Z ambony strzeleckiej Salwowskiego: Głupia antysemicka prowokacja Rybaka - zdjęcie
30.01.19, 15:30

Z ambony strzeleckiej Salwowskiego: Głupia antysemicka prowokacja Rybaka

28

Podczas 74 rocznicy wyzwolenia obozu koncentracyjnego w Auschwitz doszło do nawiedzenia tego miejsca przez grupę nacjonalistów pod przewodnictwem znanego skrajnego antysemity Piotra Rybaka. Wydarzenie to zostało zorganizowane przez tego człowieka po to, by z jednej strony upamiętnić los pomordowanych w owym miejscu Polaków, z drugiej zaś, aby zanegować liczbę zabitych tam Żydów. Piotr Rybak przy okazji swej demonstracji na terenie byłego obozu koncentracyjnego w Auschwitz stwierdził wszak:

Przez 74 lata chodziła informacja, że tutaj zginęli tylko Żydzi. Ginęło bardzo dużo Polaków, Węgrów, a dopiero potem Żydzi. Jest nam przykro, że rząd Rzeczypospolitej zapomniał, że jest rządem Polaków. Nacje żydowskie organizują rocznice, gdzie nie uczestniczą w ogóle Polacy”.

Z kolei, w wypowiedzi dla internetowej telewizji eMisja.tv pan Rybak był łaskaw powiedzieć: "To największy cmentarz świata, gdzie hitlerowskie Niemcy, a w praktyce naród niemiecki, zamordował ponad 5 mln Polaków i około 600-700 tys. Żydów i innych narodowości świata". W kontekście tego wydarzenia warto przypomnieć, iż Piotr Rybak został sądownie skazany za spalenie kukły przedstawiającej Żyda. Ponadto człowiek ten twierdził, iż "nie ma dobrych Żydów", "w swym życiu nie spotkał dobrego Żyda", zaś żonę obecnego prezydenta Polski obdarza mianem "Żydówy".

Z powyższych powodów, niedawny marsz nacjonalistów na terenie byłego obozu koncentracyjnego w Auschwitz należy ocenić krytycznie. Jego organizatorem był bowiem obsesyjny antysemita, który w skrajnie nierealistyczny i tendencyjny sposób ocenia poziom moralny społeczności żydowskiej (vide: jego twierdzenie, iż "Nie ma dobrych Żydów"). Takie wypowiedzi w oczywisty sposób są skrajnie antysemickie, gdyż życiowe doświadczenie pokazuje, iż w każdym narodzie – a więc również wśród Żydów – są tak dobrzy, jak i źli ludzie. Oczywiście, istnieje problem nadreprezentacji osób pochodzenia żydowskiego w pewnych złych przedsięwzięciach, ale jest skrajnym zaślepieniem twierdzić, iż nie ma (żadnych) dobrych Żydów. Już sam ten fakt rzuca cień na charakter niedawnego marszu nacjonalistów w Oświęcimiu.

Poza tym, zafałszowywaniem historii przez pana Rybaka stanowi twierdzenie, jakoby w Auschwitz zamordowano kilkakrotnie więcej Polaków niż Żydów. Było bowiem dokładnie na odwrót. W miejscu tym zginęło wszak 1 100 000 Żydów, ok. 150 000 Polaków oraz 53 000 osób innej narodowości. O ile godne uznania jest podtrzymywanie pamięci również o polskich ofiarach niemieckiego obozu w Auschwitz o tyle coś niedopuszczalnego stanowi próba przeinaczania w tym celu historii.

Ostatecznie zaś rzecz biorąc, istnieją naprawdę znacznie bardziej odpowiednie miejsca niż chyba największy cmentarz na świecie do prowadzenia jakichś historycznych polemik czy też dyskutowania na temat roli, jaką Żydzi mają pełnić w Polsce i na świecie.

Należy zatem krytycznie ocenić niedawny marsz Piotra Rybaka i jego sympatyków w Oświęcimiu. Była to głupa antysemicka prowokacja z próbą zafałszowywania historii w tle.

Mirosław Salwowski

Komentarze (28):

Batko2019.01.31 12:12
Szanowny Panie Mirosławie 1) w Auschwitz zginęła część Elit Narodowców.I KAŻDY Endek ,czy Nacjonalista ma Prawo odać Im Cześć.2) Auschwitz jest Niemiecki Obozem Zagłady przeznaczonym dla POLAKÓW.3) A Birkenau to Niemiecki Obóz Zagłady przeznaczony dla Żydów.4) I Bardzo proszę to rozróżniać.5) I Szanowny Panie wobec Anioła Śmierci WSZYSCY jesteśmy Równi.Trochę pokory.
asdf2019.01.31 9:46
Fronda zamieniła się w wyborczą
memoria2019.01.31 8:31
Stan wiedzy o tragicznej historii tego obozu pozwala podać jedynie szacunkową liczbę Polaków, którzy stracili w nim życie. Spośród osadzonych w tym obozie około 150 tys. Polaków – sądzę, że około 100 tys. nie przeżyło wojny i nie doczekało wolności. Zginęli w KL Auschwitz (według szacunkowych obliczeń około 75 tys.) lub po wywiezieniu ich z tego obozu w głąb Niemiec do innych nazistowskich obozów koncentracyjnych (kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy Polaków). Z drugiej strony na to zagadnienie można popatrzeć także w inny sposób, przypominając, że w podobozach KL Auschwitz-Birkenau zginęło około 400 tys. obywateli polskich: Polacy (około 75 tys.) i polscy Żydzi (około 300 tys.), co stanowi jedną trzecią zamordowanych, ponieważ liczba wszystkich ofiar tego największego obozu zagłady wynosi co najmniej 1,1 mln ludzi. Warto także jeszcze raz wspomnieć o zagładzie ponad 20 tys. Cyganów w KL Auschwitz II-Birkenau. Niezbyt często mówi się bowiem, że dla Polaków – podobnie jak dla Żydów, a także dla Romów, w większości chrześcijan, obóz ten to symbol zagłady.
memoria2019.01.31 8:27
W latach 1940-1945 deportowano do KL Auschwitz około 150 tysięcy. Z tej liczby obozie Auschwitz i po przeniesieniu do innych obozów niemieckich, zginęło najwyżej około 100 tysięcy Polaków. W pierwszej części KL Auschwitz, czyli w obozie macierzystym w Oświęcimiu, śmierć poniosło kilkadziesiąt lub może jedynie kilkanaście tysięcy Żydów. Stanowi to kilka procent z ogólnej liczby około miliona Żydów, którzy zginęli przede wszystkim w komorach gazowych oddalonej o trzy kilometry drugiej części obozu KL Auschwitz II-Birkenau, czyli w Brzezince (około 900 tys.). Ponadto w tej drugiej części obozu, której budowę rozpoczęto w październiku 1941 r., jako zarejestrowani więźniowie ginęli razem Żydzi, Polacy, Romowie, jeńcy sowieccy i więźniowie innych narodowości. Żydzi przede wszystkim byli masowo mordowani w komorach gazowych Birkenau. Stanowili również połowę zarejestrowanych więźniów (około 200 tys.) osadzonych w KL Auschwitz-Birkenau i w jego około 40 podobozach, w których ich głównie umieszczano. Nie można jednak zapominać, że druga połowa zarejestrowanych więźniów w KL Auschwitz-Birkenau to przede wszystkim Polacy (około 140 tys.), Romowie (ponad 20 tys.), jeńcy sowieccy (około 12 tys.) i więźniowie innych narodowości (kilkanaście tysięcy).
ToMo2019.01.31 6:44
Na prawdę nie rozumiem sposobu w jaki dzieli się ofiary Niemców na nacje. Czyż nie było tak, że największy odsetek więźniów pochodzenia żydowskiego było Polakami (posiadało obywatelstwo RP)? Czyż nie było tak, że większość, a przynajmniej duża część tzw. Żydów zamordowanych w K.L.Auschwitz w ogóle nie identyfikowała się z kulturą żydowską (mimo że ich potomkami byli Żydzi), bo same ofiary uważały się za Polaków? Czy nie powinno być w końcu tak, że w kwestii obliczania ilości ofiar-reprezentantów konkretnych państw, nie należałoby brać pod uwagę obywatelstwa konkretnej ofiary? Wówczas z pewnością okazałoby się że rzeczywiście większość zamordowanych w Oświęcimiu ludzi była POLAKAMI.
kloss2019.01.31 9:22
oczywiście nie potomkami a przodkami...
