Brawo! Arcybiskup Lublina zakazał muzyki świeckiej na Mszy - zdjęcie
22.02.20, 14:45

Brawo! Arcybiskup Lublina zakazał muzyki świeckiej na Mszy

105

W archidiecezji lubelskiej zakazano we wszystkich kościołach wykonywania muzyki świeckiej podczas celebracji liturgicznych. Na pogrzebach i ślubach nie będzie więc żadnych utworów rozrywkowych ani filmowych. Co więcej, podczas Mszy świętej nie będzie też można wykonywać utworów religijnych, ale z wykorzystaniem muzyki świeckiej. Arcybiskup lubelski wprost zakazał używania gitary, perkusji, saksofonu i innych instrumentów do muzyki świeckiej.

 

Publikujemy poniżej całe zarządzenie abp. Stanisława Budzika.

 

Kościół zawsze wielką troską otaczał sprawowanie kultu Bożego, wiedząc, że każdy obchód liturgiczny jako dzieło Chrystusa – Kapłana i Jego Ciała, czyli Kościoła, jest czynnością w najwyższym stopniu świętą (Konstytucja o liturgii, 9)Niestety, postępująca współcześnie sekularyzacja dotyka także liturgii, a zwłaszcza muzyki wykonywanej w kościołach. Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów wskazuje, że wierni mają prawo, aby władza kościelna sprawowała kierownictwo nad świętą liturgią, by liturgia nie była postrzegana jako prywatna własność kogokolwiek, ani samego celebransa, ani wspólnoty, w której sprawuje się sakramenty (Redemptionis sacramentum, 18). Ponadto wspólnota wiernych ma prawo, aby zwłaszcza w celebracji niedzielnej stale była wykonywana odpowiednia i prawdziwa muzyka święta (RS 57), a także, by słowa pieśni podczas celebracji liturgii w sposób należyty strzegły i ożywiały wiarę (RS 58).

Ze względu na pojawiające się nieprawidłowości podczas sprawowania Mszy św. obrzędowych, zwłaszcza ślubnych i pogrzebowych, przypominam kapłanom, muzykom kościelnym oraz wszystkim zainteresowanym wiernym, aby pilnie wystrzegać się, by pod pozorem podnoszenia okazałości nie wprowadzać do obrzędów czegoś czysto świeckiego, albo niezgodnego z kultem Bożym (Musicam sacram, 43).

Dlatego zarządzam, aby we wszystkich kościołach na terenie Archidiecezji Lubelskiej podczas wszystkich celebracji liturgicznych, a zwłaszcza podczas Mszy św. obrzędowych (ślubnych i pogrzebowych), wykonywać wyłącznie utwory liturgiczne. Nie wolno więc wykonywać podczas liturgii muzyki o charakterze świeckim, w tym muzyki filmowej i rozrywkowej. Nie jest także dopuszczalne wykonywanie podczas sprawowania liturgii utworów o treści religijnej, ale z wykorzystaniem muzyki świeckiej. Zaleca się również wyłączenie z liturgii piosenek religijnych, które ze swojej natury mają inne przeznaczenie w życiu Kościoła.

Należy też pamiętać, że w liturgii głównym instrumentem są organy (Konstytucja o liturgii, 120). Można także używać innych instrumentów, z wyjątkiem tych, które są wykorzystywane w muzyce rozrywkowej np. pianino elektroniczne, akordeon, perkusja, gitara elektryczna, saksofon, syntezator itp. (Instrukcja KEP, 37b). Niedopuszczalne jest odtwarzanie podczas liturgii muzyki z urządzeń elektronicznych (Instrukcja KEP, 40).  

