Pierwszy Piątek Postu. Dzień modlitwy i postu za grzech wykorzystywania seksualnego małoletnich - zdjęcie
08.03.19, 11:50Fot. Pixabay, CC 0

Pierwszy Piątek Postu. Dzień modlitwy i postu za grzech wykorzystywania seksualnego małoletnich

13

W pierwszy piątek Wielkiego Postu będziemy przeżywać dzień modlitwy i postu za grzechy wykorzystywania seksualnego osób małoletnich. Jest to kontynuacja drogi podjętej przez Episkopat Polski, a wyrażonej w stanowisku: zero tolerancji dla grzechu i przestępstwa pedofilii w Kościele i społeczeństwie – podkreśla rzecznik Episkopatu ks. