Rosja domaga się oficjalnych przeprosin od Polski za atak na ambasadę - zdjęcie
12.11.13, 12:27Flaga Federacji Rosji (fot. Wikipedia)

Rosja domaga się oficjalnych przeprosin od Polski za atak na ambasadę

44

Jak podaje TVN24, polski ambasador w Moskwie został wezwany do MSZ Rosji, aby złożyć wyjaśnienia. Miał też otrzymać informację, że Federacja Rosji oczekuje od Polski oficjalnych przeprosin za to, co się stało podczas wczorajszego Marszu Niepodległości.

Rosyjskie MSZ zwraca uwagę na szkody materialne, jakie poniosła placówka oraz fakt, że praca ambasady była na kilka godzin zablokowana. Rosyjscy dyplomaci nazywają to „brutalnym pogwałceniem przez polskie władze konwencji wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych”.

Polskie MSZ jeszcze w poniedziałek wydało oświadczenie, w którym wyrażono „ubolewanie" w związku z zajściami pod ambasadą Rosji w Warszawie.

MBW/TVN24

Komentarze (44):

anonim2013.11.12 12:45
Świetna rozmowa pana Bosaka po Marszu: http://www.youtube.com/watch?v=yK5oDPyNZ4w
anonim2013.11.12 12:50
Wielka Rosję dotknęła paląca się buda z dykty ... Wieka Atomowa Rosja ... poczuła się zagrożona spaloną budką z dykty. ... ta wielka Rosja staje się śmieszną Rosją?
anonim2013.11.12 13:01
Tak to od dumy przez paru idiotów przeszliśmy na kolana. Chyba nie o to im chodziło ;-) Ale czego się spodziewać po kretynach :-)
anonim2013.11.12 13:10
Bardzo rozsądne żądanie: niech Tusk z Sikorskim przepraszają za nieudolność służb, za które odpowiadają.
anonim2013.11.12 13:11
"Dlaczego nie wzmocniono ochrony policji w okolicach ambasady?" - to też sensowne pytania ambasadora. Wygląda na to, że ambasador nie ma pretensji do tych strasznych "nacjonalistów" - doskonale wie, czego chcieli ci, którzy zdecydowali o puszczeniu manifestacji koło ambasady. Całkowicie popieram żądania Rosjan - ukarać winnych dopuszczenia manifestacji w pobliże ambasady!
anonim2013.11.12 13:13
I ma racje ... pełny nieprofesjonalizm policji ... ale czego spodziewać się po bananowej republiczce ....
anonim2013.11.12 13:17
dla mnie kompletny bezsens podpalenie tej budy i atak na ambasadę. Ale znajmy proporcje: czy kraj który od lat napada i morduje obywateli innych państw ma prawo żądać przeprosin bo ktoś rzucił jakąś petardę. No bądźmy poważni.
anonim2013.11.12 13:31
Baggins, cywilizowane państwa w swoich relacjach dyplomatycznych mają pewne ustalone zasady wzajemne, które warto przestrzegać, aby nie spotkać się z nieprzewidzianą, niemiłą, zależną od swobodnej interpretacji reakcją w razie własnych kłopotów.
anonim2013.11.12 13:32
To była PO-lityczna "ustawka".>
anonim2013.11.12 13:33
wcale nie bez sensu ... http://img849.imageshack.us/img849/4721/rwqa.jpg
anonim2013.11.12 13:49
Wygląda na to, że ambasador nie ma pretensji do tych strasznych "nacjonalistów" - doskonale wie, czego chcieli ci, którzy zdecydowali o puszczeniu manifestacji koło ambasady
anonim2013.11.12 13:52
No i nasza dyplomacja powinna postąpić zgodnie ze zwyczajem. Nastąpiło naruszenie terytorium Rosji. Wyrażamy słuszne ubolewanie. Takie INCYDENTY się zdarzają. Incydentalnie. Winni zostaną ukarani. Naturalnie nasza dyplomacja powinna też, z równym zdecydowaniem/taktem dyplomatycznym?, występować wobec Rosji w analogicznych przypadkach. Klęską dyplomatyczną i rzuceniem nas na kolana, będzie, gdy, w podobnym przypadku, nasza dyplomacja się na taką postawę nie zdobędzie.
