Der Spiegel: Niemcy dokonali w Polsce "bezprecedensowego rabunku" - zdjęcie
15.01.22, 12:14

Der Spiegel: Niemcy dokonali w Polsce "bezprecedensowego rabunku"

52

Podczas gdy w Polsce na nowo przybierają na sile dyskusje o wypłacie reparacji wojennych, niemiecka badaczka w wywiadzie dla Der Spiegel mówi o "bezprecedensowym rabunku" dokonanym przez Niemcy w Generalnym Gubernatorstwie.

"Roszczenia reparacyjne towarzyszą relacjom niemiecko-polskim od dziesięcioleci. Już w 1944 roku pierwsza komisja wyliczyła szkody wojenne na terenach wyzwolonych, ponieważ Polska uważała, że Niemcy kiedyś wypłacą reparacje. W 1947 roku obliczono sumę całościową, która obecnie stanowi podstawę do dyskusji o wysokości reparacji. Za tym kryją się niepojęte cierpienia. Mówiąc na zimno o liczbach i procedurach musimy stale mieć to na uwadze" - powiedziała w rozmowie ze Spieglem Ramona Braeu z Międzynarodowego Centrum Badań Prześladowań Nazistowskich w Bad Arolsen (Hesja).

"W czasie wojny ucierpiała niemal każda polska rodzina" - podkreśliła Braeu. Dodała także, że większość osób nie zginęła w wyniku działań wojennych, ale z powodu "niesłychanie brutalnej polityki okupacyjnej i Holokaustu". W jej ocenie dane o szkodach wojennych na terenie Polski są dobrze zbadane.

W jej ocenie największym problemem jest oszacowanie strat. Nie wiadomo, jakie ceny uwarunkowania należy przyjąć dla celów wyceny. Czy należy oprzeć się na przedwojennej cenie wybudowania fabryki, czy kosztach jej odbudowania już po wojnie? Sprawę komplikuje także wprowadzony po 1945 r. w Polsce model gospodarki centralnie planowanej. Wskazała także, że najtrudniej jest oszacować ludzkie cierpienie.

"Z pewnością można powiedzieć, że Polska poniosła największe po Związku Sowieckim straty ludności cywilnej. Jednak problem reparacji zasadniczo można rozwiązać tylko na drodze politycznej, a nie poprzez badania historyczne" - stwierdziła.

Braeu powiedziała również, że Niemcy w 1939 roku anektowały zachodnią część Polski, zamieszkaną przez 10 mln osób. Na tych terenach wspierano gospodarkę oraz zachęcano Niemców do przeprowadzek do Poznania.

"Polacy nie mieli żadnej korzyści z tej pomocy. Zostali wywłaszczeni w 1940 roku na mocy tzw. Zarządzenia o polskim majątku" - stwierdziła.

Dodała także, że na terenie Generalnego Gubernatorstwa miał miejsce "bezprecedensowy rabunek". "Wywłaszczeni zostali wszyscy Żydzi. Niemcy dociskali też nieżydowskich Polaków. Drastycznie podnieśli podatki i bezlitośnie je egzekwowali. Zalali GG bezwartościowym pieniądzem, co było pośrednim wywłaszczeniem" - wskazała. Jej zdaniem Niemcy nie potrafili jednak właściwie wykorzystać zrabowanych dóbr.

Opisała także, jak żołnierze Wehrmachtu i SS oraz celnicy chodzili od domu do domu i zmuszali ludzi do wydawania im całego swego dobytku. Włamywali się do banków lokalnych i kradli wszystko, co wpadło im w ręce – biżuterię, pióra wieczne, książeczki oszczędnościowe, zegarki. Wskazała następnie, że wiele z tych przedmiotów trafiało w ręce prywatne, aczkolwiek część zrabowanych dóbr trafiała także do Głównej Kasy Rzeszy i była rejestrowana w specjalnych wykazach łupów.

