Niewiarygodne... O. Kramer apeluje o zrezygnowanie ze zniczy - zdjęcie
31.10.19, 10:25Screenshot Youtube - Maskacjusz TV

Niewiarygodne... O. Kramer apeluje o zrezygnowanie ze zniczy

116

Jezuita Grzegorz Kramer znowu „zabłysnął”. We wpisie na Facebooku zaapelował, aby w tym roku katolicy… nie zapalali zniczy na grobach swoich bliskich.

Taka propozycja na nadchodzące dni. Może w tym roku zrezygnujemy z milionów zniczy, a pieniądze zaoszczędzone w ten sposób przekażemy tym, którzy żyją i potrzebują pomocy?”

- takim oto pomysłem podzielił się na facebooku jezuita.

Dalej dodał:

Modlitwa za zmarłych jest lepsza, kiedy w zaciszu izdebki powiemy słów kilka Ojcu o tych, co odeszli. Na przykład kilka dobrych słów na ich temat”.

Wpis o. Kramera trafnie skomentował jeden z internautów. Pod wpisem stwierdził:

Myślę że stac nas i na symboliczny znicz a także na podzielenie się dobrem doczesnym z bliźnim:-)”.

Ot i cała prawda. O. Kramera jednak najwidoczniej tradycja niezwykle mocno uwiera. Zresztą nie pierwszy już raz...

dam/facebook,Fronda.pl

Komentarze (116):

brak modlitwy widoczny gołym okiem2019.11.1 8:50
to jest czlowiek który zawszelką cenę chce zwrócic na siebie uwage i po prostu pisze bzdury wydaje mu sie że pisze mądre rzeczy - niech o, Jezuci przestana sie ośmieszac wypowiedziami tego Ojca no raczej to on nim nie jest- ocena po jego powtarzajacych sie wypowiedziach
violencja2019.10.31 22:39
Najważniejsza jest modlitwa , nie oceniajcie według zniczy czy kwiatów , to nie jest istotne.My dajemy na wypominki i to naszym zmarłym więcej pomoże niż kwiatek.Jak ktoś chce zapalić dużo zniczy i dać wiele kwiatów -to niech daje, najważniejsza jest intencja serca. Jedno wiem , zmarłym przeszkadza rozpacz po ich stracie .Nasza rozpacz jest naszym egoizmem , a im potrzeba modlitwy i naszego spokoju.Miłość jest nadal.Inna już.
Palindrom2019.10.31 22:22
Rozumiem, że dynia ze świeczką w środku byłaby właściwsza na grobie.
Hono2019.10.31 21:45
Moim zdaniem szkoda wydawać pieniądze na dynie i inne ,, straszne,, gadżety, które i tak wylądują na śmietniku. No ale cóż, znicze bardziej w oczy kłują.
krzysztof2019.10.31 20:56
POZBĄDŻ SIĘ KOLORATKI I IDŻ DO DIABŁA WYSŁUCHAŁEM OJCA PRUSAKA NA POLSACIE TO NIE KSIĄDZ TO SZATAN CZZYŻBY SZATAN BYŁ W TYM ZAKONIE
krzysztof2019.10.31 20:58
DOPISZE ŻE PAPIEŻ TO TEŻ JEZUITA.CZYŻBY PRZEPOWIEDNIA ZACZĘŁĄ SIĘ SPEŁNIAĆ
Irena2019.10.31 20:38
Kolejne "nowinki" o. Kramera nieodmiennie sieją zamęt. . Ten celebryta zamienia posługę duszpasterską na wspieranie akcji godzących w tradycję i Kościół.
ja2019.10.31 20:17
Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze zostaną zmarnowane ... bo biedni i głodni zawsze będą, a po wytarciu pewnych symboli i gestów które różnią nas od zwierząt zostaniemy tylko niewolnikami bez pamięci.
Ewa2019.10.31 18:15
Bardzo złośliwe te komentarze bracia katolicy. Akurat w tej kwestii zgodzę się z jezuitą. To nie ilość zniczy jest ważna dla zmarłych, ale modlitwa i dobre uczynki. Ilość śmieci na cmentarzach przeraża, warto też pomyśleć o kremacji, bo niedługo zabraknie miejsca dla żywych przez te złocone trumny i pomniki. Dla zmarłych to juz nie ma znaczenia, to jest rodzaj szpanu przed publicznością.
