,,Abp Paetz molestował kleryków. Znam jego ofiary'' - zdjęcie
21.11.19, 09:00fot. Stiopa, lic. CC BY-SA 3.0 via Wikipedia

,,Abp Paetz molestował kleryków. Znam jego ofiary''

108

"Abp Juliusz Paetz molestował kleryków i znam jego ofiary. Dlatego cieszę się, że biskupi poznańscy podjęli decyzję o pochówku arcybiskupa poza katedrą" - mówi ks. Adam Pawłowski, kapłan, który był klerykiem w czasie rządów abp Juliusza Paetza w Poznaniu.


"Byłem klerykiem, gdy pod koniec lat 90. abp Paetz przychodził do Poznania z Łomży. Wtedy pojawiły się plotki o jego zachowaniach homoseksualnych podczas pracy w Watykanie, a potem jako biskupa w Łomży. Wówczas uznaliśmy to za plotki. Ale gdy zaczął pracę w Poznaniu, zaczął molestować kleryków, dotykał ich w intymne miejsca, składał niemoralne propozycje spędzenia wspólnej nocy w jego pałacu" - mówi ks. Pawłowski w rozmowie z "Głosem Wielkopolski".


"Ja nie padłem jego ofiarą, ale wiem, którzy koledzy i znajomi z seminarium zostali skrzywdzeni. Skrzywdzeni klerycy opowiadali mi o tym również dlatego, że przez rok w poznańskim seminarium duchownym byłem przewodniczącym wszystkich kleryków. Było nas wtedy około dwustu w seminarium. Łącznie wiem o około 20 ofiarach abpa Paetza, z niektórymi z nich do dzisiaj mam kontakt" - dodaje.


Jak wskazuje kapłan, część molestowanych przez abp. Paetza odeszła z seminarium, inni zrezygnowali już po otrzymaniu sakramentu święceń. Niektórzy nadal są księżmi.


Ks. Pawłowski przypomina, że za ofiarami wstawiali się przełożeni z seminarium, ale informacje były blokowane. "Składali pisma do nuncjatury w Polsce oraz do Watykanu, ale te pisma były blokowane. Dopiero, gdy przyjaciółka papieża Jana Pawła II, czyli Wanda Półtawska, dosłownie pod bielizną przemyciła listy do papieża, sprawy przyspieszyły" - powiedział ks. Pawłowski.


W roku 2001 do Poznania przyjechała watykańska komisja, zebrano relacje ofair. W "Rzeczpospolitej" opublikowano artykuł o sprawie Paetza. Arcybiskupa poproszono wreszcie o dymisję, którą złożył.


Nie przyznał się jednak do winy i oficjalnie nie powiedziano, w czym rzecz. Nigdy nie przeprowadzono żadnego procesu. Od strony prawnej Paetz aż do śmierci pozostał niewinny.


Władze Kościoła w Polsce rozważały pochówek abp. Paetza w katedrze poznańskiej. Decyzja została zmieniona dopiero po proteście licznych duchownych i świeckich, który zainicjował publicysta Cezary Kościelniak. Ostatecznie pochowano niesławnego arcybiskupa na cmentarzu.


"Abp Stanisław Gądecki znalazł się w trudnej sytuacji, bo przepisy nakazywały pochówek w katedrze, jak i ewentualny zapis w testamencie zmarłego. Ktoś mógłby mu zarzucić teraz złamanie prawa kanonicznego, ale on podjął heroiczną decyzję opartą na zasadach moralności. [...]. Za tą postawę należy się abp. Gądeckiemu szacunek, to jest impuls do przełamania kultury tajemnicy w Kościele" - wskazuje Kościelniak w rozmowie z "Głosem Wielkopolski".

bsw/"Głos Wielkopolski"

Komentarze (108):

MP2019.11.21 21:41
Zachowanie tego na wskroś zdemoralizowanego człowieka wołało o pomstę do nieba! To jest hańba dla KK, że przez 17 lat nie osądzono go i oficjalnie nie potępiono jego czynów. Dożył starości niczym nie niepokojony, pod kloszem KK - to się nie mieści w głowie! Na ówczesny moment, kiedy społecznie mało mówiło się o molestowaniu w ogóle, to była duża odwaga ze strony kleryków i ich rodzin, że ujawnili tę sprawę. Kłaniam się im nisko. Dla przypomnienia niektórym: to klerycy byli tu ofiarami, "abp" Paetz oprawcą! Kto sugeruje, że klerycy w jakikolwiek sposób mogli się przyczynić do tego, co ich spotkało - nie ma elementarnej empatii, wyobraźni, ani pojęcia o mechanizmach przemocy fizycznej i psychicznej. Proszę poczytać o wtórnej wiktymizacji ofiar. Molestowanie to złożony proces. Klerycy poszli do seminarium ze względu na swoją wiarę, ideały, wrażliwość, a tam zostali dosłownie zaatakowani przez przełożonego, który miał być ich opiekunem, przewodnikiem. Byli w sytuacji zależności od niego. W takiej sytuacji pojawia się całe spektrum emocji: szok, niedowierzanie "może coś mi się wydawało?", poczucie winy "może coś ze mną nie tak?", zaprzeczanie swoim odczuciom, wstyd, lęk, niepewność, ukrywanie się z problemem itd. Oprawca był sprytny i cyniczny, a ze względu na swoją pozycję najprawdopodobniej manipulował klerykami, co bardziej wrażliwych zastraszał, co odważniejszych szantażował. Ta sytuacja jest jasna - to był zły człowiek, który skrzywdził wiele osób i do końca obnosił się ze swoją pychą. Dlaczego było to tolerowane? Kto uczyni-zadość ofiarom z Rzymu, Łomży, Poznania i być może innych miejsc?