"Przy wszystkich niuansach należy sobie uświadomić, że bezwarunkowa wola niszczenia ze strony Niemców nie została w Polsce zapomniana. Niemcy chcieli nie tylko splądrować kraj, lecz także zniewolić jego mieszkańców i zniszczyć ich kulturę" - podsumowała.

jkg/der spiegel

Komentarze (52):

K.K.2022.01.18 12:32
Niemcy nadal dokonują rabunku Polski, tylko, że teraz robią to w białych rękawiczkach za pośrednictwem zideologizowanych urzędników unijnych. Podłość i buta tego nasienia jest niezmienna co najmniej od wieków średnich.
NIEWYMIENIONA2022.01.18 7:46
URODZILM SIE W 1973. KIEDY BYLAM DZIECKIEM BUDZILY MNIE KRZYKI MOJEJ MATKI KTORA PRZEZYLA WOJNE .BYLO TO DLA MNIE TRAUMATYCZNE PRZEZYCIE,BIEGLAM W NOCY ZEBY JA BUDZIC. MOJA MAMA NA NOWO PRZEZYWALA HUK ARMAT SWISZCZENIE KUL NIEOPISANY STRACH O SWOJE ZYCIE I WIDOK PLOMIENI OGNIA. LA TRAUMA ZOSTALA MI PRZEKAZANA.KTO MI TO ZREKOMPENSUJE? MOJA MAMA JESZCZE ZYJE I CO JAKIS CZAS NADAL TRZEBA JA BUDZIC .NIKT JEJ TEGO NIE ZREKOMPENSOWAL PRZEZ CALE ZYCIE.
apik2022.01.17 17:03
To jest taka bzdura z gadaniem o reparacjach. Komu? Kto nie zginął w czasie wojny został dobity po niej. Społeczeństwo jest wymienione. Jakby wziął rząd to na co by wydał na obecny obozowy ordnung? Reparacje najpierw trzeba przestać grabić. Co to znaczy że kupujemy prąd od Niemiec? Jak to w ogóle sie odbywa? A to łożenie na mniejszość niemiecką w Polsce, jakieś dopłaty do kursu języka? Gospodarka rozgrabiona. To gadanie o reparacjach to kpina z Polski. A poza tym domagam się skreślenia Auschwitzu i zamku krzyżackiego z listy dziedzictwa - to nie są miejsca dziedzictwa narodowego Polaków, to miejsca ich kaźni. Słusznie poszły w gruzy, ale zostały odbudowane gdy wiele ofiar wojny pozbawionych domów nie miało dachu nad głową.
eryk2022.01.16 13:39
Niemieccy znawcy sztuki, profesorowie, wchodzili do polskich muzeów czy bibliotek z rejestrem dzieł sztuki do zrabowania w ręku . Rejestry te mieli opracowane jeszcze przed wybuchem wojny.
heniek2022.01.16 11:00
sowieci iniemcy to najwięksi złodzieje ibandyci
pejsate kanibale europejskich wysp polin-ezji2022.01.16 0:00
Budowniczy Auschwitz ... IG Farben rockefeller ...zyja !!!!! Zalozyli UE ( ksiazka : Nazistowskie korzenie brukselskiej UE) ... akurat sa na etapie budowy swiatowego Auschwitz 2.0...... www.profit-over-life.org
linus2022.01.15 23:03
Polska poniosła największe straty w ludności cywilnej w stosunku do populacji kraju, zginął co szósty obywatel. Współczując milionom obywateli Sowietów, którzy także stracili życie warto pamiętać, że ich kraj był w 1939 współautorem agresji, która w końcu dotknęła także ich. Rosja Sowiecka dokonywała również na zagarniętych przez siebie terenach Polski eksterminacji Polaków w ścisłej kooperacji z Niemcami, jako ich najbliższy sojusznik.
Hanys GórnoŚląski2022.01.15 19:57
Ależ gdzie tam! Niemcy od średniowiecza byli Największymi Przyjaciółmi Każdego Polaka. A szczególnie jego majątku.
stara wiedzma cyganka2022.01.15 20:09
Oooo tak. Jedz do niemiec a twoje obrazy i kosztowności tam już są.
Anonim2022.01.15 20:22
Tak jak ruscy. Tylko że od ruskich nie chcemy ani rubla.
stara wiedżma cyganka2022.01.17 17:56
Spoko, przyjdzie na nich czas.
Anonim2022.01.15 18:34
NIEMCY to BANDYCI, MORDFTCY ZŁODZIEJE !!!!
Hehehhe2022.01.15 18:50
Zgoda, tak jak i Polacy. Narodowośc nie ma znaczenia.
stasio .2022.01.19 16:23
ale komentarz najpierw się zastwnów co mówisz a potem mów.