Hanna2019.10.31 17:39
Jezuici zawsze jacyś psychopatyczni. Omijam ich z daleka A przede wszystkim n ie słucham a wręcz robię odwrotnie. I wychodzi mi to na zdrowie.
AB2019.10.31 15:46
Świetnie!!! A ci, którzy znicze produkują, niech idą na żebry pod kościół lub jeszcze lepiej na utrzymanie jezuitów. A w ogóle to pogaście świece w kościołach, to też zanieczyszcza. I wszystkie wasze samochody na złom, bo to zanieczyszcza najbardziej. Gdyby głupota mogła fruwać, jezuici polecieliby razem z Bergolio i swoimi generałami do nieba, tak niszczą Kościół.
Lusia2019.10.31 15:18
Czarne od mroku cmentarze? ? ? Światło, znicz, to jest dowód naszej pamięci! o kochanych osobach.................Ojczulku, wygaś wszystkie światła w kościele... fajnie będzie? Ekologicznie na pewno! tylko mrocznie, ale chyba tak się mu ostatnio podoba? mrocznie do granic absurdu...........
asder2019.10.31 15:03
Jakie to symptomatyczne Wszyscy bronią kiczowatych zniczy ale o modlitwie ani mrumru. Ot Polska katolicka. A "ksiundz" głupi bo przypomniał że "piniondze" jak zwykle w błoto.
dga2019.10.31 14:56
Nie wiem skąd te oburzenie, zgadzam się z tym żeby zapalić symboliczny a większą część pieniędzy przeznaczyć na cele charytatywne. Postem i modlitwą można pomóc sobie i bliskim.
Jola2019.10.31 22:51
dga - a kto ci broni przeznaczać SWOJE pieniądze na cele charytatywne?! O MOICH pieniądzach JA DECYDUJĘ! I nic ci do tego!
asder2019.10.31 14:48
Polską tradycją był grób z piachu i korona upleciona z jedliny bo na świeczki w dawnych czasach służyły do oświetlania domów i były drogie. Ks. Kramer w tym przypadku ma racje. A FRONDA jak zawsze taka katolicka i tradycjonalistyczna a system komentarzy udostępnia bluźniercą i zboczeńcom i jakoś nic z tego że obrażają tradycję i Boga sobie nie robi. Z zaoszczędzonych na znicze pieniędzy zatrudnijcie lepiej jakiegoś rozgarniętego moderatora OBŁUDNICY. Na ustach BÓG HONOR OJCZYZNA a w sercu taka sama pustka jak u tęczowej zarazy.
Przeciw kretynom2019.10.31 16:06
Ks. Kramer w tym przypadku ma racje? Nie. nie ma racji. Może niech Ks. Kramer przestanie brać kasę za pogrzeby, żeby nie ograbić najczęściej niemajętnych ludzi i tak dotkniętych nieszczęściem. A ja nie zamierzam dla poklasku u Ks. Kramera pozbawiać ludzi zarobku raz w roku.
AB2019.10.31 16:08
To idź i wytnij jedlinę, jak chcesz być w zgodzie z tradycją. Przypominam, że jodły są pod ochroną. Najgorzej, gdy ktoś myśli, ze zjadł wszystkie rozumy, jest już święty i wyzywa innych od obłudników. Szukaj belki we własnym oku!!! A sąd nad obłudnikami pozostaw Bogu.
Beno2019.10.31 14:32
Kramer, na zniczach chcesz oszczędzać? Niemcy w tym byli lepsi, stawiali piece krematoryjne, by zaoszczędzić na pogrzebach, a i na zniczach. Kamer, pomysł bardzo głupi. Postaraj się o lepsze.
442019.10.31 14:14
ZACZNIJ OD SIEBIE ZREZYGNUJCIE Z BRANIA KASY Z BUDZETU I WSZELKICH DANIN OD BIEDNYCH LUDZI
alojz2019.10.31 14:13
bycie jezuitą nie daje gwarancji na bycie mądrym
Kubiak2019.10.31 14:03
Najlepiej nie dać na tacę u jezujtów tylko przekazać potrzebującym.
AB2019.10.31 16:00
W pełni popieram.
Bóg Honor Ojczyzna2019.10.31 13:31
Każdy wierny katolik wie jaka jest symbolika świecy w liturgii. Jest przede wszystkim znakiem Chrystusa, który jest światłem na oświecenie pogan. Jest też obrazem ludzkiego życia, które się spala i kończy ale daje ciepło i miłość. Bzdury więc tego kolesia jak wielu z was zauważyło od razu nasuwają gadkę Judasza przy namaszczeniu Pana w Betanii. Polecam również komentarz internauty o nicku OLI.
2019.10.31 13:49
Tej, pobożny i honorowy, nie wystarczy jedna świeca zamiast dziesięciu?
Bóg Honor Ojczyzna2019.10.31 14:13
To jest jak z dawaniem kwiatów osobie kochanej. Możesz dać z miłości jedną różę ale również cały kosz jeśli masz takie pragnienie.Ile ich ma być niech zadecyduje każdy osobiście. Liczą się szczere i dobre intencje. Świadomość po co to robię i dla mnie rzecz najważniejsza w łączności z modlitwą.
asder2019.10.31 14:58
Tylko że msza święta odprawiana za zmarłych przez tego "Judasza" jest więcej warta dla zmarłych niż wszystkie świeczki świata. Dla ciebie on mówi jak Judasz a ciekawe czy Ty dla Boga nie mówisz jak św. Piotr którego Jezus nazwał szatanem. Ciekawe czy dla ciebie nie są ważniejsze kiczowate lamki od ofiary Jezusa. Ciekawe czy jutro ofiarujesz odpust za dusze czyśćcowe?
Bóg Honor Ojczyzna2019.10.31 15:26
Pytania zadajesz bardzo dobre! Nie pisałem nic o Ofierze Mszy Świętej bo temat dotyczył czego innego. Wiem jak i Ty,że to Chrystus nas zbawia i wiem o Jego odkupieńczej śmierci za nas wszystkich, która to dzieje się za każdym razem na Mszy. I stąd wiadomo ,że największą wartość ma ona dla zmarłych. Choć podobno tylko dla tych co sami cenili ją sobie za życia. Tak twierdziła Maria Simma w Spotkaniach z duszami. Proszę też Boga i o ile zdołam staram się uzyskać odpusty za zmarłych. Miło że są osoby świadome tych spraw jak Ty.
edward2019.10.31 13:30
co mnie obchodzi opinia jezuity, jezuici to nie katolicy.
Michał Jan2019.10.31 18:18
To "celne trafienie". Nie bez powodu ich rozwiązano, tylko nie wiadomo po co reaktywowano. I jeszcze jednego z nich papieżem wybrano...
Grzegorz2019.10.31 13:28
Panie Kramer: Rozumiem, że nieustannie szuka Pan tego, żeby o Panu pisano. Więc trzeba byc oryginalnym. Co by tu wymyślić? Wymyślam: Nie palić zniczy! To uderzy w stół. Nożyce się odezwą. Ale co ty zrobić, żeby to nie było takie głupie? Wymyślę, żeby dać na ubogich. Super sobie wymyśliłem. Nie? Jak to mówił Pawlak: Mądry był dopóki sie nie odezwał. (dopóki nie opublikował posta) A może warto sobie przypomnieć słowa: Łk 11,42: to należało czynić, i tamtego nie opuszczać
asder2019.10.31 15:21
A może wytknął głupcom ich głupotę a ci zawyli zgodnym chórem.
vladek2019.10.31 13:27
MC Kramer już dawno zgłupiał do cna. Jeśli Pan Bóg chce kogoś ukarać to zabiera mu rozum. MC Kramer nigdy rozumu nie miał.
asder2019.10.31 15:29
Lepiej nie mieć rozumu niż pokory.
killpedryll2019.10.31 15:36
Pokory to on nie miał nigdy.
katolik2019.10.31 13:14
Do Karol- przecież taki jezuita do tego dązy żeby przypodobać się masonom na przyszłośc
Karol2019.10.31 13:24
Tak, wiem. To krecia robota. My powinnismy bardziej słuchać Boga niż ludzi i bedzie OK.
katolik2019.10.31 13:44
ok
Karol2019.10.31 13:10
...w zaciszu izdebki powiemy słów kilka... W sumie to i do kościoła nie warto. Nie lepiej to "w zaciszu izdebki"?
anonim2019.10.31 14:13
no nie, bo kto by dał na tacę
Przeciw kretynom2019.10.31 15:59
Cały dzień filmowe hity na każdym kanale i wszystko jasne :D
stan2019.10.31 22:34
To była propozycja lewaczki Senyszyn. Zatem z takimi hasłami występują wrogowie Kościoła, a skoro tak, to co to ich obchodzi jak się modlimy, gdzie i za kogo (adresuje to do wszystkich lewaków)
Stan2019.10.31 13:04
Pan Kramer powinien odprowadzać datki, od każdego wypowiedzianego przez niego głupiego słowa. Powstałoby wiele szpitali, wiele hospicjów...
katolik2019.10.31 12:54
to jest znak od szatana w postaci tego jezuity ,aby odejść pod płaszczem od wiary katolickiej!!
asder2019.10.31 15:17
Ciekawe gdzie wiara katolicka mówi o świeczkach na grobach? Ksiądz jest szatanem a świeczka jest święta. Czyste pogaństwo i ciemnota a nie wiara katolicka.
Michał Jan2019.10.31 18:24
Jak wcześniej napisałem - wystrój grobów jest jak ubieranie się. Można przesadzić w obie strony. Niemniej ten, co nie ubrał się należycie wyrzucony został tam, gdzie zębów zgrzytanie.
katolik2019.10.31 19:54
jaka jest twoja wiara.? nie odpowiadaj,w tym kontekście nie budzi to mojego zainteresowania.
katolik2019.10.31 20:03
ksiądz idzie,chce iśc już drogą synodu,zbliza czas współdziałania z protestantyzmem .
anky2019.10.31 12:29
Panie kramer idż i pokłoń się ciapamamie.
asder2019.10.31 15:23
A ty świeczce.
Heniek2019.10.31 12:26
najlepiej zgasić wszystkie światła, na cmentarzach, tak aby pogrzebać wiarę w Zmartwychwstanie, a zamiast tego postawić dynie, w ramach ekumenicznej wiary w Lucyfera, brawo!
Przeciw kretynom2019.10.31 11:58
Dziś zapalę dwa razy więcej zniczy niż zwykle. To piękny zwyczaj, który będę kultywować, ja i moje dzieci. A wszystkim, którzy mają ekologiczną obsesję na punkcie tzw. matki ziemi, proponuję zbiorowe samobójstwo, to i wasza matka ziemia odetchnie :)
Sebastian Lorenc2019.10.31 12:04
Niektórzy mają jeszcze poczucie estetyki i umiaru. Ale nie martw się, wszyscy zobaczą jak dużo zniczy kupiłeś. Żebyś tylko nie zapomniał, że to nie święto znicza, tylko zmarłych.
Bóg Honor Ojczyzna2019.10.31 13:15
A ja myślałem,że w kalendarzu liturgicznym 1listopada jest Uroczystość Wszystkich Świętych. Z własnego doświadczenia wiem,że im ktoś bardziej jest lewakiem i na bakier mu z wiarą tym częściej używa tego kretyńskiego zwrotu "święto zmarłych"
Sebastian Lorenc2019.10.31 13:48
Oczywiście, że na bakier mi z wiarą, oczywiście, że jestem lewaczką, ale wiem, że 2 listopada to dzień zaduszny, zwany potocznie świętem zmarłych. Taka nasza słowiańska tradycja, mająca początek w staropolskich dziadach.
Przeciw kretynom2019.10.31 15:57
G.wno cię to obchodzi, tak samo jak mnie g.wno obchodzi czy wszyscy zobaczą. Gdybyś nie była tępą dzidą jak twój guru od sześciu króli, to byś wiedziała że to Dzień Wszystkich Świętych i po co zapala się światła na grobach. Znajdź sobie chłopa albo dobrego psychoanalityka i nie zawracaj dvpy porządnym ludziom.
Igor Seruga2019.10.31 16:25
A ten porządny to Ty???? O rany, to pojechałeś.
provydnyk2019.10.31 12:18
Możesz se nawet ognisko rozpalić, idioto :/
Przeciw kretynom2019.10.31 15:52
A ty możesz mnie w dvpę pocałować kretynie.
asder2019.10.31 15:25
A ja się pomodlę i będę kultywować Boga a nie znicze i zwyczaj.
OLI2019.10.31 11:54
"3 Maria zaś wzięła funt szlachetnego i drogocennego olejku nardowego i namaściła Jezusowi nogi, a włosami swymi je otarła. A dom napełnił się wonią olejku. 4 Na to rzekł Judasz Iskariota, jeden z uczniów Jego, ten, który miał Go wydać: 5 «Czemu to nie sprzedano tego olejku za trzysta denarów i nie rozdano ich ubogim?» 6 Powiedział zaś to nie dlatego, jakoby dbał o biednych, ale ponieważ był złodziejem, i mając trzos wykradał to, co składano. (J 12,3-6)" Kramer jest kopią Judasza. Jeśli chce coś dać biednym - powinien w pierwszej kolejności zrezygnować z jakichś osobistych przywilejów. Ale on woli rozporządzać tym, co do niego nie należy. "15 Czy mi nie wolno uczynić ze swoim, co chcę? Czy na to złym okiem patrzysz, że ja jestem dobry?" (Mt. 20,15) Niewiele jest rzeczy, które można ofiarować umarłym. Msza Św., modlitwa, światło. Może trochę kwiatów, ale ich nie da się wysłać na tamten świat. Światło, oprócz symboliki religijnej, ma dodatkowy walor nawiązujący do darów materialnych zamienianych w popiół, zapach i dym, i składanych w tej postaci istotom ze świata ducha przez człowieka. Motyw znany z Biblii, i nie tylko.
Names2019.10.31 11:52
A może myśliciel Kramer zaapeluje o zrezygnowanie z dyń na halloween opalanych najczęściej zniczami?
Irena2019.10.31 12:24
Popieram. To nie palenie zniczy jest szkodliwe, tylko obchodzenie Halloween i zabawy w śmierć, które nie mają nic wspólnego z szacunkiem dla Zmarłych.
tafi2019.10.31 11:48
Właśnie chodzi o to, żeby nie palić na każdym grobie parunastu zniczy, tylko symboliczny jeden. Mamy niestety jakiś głupi zwyczaj, aby iść na ilość. Potem setki tysięcy ton śmieci
Michał Jan2019.10.31 12:51
Z tym jest tak, jak z ubieraniem się. Można przesadzić w obie strony. Nie odbierałbym jednak ludziom o złym guście prawa do ich sposobu obcowania z przodkami.
Mirianah2019.10.31 11:43
No właśnie o. Kramer - tylko NIKT kto sprzedaje znicze nie da już Ojcu na tacę ani grosza, bo pójdzie z torbami ! Zastanawiam się dlaczego NIKT (nawet o. Kramer w koncu rozsądny facet ) nie idzie w kierunku złotego środka - czyli MODLITWA i znicze !
Marek212019.10.31 11:46
Czemu nikt? Problem jednak przede wszystkim w głupim krzyku Frondy gdy ktoś zaproponuje wyjście inne niż Naszeodwiekówprzyjęte. Widać nie zapalenie znicza od razu im się z lewactwem kojarzy.
Konfederata2019.10.31 11:43
Dziwaczny pomysł. Aż tyle znicze nie kosztują, a tradycja jest. Co innego budowa wystawnych grobów na cmentarzach. Niektóre to nieliche kamienice! Oczywiście kwestia prywatna to jest i nikomu nic do tego. Ale sensu to w tym nie widzę.
Michał Jan2019.10.31 12:37
Jużem myślał, że o CO2 mu chodzi, ale szczęściem o zaoszczędzenie na ubogich. Pomijając elementarne luki w wiedzy biblijnej, Ojciec daje pretekst do akcji "daj mniej na tacę..."