Franek2019.01.31 3:18
to chyba żyd pisał ten artykuł
Tomasz2019.01.31 0:00
Gość mówi prawdę.
CaminoCanis2019.01.30 23:38
Takie tam pytanie: dlaczego Fronda nazywa Rybaka antysemitą ??? Może najpierw proszę o definicję antysemityzmu a potem odniesienie do wypowiedzi Rybaka . Potem skonfrontujmy i dopiero piszmy
Ela2019.01.30 18:56
Prawda zawsze w oczy kole.Proszę nie przesadzać z tym antysemityzmem. Polacy mają swoją dumę narodową i nie mogą pozwolić aby inni obrzucali ich błotem i stekiem kłamstw. Rządzący politycy niech się przyjrzą naszym bohaterom ratujących żydów , bo gdyby Oni ich nie ratowali to naród żydowski przestał by istnieć w Europie.
Witek2019.01.30 16:55
Możliwe , że żydzi pomordowani byli obywatelami Polski . Powinno się dobrze zbadać ten straszny okres . Przeprowadzić badania naukowe .
Piotr Nowak2019.01.30 17:10
Nie no wiadomo że przyjechali z Izraela. Na wycieczkę. Zwłaszcza że Izrael wtedy nie istniał. Tak że możliwe że byli Polakami.... ;)
anonim2019.01.30 18:25
Bardzo wielu było Polakami i baaardzo się dziwili, gdy gestapo ich aresztowało. Okazało się, że synagogi przechowywały dokumenty jeszcze od rozbiorów, kto i kiedy się ochrzcił i wg synagogi - przestał być żydem, i Niemcy te papiery dostali w swoje łapy.
ggg2019.01.30 16:35
Jeśli Brawario jest wykładnią w choćby takim temacie to ja dziękuję Frondzie.
agatgr12019.01.30 16:31
Takiego"wstępniaka" nie powstydziłby się niegdysiejszy "Żołnierz Wolności", o "Trybunie Ludu" nie wspomnę.
adam2019.01.30 16:05
Nie Rybak jest problemem.Problemem jest ta geriatria za nim.Gotowa pluć,wyzywac i oddać resztę życia za "wodza"..
anonim2019.01.30 15:52
W sumie większość Zydów było narodowości polskiej, a więc gdzie problem?
Paweł2019.01.30 17:01
Nie. Byli obywatelami polskimi narodowości żydowskiej
anonim2019.01.30 18:17
Nie. Byli obywatelami polskimi wyznania mojżeszowego. O narodowości nie może być mowy, gdyż żydowstwo nie jest związane z pochodzeniem. Różne fragmenty 'żydowstwa" mają mniej ze sobą wspólnego niż słowianie zachodni ze słowianami wschodnimi.
anonim2019.01.30 18:53
Tu się mylisz . Żydzi to zróżnicowana narodowość tak jak Polacy są zróżnicowani pod względem słowiańskich plemion . Judaizm też ma wiele odłamów tak jak Katolicyzm wśród Słowian .
anonim2019.01.30 18:58
Wiara nie oznacza narodowości. Ględzenie, że polscy chasydzi to jeden naród z takimi hiszpańskimi sefaryjczykami ma tyle samo sensu, co upieranie się, że polonus z czikago to jeden naród z czarnoskórym z bronksu...
Marcin2019.01.30 15:43
Zydzi są winni ociepleniu klimatu, dlaczego... bo jest ich najwiecej w atmosferze ha ha ha
Piotr Nowak 2019.01.30 15:54
Trzeba być skończoną intelektualną amebą żeby coś takiego napisać. Jak to jest być takim kmiotem na codzień? Rodzina dumna?
Marcin2019.01.30 20:54
Żebys ty tak gładko mówił, jak piszesz idioto ha ha ha
michu2019.01.30 15:37
Wszystko wszystkim, ale żeby Salwowski...??? Św. Maksymilianie Kolbe módl się za nami.
Marcin2019.01.30 15:36
Antysemitami nazywamy tych, co samodzielnie myslą... nazywamy to spostrzegawczością stosowana, inaczej, zdrowym rozsadkiem :D
Maria Błaszczyk2019.01.30 16:15
Nie. Antysemitami nazywamy tych, co żywią uprzedzenia do Żydów. Względnie szerzą te uprzedzenia, z jakichkolwiek przyczyn. Samodzielne myślenie nie ma tu nic do rzeczy.
anonim2019.01.30 18:12
Nie. Antysemitami nazywa się tych, których z jakichkolwiek przyczyn nienawidzą dowolne grupy Żydów, sformowane na podstawie kryterium nacjonalistycznego. Samodzielne myślenie ani zobra lub zła wola nie mają tu nic do rzeczy. W szczególności za antysemityzm uznawane jest samo dostrzeganie istnienia Żydów lub ich nacjonalizmu.