
Henryk2020.03.5 16:57
We wschodnich województwach, zrabowanych nam przez ZSRR, zaczęli już od września 1939 roku.
killpedryll2020.03.5 21:29
jak zapakują ci w odbyt drewniany zaostrzony pal, cvvelu.
anonim2020.03.6 11:02
To akurat zabawy zarezewrwowane dla katolików i ich inkwizycji. Bawcie sie w swoje zboczone zabawy we własnym gronie.
dz2020.03.6 1:42
Najpierw ciebie przerobią na karmę dla psów i kotów
anonim2020.03.5 14:33
Święty Michale Archaniele wspomagaj nas w walce, a przeciw niegodziwości i zasadzkom złego ducha bądź naszą obroną oby go Bóg pogromić raczył, pokornie o to prosimy. A Ty Wodzu zastępów anielskich szatana i inne duchy złe które na zgubę dusz ludzkich po tym świecie krążą mocą Bożą strąć do piekła. Amen
Stanisław2020.03.5 15:56
AMEN! za siebie i za Was AMEN!
Dominiq2020.03.6 0:13
Ty chyba nie do końca wiesz co znaczy Amen - Zwrot - za ciebie i za was Amen nie ma sensu - Amen znaczy - niech się stanie. Można powiedzieć - Niech wam Bóg błogosławi Amen - wtedy ma to sen. Za ciebie i za Was niech się stanie jednak już tego sensu nie ma.
Przemyslaw2020.03.6 17:30
Dominiq Oj, tam. Przecież wiemy o co mu chodziło. Taki skrót myślowy zastosował. Każdy Katolik wie, co znaczy słowo "Amen".
Jan bez ziemi2020.03.5 14:28
Głupi biedny kraj
Klejnot Nilu2020.03.5 14:30
Bo nie dają się doić czarnej stonce? Ja bym raczej powiedział że to oznaka inteligencji narodu.
Jan2020.03.5 16:56
Ale dają się doić fartuszkowym. A jak przestają być wydajni i użyteczni - to wtedy szpryca i do pieca, zupełnie jak w Auschwitz (to się nazywa prawami człowieka, konkretnie prawem do eutanazji).
Maria Blaszczyk2020.03.5 17:50
No więc nie. Nie ma w Holandii czegoś takiego jak "prawo do eutanazji". Jak się chcesz wypowiadać - to najpierw sprawdź. I nie, nie jak w Auschwitz. W Auschwitz mordowano, bo banda nienawistników podzieliła ludzi na lepszych o gorszych. W Holandii uważa się, że czasem odrobinę dłuższe życie nie jest warte cierpienia z jakim się wiąże. Wiesz, jak musisz walczyć o każdy oddech i całe Twoje życie to wziąć ten wdech. Albo jak Ci rak tak przeżarł jelita, że wymiotujesz kałem i żadna sedacja nie jest w stanie uśmierzyć bólu. Albo jeśli z powodu wieku jesteś niewidomy, głuchy i żadne leki nie potrafią Ci wyrównać nastroju - od dwóch lat płaczesz codziennie, ze chciałbyś umrzeć. Do tego -wystarczy porównać średnią długość życia w Holandii i w Polsce i naklądy na geriatrię by wiedzieć, gdzie się dba o tych, którzy przestali być "wydajni".
Stanisław2020.03.5 18:28
Masz rację - inaczej niż w Auschwitz. Cyklonu B już nikt nie używa. Są inne środki.
Agata ....2020.03.5 23:08
Mario! Kilka dni temu czytałam, że w Belgii i Holandii takie prawo wprowadzono! Czemu kłamiesz?! Tu był taki artykuł!
Maria Blaszczyk2020.03.6 16:11
Nie kłamię, droga chamko. Nie wiem, jak wygląda belgijskie prawo. Natomiast w Holandii nie ma czegoś takiego jak "prawo do eutanazji". Decyzja o zastosowaniu się do wniosku o eutanazję należy do lekarza prowadzącego. Który z kolei może skorzystać z wyłączenia karalności lekarza, jeśli spełnione zostaną określone kryteria. A argument, że na Frondzie, która kłamie nagminnie, był artykuł, to jakiś żart, prawda? Proszę, tu masz ustawę o "Toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding": https://wetten.overheid.nl/BWBR0012410/2020-01-01
Agata2020.03.6 16:46
Nie dziękuję, również droga chamko! Czyli prawda cię zabolała! Ja cię nie wyzwałam w w/w wpisie! Więc, to ty jesteś nią do potęgi "n" -tej. " Oddaję ci, pięknym za nadobne," lewaczko!
Maria Blaszczyk2020.03.6 16:54
Zarzuciłaś mi kłamstwo. To dość chamskie, zwłaszcza, że nie masz racji. I jaka prawda mnie zabolała? Przecież to kłamstwo, w Holandii nie ma "prawa do eutanazji". Co wykazałam, powołując sie na stosowny akt prawny.
Agata2020.03.6 19:00
Mario, To nie oznacza, że masz mnie wyzywać od chamek! A tak zrobiłaś, to w czym okazałaś się lepszą?? Wręcz odwrotnie! Żegnam! Bez odpisu!
Maria Blaszczyk2020.03.7 1:21
Jak po chamsku - i niezgodnie z prawdą - zarzucasz komuś kłamstwo, to niestety możesz się narazić na takie uwagi. Jeśli Ty masz zarzucać mi kłamstwo, to ja mam z pokorą to przyjmować?
Anarchosyndykalistyczna Internetowa Partyzantka2020.03.5 14:38
Biedny kraj to jest polska.
Agata ....2020.03.5 23:29
....żałosna partyzantko internetowa..... Biedny, to ty jesteś Lechu Keller! To przecież twój stary nick! Głupi nick piszesz dużą literą, ale "Polska", to już małą, czyżby zaćmienie rozumku nagle nastąpiło? KTO CIĘ TU TRZYMA CHŁOPIE, JEDŻ DO BOGATSZYCH. NIKT NIE BĘDZIE PŁAKAŁ PO TOBIE! DOBRZE O TYM WIESZ! Dotychczas Niemcy nie zapłacili nam za zniszczenia z II Wojny, nie mówiąc też, że o 123 latach niewoli i ograbiania nas ze wszystkiego! Już obecnie POLSKA taka biedna nie jest! MIMO WSZYSTKO, JA KOCHAM MOJĄ OJCZYZNĘ, NIGDY NIGDZIE NIE CHCIAŁABYM MIESZKAĆ ! Byłam wcześniej 2 tyg. u znajomej w Berlinie! Nie mogłam doczekać się powrotu do domu! Bardzo, ale to bardzo raził mnie wokół język niemiecki! Od razu widziałam jakby okupację, SS-manów, wojnę! Więc nie pleć bzdur o biedzie! Niech nam oddadzą, co zrabowali i spalili!
prawdziwy komunista2020.03.6 8:35
Biedny, bo żyją w nim takie ch.uje jak ty.
jula2020.03.5 14:27
Zatrważające to świadectwo.
Anarchosyndykalistyczna Internetowa Partyzantka2020.03.5 14:24
BRAWO, HOLENDRZY! OBY LAICYZACJA NABRAŁA TAKIEGO ROZPĘDU TAKŻE W POLSCE!
anonim2020.03.5 14:35
a co tobie na tym tak zależy ?????????? masz jakiś problem że my Polacy modlimy się w Kościele, CO CIEBIE TO OBCHODZI ??
Anarchosyndykalistyczna Internetowa Partyzantka2020.03.5 14:38
To, czemu, wyłazicie z tych kościołów, urządzając np. jakieś gusła "bożego ciała" w przestrzeni publicznej? Czemu napier.dalacie dzwonami w środku nocy?
tęp lewaka2020.03.5 15:25
Procesje Bożego Ciała to wielowiekowa tradycja. Bicie dzwonów w kościołach to wielowiekowa tradycja. One NIGDY NIKOMU nie przeszkadzały - aż do dzisiaj, gdy postkomusze smrody zaczęły na nie narzekać! za to Lewacko-plugawe WASZE "marsze równości" to nowotwór obecnych czasów!
k22020.03.5 16:27
Niewolnictwo, bicie dzieci i mordowanie Żydów to także wielowiekowa tradycja. Nie zmienia to faktu że Boże Ciało to zwyczajna promocja kanibalizmu, który jest polskim prawem zakazany.
ktoś tam2020.03.5 19:23
Ot i durak... powiedział co wiedział. A nie mógłbyś dodać o działalności Inkwizycji w Ameryce... przed odkryciem Kolumba... Bo to tak trochę mało Ci wyszło...
anonim2020.03.6 11:06
Ale rzeź indian w Ameryce trwała zaledwie 150 lat nim wszystkich katolicy wybili, więc nie da się tu mówić o wielowiekowej tradycji przecież. Sprawni mordercy przecież z tych katolików byli, jakby byli mniej sprawni i mordowanie zajęło im wiecej czasu w Ameryce to może by i tradycję wielowiekową z tego zrobili.
Jarom....2020.03.5 23:01
Chyba wiesz, że Żydów mordowali w obozach i gettach Niemcy hitlerowskie i ich wspólnicy! A po II Wojnie, to jakoś nie chcesz pamiętać że w Komunie, wspólnie z Ubekami, to Żydzi mordowali w katowniach, naszych normalnych Polaków, oraz żołnierzy patriotów ! Komuna po Wojnie zabiła minimum 110 tys.ludzi. Nie wszystkie zbiorowe groby odnalezione !
k22020.03.6 11:13
Pierwszy obóz koncentracyjny to akurat stwożył papież Urban II w Jerozolimie dla Żydów. Podobnie pierwsze getto też papież, Paweł IV w Rzymie. Getta żydowskie zakładano w II połowie XVI wieku prawie we wszystkich miastach włoskich należących do papieża. Nigdzie indziej na świecie ich wówczas nie było. Niemcy Hitlerowskie tylko wykorzystały katolickie tradycje.
Przemyslaw2020.03.6 16:34
K2 NIE WIERZĘ CI ! Uwierzę, jak podasz wymierne źródła! A nie takie twoje... " ecie pecie", na zasadzie: ...."jedna baba drugiej babie.... że....... podobno coś tam, ....ktoś, coś, komuś.....! Pomyliłeś się, z tego co wiem. to Hitler dostał od Stalina CAŁOŚC MATERIAŁÓW I PLANY KONSTRUKCJNE SWOICH OBOZÓW. To na nich się wzorował. Dotychczas niektóre te obozy w Rosji funkcjonują i są czynne ze skazańcami! Niestety! Tak rządzi Putin! Poczytaj! Ale przecież ty jesteż chory, jak nie ugryżiesz KK!
Francuz 2020.03.5 22:50
Laicyzacja w panstwach Europy Zachodniej ( puste koscioly,popadajace w ruiny Lub zamykane czy burzone) to wieksza przestrzen dla islamistow. Glupi Holendrzy,Beldzy i Francuzi ,teraz moga byc laikami,ale za 30 lat beda uczyc sie Koranu,zatesknia jeszcze za kosciolami ich przodkow.
02020.03.5 14:21
belzebuby beda słuchać psiej skóry, ale beda
Torchwood2020.03.5 14:20
Brzmi znakomicie. Oby jak najszybciej dotarły te trendy do Polski.
asd2020.03.5 14:42
Skoro tak mówisz to jeszcze nie zrozumiałeś jakim skarbem jest Kościół i dlaczego masz wielkie szczęście że w naszym kraju są księża i kościoły. Polak mądry dopiero po szkodzie. Jak zacznie brakować tego to dopiero się to doceni
Albert2020.03.5 14:51
Im szybciej ta organizacja przestępcza zniknie z naszego kraju, tym lepiej. Zboczeńcom i złodziejom w kieckach Polacy powinni powiedzieć stanowcze: 𝚆𝚈𝙿𝙸𝙴𝚁𝙳𝙰𝙻𝙰Ć 𝙳𝙾 𝚆𝙰𝚃𝚈𝙺𝙰𝙽𝚄
Cool2020.03.5 20:25
Alberciku stary komuszku, nie unoś się tak bo ci zwieracz puści albo jakaś żyłka.