Jola2019.10.31 22:41
- barany wszystkie! Zapalić znicz na grobie mamy - to nie tradycja! To MOJA GŁĘBOKA POTRZEBA! A jak tego nie czujecie i nie rozumiecie (boście barany!) to się od MOICH zniczy odp-cie!!!
JS2019.10.31 11:24
Ja raczej zrezygnuję z głupiego pomysło tego ojczulka ! W listopadzie powinien się ojczulek udać do lekarza psychiatry !
Celine 2019.10.31 21:49
Ten jezuita należy już chyba do innego kościoła i jest innego wyznania, sieje ferment i podlizuje się obrzydliwie lewakom. Bóg cię kiedyś rozliczy z twojej glupoty
anonim2019.10.31 11:16
a po co ten jeden znicz? no poco? żeby dzieci się kłóciły czyj ma być i kto go ma zapalić??? ZADNEGO ANI JEDNEGO ZNICZA !!!!! żadnego ! a żeby było więcej tych pieniędzy zaoszczędzonych dla potrzebujących, sprzedajcie wszystkie kościelne ozdoby, rzeżby, obrazy, witraże itd.. no .. a ile kościelnych nieruchomości może panie Kramer należałoby oddać bezdomnym ???
Tateusz Rydzyk2019.11.1 12:31
wszystkie hehe
Duduś2019.10.31 11:03
Popieram. Jestem przeciwny zaśmiecaniu grobów, cmentarzy i środowiska zniczami, wieńcami, wiązankami. Wystarczy jeden znicz na jeden grób. Reszta powinna być w sercu i modlitwie. Rywalizacja, kto lepiej udekoruje grób jest napędzana przez handel.
Michał Jan2019.10.31 12:43
Możesz nawet poprzestać na układaniu kamyczków, ale od sposobu okazywania więzi z przodkami przez innych raczej się odczep.
Gnostyk 2019.10.31 11:03
Z punktu widzenia logiki palenie zniczy jest zwykla glupota i nie ma nic wspolnego z szacunkiem wobec zmarlych czy czyms podobnym. Ogolnie polsko-katolickie zwyczaje ida coraz bardziej w kierunku faraonizacji.
Przeciw kretynom2019.10.31 11:54
Na Ukrainie groby przysypują śmieciami i w dvpie mają swoich zmarłych. Taka „kultura”. A my, katolicy, tym się różnimy od zwierząt, że czcimy pamięć naszych zmarłych i zapalamy światełka razem z modlitwą za ich dusze. Od dziś gnostyk brzmi dla mnie jak obelga.
provydnyk2019.10.31 12:17
Czy tyś się z chu­jem na głowy pomieniał?
Irena2019.10.31 12:20
@ Proszę się chociaż raz udać na Cmentarz Łyczakowski. Mieszkałam we Lwowie 36 lat i nie pamiętam na tamtych grobach żadnych śmieci, wysypywanych z premedytacją. Odwrotnie, 1 listopada Polacy zapalają znicze na WSZYSTKICH grobach na tym cmentarzu, ponieważ jest to dzień Wszystkich Świętych, a nie tylko polskich świętych.
Michał Jan2019.10.31 12:40
Cmentarz Łyczakowski jest chyba polskim, a nie ukraińskim, więc co to za zarzut?
Andrzej 2019.10.31 14:29
Cmentarz Łyczakowski był zniszczony i zasypany śmieciami przez bolszewików. A dzięki determinacji Polaków, odzyskał on swoją świetność. Chociaż bracia ukraińscy trochę przeszkadzali i nadal doszukują się drugiego dna.
Gnostyk2019.10.31 14:41
Zmarly nalezy juz do swiata duchowego. W zasadzie wszlekie materialne rzeczy nie maja dla niego wiekszego znaczenia Te wszystkie znicze, ozdoby i inne cuda dla swiata duchowego sa nieistotne. Jestes tak zniewolony materia i sprawami tego swiata, ze zwyczajnie tego nie widzisz. Twoja postawa przypomina wierzenia starozytnych Egipcjan. Tam konieczne byly rozlegle rytualy munifikacyjne, pozniej wystawne grobowce i inne cuda. Bez tego dusza Egipcjanina miala zle w zaswiatach. Twoj wulgarny materializm daleko cie nie zaprowadzi.