Dążąc do tego, by liturgia miała rzeczywiście modlitewny i uroczysty charakter, należy zatroszczyć się o to, aby wśród uczestniczących w liturgii znalazły się osoby, które w porozumieniu z duszpasterzem i organistą przyjmą posługę lektora i psałterzysty oraz odczytają lub zaśpiewają wezwania modlitwy wiernych. Zaproszeni do wspomnianych celebracji muzycy, w tym organiści spoza parafii, mają obowiązek uzyskać uprzednią akceptację ze strony proboszcza lub rektora kościoła, a repertuar uzgodnić z miejscowym organistą (w przypadku ślubów przynajmniej na miesiąc przed planowaną uroczystością).

Wyrażam nadzieję, że dobrze przygotowana liturgia i odpowiednio dobrana muzyka, pomogą w stworzeniu atmosfery modlitwy na chwałę Bożą i dla uświęcenia wiernych.

Na owocną posługę – muzykom kościelnym, a zwłaszcza organistom – wzywając wstawiennictwa św. Cecylii, z serca błogosławię.

+ Stanisław Budzik
Arcybiskup Metropolita Lubelski

Ks. Krzysztof Kwiatkowski
Kanclerz

bsw/archidiecezjalubelska.pl

Komentarze (105):

czyt2020.02.28 13:22
Czym różni się muzyka kościelna od niekościelnej? Kto to określa i czym się kieruje?
hmm2020.02.25 1:09
Nie zakaz gitar tylko ZAKAZ GITAR ELEKTRYCZNYCH
Paetz Sex Boys2020.02.27 14:53
Lecz przecież wiesz, że na fujarze gram Po każdej mszy stu ministrantów mam, Więc cóż, Ze swym losem pogódź się.
Krystyna Piatkowski2020.02.23 23:07
Bog zaplac ks. Biskupie, czas przywrocic POWAGE Mszy Sw. bo dochodzilo juz do skandalicznych sytuacji Tak samo ochraniac nalezy sam KOSCIOL jako DOM BOZY z tabernakulum w centrum, zas pokazy ""mody"" czy koncerty muzyki bardzo roznej odbierajacej powage miejsca Musimy chronic miejsca naszego kultu
Agata2020.02.23 17:36
Dzisiaj na Mszy w moim kosciele nie bylo wyznania wiary.
RHQQ22020.02.25 23:26
Ale taca była? Uff... No to o najważniejszym nikt nie zapomniał.
Krajanin2020.02.23 16:05
Szacunek dla ks Abp. Budzika syna Ziemi Tarnowskiej za wspaniałą decyzję!!!! Ludzie w dorosłym i senioralnym wieku z ogromnym trudem tolerują łomot "instrumentów" i "wycie" pieśniarzy. Czy w ciszy nie można wielbić Boga?
anonim2020.02.23 17:53
Można i trzeba,bo Bóg przemawia w ciszy.
Felek2020.02.23 14:18
Proponuje iść dalej i wycofać z wielu elementów zycia świeckiego hierarchow i spraw koscielnych. Tak zeby bylo sprawiedliwiej.
piumzzz2020.02.23 14:14
super. Proszę jeszcze o temat: "pokój z tobą"witania,rąsia itp gdy juz jest Baranku Bozy
Budzik kwarcowy2020.02.23 13:25
Tam grali na cymbałach a tutaj arcybiskup cymbał.
Ziggy2020.02.23 11:34
" ......Umieszczono Arkę Bożą na nowym wozie i wywieziono ją z domu Abinadaba, położonego na wzgórzu. Uzza i Achio, synowie Abinadaba, prowadzili wóz, z Arką Bożą. Achio wyprzedzał Arkę. Tak Dawid, jak i cały dom Izraela tańczyli przed Panem z całej siły przy dźwiękach pieśni i gry na cytrach, harfach, bębnach, grzechotkach i cymbałach."
no cóż2020.02.23 11:51
Ten cytat jest nieadekwatny. Na Mszy św. uobecnia się również śmierć na krzyżu naszego Pana Jezusa Chrystusa i tutaj konieczna jest powaga, a nie tańce i zabawy.
Suweren2020.02.23 12:01
A dlaczego? Czyżby Bóg nie wiedział co robi 'natychając' kogoś do napisania tego?
RHQQ22020.02.25 23:29
Zdaniem Kościoła to Bóg nie wiedział co robi pisząc Dekalog, na szczęście księża wiedzą lepiej od Boga jak Dekalog powinien wyglądać więc go poprawili za co z pewnością Bóg jest im bardzo wdzięczny bo nikt inny jakoś nie chciał wprowadzić korekt do Dekalogu a Bóg sam nie wiedział co tak na prawdę myśli - dopiero księża to Bogu wyjaśnili.
Filmy online2020.02.23 10:59
https://filmvod.pl - To Największa wyszukiwarka legalnych filmów i seriali online! Znajdziesz tam filmy takie jak: 365 Dni (2020) Czy Legiony 2019 Setki filmów w jednym miejscu a to wszystko z dożywotnim dostępem. Polecam jak najbardziej!
Weteran Prawdziwy2020.02.23 10:41
OAZY sobie dadzą radę. Gitary nazwą "CYTRA" i "CYMBAŁ BRZMIĄCY".
Torchwood2020.02.23 10:24
Czy Katolicy nie zdają sobie sprawy jak idiotyczna jest koncepcja boga, który zwraca uwagę na to, jaka muzyka jest grana i jakich instrumentów muzycy używają?
RHQQ22020.02.25 23:25
O instrumentach nic Bóg nie wspomina, ale noszenie bawełny z jedwabiem, lub łączenie wełny z wiskozą to grzech śmiertelny. Podobnie jak golenie brody po bokach. Po między tymi dwoma prawami boskimi znalazło się też miejsce na homoseksualizm.
Nairobi2020.02.23 8:42
Wraz ze świeckimi instrumentami z kościoła powinni wyjść też świeccy. Same się nie wyniosą.
DJ Jędru2020.02.23 8:41
Dozwolone są występy zespołu Paetz Sex Boys.
arcybiskup BungaBunga2020.02.23 8:39
Zamknąć mordy, słuchać i dawać na tacę. Wtedy będziecie zbawieni. A jak się nie podoba, to się wypiszcie.
MarKan2020.02.23 2:03
Zgadzam się z Arcybiskupem. Dzięki za słuszną decyzję! W moim kościele organistka serwuje dużo utworów nowoczesnych, niby o Bogu, ale o dziwnych treściach. Wolałbym modlić się śpiewając pieśni tradycyjne.
Szczepan2020.02.23 0:06
Oby inne diecezje poszły za tym przykładem.
Coco2020.02.22 23:15
Nareszcie ! Takie rozporządzenie powinno być w całej Polsce.
Chanel2020.02.23 8:42
Na całym świecie!
twój biskup2020.02.25 23:30
I w całej ku**a galaktyce!
hm2020.02.22 22:37
Ciekawe są też Msze św. dla dzieci - misie, smoki i zero Sacrum.
katolik2020.02.25 21:49
tak , bo wszyscy myślą,ze ten dzieciak robiący co chce powinien być w centrum uwagi , a najgorzej gdyby Ksiądz smiał zwrócić uwagę , to byłby już nie dobry
Agnieszka2020.02.22 22:32
Budzik i celebracja Chwały Bożej... o matko.... Dla mnie to on tyle o nią dba, co Sowa z Lemańskim razem wzięci.
oscylator2020.02.22 22:13
Większość małych kościołów nie ma organ tylko syntezator. Często tez nie ma organisty. Gratulacje decyzji.Jestem przeciwny udziwnianiom mszy ale w ten sposób w wielu kościołach muzyka wyparuje na dobre a także ludzie.
hm2020.02.22 22:19
Nie dla muzyki chodzi się na Mszę św. Ja osobiście lubię Msze św. gdy nie ma muzyki w ogóle, bo wtedy nic mnie nie rozprasza i mogę skupić się na modlitwie.