anonim2013.11.12 14:05
Polipid - "ukarać winnych dopuszczenia manifestacji w pobliże ambasady" - a może jeszcze ukarać matki zadymiarzy, bo jakby zadymiarzy nie urodziły to by zadymy nie było? Marsz został puszczony trasą przy ambasadzie rosyjskiej - czy intencjonalnie, czy nie, tego nie wiem. Ale "patriotyczna" hołota zachowała się dokładnie tak jak należało się spodziewać - zrobili burdę. Więc to oni mają zostać ukarani.
anonim2013.11.12 14:07
Słusznie się domagają przeprosin. Tego rodzaju akt wandalizmu na Terenie Europy nie miał miejsca w całej powojennej historii. Polska - wszyscy Polacy - drogo za ten chuligański wybryk zapłaci. Na razie Polacy pokazali - oczywiście, że tylko niektórzy, ale odium spada na ogół społeczeństwa - że niczym od islamistów się nie różnią, bo tylko na terenach radykalnego islamu i to w czasie zawieruchy rewolucyjnej są zagrożone placówki dyplomatyczne. Stawiam dolary przeciwko orzechom, że Putin wyciśnie z tego aktu maksymalne korzyści.
anonim2013.11.12 14:13
? Kacapy szukają pretekstu do wypowiedzenia wojny i powtarzają scenariusz prowokacji gliwickiej ? Bo nie uwierzę, żeby takie "mocarstwo" przejmowało się tak płaczliwie paroma spalonymi śmieciami w pobliskim śmietniku.
anonim2013.11.12 14:13
Niech oddadzą nam wrak sponiewieranego przez nich naszego samolotu pod Smoleńskiem, to odrestaurujemy im tę budkę wartowniczą i polakierujemy, aby błyszczała w słońcu jak psu j..... Ale przepraszać? Za co? Za to, że z Polaków robią durniów na arenie międzynarodowej, za pomocą durniów u władzy, którzy się na to zgadzają? Rosjanie nie znają przysłowia, że "Kto sieje wiatr, ten zbiera burzę?"
anonim2013.11.12 14:14
@Klara (oporna uczennica Pańska) Pieprzysz jak homosovieticus! Widać masz to we krwi.
anonim2013.11.12 14:15
@man.of.Stagira A po polsku nie łaska! Co to znaczy?Nie mam obowiązku znać tych liter.Z sierpa i młota się urwałś?!.
anonim2013.11.12 14:20
Zauważcie jedno: 1) Nagle od marszu oderwała się mała grupa mężczyzn w kominiarkach. 2) Została spalona tęcza, burda z antyfaszystami, spalone dwa auta i budka przed ambasadą putina. 3) Wszystko było live w tv. Teraz zacznijcie myśleć DO CHOLERY!!!!!!!!!!!!!!
anonim2013.11.12 14:39
gdzie stanie TVN dzieją się nieszczęścia ... cud!!!
anonim2013.11.12 14:48
kefas - wymyśliłem, że ludzie którzy decydowali o miejscach ustawienia kamer znają się na rzeczy. Ja jestem laikiem jeśli chodzi o realizację programów telewizyjnych. Ale jeśli byś mi pokazał przed demonstracją trasę przemarszu Marszu to natychmiast bym kamerę postawił na pl. Zbawiciela i pod rosyjską ambasadą. Przecież biorąc pod uwagę tych "patriotycznych" troglodytów to zadymy w tych miejscach były pewne.
anonim2013.11.12 14:55
Kropelko, tak, to wszystko prawda, co napisałaś odnośnie naszej niechęci do rosyjskiego RZĄDU, nie Rosjan. Niemniej, w dyplomacji obowiązują stare, dobre zasady, które warto przestrzegać, dlatego policja powinna ambasady skutecznie bronić. Serdecznie pozdrawiam ! :)
anonim2013.11.12 15:15
Szarlej ... w zeszłym roku TVN nie było i pod rosyjską i na placu zbawiciela :))) byli natomiast tam gdzie były zadymy.
anonim2013.11.12 15:16
szczególnie że trasa nie biegła przez plac Zbawiciela.