Michał Jan2019.10.31 18:14
Tu należy się wyjaśnienie, że Kościół Pokutujący potrzebuje wsparcia Kościoła Pielgrzymującego - modlitwy i nawiedzania grobów. Światełka na grobach, to bardziej z dziadów, więc Twoja teoria o Egipcjanach o kant...
522019.10.31 11:01
Ch uj z potrzebującymi.
472019.10.31 14:37
z toba tez, trupa wyrzuci na wysypisko by hieny mialy zer po twoim trupie , zaoszczedzi sie miejsce na cmentarzu
Sebastian Lorenc2019.10.31 11:01
Wystarczyłoby, żeby każdy kupił połowę mniej niż zawsze zniczy, czy paskudnych sztucznych kwiatów. Nie trzeba udowadniać wszystkim wokół, że "nasz" grób jest najbogatszy i najlepiej przystrojony. Wspominając zmarłego zapalmy jednego znicza, a nie 15. Przecież modlitwa, wspomnienie, tęsknota nie ma ceny, to nie prześciganie się w tandetnych ozdobach.
Marek212019.10.31 11:04
Ale wysadzanie się na sztuczne kwiaty i super-hiper masę zniczy to polska tradycja! Chcesz ją zniszczyć lewaczko? :-) Może głupie, ale Nasze. A Nasze to święte!!! A biedakom to po katolicku kopa w tyłek! Chrześcijaństwo w Polsce chyba umarło.
Sebastian Lorenc2019.10.31 11:11
Gdyby moja Babcia mogła zobaczyć, że kładę jej na grób sztuczne kwiaty, to by z tego grobu chyba wyszła i własnoręcznie te kwiaty wyrzuciła, więc wolę nie ryzykować. Znicze są piękne, ale te najprostsze, bez aniołków, świątków,serduszek i innych ozdób. A minimalizm w wystroju to jest to, co moja lewacka dusza uwielbia. :-). A pomagać trzeba i warto cały rok, nie tylko od święta. Bo to jest dobro,które wraca.
Marek212019.10.31 11:17
Tyle że dobra nie widać, sąsiadka i szwagierka na jego widok nie zzielenieją z zazdrości.....
Michał Jan2019.10.31 12:33
Pięknie tu sobie spijacie z dziubków, ale muszę Wam trochę tę sielankę zmącić przypominając historię niewiasty, która "zmarnowała" cały flakon olejku nardowego. Wprawdzie groby są trwalsze od pobytu Pana, ale święto raz do roku.
PiotrS2019.10.31 13:37
Zgadzam się w 100% z Agnieszką, ale przyznaję i doceniam komentarz Michała Jana: no celne, nie powiem
Marek212019.10.31 15:50
Czy grób bez świeczek przestaje być grobem, czy stojąc nad nim bez zniczy nie można odmówić modlitwy i wspomnieć Zmarłego? Modlitwa jest cenniejszym olejem niż parafina....
Michał Jan2019.10.31 18:10
Można naukładać kamyczków. Można też wcale nie przychodzić (ile oszczędności CO2 i pieniędzy).
Gnostyk 2019.10.31 11:08
Takie udawadnianie mnie sie kojarzy z religia starozytnego Egiptu. Wedlug tamtej religii okazale groby i ich zdobienia mialy bardzo duze znaczenie. Oczywiscie na tym przykladzie dobrze widac jak zwodniczy i grozny jest swiat materialny. Polacy koncentruja sie na materialnej stronie grobow, a rzeczy duchowe sa spychane na plan dalszy.
Ura-Bura - syn Baby Jagi2019.10.31 13:31
Gdyby wszyscy księża, mieli wrażliwość Tischnera, Kaczkowskiego, Kobylińskiego , KRAMERA!!!! Nie byłoby antagonizmów i nienawiści między katolikami - a pozostałymi obywatelami.
