Fronda.pl: We Fryburgu, jak podaje Deutche Welle, Kościół zaczyna dopuszczać do komunii rozwodników. Powołują się przy tym na słowa papieża.

Michał Barcikowski, "Christianitas": Z tego co wiem, to jest wymysł dziennikarzy. Kościół nie ma żadnej władzy dopuszczania osób żyjących w ciężkim grzechu do komunii, a w słowach papieża Franciszka nie ma nic, co by sugerowało, że papież uważa inaczej.

Wiarygodni informatorzy twierdzą, że diecezja fryburska opracowała nowe wytyczne dla duszpasterstwa par żyjących w związkach niesakramentalnych. Według tych informatorów w żadnym miejscu tych wytycznych nie ma mowy o dopuszczeniu takich par do sakramentu ołtarza bez zmiany ich życia. Mowa jest o zindywidualizowanym podejściu co zresztą jest zgodne z pragnieniem Kościoła wyrażanym jeszcze przed papieżem Franciszkiem. Chodzi o to by zwalczając grzech nie zniszczyć żadnego dobra, m. in. dobra dzieci urodzonych i wychowywanych w takich związkach. W takiej sytuacji zwykłe rozejście się rodziców byłoby często rozwiązaniem faryzejskim: “nawrócenie się” z jednego grzechu bez zwracania uwagi na inne grzechy i krzywdę, jakiej się w ten sposób dopuszcza.

To zindywidualizowane podejście zakłada również roztropne, acz konsekwentne prowadzenie takich ludzi do pojednania z Bogiem i Kościołem poprzez wolną i podjętą z namysłem decyzję by publicznie złożyć ślub czystości.

Ponieważ znam te wytyczne jedynie z omówień nie wiem, czy pewne sformułowania w tych wytycznych nie otworzą w praktyce drogi do nadużyć. Wiemy, że te nadużycia w wielu krajach już się zdarzają od dawna.

Można było przeczytać głosy, że szykuje się powtórka z sytuacji jaka miała miejsce, gdy wymuszono wprowadzenie komunii na rękę. Wprowadzono praktykę, nikt nie zareagował, a potem tylko przyklepano to czego nie dało się cofnąć.

Komunia na rękę nie jest złem sama w sobie i Kościół ma władzę jej dopuszczenia (choć oczywiście nie oznacza to, że musi to robić, ani że to jest pożyteczne). Kościół nie ma natomiast władzy dopuszczania ludzi w stanie grzechu ciężkiego do sakramentu ołtarza. Różnica jest zasadnicza.

not. ToR