anonim2013.11.12 17:24
Tfurca napisał(a): Kacapy szukają pretekstu do wypowiedzenia wojny i powtarzają scenariusz prowokacji gliwickiej ? Bo nie uwierzę, żeby takie "mocarstwo" przejmowało się tak płaczliwie paroma spalonymi śmieciami w pobliskim śmietniku. Kropelka napisał(a): Niech oddadzą nam wrak sponiewieranego przez nich naszego samolotu pod Smoleńskiem, to odrestaurujemy im tę budkę wartowniczą i polakierujemy, aby błyszczała w słońcu jak psu j..... Ale przepraszać? Za co? Za to, że z Polaków robią durniów na arenie międzynarodowej, za pomocą durniów u władzy, którzy się na to zgadzają? *** Kolejni mądrzy inaczej? Tutaj nie chodzi o "spalone śmieci", nie może być usprawiedliwieniem, że Rosjanie... (tutaj długa lista pretensji) . Chodzi o NARUSZENIE TERYTORIUM PLACOWKI DYPLOMATYCZNEJ, a tym samym złamanie międzynarodowego prawa. OBOWIAZKIEM każdego cywilizowanego państwa jest zadbać o nienaruszalność ambasad - WSZYSTKICH, nie tylko Rosyjskiej.
anonim2013.11.12 17:26
Niech sobie wbije do zakutego łba gównażeria określająca się mianem "patrioci", że w cywilizowanym kraju chroni się placówki dyplomatyczne. Nie jest teraz ważne kto konkretnie zawinił w opisanym przypadku, odium barbarzyńców spadło na WSZYSTKICH Polaków. Jedynym rozsądnym wyjściem z tej karygodnej sytuacji jest ostre potępienie chuligaństwa i zdecydowane odcięcie się od sprawców. Od siebie dodam, że Polacy mają wysokie aspiracje, ale tym żenującym wydarzeniem i późniejszą reakcją na nie wyraźnie pokazują, że Polsce do cywilizowanego kraju jest jeszcze daleko.
anonim2013.11.12 17:32
Niejako na marginesie - gdy czytam teraz komentarze różnej maści patriotów, nasuwa mi się skojarzenie z pogromem Zydów w Kielcach. Prawdopodobnie była do UB-cka prowokacja, ale jeżeli ktoś miał wątpliwości, iż brali w niej udział "patrioci" podobni do wczorajszej chuliganerii, to jest zwyczajnie naiwny. To jest chyba typowe dla "polactwa", że gdy dojdzie do jakiś ekscesów, zawsze próbuje winą obarczyć "onych".
anonim2013.11.12 17:41
A mogli spalić tą ambasadę. Nic nie tracimy bo i tak nasz rząd wchodzi ruskim nie powiem gdzie...
anonim2013.11.12 18:10
Ta budka była poza terytorium ambasady! Czy nikt tego nie zauważył?.To PO-lityczna ustawka!.
anonim2013.11.12 18:37
AirWolf, "Tak z ciekawości, ten ksiądz co ostatnio dostał w nos (potępiam zajście, żeby nie było) to była wina bijącego czy policji, bo nie upilnowała?" Bijącego, ale w przypadku marszu policji, a teraz pomysl dlaczego ?
anonim2013.11.12 18:47
Ondraszek1 napisał(a): Ta budka była poza terytorium ambasady! *** 1. Teren na którym stała budka jest zaliczany do terenu ambasady. 2. Zniszczono ogrodzenie ambasady. 3. Na bezpośredni już teren placówki spadły petardy i nie ma najmniejszego znaczenia, że były to "tylko" petardy - jest to równoznaczne z atakiem na placówkę dyplomatyczną. 4. Pracownicy ambasady w takiej sytuacji mieli pełne prawo użycia broni palnej i pozbawienia życia warcholstwo. ***** Pisałam już o tym, ale powtórzę. Kraj, który nie potrafi zapewnić bezpieczeństwa placówkom dyplomatycznym trudno uznać za cywilizowany. Do tej pory ambasady atakowano w takich miastach jak: Bagdad, Teheran, czy Mogadiszu - nie w stolicy europejskiego państwa. Tym razem Polacy zrobili siarę, niech więc nie liczą na to, że ich kraj będzie poważnie traktowany na arenie światowej.
