Podstawowa zasada - w Internecie trzeba być czujnym
To niestety fakty - kradzież pieniędzy z konta bankowego to już plaga w Polsce, co widać po statystykach, jakie z każdym rokiem są coraz gorsze. Jakby tego było mało, banki niezgodnie z prawem nie chcą zwrócić straconych przez klienta środków pieniężnych. Cieszy, że Polska jest jednym ze światowych liderów płatności online, bo nasi rodacy chętnie płacą w ten sposób za różne usługi, czy to kartą, Blikiem lub przelewem online. Jednocześnie martwi to, że w społeczeństwie panuje niska świadomość zagrożeń związanych z cyberprzestępczością. To dlatego oszustwa na OLX czy innych serwisach ogłoszeniowych są tak powszechne. Internetowi oszuści są bardzo wyrachowani. Mają całą paletę niecnych środków, lecz najczęściej podszywają się pod znaną firmę lub instytucję, żeby wzbudzić nas ufność. Kiedy już im się to uda, oczyszczają nasz konto ze zgromadzonych tam środków.
Cyberprzestępcy - jak najczęściej działają?
Oszustwo na Vinted czy w innych tego rodzaju miejscach polega na tym, że złodziej stara się za wszelką cenę pozyskać dane karty kredytowej ofiary. Dość często też próbuje wyłudzić dane do logowania do bankowości internetowej. Znanym sposobem, aby uzyskać swój cel, jest wysyłanie wiadomości za pośrednictwem komunikatora WhatsApp lub Messenger, w którym rozpoczyna rozmowę ze sprzedającym, wyrażając zainteresowanie wystawionym produktem. Rozmowa wydaje się normalna, ale to oczywiście część planu, aby wzbudzić u ofiary zaufanie i brak jakichkolwiek podejrzeń. Przestępca wysyła link rzekomo do miejsca, gdzie można dokonać płatności, co w rzeczywistości jest pułapką, bo zostajemy przeniesieni na stronę, która została skonstruowana tak, by wykraść dane z karty lub danych do logowania do konta bankowego.
Prawo jest po Twojej stronie!
Pamiętajmy, że każda osoba oszukana przez cyberprzestępców ma prawo domagać się zwrotu wszystkich środków, ale niestety banki nie są do tego chętnie i odrzucają reklamacje składane przez poszkodowanych. Ich linia obrony przeważnie jest taka, że to w pewnym sensie wina klienta, który nie zachował należytej ostrożności i udostępnił dane dostępowe do rachunku.
A co na to sądy? Stoją w większości po stronie klientów banków! Dlatego jak instytucje finansowe będą upierać się przy swojej decyzji, wyrażając niechęć do zwrotu pieniędzy, to wiedzmy, że nie stoimy na straconej pozycji i warto walczyć o swoje.
Skuteczną drogą dochodzenia swoich praw jest skierowanie sprawy do sądu. W większości spraw (czy to dotyczących kradzieży pieniędzy z konta, czy wyłudzenia danych osobowych) sądy orzekają na korzyść poszkodowanych. Z drugiej strony, aby zwiększyć swoje szanse na pozytywne zakończenie procesu sądowego, potrzebujemy pomocy doświadczonego prawnika.
Polecamy zwłaszcza Kancelarię EUROLEGE, która pomogła już ponad 7000 osób w sporach sądowych z takimi instytucjami finansowymi, jak banki, firmy pożyczkowe i windykacyjne. Warto korzystać z całkowicie darmowej konsultacji prawnej dla osób poszkodowanych przez cyberprzestępców!
Dane kontaktowe:
-
tel. 530 333 130
-
email: kontakt@eurolege.pl