20.10.13, 11:21Papiez Franciszek (fot. Tomaz SilvaABr/Wikipedia)

Papież: Odwiedzajmy starych księży i zakonnice. To sankuaria apostolstwa i świętości

„Wszyscy mnie opuścili” – skarżył się św. Paweł Tymoteuszowi krótko przed śmiercią. Pozostał z nim tylko św. Łukasz Ewangelista, patron dzisiejszego dnia. Jednak Bóg nie opuścił apostoła, który mógł napisać: „Pan stanął przy mnie i wzmocnił mnie, żeby się przeze mnie dopełniło głoszenie Ewangelii”. Do czytania nawiązał Papież w homilii na porannej Mszy w Domu św. Marty.

„Kiedy myślę o schyłku życia apostoła, przypominam sobie te sanktuaria apostolstwa i świętości, jakimi są domy spokojnej starości dla księży i sióstr zakonnych" – powiedział Franciszek. "Ci zacni księża, zacne siostry, w podeszłym wieku, którym ciąży samotność, czekają aż przyjdzie Pan i zapuka do drzwi ich serca. To prawdziwe sanktuaria apostolstwa i świętości w Kościele. Nie zapominajmy o nich! Zastanawiam się, czy my chrześcijanie mamy ochotę, by złożyć wizytę, która będzie prawdziwą pielgrzymką, w tych sanktuariach, tych domach starców dla księży i sióstr? Ktoś z was opowiadał mi niedawno, że będąc w jednym z krajów misyjnych odwiedzał na cmentarzu groby zapomnianych misjonarzy i misjonarek sprzed 50, 100 czy 200 lat. Mówił mi: «Przecież oni wszyscy mogliby być kanonizowani, bo w końcu liczy się tylko ta świętość na co dzień». W domach spokojnej starości te siostry i księża oczekują przyjścia Pana tak jak Paweł. To prawda, że trochę smutni, ale w pokoju, z radosnym obliczem”.

