Modele logistyczne w e-commerce

Prowadzenie własnego sklepu internetowego wiąże się z różnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest sprawna i szybka obsługa zamówień. Obecnie klientom zależy na tym, aby ich paczki były dostarczane w jak najwygodniejszy dla nich sposób i w jak najszybszym czasie. Dodatkowo znaczna konkurencja (szczególnie ta w postaci dużych międzynarodowych sklepów) nie ułatwia zadania. Dlatego też właściciel sklepu online powinien zdecydować się na jeden z kilku modeli logistycznych:

  • Własne magazynowanie – oznacza to, że sklep samodzielnie zajmuje się magazynowaniem i obsługą zamówień. Jest to kosztowne przedsięwzięcie, ale właściciel ma kontrolę nad całym procesem;

  • Dropshipping – sklep w dalszym ciągu odpowiada za przetwarzanie zamówień, jednak nie ma własnych magazynów. Wysyłaniem towaru zajmuje się zewnętrzny dostawca lub producent, który ma swoje magazyny;

  • Fullfilment – to nieco rozszerzona wersja dropshippingu. Poza wysyłką i magazynowaniem zewnętrzny podmiot zajmuje się również procesem reklamacji i księgowania. Sklep jest jedynie właścicielem konkretnych produktów;

  • Model hybrydowy – czyli nic innego jak łączenie kilku modeli w jedno. Sprzedawca może podzielić zarządzanie procesem obsługi zamówień na dwa obszary – mniejsze towary będzie magazynował i wysyłał samodzielnie, a te większe zleci zewnętrznemu dostawcy.

Każdy z tych modeli ma swoje wady i zalety, dlatego też nie można jednoznacznie wskazać, że któryś z nich jest najlepszy. To właściciel danego e-commerce powinien podjąć decyzję, na co się decyduje, uwzględniając przy tym indywidualne potrzeby i możliwości budżetowe.

Na czym polega dropshipping?

Jednym z popularniejszych modeli logistycznych w polskiej branży e-commerce jest dropshipping. To dogodne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy nie mogą sobie pozwolić na finansowanie własnych magazynów. Dzięki temu mogą jednak wciąż kontrolować aspekty związane z kontaktem z klientem i składaniem zamówień, ale nie muszą się martwić o przechowywanie towaru i wysyłkę – tym zajmuje się dostawca.

Coraz częściej powstają już łączone usługi, oferowane przed duże firmy logistyczne lub sprzedażowe w Polsce. Przykładem jest oferta dropshippingu od Allegro, o której można poczytać na stronie https://blog.sky-shop.pl/dropshipping-na-allegro/.

Taki model logistyczny ma oczywiście swoje zalety i wady. Zdecydowanymi korzyściami z dropshippingu są:

  • Oszczędności na magazynowaniu i zatrudnianiu pracowników do wysyłki zamówień;

  • Możliwość poszerzenia asortymentu i usług (dostawcy przeważnie mają w magazynach różne kategorie produktów, poza tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby współpracować z kilkoma kontrahentami);

  • Automatyzacja procesu (co przekłada się często na szybsze wysyłanie produktów).

Jednak należy pamiętać, że każde takie rozwiązanie (a więc i dropshipping) może mieć pewne ograniczenia. W tym przypadku jest to utrata kontroli nad wysyłką zamówień – nie można sprawdzić, czy towary są rzeczywiście pakowane w odpowiedni sposób. Poza tym pojawia się również problem przy reklamacjach i zwrotach, a także w sytuacji, gdy klient nie odbierze zamówienia i zamiast do dostawcy, wróci ono do sklepu internetowego. Nie ma też opcji personalizowania zamówień.

Wybór modelu logistycznego – na co się zdecydować?

Każdy sprzedawca powinien samodzielnie przeanalizować swoją sytuację, możliwości i ograniczenia, a następnie wybrać konkretny model logistyczny. Jak już wcześniej wspomniano, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ponieważ decyzja zależy od kilku różnych czynników. Co warto wziąć pod uwagę?

  • Rodzaj oferowanych produktów – charakter konkretnych produktów wpływa na procesy logistyczne. Należy więc się zastanowić, co będzie najlepsze dla trwałych, a co dla nietrwałych towarów;

  • Oczekiwania klientów – to chyba jeden z istotniejszych czynników. Jeśli sklep online nie będzie spełniać wymagań konsumentów, to szybko straci na swojej pozycji względem konkurencji;

  • Rozmiar firmy – niektóre procesy logistyczne wymagają elastycznego podejścia i rozsądnego zarządzania. Mniejsze firmy nieczęsto mogą sobie pozwolić na efektywne zajmowanie się tym procesem. Wszystko jednak zależy od specyfiki branży;

  • Możliwości finansowe – dotyczą przede wszystkim wysokości inwestycji, które muszą być podjęte;

  • Perspektywy na rozwój działalności – branża e-commerce dynamicznie rozwija się już od kilku lat, co może wymagać od sprzedawców szybkiego dostosowania się do aktualnych trendów na rynku;

  • Ekologiczne praktyki – dla wielu konsumentów istotny jest zrównoważony rozwój i to, czy sklep oferuje rozwiązania, które sprzyjają środowisku. Dlatego też warto uwzględnić ten czynnik w planowaniu procesów logistycznych.

Dlaczego sklep internetowy powinien korzystać z outsourcingu logistyki?

Na outsourcing usług logistycznych można się zdecydować w dowolnym momencie. Jednak szczególnie przydaje się to na etapie rozwijania swojego małego biznesu. Zlecenie zarządzania procesem magazynowania i wysyłania towarów przynosi wtedy wiele korzyści:

  • Poprawa jakości obsługi klienta – dzięki outsourcingowi można sprostać oczekiwaniom konsumentów, szczególnie na początkowym etapie działalności, kiedy potrzebne są nakłady na inwestycje, rozwój i zwiększanie świadomości marki;

  • Dostęp do specjalistycznej wiedzy – współpraca z dostawcami, którzy funkcjonują w branży od dłuższego czasu i mają już pewne doświadczenie. Sprzedawca może więc na nim polegać i skupić się na rozwijaniu innych aspektów biznesu;

  • Możliwość oferowania tańszej wysyłki – producenci i dostawcy mogą negocjować stawki z firmami kurierskimi, dzięki czemu sklep ma szansę zaoszczędzić na kosztach przesyłania towaru.

Obecnie właściciele sklepów internetowych mają do wyboru kilka różnych modeli logistycznych. Istnieje opcja samodzielnego zarządzania całym procesem lub zlecenie wykonania usługi firmie zewnętrznej.