anonim2013.11.12 19:50
Ciekawe co byście gadali, gdyby w taki sposób potraktowano ambasadę Polski w którymkolwiek kraju. Gdyby to była ambasada USA sprawcy byliby przynajmniej w ciągu kilku sekund obezwładnieni o ile nie zabici. Ale co się dziwić, Fronda zawsze broniła swołoczy zwanych patriotami - kibolami.
anonim2013.11.12 19:56
Klaro, tak, to prawda, ambasady należy chronić i napaść na nie jest do przyjęcia jak niszczenie mienia cudzoziemca. Z tym poważnym traktowaniem to jednak bym nie przesadzał, bo po zamachu smoleńskim nie traktuje nas poważnie Rosja (delikatnie pisząc), a po drugie dopóki nie zostanie wyjaśniona tożsamość i motywy agresorów trudno orzekać o winowajcy.
anonim2013.11.12 20:04
Wybaczcie, ale nie jestem w stanie zmusić się do ubolewania nad tym zdarzeniem. A żeby im cała ambasada i pół Kremla spłonęło za to, co robią z naszym państwem.
anonim2013.11.12 20:16
Marku90, dobrze Cie rozumiem, ale państwa muszą przestrzegać zasad, dla własnego interesu, bo inaczej nastanie kompletna barbaria kontakt dyplomatyczne staną się niemożliwe.
anonim2013.11.12 20:47
Hahaha, ci co nie łamią konwencji!
anonim2013.11.12 21:18
Wojo " tak, to prawda, ambasady należy chronić i napaść na nie jest do przyjęcia jak niszczenie mienia cudzoziemca. Z tym poważnym traktowaniem to jednak bym nie przesadzał, bo po zamachu smoleńskim nie traktuje nas poważnie Rosja (delikatnie pisząc), a po drugie dopóki nie zostanie wyjaśniona tożsamość i motywy agresorów trudno orzekać o winowajcy. " *** Jedno drugiego nie tłumaczy. Choćby nie wiem jak źle czuli się potraktowani Polacy, Polskę jako kraj obowiązuje przestrzeganie międzynarodowego prawa. Odpowiedzialność za ten żałosny incydent ponosi polski rząd, to jest sprawą oczywistą. Czy myślisz, że po tym karygodnym wydarzeniu Polska i Polacy będą traktowani lepiej na arenie światowej? Zapewniam Cię, że będzie wprost przeciwnie. Nasz kraj dał właśnie dowód tego, że zamieszkują go ludzie, których poważnie traktować nie można. Nas, mieszkających poza granicami dotknie to pośrednio, ale mieszkańcy Polski drogo za ten wybryk zapłacą. Człowieku - jeszcze raz powtórzę, wczoraj na terenie Polski doszło do incydentu, który postawił Polaków na równi z islamistami. To jak liczne były straty po stronie ambasady ma już drugorzędne znaczenie.
anonim2013.11.12 22:47
AirWolf Ale dostrzegasz, że nasz Rząd i MSZ, w dość poważnej sprawie smoleńskiej, nie zdobyło się na takie zdecydowanie, jak Rząd FR - w , relatywnie dość błahej, sprawie budki strażnika i kilku petard? Właściwie nie zdobył się na nic, więc Wojo ma rację, że Rosja nie traktuje nas (delikatnie mówiąc) poważnie. I wchodząc w tenor Twojego żartu: ... może nawet, masz rację, że spoważnieliby trochę, gdybyśmy im palili wychodki. Pozdrawiam.
anonim2013.11.12 22:50
AirWolf, wpadłeś w typowy dla troll'i schemat: dyskutujesz ze swoim wyobrażeniem o mnie, jaki dyktują Ci emocje i uprzedzenie, a nie ze mną. Szkoda mojego czasu dla Ciebie.
anonim2013.11.12 23:02
Klaro, "Czy myślisz, że po tym karygodnym wydarzeniu Polska i Polacy będą traktowani lepiej na arenie światowej?" Aż tak nisko oceniasz moją wiedzę i świadomość spraw ? ... "Człowieku - jeszcze raz powtórzę, wczoraj na terenie Polski doszło do incydentu, który postawił Polaków na równi z islamistami." Jeśli nadajesz spoza Polski to rozumiem twoje niepełne rozeznanie w sytuacji. Ten incydent nie jest wcale najważniejszy co do wagi wpływu na pozycję międzynarodową Polski. Do tej pory, od czasu kanciastego stołu, zaszło wiele obniżających rangę Polski zdarzeń, które zniszczyły siłę ekonomiczną, militarną, zlikwidowały w znacznym stopniu suwerenność Polski,zdemoralizowały jej mieszkańców, itd. przy czym łatwo wskazać winnych tych faktów, natomiast w tym przypadku to jeszcze nie jest jasne, ale prawdopodobne jest, że wina leży w tym samym środowisku, które doprowadziło do obecnego stanu.
