08.06.20, 11:35Fot. via Pixabay - arielnunezg

Jedz warzywa strączkowe i ciesz się świetnym zdrowiem!

Warzywa strączkowe od dawna cenione były ze względu na wysoką zawartość białka i ważną rolę, jaką pełniły w żywieniu całej populacji. Aktualnie w krajach wysoko uprzemysłowionych są niestety mniej popularne, na drugi plan wyparły je bowiem łatwe do przygotowania źródła białka (głównie zwierzęce), takie jak mięso, drób i nabiał.

Warzywa strączkowe stanowią bardzo dobre dopełnienie zbóż, ze względu na uzupełniające się aminokwasy. Wartościowe zestawienia to: ryż i fasola, jęczmień i soczewica, ciecierzyca i kasza jaglana. Doskonale zastępują mięso w diecie wegetariańskiej. Wiele osób ma problemy z trawieniem strączkowych, bardzo często jest to jednak wynikiem nieprawidłowego przygotowania oraz złych połączeń pokarmowych. Warto zatem pamiętać o kilku ważnych zasadach : moczyć je nawet 12 godzin przed przygotowaniem, fasole należy dokładnie przeżuwać, po zagotowaniu dobrze jest 2-3 razy odlać wodę w celu pozbycia się puryn szkodliwych dla naszych stawów, dla podniesienia wartości i ułatwienia trawienia gotować je z dodatkiem glonu kombu. Usprawnienie trawienia powoduje również dodanie pod koniec gotowania odrobiny octu jabłkowego lub winnego, a także doprawienie sosem sojowym. Warto pokrótce zapoznać się z cennymi właściwościami poszczególnych warzyw strączkowych.

Fasola Jaś – posiada silne właściwości alkalizujące, neutralizuje nadmiar kwasów w organizmie, posiada mniej tłuszczów niż inne gatunki fasoli. Zawiera fosfor, magnez, żelazo, wapń, cynk, witaminy A, B, PP. Działa korzystnie na wątrobę i płuca, upiększająco na skórę.

Czarna fasola – korzystnie działa na nerki i funkcje rozrodcze, stosuje się ją w leczeniu bólów krzyża i kolan, w przypadkach chrypy i zapalenia krtani.

Fasola adzuki – wzmacnia funkcje nerek i nadnerczy, zmniejsza obrzęki, odtruwa organizm, stosowana u osób z objawami wilgoci i nadmiarem wody w organizmie. Wypijając pół szklanki wywaru przed posiłkiem można uzyskać środek leczniczy na dolegliwości nerkowe, zewnętrznie natomiast stosuje się zmielone ziarna dodając wodę (w formie pasty) przy śwince i czyrakach.

Fasola mung – jeden z najbardziej wartościowych gatunków fasoli. Posiada zdolność usuwania wszelkich toksyn z organizmu, korzystnie wpływa na wątrobę i woreczek żółciowy. Stosowana w leczeniu zatruć pokarmowych, zatruć ołowiem i pestycydami, czyraków i udarów słonecznych, zapalenia spojówek i obrzęków – szczególnie kończyn dolnych. Wykorzystywana jest również w leczeniu wysokiego ciśnienia, kwasicy oraz owrzodzeń żołądkowo-jelitowych.

Ciecierzyca – jest bogatym źródłem tłuszczów wielonienasyconych, węglowodanów, minerałów ( fosfor, potas, magnez, wapń, cynk) i witamin ( z grupy B, A, C, E i K). Ze względu na dużą zawartość błonnika i niewielką kaloryczność jest polecana osobom na dietach i diabetykom.

Soczewica – najpopularniejsze odmiany to czerwona, zielona i brązowa. Zawiera lekkostrawne białko, wapń, żelazo, beta-karoten oraz witaminy B i PP. Korzystnie wpływa na śledzionę, trzustkę i żołądek, wzmacnia aktywność nerek i nadnerczy. Pozytywnie działa również na serce i krążenie, obniża poziom cholesterolu, zapobiega nagłym wzrostom cukru we krwi.

Soja – jest bogatym źródłem białka, wapnia, siarki, fosforu oraz witamin : B, C, E, K, PP. Wykorzystuje się ja w leczeniu chorób serca, układu nerwowego i przewodu pokarmowego. Ma działanie przeciwmiażdżycowe, usprawnia pracę trzustki i obniża poziom cukru. Badania wskazują, że zawarte w soi izoflawony pomagają zachować masę kostną. Łatwiejsze do strawienia są produkty fermentowane z soi – miso, sosy sojowe, tempeh, tofu i natto.

Zielony groszek – wzmacnia śledzionę, trzustkę i żołądek. Ułatwia trawienie, działa lekko przeczyszczająco. Stosowany jest w wypadku obrzęków, zaparć, skurczów i wykwitów skórnych. Niezliczone zalety warzyw strączkowych przekonują do zwiększenia ich udziału w naszej diecie, co najważniejsze – diecie dla zdrowia.

daug

Komentarze

XD2020.06.8 20:04
Nie jedzcie warzyw strączkowych. Warzywa strączkowe zawierają bardzo dużo białka, a to przecież NIENATURALNE, że w ROŚLINACH jest BIAŁKO. Białko jest tylko w mięsie, dzieci w podstawówce to wiedzą, poza tym trzeba je jeść, bo tak mówi Fronda. Jak się nie je mięsa to jest to zagrożenie dla świętości rodziny, bo od jednego dnia bez mięsa nagle się robią trzy, później tydzień, a później trzeba będzie salcesonem demony wegetarianizmu egzorcyzmować. Mniej silne umysły jeszcze zainteresują się pomocą zwierzętom i dbaniem o swoje zdrowie, a stamtąd tylko krok do grzechu bałwochwalstwa. Poza tym nic co jedzą weganie nie jest warte splunięcia. Zostawcie białko roślinne w spokoju i napychajcie brzuszki prawdziwym polskim schabowym :*
f232020.06.8 12:08
Jedzcie warzywa strączkowe a potem WALCIE BĄKI UTAJONE