Jacek2020.02.22 22:02
Zakaz wykonywania muzyki świeckiej rozumiem. Ale pojęcia instrumentów świeckich nie rozumiem. Ps. 150: 1 Alleluja. Chwalcie Boga w Jego świątyni, chwalcie Go na wyniosłym Jego nieboskłonie! 2 Chwalcie Go za potężne Jego czyny, chwalcie Go za wielką Jego potęgę! 3 Chwalcie Go dźwiękiem rogu, chwalcie Go na harfie i cytrze! 4 Chwalcie Go bębnem i tańcem, chwalcie Go na strunach i flecie! 5 Chwalcie Go na cymbałach dźwięcznych, chwalcie Go na cymbałach brzęczących: 6 Wszystko, co żyje, niech chwali Pana! Alleluja.
Clint2020.02.23 4:36
Jacusiu, pomyliły Ci się wyznania, to się żydków tyczy, nie chrześcijan. Nas obowiązuje nowe prawo (Nowy testament), które nie dotyczy plemienia żmijowego. Niech sobie brzęczą i tańczą w swoim pogańskim zniewoleniu, tylko wara od naszych kościołów!
Janek2020.02.23 10:29
W takim razie 10 przykazań też nie obowiązuje
RHQQ22020.02.25 23:32
No nie obowiązuje, Kościół przecież nie uznaje 3 z nich i zrobił swoją własną wersję gdzie poprawił Boga, więc w czym problem?
Mikołaj 2020.02.23 11:45
Ten ślepawy pasterz wylał " dziecko z kąpielą " . Masz całkowicie rację ! .
Mikołaj 2020.02.23 11:52
Do jakiego stopnia jest on ślepy , to możecie sobie uzmysłowić , że zakaz ten dotyczy także orkiestr dętych , które uświetniają procesje Bożego Ciała i Mszy św. która się prze nimi i zaraz po nich odbywa .
Mikołaj 2020.02.23 15:20
Tam teraz schole będą sobie akompaniować graniem na grzebieniu ! . Ha ha ha ! - co za kołtuńskie podejście i myślenie ! .
K. 2020.02.22 21:54
Od dawna są różne wskazania dotyczące muzyki w Kościele podczas liturgii i podczas koncertów. Może nie do końca są precyzyjne, ale jak się kocha Boga, to nie szuka się "luki w prawie".
Jureczek2020.02.22 21:00
Nie "gitary", tylko "gitary elektrycznej", a to spora różnica!
a koncerty ?2020.02.22 20:43
Inne archidiecezje powinny pójść tym śladem, a nawet dalej. Wszak Świątynie często służą za estrady i domy kultury dla artystów podczas koncertów z różną muzyką. To okropne oglądać jak ze Świątyni robi się jarmark, ludzie klaszczą, robią zdjęcia, księża wręczają bukiety kwiatów artystom, ściskają się z nimi przed Ołtarzem- wręcz czczą w Świątyni człowieka. Przecież artyści jeśli chcą oddać chwałę Bogu śpiewem, to mogą to zrobić. Wystarczy nie wchodzić na teren Prezbiterium, mikrofon ustawić trochę bokiem i przodem do Tabernakulum, a nie ludzi, śpiewać tylko o Bogu, a nie o wszystkim i jeśli już coś między piosenkami trzeba powiedzieć, to też tylko o treści religijnej, a nie o artyście. Oczywiście na początku koncertu osoba duchowna powinna powiedzieć, że nie ma klaskania. W cerkwiach prawosławnych duchowni często zakazują klaskania, a w Katolickich Kościołach księża pierwsi zaczynają klaskać i powinni za to publicznie przeprosić Boga.
katolik2020.02.22 23:13
ludzie jak przychodzą na koncert ( jak w Filharmonii!) , to zachowują się tak ,że nie sadzą ,ze są w Kosciele
Lennon2020.02.22 20:16
To wcale takie głupie nie jest, podobnie jak np. zasada skromnego ubierania się do takich miejsc. Sam jestem ateistą, ale rozumiem i popieram. Ew. gitarę bym zostawił, sporo oaz i grup przykościelnych naprawdę ładnie śpiewa pieśni z akompaniamentem gitary. I ew. skrzypce - Ave Maria Gounoda/Bacha na skrzypcach naprawdę pasuje.
anonim2020.02.22 19:54
Kiedy prokuratura zajmie się Tomaszem Grossem? Dr Ewa Kurek youtube.com/watch?v=fw6BAD-snPQ .
O.Jan2020.02.24 20:58
A na czym on gra po kośxciołach lubelszczyzny? Gross?Grom.
Krystyna2020.02.22 19:22
Brawo . A kiedy w pozostałych diecezjach taka decyzja? Teraz na mszy , prawie jak na pikniku
Po 11 NIE BADZ OBOJETNY2020.02.22 19:22
Zakazał muzyki świeckiej w kościele? Proponuję, paralelnie, zakaz muzyki kościelnej w świecie :)
***2020.02.22 20:22
2. Ciebie też głowa boli? To się odwal!!!
O.Trupik2020.02.22 19:10
To już nie można grać na Dudzie ?
***2020.02.22 20:21
......w kościele ????
gumowa kaczka2020.02.22 21:53
można ale tylko w niedziele handlowe
Thomas2020.02.23 20:38
Najlepiej zagłosować.
katol2020.02.22 18:38
I każda parafia MUSI zatroszczyć się, żeby na mszy brzmiały organy, a nie mandolina kogoś pozbawionego i słuchu i umiejętności (rozumiem, że na bezrybiu i rak ryba, ale jednak, jak nie ma organów, msza w ciszy!)
Styki2020.02.22 18:26
Wizerunek społeczny to nie najważniejsze dobro Kościoła (w końcu nasz Pan umarł wśród łotrów, a sam został odrzucony boleśniej niż tamci)
BOGAnieMA2020.02.22 18:10
Żadnej świeckiej muzyki, żadnych świeckich wynalazków w Kościele! Żadnego prądu, ogrzewania i kanalizacji w Kościele! Tylko świece, modły i gruźlica! Alleluja!
***2020.02.22 20:20
Ciebie też głowa boli? To się odwal!!!
Żyd Wyklęty2020.02.23 12:31
Świece, jak sama nazwa wskazuje, to świecki wynalazek.
Taki ktoś 2020.02.23 17:43
Nie rozumiesz dlaczego to się nie odzywaj ,bo tylko idiotę z siebie robisz .Niw wierzysz ,nie chodzisz do koscioła ,nie twój problem .
Deuter2020.02.22 17:44
No to oaza ma przekichane w tej archidiecezji. Zamiast gitarzystów zaczna uczyć organistów. Ciekawe jednak, co bedzie na rekolekcjach wyjazdowych, zabiora ze soba organy? Arcybuskupie, a co z pielgrzymkami pieszymi na Jasną Górę? Czyżby na końcu każdej grupy jechał traktor z organami na przyczepie? I co arcybiskup zrobi, jeśli na pogrzebie mimo wszystko pojawi sie trębacz i zatrąbi ckliwą, pogrzebową melodię? Pogoni go? Będzie trudno, bo trębacz zwykle stoi w pewnym odaleniu od grobu i zwyczajnie ucieknie. A przecież facet w spodniach biega szybciej niż facet w sutannie. A może, gdy pojawią się trąbkowe dźwieki to celebrans nakaże wyjmować trumnę z grobu, by nie było pogrzebu ze świeckimi elementami.
Antek2020.02.22 17:40
I bardzo dobrze. Za mordy trzymać owieczki to będą posłuszne. Owieczki się rozzuchwaliły i zaczynają donosić na księży pedofilów wiec za karę trzeba im zaciągnąć pasa i pozabraniać tego i owego. Jak się postraszy kilka starych bab i chłopów na wsi to zaraz będą jak w zegarku chodzić
***2020.02.22 20:19
Gówno Cię to obchodzi. Nie chodzisz do kościoła to "zawrzyj gębę".
Antychryst2020.02.22 20:46
Nie chodzę ale czerpię niesamowitą radość i satysfakcję z tego jak was za mordy trzymają księża. Uwielbiam to.
***2020.02.22 21:58
Twoja to rzecz. Co nas to obchodzi.
Clint2020.02.23 4:26
Ale debil :D Buahahahah :-)
Antek2020.02.23 12:09
taki trochę śmiech przez zapłakane oczy? TAk się śmiejes ale gdiześ tam z tyłu głowy podkrada się myśl - kurde on ma rację. Ale na szczęście ta chwilowa myśl jest szybko eksterminowana poprzez przywołanie do pionu przez księdza w niedzielę
anonim2020.02.22 16:38
to nie będzie już rokendrola, zachlipię się naśmierć.
JS2020.02.22 16:14
Wreszcie nasi arcy-kapłani zaczynają dostrzegać, że coś złego wniknęło do kościołów. Żeby jeszcze zwrócili uwagę na pentagramy, których pełno jest na choinkach, w dekoracjach świątecznych, a na dodatek są one poodwracane co jest symbolem szatana ! I niech nikt nie bagatelizuje tego, bo jak my wierzący w Jezusa mamy swoje symbole tak i sataniści je mają i zgrozą jest gdy spotyka się je w świątyniach, czy np. na choince pod którą stoi jakiś biskup, wygłaszający orędzie Bożonarodzeniowe w tv Trwam. Już dwa razy interweniowałem u księdza w moim mieście i zrozumiał to w końcu i już nie ma odwróconych gwiazd na choinkach, nad szopkami betlejemskimi. Interweniowałem także w urzędzie miejskim w mieście, gdzie mieszkam w sprawie odwróconych pentagramów na dekoracjach ulicznych a pracownik przepraszał i tłumaczył, że nie chciał obrazić moich uczuć religijnych. Podobnie ma się rzecz z gwiazdami Dawida, których też dużo dekoruje kościoły podczas obchodów Świąt Bożego Narodzenia. Trzeba tylko chcieć a da się naprawić zło w kościołach. Króluj nam Chryste - nie antychryście Pozdrawiam
Grzegorz2020.02.22 16:06
I słusznie ! Czekałem kiedy tylko Zenka będą puszczać...
Nie daj się wpuścić w "maliny"!2020.02.22 15:55
@Filmy o online Dlaczego nie napiszesz, że trzeba za nie płacić kartą i że filmy jakościowo są do DOOPY! Wyczyszczą ci konto - wyczyszczą ci karte! Nie daj się wpuścić w "maliny"!
PMP2020.02.22 15:49
Świetna wiadomość. Natomiast także prędko powinien szybko przywrócić: 1) Śpiew gregoriański jako obowiązkowy na każdym nabożeństwie. 2) Mszę Trydencką na każdej sumie niedzielnej i codziennie rano lub wieczorem
hmm2020.02.25 1:04
Gdybyś nie był ignorantem promującym się tylko na "tradycjonalistę" to byś wiedział że Mszy Trydenckiej nie odprawiano wieczorem z tego powodu, że post Eucharystyczny obowiązywał przez CAŁY DZIEŃ do przyjęcia Eucharystii, więc zarówno ksiądz jak i wierni mogli zjeść tego dnia dopiero po przyjęciu Komunii...
anonim2020.02.22 15:45
Brawo!
anonim2020.02.22 15:44
podawanie ręki na znak pokoju podczas myszy św., ludzie jak opętani biegają po kościele, nie wiele to ma wspólnego z pokojem
Jula 2020.02.22 15:42
POPIERAM!!!!!
Filmy online2020.02.22 15:17
https://filmvod.pl - To Największa wyszukiwarka legalnych filmów i seriali online! Znajdziesz tam filmy takie jak: 365 Dni (2020) Czy Legiony 2019 Setki filmów w jednym miejscu a to wszystko z dożywotnim dostępem. Polecam jak najbardziej!
jestem taki sobie dumny2020.02.22 15:17
Halo, Nazywam się Lech Keller-Krawczyk (spolszczone żydowskie -Sznajder) mam ponad lat 70 plus jestem Żydem i homoseksualistą. Szkoły otwarte, a ja mam pod bokiem podstawówkę nr. 133 (W-wa). Krótki spacer od domu. Kupuje kilka batoników czekoladowych dla chłopaczyków. Co za przyjemność posiedzieć tam i popatrzeć na te młode ciałka chłopczykow. Już wiosna niedługo i chłopczyki będą w krótkich spodenkach. Jestem tu zawsze choć nie pod swoim nazwiskiem. Lubię takie pseudonimy jak "PolishPatriot" (choć nie jestem ani jednym ani drugim), "Polak" albo "Słowianin", "Sarmata"(a to dobre!) a ostatnio jestem "𝐋𝐞𝐬𝐳𝐞𝐤" - zaczyna mi brakować pomysłów na nowe nicki. Można mnie bylo znaleźć m.in. pod "nickami" jak 𝐁𝐣𝐨𝐫𝐧 𝐊𝐚𝐫𝐥𝐬𝐬𝐨𝐧, 𝐉𝐏𝐈𝐈𝐈, 𝐀𝐠𝐧𝐢𝐞𝐬𝐳𝐤𝐚, 𝐔𝐫𝐬𝐳𝐮𝐥𝐚, 𝐎𝐭𝐭𝐨 itp. Nie tylko lubię źeńskie "nicki", ale i lubię się ubierać jak Rafalala - w zaciszu domowym. A tak naprawdę to jestem starym pedałem bez rodziny, przyjaciół, znajomych. Powinienem dostać Order Lenina za mój iście stachanowski trud.
Mirosłąw2020.02.24 0:17
I po co ten wpis drukujecie .Czemu ma służyć. a z czekoladkami to proszę do Pana Biedronia.Może coś poradzi .
ja2020.02.22 15:16
No wkońcu. I całe to oazowe śpiewogranie na mszach niech odejdzie w niepamięć.
Deuter2020.02.22 17:46
Co by nie mówić, to oazy swoim śpiewem trzymały jakiś poziom. A beczących organistów jest wiekszość, niestety.
M2020.02.22 15:05
To bardzo proste, świeckie popisy wokalne i instrumentalne oponenci zarządzenia Metropolity mogą sobie praktykować podczas szopek z durszlakami na głowach...
Teolog2020.02.23 1:01
Jeszcze tylko zakaz kościelnych symboli i rytuałów, w przestrzeni świeckiej i będzie równowaga
Kopernik2020.02.22 14:59
Wydawałoby się, że sam zabobon to już obraza dla homo sapiens. Jak widać można głupotę pielęgnować i kultywować.
***2020.02.22 17:04
Jak Cię to nie dotyczy, to co się męczysz.
anonim2020.02.23 17:37
Grasz na gitarze w kościele,że się tak martwisz?
katolik2020.02.22 14:58
Tak , bo Msza Św to Msza, a nie często przedstawienia
Deuter2020.02.22 17:45
Oaza sie zapłacze
katolik2020.02.22 18:54
cóż , Abp postanowił.
ladychapel2020.02.22 18:54
Swieckaprzestrzeń to świecka przestrzeń a nie katolickie obrzędy - tak więc wszelkie procesje w miejscach publicznych, nabożeństwa w szkołach czy na ulicach - WON!
Wojtek Polak2020.02.22 20:08
głupiutka dziewczynko Polska jest Katolicka i taką zostanie w brew lewackiej młodzieżowce bolszewickiej.a WON! to raczej dla twojej religij tęczowej zarazy i ''nabożeństw'' seks edukacyjnych tworzonych przez pedofilów w tym największego zbrodniarza pedofila alfreda kinseya.
Suweren2020.02.23 11:59
A gdzie ta katolicka Polska? Bo w tej, w której żyję oprócz tego, że KK na siłę wciska się do polityki, na szczęście nie za bardzo to widać w prawie. I będzie coraz mniej. A pedofilów proponuję potropić tam, gdzie obecnie są najbardziej bezkarni.
JaKi2020.02.22 19:44
U mnie od 15 lat młodzież pięknie gra psalmy na gitarach akustycznych podczas mszy,na szczęście to nie Lublin
:)2020.02.22 20:50
Na akustycznej można
BiegunkaProrocza2020.02.23 1:10
A co się dzieje jak podczas ślubu się sraka zrobi. Nerwy, napięcie... Dużo ludzi ma wtedy biegunki. Co wtedy ? Czy przerywa się ceremonię i kontynuuje po roziązaniu problemu, czy zmusza się jedno z narzeczonych do, że tak eufemistycznie to określę, "zrzutu awaryjnego". Czy pan Budzik może coś w tym temacie określić czy rozstrzygnąć ?
ASTOM2020.02.23 18:14
Coś dla szacownego księdza arcybiskupa lubelskiego: Jezus: Mt 5,18 " Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni." A co mówi Prawo? Ps 98,5-6"Śpiewajcie Panu przy wtórze cytry, przy wtórze cytry i przy dźwięku harfy, przy trąbach i dźwięku rogu: radujcie się wobec Pana, Króla!" To psalmy Dawida, a więc jakieś 1600 lat przed wprowadzeniem organów do kościołów, które za wikipedią "W pierwszych wiekach swego istnienia organy były instrumentem wyłącznie świeckim. Kościół, w obawie przed przeniknięciem elementów kultury pogańskiej do liturgii, wykluczał ich udział w muzyce kościelnej. Dopiero papież Witalian, w okresie kryzysu chorału gregoriańskiego, dekretem z 666 oficjalnie wprowadził do liturgii organy do świątyń Kościoła Zachodniego, reorganizując także śpiewy kościelne". Może więc trochę pokory by się przydało... Ktoś chce podyskutować?
Anarchosyndykalistyczna Internetowa Partyzantka2020.02.22 14:57
Wbijacie sobie kolejny gwóźdź do trumny, katolicy. Nakładacie tyle bzdurnych zakazów, nic ku.rwa nie wolno, a potem dziwicie się, że młodzież unika tej waszej totalitarnej dyktatury i się laicyzuje. A świecka muzyka była obecna w kościołach od dawna.
rafcio2020.02.22 15:09
Martw sie o siebie pedale. Takich jak ty bylo juz wielu w historii....
Shame on you Fronda2020.02.22 20:18
Ile płacą trolu za twe wpisy?
oda2020.02.26 10:10
Tyle samo co Tobie.
satyr2020.02.23 14:41
Kozak w internecie p.i.z.d.a w świecie. Ciekawe czy w realu też byś tak od pedałów kogoś wyzwał. Domyslam się,że byś grzecznie podkulił ogon i wrócił do piaskownicy.
jerzy2020.02.24 3:40
pedale już się do takich istot nie mówi - ja walę bez ogródek: stul pysk, pedofilu! przecież wiadomo, że każdy pedryl to pedofil...
Inka2020.02.22 15:43
A co Ciebie obchodzi co dzieje się w kościele skoro i tak nie uczęszczasz na Mszę Świętą i inne nabożeństwa. To rozporządzenie dotyczy wiernych kościoła katolickiego iTwoje zdanie nie ma żadnego znaczenia
***2020.02.22 17:02
Wystarczy Ci to napisano wcześniej, czy Ci mam jeszcze "dołożyć"?
taro2020.02.22 23:46
pieprzysz farmazony, wystarczy, ze mlodziezowka przy kosciele bedzie sie swoimi E-gitarami wyzywac, a na mszy godnie.
espada2020.02.26 11:43
Laicyzuje bo nigdy nie spotkalo Boga zywego. Gdyby spotkalo nic by ich nie ruszylo,ani skandale,ani plotki.