k22020.03.5 17:02
ten skarb już nam zafundował wynaradawianie, wojny z krzyżakami od papieża, rozbiory i 123 lata niewoli. Z chęcią z takiego skarbu zrezygnuję, tym bardziej że papież dotąd z Polski klątwy nie zniósł żadnej klątwy z Polski.
Jarom....2020.03.5 22:05
K2 ! O jakiej ty klątwie piszesz? Bądź łaskaw jaśniej!? Papież to od baardzo dawna obłożył Masonów klątwą , a innej nie znam !
k22020.03.6 11:41
Papież Grzegorz XII rzucił klątwę na naród polski i wszystkich Polaków do n-tego pokolenia za walkę ze świętym zakonem krzyżackim. Według prawa kanonicznego klątwa obowiązuje do dnia dzisiejszego. Do tej pory żaden papież tej klątwy nie zdjął, więc nie jesteśmy katolikami, tylko heretykami. Dodatkowo za dążenia niepodległościowe po inspirowanych przez nuncjaturę papieską rozbiorach, za dążenia niepodleglościowe Polaków papież Grzegorz XVI dowalił nam jeszcze jedną klątwę, choć poprzednia nigdy nie straciła mocy. Klątwa to nazwa potoczna ekskomuniki, jest to wykluczenie ze społeczności katolickiej, dlatego od 1410 roku żaden Polak nigdy nie był katolikiem, co pozwoliło później np niemcom na zbrojne napaści na nas bez obawy o protest papieża. Dało to również możliwość zroganizowania przez nuncjaturę papieską konfederacji targowickiej i przeprowadzenie rozbiorów, za które Papież potem listownie podziekował carycy Katarzynie.
ZERR02020.03.6 13:04
Jak zwykle, katofobiczny półdebil i ignorant robi nieudolny wykład nt. religii katolickiej. pies cię trącał.
Lewak2020.03.5 14:42
Jeszcze będziesz skamlał przed ołtarzem na stare lata
!2020.03.5 14:53
Tak jak każdy komuch w ostatniej godzinie przypomnisz sobie i kościół i Boga.To co sPOko ? Nie będziesz wył ze strachu możesz być pewien !!!
Jan2020.03.5 15:49
Takie trendy to rozpoczęły się w Związku Radzieckim po roku 1917. Rezultat: stały stan pensjonariuszy gułagów = 20 milionów niewolników (większość nigdy nie wróciła, gdyż padli z mrozu i wycieńczeni).
Mercedes Bęc2020.03.5 16:14
Tępa Pała a nie Torchwood...
Darek2020.03.5 16:24
Lecz się człowieku.
kt2020.03.5 19:45
Memento mori. Jeśli Boga nie ma bój się tylko ludzi. A jeśli jest, to, co wygadujesz będzie wzięte pod uwagę. Czy warto dla głupoty ryzykować wieczność (coś w stylu Pascala).
vladek2020.03.5 21:26
Jak będziesz kiedyś zdychał to życzę ci, abyś zdążył pojednać się z Panem Bogiem.
Jarom....2020.03.5 22:01
Pleciesz bzdury! Znakomicie, to będzie wtedy, gdy nie będzie u nas LGBT i waszych durnych marszów "nierówności". Przecież nigdy nie możecie być równi z nami ! Chociażby dlatego że gej gejowi nigdy nie może zrobić dziecka i nigdy nie urodzi żaden z was! To o jakiej wy zawsze "równości": mówicie ? Poszli do swoich! Nie chcę na wasze obleśne, tłuste ciała, ociekające tłuszczem patrzeć! Czym się chwalicie? Patrząc na te, marsze, to na wymioty zbiera! To straszne, nie da się patrzeć ani na ulicy, ani na zdjęciach!