MBW/Radiovaticana.va


Komentarze

anonim2013.10.20 11:48
pod warunkiem że nie odprawiają mszy trydenckiej ... bo wtedy to zło!
anonim2013.10.20 12:13
@Redakcja Frondy-Błagam o korektę w tytule!
anonim2013.10.20 14:26
To prawda, że trochę smutni, ale w pokoju, z radosnym obliczem”. Ojcze Święty, pogubiłam się. Przyznaję .Nie nadążam .
anonim2013.10.20 14:53
cos takiego?!.. to nagle p.F. przyznaje, ze starzy, PRZEDSOBOROWI ksieza i zakonnice sa skarbnica swietosci?! Czyli byli WSPANIALE KSZTALTOWANI W WIERZE w Kosciele przedsoborowym?! A to niespodzianka!!!! (i to ulubione zaklamywanie znaczen slow przez p.F. jest irytujace!!! Slowo SANKTUARIUM nigdy nie odnosi sie do ludzi przeciez!!!)
anonim2013.10.20 16:36
@Weronika "Sanktuarium – w religioznawstwie termin, którym określa się miejsce uznawane za święte, często identyfikowane ze świątynią" (wikipedia) "Czyż nie wiecie, że jesteście świątynią Boga i że Duch Boży mieszka w was? Jeżeli ktoś zniszczy świątynię Boga, tego zniszczy Bóg. Świątynia Boga jest święta, a wy nią jesteście." (1 Kor 3,16-17) Nie przesadzaj więc z tą krytyką.
anonim2013.10.20 20:52
Poliopd3 czy ty nawet jak otwierasz lodówkę widzisz Tridentine?
anonim2013.10.20 21:57
@TeBe - masz racje. To jest druga strona medalu! Wiedzialam, ze ktos mi to natychmiast wypomni. Ale mimo to nie wycofuje swojej krytyki. Jestem "fanka" madrosci ks.kardynala S.Wyszynskiego i jego zaufania do silnej,prostej "wiary ludu". GLEBIA TEOLOGICZNA mozna zmiesc z powierzchni wiele innych,b.cennych wymiarow wiary. Ciagle akcentowanie TYLKO wymiaru indywidualnego, z wykasowaniem wymiaru wspolnotowego (a "spodobalo sie Bogu zbawic ludzi WE WSPOLNOCIE") jest ograbianiem nas i narazaniem na niebezpieczenstwa, ktorym indywidualnie nie sprostamy na pewno! Dla mnie ze slowem SANKTUARIUM natychmiast kojarzy sie obraz PIELGRZYMEK DO SANKTUARIOW(tak pieknych,waznych i licznych). Jakos nie slyszalam, zeby ktos pielgrzymowal do swojego, wlasnego sanktuarium...czyli do siebie samego, czy do sasiada jako do sanktuarium. Wiec wykasowuje sie i sens(tak ;znany nam od wiekow,potoczny! Ale ja tego sensu potrzebuje! Ja chce nim zyc!) slowa i sanktuarium i pielgrzymka. I ja chce sie przed tym bronic!
anonim2013.10.20 21:57
@TeBe - masz racje. To jest druga strona medalu! Wiedzialam, ze ktos mi to natychmiast wypomni. Ale mimo to nie wycofuje swojej krytyki. Jestem "fanka" madrosci ks.kardynala S.Wyszynskiego i jego zaufania do silnej,prostej "wiary ludu". GLEBIA TEOLOGICZNA mozna zmiesc z powierzchni wiele innych,b.cennych wymiarow wiary. Ciagle akcentowanie TYLKO wymiaru indywidualnego, z wykasowaniem wymiaru wspolnotowego (a "spodobalo sie Bogu zbawic ludzi WE WSPOLNOCIE") jest ograbianiem nas i narazaniem na niebezpieczenstwa, ktorym indywidualnie nie sprostamy na pewno! Dla mnie ze slowem SANKTUARIUM natychmiast kojarzy sie obraz PIELGRZYMEK DO SANKTUARIOW(tak pieknych,waznych i licznych). Jakos nie slyszalam, zeby ktos pielgrzymowal do swojego, wlasnego sanktuarium...czyli do siebie samego, czy do sasiada jako do sanktuarium. Wiec wykasowuje sie i sens(tak ;znany nam od wiekow,potoczny! Ale ja tego sensu potrzebuje! Ja chce nim zyc!) slowa i sanktuarium i pielgrzymka. I ja chce sie przed tym bronic!
anonim2013.10.20 21:57
@TeBe - masz racje. To jest druga strona medalu! Wiedzialam, ze ktos mi to natychmiast wypomni. Ale mimo to nie wycofuje swojej krytyki. Jestem "fanka" madrosci ks.kardynala S.Wyszynskiego i jego zaufania do silnej,prostej "wiary ludu". GLEBIA TEOLOGICZNA mozna zmiesc z powierzchni wiele innych,b.cennych wymiarow wiary. Ciagle akcentowanie TYLKO wymiaru indywidualnego, z wykasowaniem wymiaru wspolnotowego (a "spodobalo sie Bogu zbawic ludzi WE WSPOLNOCIE") jest ograbianiem nas i narazaniem na niebezpieczenstwa, ktorym indywidualnie nie sprostamy na pewno! Dla mnie ze slowem SANKTUARIUM natychmiast kojarzy sie obraz PIELGRZYMEK DO SANKTUARIOW(tak pieknych,waznych i licznych). Jakos nie slyszalam, zeby ktos pielgrzymowal do swojego, wlasnego sanktuarium...czyli do siebie samego, czy do sasiada jako do sanktuarium. Wiec wykasowuje sie i sens(tak ;znany nam od wiekow,potoczny! Ale ja tego sensu potrzebuje! Ja chce nim zyc!) slowa i sanktuarium i pielgrzymka. I ja chce sie przed tym bronic!
anonim2013.10.21 8:43
@Weronika: Napisano: "Kiedy myślę o schyłku życia apostoła, przypominam sobie te sanktuaria apostolstwa i świętości, jakimi są domy spokojnej starości dla księży i sióstr zakonnych" 1. Słowem Sanktuarium Papież określa domy spokojnej starości: "Ci zacni księża, zacne siostry, w podeszłym wieku, którym ciąży samotność, czekają aż przyjdzie Pan i zapuka do drzwi ich serca. To prawdziwe sanktuaria apostolstwa i świętości w Kościele. Nie zapominajmy o nich! Zastanawiam się, czy my chrześcijanie mamy ochotę, by złożyć wizytę, która będzie prawdziwą pielgrzymką, w tych sanktuariach, tych domach starców dla księży i sióstr?" Zdanie: "To prawdziwe sanktuaria..." jest wtrąceniem o miejscu, a niekoniecznie o osobach, a wywodzę to z tego, że dwukrotnie w tekście nazwano Sanktuariami domy. 2. Nawet gdyby było inaczej, człowiek ma wymiar zbiorowy i indywidualny, a wspólnota jest sumą jednostek, a nie oddzielnym bytem. 3. Czy przed soborem było tylko zło? Kto tak twierdzi? Dlaczego więc nie miałoby być dobrych sióstr i księży przed soborem? Nauczanie Kościoła Katolickiego, to nie tylko Pismo Święte, ale także historia i doświadczenia czasów po Jezusie. Pozdrawiam