Dr Nobody2019.11.21 19:59
Teraz po fakcie się odzywasz, pacanie??? Jaki gieroj z niego.....A wcześniej to co, w pory nawaliłeś:):)
MirekT2019.11.21 16:07
Oh biedni klerycy ?! A uciekali, wylczyli czy nastawiali odbyty ?!
Anarchosyndykalistyczna Internetowa Partyzantka2019.11.21 15:49
Paetza już wyrzucili z piekła. Molestował diabły.
ridado2019.11.21 15:39
Biskup Paetz to kandydat na swietego
alojz2019.11.21 15:25
a gdzie ks. Pawłowski był wcześniej, teraz nagle doznał olśnienia, gdy odwaga totalnie staniała?
Agnieszka2019.11.21 15:07
Brak mi w tej historii nagłośnienia tego o czym mówi Wojciech Sumliński - że za tym tuszowaniem skłonności i działań arcybiskupa stały służby komunistyczne, u których chodził z tego powodu na smyczy. Sprawa miała medialny rozgłos dopiero, gdy nie uległ szantażom i odmówił wysługiwania się im. Dziś więc najważniejsze odkryć, kto w Polsce i Watykanie tuszował tą sprawę, nie odmawiając świadczenia usług na rzecz służb. Chodzi przede wszystkim o tych co wyraźnie działali na polecenie służb a nie dali się zwieść zapewnieniom kolegi, że jest ok czy źle pojmowali dobro Kościoła, nie chcąc robić skandalu", itp. Chodzi o wszystkich, ale przede wszystkim tych pierwszych, bo Kościół nadal może być niszczony, gdy tam wpływ mają ludzie, na których służby mają haki
Durczykiewicz2019.11.21 14:44
Takie sprawy nalezy koniecznie wyjaśniać, a nie udawać, że nie ma problemu i czekać aż sprawca umrze...to nie jest dobre ani dla ofiar,ani dla sprawcy, bo gdyby arcybp jeszcze za życia stawił czoła skrzywdzonym przez siebie to jego pokuta po śmierci byłaby mniejsza...jeszcze raz kieruję do Księży moje zapytanie: Czy wierzycie w Boga i w zycie po śmierci, w odpowiedzialność przed Bogiem za grzechy, w konieczność odpokutowania za popełnione winy?? Tak?? To dlaczego nikt nie pomógł zmarłemu kapłanowi do nawrócenia tu na ziemi...???? Co robicie?? Ukrywacie, ignorujecie, przemilczacie!!! Oczywiście, nie wszyscy, ale większość!! Jacy kapłani, taki Kościół!
Durczykiewicz2019.11.21 14:37
Wiem, że to już musztarda po obiedzie, ale czy któryś się odważył i tak po męsku dał arcyksięciu w pysk...? Tak po prostu..., bo się należało...pewnie Pan Jezus by tak nie zrobił..., ale ja gdybym była facetem w koloratce ...tak...
Cezary2019.11.21 14:31
Ofiary-to dlaczego poszli do palacu? Bo liczyli na kase czy inne profity. ? to nie sa ofiary, tylko ofiary losu!!!!!!
KATOLIK2019.11.21 14:23
Napiszcie jeszcze KTO ukrywał te informacje i nie dopuszczał do powiadomienia Watykanu. Konkretnie, imiona nazwiska tych hierarchów i zdegradować wszystkich bez wyjątku. Natychmiast, aby oczyścić Kościół w Polsce i pozbyć się nieprawych ludzi!!!
Marek212019.11.21 14:28
Idź z tym postulatem do Zandberga. Nikt inny się tego nie podejmie.
Atheisten sind dumm - A. Einstein2019.11.21 14:17
Encylopedyczny oksymoran - gudłaj 𝐚𝐧𝐝𝐫𝐳𝐞𝐣𝐡𝐚𝐡𝐧 - 𝐋𝐞𝐜𝐡 𝐊𝐞𝐥𝐥𝐞𝐫-𝐊𝐫𝐚𝐰𝐜𝐳𝐲𝐤 - jest ateistą a straszy piekłem. Poprawię się, to nie oksymoron, ale zwykły "moron" - materiał na mydło.
andrzejhahn32019.11.21 14:45
czytaj dokladniej moje komentarze katolicki imbecylu
Atheisten sind dumm - A. Einstein2019.11.21 14:54
Zwykły "moron" - materiał na mydło.
andrzejhahn32019.11.21 14:02
no to teraz ten szmaciarz paetz jest obracany w piekle na kole tortur wszak pieklo jet jeno dla tych co w nie wierza...............mam nadzieje paezt ze cierpisz teraz bardzo
anonim2019.11.21 13:41
Podobno księżowskie gejowanie to całkowicie normalna orientacja, niepowodująca żadnych szkód na ciele i umyśle. Jeśli tak, to skąd brednie jakoby ktokolwiek został "skrzywdzony"? Byli podrywani, uwodzeni i tyle. Każde dobre kapłaństwo zaczyna się od molestowania. Równość wśród księży to główny postulat czarnej mafii... Może by się tak zdecydować w końcu, albo księżowskie gejowanie to zboczenie, i wtedy klerycy byli krzywdzeni, albo gejowanie to norma, i wtedy klerycy byli po prostu pytani o orientację, aby mieli pełne i niezbywalne prawo. Kurde, ładnie to brzmi - chłopcy w kieckach mają prawo do bycia rwanym przez kumpli w kieckach. (tak samo nazywa się religię dzieci szkolnych seks-edukacją - dzieci mają prawo do 'wiedzy' o tym jak wyrazić księdzu pedofilowi odmowę seksu) Nikt nie fiknie, bo zwyzywa się go i opluje, że odbiera księżom ich prawa. To jak będzie, prawaccy katole?
Names2019.11.21 13:09
Żałosny i godny pogardy ten ks. Adam Pawłowski. Teraz dopiero przemówił? Nie wierzę żadnemu jego słowu. Jeżeli wiedział i milczał powinien być teraz sadzony za ukrywanie przestępstwa.
nikt2019.11.21 12:25
Co miał sobie żałować ? To byli tylko goje .
zbych2019.11.21 12:21
I tak ma farta , Bóg sodomitów spalił.
m42019.11.21 12:00
swoją drogą dziwię się że taki kleryk, (w końcu młody facet ) nie strzelił w mordę tego obleśnego typa
Marek212019.11.21 12:05
Kiedy chce się zostać księdzem a nie wylecieć z wilczym biletem na wszystkie seminaria duchowne w Polsce....
Maria Blaszczyk2019.11.21 12:16
Możesz się dziwić - ale nikt z nas nie jest przygotowany na to, że padnie ofiarą takiej przemocy. Zwłaszcza ze strony człowieka, który jest autorytetem, Bardzo Ważnym Arcybiskupem czy kimś, od kogo zależy nasza przyszłość. Otóż, wbrew temu, co się wydaje ludziom, osoba padająca ofiarą przemocy, w tym seksualnej, broni się sporadycznie. Regułą jest to, że się nie broni. Nie ma w tym nic dziwnego - tak działają ludzie.
anonim2019.11.21 13:14
Jakiej przemocy? Paetz tylko proponował, do czego miał prawo, jeśli oczywiście homoseks jest normalny. Tak samo jak miał prawo zaprosić do kina. Bo kino jest normalne. Co innego gdyby zapraszał do udziału we włamaniu do hurtowni. To jest złe, bo włamania są nielegalne. Gdyby były legalne, to zaproszenie do włamania byłoby dopuszczalne, a może pochwalane.
Maria Blaszczyk2019.11.21 14:33
Nie. Nie tylko proponował. Również gwałcił. A w przypadku zwierzchnika, czy szefa, czy kim tam jest arcybiskup dla kleryka - nie może być mowy o "tylko proponowaniu", bo ofiara pozostawała względem niego w stosunku zależności. Więc z definicji nie miała zwykłej możliwości mu odmówić.
anonim2019.11.21 15:35
Nikogo nie "zgwałcił" To są turbolewackie bajki Analogicznie Zderzenie czołowe przy V=80km/h to wypadek i szkoda całkowita Oberwanie lusterka o słupek, zarysowanie przez dziecięcy rowerek nie jest szkodą całkowitą. Obessanie przez gołębie również nie jest szkodą całkowitą. ba, nawet wgniecenie i obdrapanie drzwi lewych o sąsiednie autko nie jest szkodą całkowitą. Chyba że dla lewaka. Tak, zdecydowanie... dla lewaka WSZYSTKO jest "gwałtem". W szczególności brak telefonu na drugi dzień po zaliczeniu "partnerki" jest gwałtem. Masakra umysłu, jak dobrze nie być lewakiem i żyć w świecie normalnych ludzi.
Maria Blaszczyk2019.11.21 16:39
Ale to, co robił arcybiskup, akurat zgwałceniem było. Choć nie "gwałtem". Nic nie wiadomo, by arcybiskup uciekał się do gwałtów. I nie, brak telefonu nie jest "gwałtem". Gwałt to " zakazana przez prawo przemoc fizyczna". Brak telefonu nijak nie pasuje.
anonim2019.11.21 15:44
Swego czasu ma szefowa, ba, właścicielka firmy, niezła laska nawiasem pisząc, wąska w talii, mile cxcata, fajna z buzi, tylko brać, hulać i tarmosić, mile się łasiła i proponowała. Kurde, pozostawałem jak najbardziej w stosunku służbowym, ale miałem "zwykłą możliwość jej odmówić". Wystarczyło powiedzieć "nieee... no co ty". Później trochę żałowałem. te wasze lewackie "definicje"...
Maria Blaszczyk2019.11.21 16:45
I z tego powodu, że Ty miałeś taką możliwość, uważasz, że każdy ma taką możliwość względem każdego przełożonego? Serio? To chyba lepsze niż prawacka definicja oparta na jednorazowym doświadczeniu ekstrapolowana na resztę populacji... Otóż może inaczej niż większość populacji nie masz skłonności do podporządkowywania się autorytetom, nie była od Ciebie sporo większa i cięższa, cała Twoja przyszłość nie leżała w jej miłych rączkach, a do tego w Twoim przekoaniu nie była ona przedstawicielem wszechwładnego bóstwa... Na wszelki wypadek zalecane więc jest , by przełożeni jednak takich propozycji nie czynili... Bo jeden prawacki wyjątek nie zmienia tego, ze nie ma możliwości "zwykłego odmówienia", jak w przypadku osoby o równym statusie, która nie ma możliwości Cię z wilczym biletem wywalić na zbity pysk.
anonim2019.11.21 21:48
Każdy ma taką możliwość. Wystarczy otworzyć usta i powiedzieć NIE CHCĘ.
anonim2019.11.21 19:23
Zawsze może odmówić ,jak szef w pracy ciebie molestuje ,składa niemoralne propozycje to nie możesz odmówić ,możesz,nawet jak grozi ci konsekwencjami .
Ks. Radek2019.11.21 11:57
Sumliński na youtube demaskuje Petza jak tajnego agenta służb SB , mówi też o kard. Nyczu jako o skorumpowanym hierarchu . Pasibrzuchy w purpurach zamknięci w wypasionych pałacach , kara już na was NADCHODZI !
T2019.11.21 11:37
Dlatego tym bardziej trzeba się za tego człowieka modlić.
m42019.11.21 12:02
teraz to już trochę późno, jeśli sie nie nawrócił, a nic na to nie wskazuje, to jest teraz w miejscu bardzo ciekawym zapewne...
anonim2019.11.21 16:40
Tego nikt nie wie czy się nie nawrócił ,nie można tego tak oceniać.
anonim2019.11.21 11:20
Podobno gejowanie to całkowicie normalna orientacja, niepowodująca żadnych szkód na ciele i umyśle. Jeśli tak, to skąd brednie jakoby ktokolwiek został "skrzywdzony"? Byli podrywani, uwodzeni i tyle. Każde dobre małżeństwo zaczyna się od podrywu, to znaczy od molestowania. Równość małżeńska to główny postulat tęczowej mafii... Może by się tak zdecydować w końcu, albo gejowanie to zboczenie, i wtedy klerycy byli krzywdzeni, albo gejowanie to norma, i wtedy klerycy byli po prostu pytani o orientację i podrywani, do czego mieli pełne i niezbywalne prawo. Kurde, ładnie to brzmi - chłopcy mają prawo do bycia rwanym przez gejów. (tak samo nazywa się gwałcenie dzieci szkolnych seks-edukacją - dzieci mają prawo do 'wiedzy' o tym jak wyrazić pedofilowi świadomą zgodę na seks) Nikt nie fiknie, bo zwyzywa się go i opluje, że odbiera ludziom ich prawa. To jak będzie, lewacy?
Maria Blaszczyk2019.11.21 12:13
Jak ktoś nie widzi różnicy pomiędzy "podrywaniem" a "wykorzystywaniem seksualnym" to jest niebezpiecznym osobnikiem, którego powinno się trzymać w odosobnieniu. Wyjaśnię, bo może jesteś, drogi anonimie, jeszcze dzieckiem - do tego ofiarą braku edukacji seksualnej. Orientacja nie ma tu nic do rzeczy. Chodzi o to, czy kontakt seksualny jest chciany przez wszystkie biorące w nim udział strony. A dzieci, co również jest częścią tj edukacji, nie mają prawnej możliwości wyrażenia zgody na seks. Do ukończenia 15 r.ż. Tak jak nie mają prawa do wyrażenia zgody na poślubienie kogoś - to akurat jeszcze trochę dłużej. Po prostu - nie ma takiej możliwości.
anonim2019.11.21 13:10
Typowe lewakowanie. Dzieci mają jak najbardziej rzeczywistą możliwość wyrażania swojej opinii na wszelkie tematy, ponieważ mają buzie i potrafią mówić. Paetz nikogo nie gwałcił. Paetz tylko proponował i gawędził, do czego, jeśli zboczenia są normalne, miał pełne prawo. Dokładnie takie same, jak maturzysta ma prawo zagaić do koleżanki, czy wpadnie do niego bo chata wolna. Ona ma z kolei prawo strzelić go w pysk, albo wyrazić świadomą zgodę.
Maria Blaszczyk2019.11.21 14:30
No to, drogie dziecko, zawrzyj małżeństwo. Otóż między wyrażeniem opinii - tak, dzieci mają buzie i mogą ją wyrażać - a możliwością wyrażenia zgody, jest różnica. Jak dzieci staną przed kolegą w sukience - albo i najprawdziwszym księdzem - i złożą przysięgę małżeńską, to jednak ona nie będzie ważna. Dzieci mają również nóżki - a nie mają prawa chodzić sobie same po ulicy, przynajmniej do pewnego wieku. Mają rączki, a tak koło 5 r.ż. potrafią się już podpisać - a nie mają prawa wziąc pożyczki, nawet w Providencie. No nie, i wystarczy przeczytać całą wypowiedź tego księdza by wiedzieć, że Paetz gwałcił. Dotykanie w miejsca intymne to jo nie jest "proponowanie", tylko "inna czynność seksualna". Czyli zgwałcenie.
anonim2019.11.21 15:11
Dla normalnych ludzi gwałt to gwałt, a nie klepnięcie po pupci. U lewaków jest inaczej. Byle chwyt za kolano to gewałt, czyli przemoc która niszczy. JPDL, dobrze nie być lewakiem. Ciekawe, że zgwałcenie umysłu dziecka seksedukacją, prezentowaniem mu zwyroli, rzecz okaleczająca dziecięca intymność w sposób brutalny, jest dla lewaków okej. Jednocześnie rzecz absolutnie bez znaczenia, chwyt za kolanko miłej koleżanki, to powód do obcinania łbów. Jesteście popaprani. Dobrze nie być lewakiem.
Maria Blaszczyk2019.11.21 16:09
Nie rozmawiamy tu o "gwałtach", tylko "zgwałceniach". O ile opinii publicznej wiadomo, arcybiskup nigdy się żadnych gwałtów nie dopuszczał. I klepać nie wolno. Choć nie jest to "gwałt". Za kolanka nie wolno łapać. Łbów też zresztą nie należy ucinać. Wystarczy takich zboków pozamykać. A seksedukacja jest niezbędna. I żadnego umysłu nie gwałci. Nie wiem, na czym miałoby polegać prezentowanie zwyroli... Faktem jest, że mówiąc o tym, czym jest przemoc seksualna siłą rzeczy mówimy, że istnieją ludzie, którzy to robią. Czy to jest ta "prezentacja zwyroli"?
anonim2019.11.21 13:18
Typowe lewakowanie. Ludziska nie mają prawnej możliwości zakupu heroiny, ale mają rzeczywistą możliwość. I są gotowi bronić tej możliwości pięściami, nożem albo i pistoletem. I to jest na swój sposób piękne - dynamiczna niezgoda na to aby jakieś szumowiny dyktowały nam jakie mamy możliwości i co nam wolno robić ze sobą.
Maria Blaszczyk2019.11.21 16:12
No więc arcybiskup miał rzeczywistą możliwość pakowania ludziom łap, gdzie nie trzeba. Ale nie ma w tym nic pięknego - i szkoda jego ofiar...
Jan Radziszewski2019.11.21 11:05
posądzony podobnie niesłusznie jak Jezus Chrystus - znajdzie usprawiedliwienie co nie stanie się udziałem jego oskarżycieli pragnącym zająć jego miejsce w gronie Bp Polskich Przecież zakaz głoszenia kazań wynika nie z czego innego jak z skrytykowania działań Orkiestry świątecznej na spotkaniu Radia Maryja która przeszkadzała w odprawianiu Mszy w katedrze Poznańskiej tzn maga , Medium zła, Iluminata diabła Jerzego Owsiaka na spotkaniu Radia Maryja
Marek212019.11.21 11:11
Wstrętny JPII. Jak on mógł pozbawić urzędu Chrystusa ver. 2.0 i mianować jakiegoś oskarżyciela pragnącego zająć jego miejsce? Dosłownie Piłat! Czy w związku z tym należy zburzyć jego pomniki?
Hanys672019.11.21 10:54
Skoro sama Wanda Półtawska musiała przemycać do JP2 informacje to znaczy że już wiemy KTO blokował te informacje. Wiemy to jasno i precyzyjnie. Ostatnią osobą przez którą przechodziło wszystko był niejaki Dziwisz...
Marek212019.11.21 10:58
To jeszcze przed nami. Określenie jego roli w dziejach Kościoła za Jana Pawła II. Podobnie jak nuncjusza Kowalczyka. Jak będziemy żyć zdrowo i przechodzić przez jezdnię tylko na zielonym to może dożyjemy.
katolik2019.11.21 10:41
ci co opluwają Kościół z jakiegokolwiek powodu, myslą,ze w społeczeństwie z przewaga katolików mogą chcieć wprowadzenia aborcji lesbijstwa pedalstwa, jako deprawacji społecznej i śmierci społeczeństwa w dalszej perspektywie. Ci co do tego daza,chca aby nie mówić prawdy i ich zboczenia nie nazywać zboczeniem tylko traktować łagodnie,jako przypadłośc psycho-fizyczną. Idzcie do spowiedzi to się wyleczycie,bo tylko Jezus którego opluwacie może was uleczyć a Maryja którą profanujecie może się za wami wstawić. ALe jak jesteście mieccy ,to zostaniecie w swoim bagnie razem z dnem mor-społ-polit popslsldwiosnanowoczesna a oni będą za smiercią społeczeństwa.Czy Polska ,czy PIS zgodzi się ,aby powszechnie wprowadzono i nie zakazano śmierci która głosił i stosował HITLER
anonim2019.11.21 13:30
A ten znowu swoje: lesbijstwo i pedalstwo i w kółko i na okrągło i walnij jeszcze kilka takich samych postów. Masz taki uraz jakby urodziła cię lesbijka, a ojcem był podałem
katolik2019.11.21 13:56
tak się składa ze lesbijstwo i pedalstwo chce rozpanoszyć się w polskim prawie,poucz się troche
katolik2019.11.21 13:58
stary już jestem ,więc mam prawo nawracać w kółko to samo nie szkodzi,że do obrzydzenia tobie
skuter2019.11.21 10:12
Pan powiedział Niech grzechy będą dla was ohydne Ale kochajcie grzeszników Serdecznie współczuje ofiarom i ich rodzinom
RelikwiaMajtekWandziZastąpiStrzępyKalesonówWojtyły2019.11.21 10:04
Wandzia Półtawska zdejmuje majtki i wręcza Wojtyle jeszcze ciepły list o tym, że arcy-pedryl Paetz jest arcy-pedrylem. Tej sceny nie może zabraknąć w filmie hagiograficznym Grzegorza Górnego o arcy-pedrylu Paetzu.
mpo2019.11.21 11:53
Co ty bredzisz @Jarek? Z nienawiści już ci został tylko neo-pseudo-kretynizm!!!
katolik2019.11.21 9:57
CZym jest lgbt gender publicznym pokazywaniem innym ludziom jak dwa zwierzątka homoniewiadomo uprawiają seks ,jak u jaskiniowców !!!
anonim2019.11.21 10:13
katolik, walisz jakbyś był po potężnym sekciarskim praniu mózgu.
katolik2019.11.21 9:54
mówiąc o hańbie Poznania jest nią to ,ze ludzie głosują w Poznaniu na dno mor-społ-polit popslsldwiosnanowoczesna ,czyli głosują za śmiercią społeczną ABORCJA< LEWSBIJSTWEM i PEDALSTWEM ,takim samym zgorszeniem i zboczeniem jak molestowanie. Ludzie obudzcie się ,bo również dla tych co tak głosyją nie ma społecznego usprawiedliwienia i nie mówcie ,ze lgbt gender to nic,bo to = molestowanie społeczeństwa,dzieci i dorosłych.Jaka jest moralnośc Poznaniaków,gorsza się jak święci..
anonim2019.11.21 10:11
Widzę, że masz jakąś obsesję. A już wiem, Maryja ci się objawiła i nakazała pluć jadem.
katolik2019.11.21 10:32
to nie jad tylko twarde stapanie po ziemi każdego katolika ,a nie bycie lelum po lelum
+632019.11.21 9:54
za pozno wczesniej jak zyl jeszcze trzeba bylo go zdegradowac i wywalic z waszego grona
katolik2019.11.21 9:43
wszystko ma wybrzmieć,wiec niech mówi się GŁOSNO,ze największym złem i zagrozeniem moralnym ,karą Boża jest dążenie psycholi z dna mor -społ-polit popslsldwiosnanowoczesna do Aborcji zgorszenia i deprawacji społeczeństwa przez zboczenie, a nie zadną ideologię LESBIJSTWA i PEDALSTWA.Ukrócmy ten nośnik społecznej śmierci !!! ,po to został wybrany PIS i tym temacie nie ma rozwazań
anonim2019.11.21 10:09
Co, niedzielny wafelek nie smakował? Grzeszysz cały tydzień, ale co tam w niedzielę znowu zrobisz połyk i dawaj można znowu opluwać bliźnich.
Celina2019.11.21 9:36
Klerycy byli dorosłymi ludżmi i niech nikt!!mi nie powie że nic nie mogli zrobić w sprawie rcybiskupa nawet 14 letnie dziecko nie pozwoli się molestować !!!W swietle prawa Paetz jest niewinny.Druga sprawa homosie i ten cały LGBT jest broniony przez lewaków jak niepodległość ludzi nie tolerujacych wyzywa sie od homofobów natomiast jak robią to księża to uważaja to za przestepstwo ot taki fałszywy paradoks.
jula2019.11.21 9:41
Paetz jest winny hańby,która spadła na Kościół ,na szacowny Poznań.Swoją drogą w Poznaniu do upadłego broniono Kroloppa.Szacowni dewianci.
Sebastian Lorenc2019.11.21 9:41
Tu nie chodzi o stosunki homoseksualne, bo to prywatna sprawa. Tylko o molestowanie, ktore w świetle prawa jest przestępstwem. Kleryk to dorosły człowiek. Może sie obronić. Ale 14 latka, czy 14 latek nie. Bo tu nie chodzi o siłę fizyczną, tylko o rozwój emocjonalny dziecka i samoświadomość.
Marek212019.11.21 10:31
Jednak klerycy też nie mogli. Autorytet Urzędu okazał się silniejszy.
Sebastian Lorenc2019.11.21 10:48
To już inna kwestia. To straszne, że ci mlodzi ludzie żyli pod taką presją, byli tak zastraszeni, że woleli milczeć.