stara wiedżma cyganka2022.01.15 19:52
Tak jak oszuści, morderstwa maja we krwi. Co 50 lat naloty na Reich likwidowały by ich zapędy. A tak zrobią III wojnę jak znalazł razem z ruskimi.
Zaraz po wojnie Orbis organizował2022.01.15 16:39
wyjazdy do obu Niemiec pod hasłem: Poznaj swoje meble.
Hahhahah2022.01.15 18:51
Albo wyjazdy do Polski pod hasłem: Poznaj swój samochód :)))
A obecnie na rynku antykwariatów2022.01.15 21:01
są w cenie m.in. lampki nocne z abażurami, które mają tatuaże i jakieś numery długaśne. Najdroższe są te gwiazdami Dawida. Ciekawe dlaczego?
Anonim2022.01.15 21:15
Dasz linka do tego czy kłamiesz jak typowy katolik.Czekam.
typowy katolik2022.01.15 21:28
Linka do czego?
Anonim2022.01.15 21:49
Linka do lampki nocnej z abażurami, które mają tatuaże i jakieś numery długaśne. I do tego najdroższego zakupu z gwiazda.
Szukasz kogoś z rodziny?2022.01.15 22:16
Rynek antykwariatów to są aukcje w np. Sotheby czy Christie. Ich aukcje odbywają się nieustannie w wielu krajach, a wspomniane przeze mnie lampki nocne są rarytasem rynkowym. Nie jest ich wiele. Strony do domów aukcyjnych są dostępne wraz z tym co aktualnie mają. W USA na tysiącach flea markets zawsze są stoiska z takimi rzeczami, prawdziwymi lub nie. Sam miałem w reku, bez bajeru, Bowie knife jakiegoś SS z rękojeścią z ludzkiej kości. Bez wątpienia, żydowskiej. Mogłem kupić za $400 autentyczny ryngraf żydowskiej policji z getta warszawskiego. Żałuje, pewnie bym zhandlować to wam za kilka kawałków. Ale jestem tylko typowym katolem.
Łżesz, jak zawsze, Lechu!2022.01.16 17:22
Otóż nie jesteś typowym katolem, jak piszesz! ... Gdybyś nim był, to tak byś się sam nie nazwał! Jesteś typowym ale: "... ateistą żydowskim, .... dumnym g....m"! Tak się właśnie określałeś w nicku, tyle że bez kropek, a całym wyrazem! Komu chcesz ten kit wlepić?!
Anonim2022.01.15 15:58
Media PiS podają.1 stycznia 2022 Minister spraw zagranicznych i handlu Węgier Péter Szijjártó otrzymał z rąk Siergieja Ławrowa rosyjski Order Przyjaźni.......https://dorzeczy.pl/swiat/246454/szef-wegierskiego-msz-odznaczony-rosyjskim-orderem-przyjazni.html
Hhahahha2022.01.15 18:49
O kurczę. PiSdy nie wierzą swoim mediom:)))
Polak2022.01.15 15:50
Bezprecedensowy rabunek i zbrodnie na skalę masakryczną. Do tego długofalowe skutki wojny. Tempo rozwoju produkcji przemysłowej plasowało II RP w czołówce światowej. Po wojnie zostaliśmy wepchnięci w strefę wpływów sowieckich, do tego podczas wojny Niemcy wyżynali polskie elity, które były po wojnie dożynane i co gorsza podmieniane przez przedstawicieli mniejszości (także tych przywiezionych na sowieckich czołgach). Potem pełniący obowiązki Polaka "wychowywali" kolejnych przedstawicieli "elit". Ze skutkami tej makabrycznej podmiany borykamy się po dziś dzień.
Anonim2022.01.15 15:53
To prawda. I te elity sowieckie rządzą. Teraz mamy socjalizm i rozdawnictwo pod rządami Morawieckiego i Kaczyńskiego.
Anonim2022.01.15 16:24
Dlatego te "elyty" były tak serwilistycznie nastawione wobec wschodu a ich następcy gładko przeszli do poddaństwa wobec ue, żydowskich roszczeniowców itp "przyjaciół" Polski.
Anonim2022.01.15 15:27
Poczekajmy na Sąd Ostateczny, bo chyba w niego wierzycie, co? A może katolicy nie wierzą w sprawiedliwość od bozi?
olo2022.01.15 19:00
Jak widzisz anonimku po minusach, katolicy nie wierzą w brednie o Sądzie.
Pepe2022.01.15 15:18
czyli ze do piekła to idzie sie za narodowość?
Hhahahha2022.01.15 14:39
Fronda to portal poświęcony katolickiej nienawiści.
katolcka deratyzacja Polsk2022.01.15 14:51
Masz racje Fronda powinna krzewic milosc do Wielkich Narodow jak Rosyjski, Niemiecki, Zydowski, Czeski, Ukrainski, Bialoruski itp. Kochac i pomagac LGBT w roznoszeniu ich Dumy i AIDS. Hhahahha Polska powinna powrocic do swoich korzeni i byc Polinem.
Krzysztof2022.01.15 19:02
Masz racje takie rzeczy to u Jezusa w Biblii a nie w Polsce.
katolcka deratyzacja Polsk2022.01.15 14:38
Brawo Niemcy! To nie byl zaden rabunek tylko powrot rzeczy na wlasciwe miejsce.
wania2022.01.15 14:56
o potomek hitlerka na frondzie się udziela.
Hhehheheh2022.01.15 15:12
Ruskiego trolla od razu poznać po PiSowni.Nawet w niedzielę pracujecie za kopiejki. Kiedy tawarisz, nauczą was POLSKIEGO języka? Najpierw niech zaczną od dużych liter, początku zdań i znakach interpunkcji. U nas w POLSCE uczą tego POLAKÓW od 6 roku życia,ruski kacapie.
ćwirli, ćwirli2022.01.15 15:35
A kiedy ciebie? Nie masz najmniejszego pojęcia jak budować poprawnie choćby zdanie proste, o interpunkcji. A jeżeli chodzi o tzw. trolla, to my w Polsce mamy takie powiedzenie, że swój swojego pozna.
Hhahahha2022.01.15 15:56
Fakt. Mam jeden błąd. Ale ty aż dwa :))) A twój tawarisz 5
ćwirli, ćwirli2022.01.15 16:40
U mnie wsio do żopy!
><2022.01.15 14:00
Z dokumentów bankowych skradziono lub zniszczono dokumenty dotyczące niespłaconych kredytów zaciągniętych przez Żydów, na zakup nieruchomości w latach międzywojennych, a za te kamienice o niespłaconych kredytach Polska musiała wypłacić odszkodowanie Żydom. I teraz chcą jeszcze.
Anonim2022.01.15 13:39
Ciekawe dlaczego PiSory nie chcą nawet kopiejki za "bezprecedensowy rabunek" (17 wrzesień1939-1946) od ruskich kacapów? Maja umowę z Putinem czy ze strachu?Ktoś wie?
Grizzly2022.01.15 13:56
No właśnie. Nic nie mówią o milionie Polaków zesłanych na Syberię albo przesiedlonych do republik azjatyckich, z których wielu pożegnało się z życiem.
Krzysztof2022.01.15 13:58
Bo Putin by ich wyśmiał i ośmieszył a to by nie było dobre dla PiS. A "żebranie" u Niemców dobrze wpływa na słupki poparci PiS, jacy my to jesteśmy odważni.
katolcka deratyzacja Polsk2022.01.15 14:18
PO to partia niemiecka,a Konfederacja to partia rosyjska.
Hhehheheh2022.01.15 14:38
Po ilości minusów od PiSdek pod twoim komentarzem, stawiam tezę że to umowa z Putinem :))))) ale rżną głupa że tego nie widzą.
x2022.01.15 13:23
Przecież nie wierzycie niemieckim gazetom.
abcd2022.01.15 13:13
Niemcy ponoszą całkowitą odpowiedzialność moralną, a ofiary materialną. Tak Niemcy zmierzyły się ze swoją historią. Myślicie, że ten komentarz to tylko żart? Nie. To kwintesencja wypowiedzi Rolfa Nikela, byłego ambasadora Niemiec w Polsce: "Nie ma żadnej wątpliwości, że Niemcy ponoszą moralną odpowiedzialność za potworne zbrodnie w Polsce podczas II wojny światowej. (...) Kwestia reparacji wojennych jest już jednak prawnie i politycznie zamknięta. Nasze władze w Berlinie wielokrotnie to podkreślały".
Adolf aus Berlin2022.01.15 13:00
Domaganie się reparacji wojennych od Niemiec jest karygodnym dowodem na brak praworządności w Polsce !
Adolf II2022.01.15 13:54
Gestapowski pajacu: A reparacje za Holokaust dla żydów to co? Wielkoduszność?
MK2022.01.17 14:34
rozumiem że to ironia...
Anonimus2022.01.15 12:39
Wszelkie reparacje Hitlersyny odczuja po drugiej stronie.