anonim2013.11.12 23:30
Wojo "Nadaję" z cywilizowanego kraju, gdzie nie ma możliwości aby doszło do podobnej sytuacji - nawet we Francji coś takiego jest niewyobrażalne. Tam co najwyżej podpala się synagogi, ale nikt się nie poważy na atak na ambasadę. U nas w ogóle nie zezwolono by na manifestację liczącą pow. 30 tys. osób. Odbyło by się to tak - policja obstawiła by szczelnie wszystkie drogi prowadzące do stolicy i nie wpuszczono by na miejsce manifestacji więcej ludzi niż zostało przewidziane. Jeżeli już Polacy chcą usilnie rozładować swoją frustrację, to niech ewentualnie atakują budynki rządowe, a nie placówki dyplomatyczne. Zapamiętaj sobie - teren ambasady jest bardziej święty niż katedra. Ja to uważam za słuszne, bo nie można sobie wyobrazić nic gorszego od nie poszanowania terenu ambasady.
anonim2013.11.12 23:50
A może to była prowokacja , taka żeby umożliwiła Rosji interwencję. Może o to Rosji chodziło,. Czy mamy pewność , że Ci co to zrobili byli ..... sami pomyślcie kim
anonim2013.11.13 11:01
DO KLARY: "Rosja od Warszawy do Portu Artura!" No i o co było strzępić języki/pióra/myszki.... wiadomo że w Warszawie to nie był atak na obcą ambasadę i żadna konwencja wiedeńska nie została złamana ! To był akt protestu przeciwko "własnemu" rządowi z siedzibą w Moskwie, że uczestniczył w unicestwieniu 96 pasażerów TRU154, zbeszczeszczeniu zwłok, ukrywaniu prawdy, zatarciu śladów.
anonim2013.11.13 13:18
AirWolf "Różnica między Polską a Rosją jest taka, że rosja jest światowym mocarstwem (...) Polska jest natomiast śmiesznym państewkiem w Europie Środkowej," Masz prawo do takiego zdania - nie liczącego się z prawem międzynarodowym - ale masz prawo. Nie ma do niego nasza dyplomacja. Jeśli prawdą jest, że jesteśmy państwem niepodległym (nie mówiąc już o deklarowanej przyjaźni z FR) to obowiązuje, przynajmniej formalnie, równość względem prawa międzynarodowego. Jeśli dyplomacja nie jest w stanie wywalczyć respektowania naszych praw, a godzi się na przewagę Rosji, to PO CO NAM DYPLOMACJA? I Ty i ja nadawalibyśmy się równie dobrze do potrząsania rąk, uśmiechów i grzeczności. "Daliśmy się nabrać Putinowi" Przyjacielu, nie wiem, w czyim imieniu mówisz, ale znam wielu ludzi, którzy przez chwilę nie łudzili się co do jego intencji. Choć, wygląda na to, że rząd się nabrał - albo teraz tak maskuje swą nieudolność. Jedyne, co trzeba było zrobić, to wyegzekwować nasze prawa i otwarcie mówić o nieprawidłowościach - może buldożery nie przejechałyby choć po wraku. Atak na ambasadę... Potępiam atak, ale nie ma co go demonizować. Był to jednorazowy eksces chuligański jednostek. Ani państwo, ani społeczeństwo nie jest temu winne. Nota dyplomatyczna powinna załatwić sprawę. "Nie muszę chyba tłumaczyć jak by się to dla nas skończyło." Jak? Napadną na nas? "odnośnie przyczyn katastrofy, wiemy już wszystko" Znów ta liczba mnoga. Zwrócę tylko uwagę, że ta sama chyba mnogość, już raz, zgodnie z Twoim postem, mocno się w tej sprawie pomyliła. Pozdrawiam.