Marek212019.11.21 10:55
Tym się kończy władza absolutna i brak instytucji odwoławczych. Tak się kończy nieskończony klerykalizm i nie dopuszczanie świeckich do zarządów diecezjami czy parafiami. Tak się kończy stuprocentowa męskość organizacji i usuwanie kobiet na najniższe miejsca. Czy do dziś coś się zmieniło? Czy dziś taka sytuacja jest niemożliwa? Co prawda nuncjusz wreszcie nie jest Polakiem, ale czy to wystarczy?
anonim2019.11.21 11:58
Ale w podobnej sytuacji są wszyscy studenci, molestowani przez egzaminatorów. Ile takich spraw wyszło na jaw? A ile osób, szczególnie kobiet musiało wybierać: zrobić to, czego ten ktoś oczekuje, czy rzucić studia? Gdzie wtedy byli ci wszyscy oboeńcy moralności. Analogicznie zresztą jest w przypadku molestowania przez przełożonego w pracy. Ile takich spraw zamieciono pod dywan?
Marek212019.11.21 12:03
Ale co to zmienia w ocenia abp. Paetza? Skoro inni to robią to on też mógł? Uniwersytety nie głoszą, że mają prawo do pouczania o moralności. Kościół głosi, a więc musi być moralniejszy by mieć do tego prawo.
anonim2019.11.21 13:08
Nie mówię, że mógł, tylko, że nie jest wyjątkiem.
anonim2019.11.21 13:09
A bezradność ofiar wszędzie taka sama.
anonim2019.11.21 15:49
Jak to "Uniwersytety nie głoszą" Cały czas głoszą i wystawiają certyfikaty moralności. Cały czas zinstytucjonalizowane lewactwo występuje z roszczeniem ważności i wymusza swoje zboczone zasady moralne na normalnych ludziach
J.P🧶2019.11.21 17:45
Ludzie nie oddalają się od religii, od Boga za sprawą uniwersytetów, ale za sprawą Kościoła.
Beno2019.11.21 23:06
O dziwo, o molestowaniu małoletnich nikt nigdy nie pisał. Za chwilę oskarżą zmarłego biskupa jeszcze o pedofilię. I jak wam wierzyć?
ela pawlowska2019.11.21 18:07
Tu była sytuacja podległości. On był ich przełożonym- gdyby się sprzeciwili, mogli byc ofiarą ostracyzmu środowiskowego. Paetz mił tak szerokie plecy, że nawet Gądecki, który go nie znosił, nie miał na niego bata. Pewnie niejednemu w Watykanie druta ciągnął.
egon2019.11.21 9:35
nie wierzę ani w jedno to oskarżenie.Tego człowieka zaszczuto !
jula2019.11.21 9:42
Metoda:jeśli fakty mówią inaczej tym gorzej dla faktów.
Ura-Bura - syn Baby Jagi2019.11.21 9:26
Ja - jako ateista i śmierdzący lewak - z całą odpowiedzialnością za słowo stwierdzam - że to wewnętrzna sprawa kościoła. Klerycy byli dorośli - jak każdy obywatel mogli zgłaszać przestępstwo do organów ścigania. Nie zglosili - ich sprawa - nie ma obowiązku zgłaszania. Państwu i jego organom - nic do tego. Podobnie takim jak ja ateistom i śmierdzącym lewakom.
Marek212019.11.21 9:28
Twoje stanowisko można by uznać za poprawne gdyby w Polsce było kilka(naście) równych sobie liczebnością wyznań. Kiedy jednak Kościół rzymsko-katolicki dominuje mając wielki wpływ na władze świeckie to ni9estety problem staje się bardziej skomplikowany...
Elektor2019.11.21 9:31
Uważam, że on ma rację. Nikomu nic do prywatnych uciech seksualnych. Jak nie zgłaszali takich rzeczy to widocznie im pasowało.
Marek212019.11.21 9:33
Pasowało, nie pasowało. Raczej przeważył strach przed Organizacją. A na pomoc nie mogli liczyć. Chyba że od Biedronia.....
Celina2019.11.21 10:32
Jaka organizacja?organizacja i to przestepcza jest platforma
Maria Blaszczyk2019.11.21 12:08
Większości zgwałceń się nie zgłasza. Szacuje sie, że 97% lub więcej nigdy nie jest zgłaszanych. W przypadku zgwałceń homoseksualnych pewnie jeszcze większej większości - bo w przypadku mężczyzn dochodzi jeszcze większe tabu niż w przypadku kobiet. A w przypadku zgwałceń dokonanych przez tak wpływową osobę, powiązaną z wieloma innymi wpływowymi osobami - to już naprawdę prawie nigdy. Więc przestań trywializować, że im pasowało. Pomyśl o tej dziewczynie, co ją pan Michalkiewicz do "ku.ew" porównał za to, że ją zbok tak gwałcił, że jej miednica popękała. Czy nawet o tej kobiecie, co ją facet zgwałcił, a to ona pójdzie siedzieć. http://moje-gniezno.pl/artykuly/czytaj/23267/zostala-zgwalcona-trafi-do-wiezienia-absurdalny-wyrok-gnieznienskiego-sadu
anonim2019.11.21 21:43
Brednie o tym, że " gwałcił, że jej miednica popękała" brzmią jak przechwałki 15-latków z patologicznych rodzin. To są rzeczy fizycznie niemożliwe, a skoro tak, to opowieści jak to Jurny Roman robił, są po prostu niewiarygodne.