Sebastian Lorenc2019.10.31 13:45
Księdza Kaczkowskiego miałam zaszczyt znać osobiście. To mój niedościgniony autorytet. Wyjątkowo dobry i mądry człowiek.
stan2019.10.31 21:39
Zapalisz mu światełko pamięci i pomodlisz się za jego duszę? A jeszcze lepszy pożytek, zamówić Mszę św. w jego intencji.
Sebastian Lorenc2019.10.31 22:16
Ksiądz Kaczkowski pochowany jest w Sopocie, więc na jego grobie nie położę znicza, ale paląc światełka na grobach moich bliskich zawsze myślę o tych, których grobów nie mogę odwiedzić.
472019.10.31 14:33
Nieraz nie potrzeba kupowac zniczy sa wkłady do zniczy ktore kosztuja duzo mniej , niz znicze . Po za tym obecnie wiekszasc zniczy jest ze szkła to tez uwazam ze powinno byc mniej ,i lepiej zeby rodzinki dbaly o te groby niz pokazywac jakie ja mam znicze , skoro to jest nie wiele warte ,jezeli nie odwiedza grobu przez caly rok
xxxxx2019.10.31 10:56
Kupując znicze daję pieniądze temu kto je wyprodukował - zapracował to dostał.
Marek212019.10.31 11:01
A darując potrzebującym wspieram leniwców? Mocno chrześcijańśkie....
Przeciw kretynom2019.10.31 11:44
Tylko ty forsujesz takie spojrzenie.
anonim2019.10.31 10:55
a ja apeluję "o zrezygnowanie z Kramera" .. w tzw. przestrzeni publicznej wydaje mi się, że Judasz miał już taki pomysł : szkoda kosztownych olejków dla Pana Jezusa, lepiej byłoby je sprzedać i rozdać pieniądze ubogim
asder2019.10.31 15:06
Olejki były dla PANA JEZUSA BOGA a nie dla grzeszników w czyśćcu. Milion świeczek i śmieci na grobie z czyśćca ich nie wyciągnie.
AB2019.10.31 15:57
Świetny komentarz. Ci, którzy tak bardzo chcą być w zgodzie z ekologicznymi szaleństwami, mogą pozbawić swoich bliskich lampki, nikt im nie zabrania. Ale od innych niech się odczepią. Bardziej szkodzą wasze codziennie używane samochody, wasze kosmetyki, wasza chemia stosowana na co dzień (można tę listę długo ciagnąć) niż kilka razy do roku lampki zapalane na grobach.
wa-fan2019.10.31 23:01
- niechby ten Kramer siedział lepiej "w zaciszu swojej izdebki" a nie puszczał nam bąki i drażnił! Jego łysina też świeci, więc może oskalpować i na oświetlenie cmentarzy się nada?
Marek212019.10.31 10:55
Jasne. Palenie zniczy to polska tradycja. Pomoc potrzebującym jak widac wg Frondy nie.
asd2019.10.31 11:26
Przestań się produkować trolu bo kłamstwo w twojej wypowiedzi widac na pierwszy rzut oka
Irena2019.10.31 12:15
Marek21. Proszę się dołączyć do akcji "Światełko pamięci dla Łyczakowa" czy "Ofiaruj znicz na Kresy". Na Ukrainie nie ma wytwórni zniczy. Pan pomoże zapalić znicz i pomoże potrzebującym.
Marek212019.10.31 12:40
To akurat jest jakieś wyjście. Choć najlepiej jest kupić i nie zapalić. Jeśli na cmentarzu u mnie będą sprzedawać, na pewno kupię.
Karol2019.10.31 13:11
Ile ostatnio dales na biednych ?! Wiec nie pajacuj i nie udaj tego kim nie jestes !
Marek212019.10.31 15:48
Kramer mnie przekonał. W tym roku nie kupię tych kilkunastu zniczy jak co roku. A pieniądze przekażę. Co roku ktoś na coś zbiera.
Grzegorz2019.10.31 16:53
Biednych duchowo Czy materialnie ?
472019.10.31 14:28
Ale mozna skromniej zapalic znicze , nie trzeba kupowac drogich na pokaz ,jak wiekszasc to robi
Mirianah2019.10.31 14:58
Sorry ! Marek i o. Kramer.: jedno drugiemu nie przeczy. Ale o. Kramer musi zawsze coś z przekorą.