JANOSIK2019.11.21 9:25
Znowu bicie piany ,jak ks.Pawloski o wszystkim wiedzial to dlaczego nie zglosil do prokuratory,powinien tyle samo dostac ile lat to ukrywal.Nagle znajduja sie goscie co wszystko najlepiej wiedza jak on niezyje,GDZIE BYLI TYLE LAT?
kira2019.11.21 11:06
Janosiku - za Ziobro i na hak !!!
Mikołaj 2019.11.21 9:24
Dopóki Episkopat te słowa: " Wy jesteście solą ziemi. Lecz jeśli sól utraci swój smak, czymże ją posolić? Na nic się już nie przyda, chyba na wyrzucenie i podeptanie przez ludzi." , będzie traktować w kategoriach kulinarnych, dopóty stan kapłański będzie schroniskiem dla tych , którzy nimi nie powinni nigdy zostać . To faryzejska wiara , która polega na dbałości o zewnętrzna stronę " kubka ", czytaj : wizerunku .
Celina2019.11.21 9:37
Ty nie jestes od osadzania kto powinien byc duchownym a kto nie.
Durczykiewicz2019.11.21 14:46
Ty także nie.
katolik2019.11.21 9:18
lgbt gender = molestowanie= zboczenie + zgorszenie społeczne .Żadna ideologia,tylko deprawacja wychowania i zycia
olaboga2019.11.21 9:49
To ten wasz arcybiskup molestowal a nie lgbt. On byl zrodlem zgorszenia a nie gender. On caly czas nie przyznawal sie do swojego homoseksualizmu. On potepial gender leb w leb z polskimi biskupami. On deprawowal mlodych ludzi,a nie lgbt. Mysl troche, baranie.
Jerzy2019.11.21 12:15
KŁAMIESZ olka...! - bronisz swojaka! On był ważną personą w lgbtqq tylko głośno tego nie mówił (nie potrzebował), tacy są najgorsi
anonim2019.11.21 13:24
Jerzy co się szczerzy, za tępy jesteś aby to zrozumieć.
oxy2019.11.21 22:57
James Rennie z Edynburga, doradca ds adopcji przez homoseksualistów, został aresztowany, bo gwałcił dziecko postępowych rodziców, którzy sami z radością zostawiali je pod opieką geja. Larry Brinkin - ikona gejowska, pracował w Komisji Praw Człowieka w San Francisco, a po pracy relaksował się oglądając gwałty na dzieciach. Do kompletu nasz polski Wojciech K. dyrygent, zdeklarowany homoseksualista.
anonim2019.11.21 10:07
Następny katolik zakłamany i dwulicowy. Co złego to nie my, to ONI.
Jerzy2019.11.21 12:17
Następny 21.11.19 11:07 - lewy ciemniak i analfabeta co się podpisać nie potrafi, a postawienie trzech krzyżyków go odpycha... ha, ha, ha
anonim2019.11.21 13:22
Nie nadymaj się tak bo pękniesz od tego hahania. A swoją drogą jakie błyskotliwe poczucie humoru!
Andrzej 2019.11.21 9:10
Zostawmy tego człowieka w spokoju, nie wspominajmy o nim. Po co ? Stwórca i tak już go osądził, a o nim pamiętajmy tylko w modlitwie pokutnej.
Katolik2019.11.21 9:38
Zgadzam się. Nie ma co rozdrapywać starych spraw. Poza tym trzeba nadmienić, że jego ekscelencja arcybiskup nie skrzywdził żadnego dziecka. Bóg Go osądzi, nie ludzie.
anonim2019.11.21 10:05
Jakie to katolickie Katolik, co innego głosić, a co innego robić. Katolicka dwulicowość i zakłamanie.
Inka2019.11.21 15:42
I to ma Jego usprawiedliwić?????
Emma2019.11.21 13:02
Nie zgadzam się, należy o tym mówić tak żeby inni wiedzieli że nie są bezkarni i że ofiary mogą zacząć mówić w każdej chwili- nie tylko po śmierci sprawców ale także za ich życia. Niech mają to "z tyłu głowy", zawsze jak będą chcieli dopuścić się molestowania.
któś2019.11.21 14:01
Tak, zostawmy go w spokoju na ... cmentarzu. Nie w katedrze.
LULEK2019.11.21 9:10
Ks.Adam Pawłowski znowu bije pianę zamiast zająć się wiernymi. I co wynika z tego co powiedział nic nowego. Czyżby chciał zaistnieć medialnie. Pleść żeby pleść. Ja coś wiem. Ale okazuje się że nic nie wie, ponad to co jest znane.
jula2019.11.21 9:37
Wypowiedź ks. Pawłowskiego jest merytoryczna,dla mnie,która uważała,że postępowanie arcybiskupa było hańbą,przyniosła informacje o faktach.Nie ma co prawdy uciszać.Prawda musi wybrzmieć.Teraz czas hańby dla tych co odwracali oczy,lub blokowali listy.Karty na stół,nigdzie żadnych świętych krów.
JONASIK2019.11.21 9:10
Fronda zrobiła się "odważna" po śmierci abp?
Margita2019.11.21 10:18
Fronda cały czas pisała o problemie : wypowiedzi ks. Isakowicza Zaleskiego i p. Terlikowskiego !!!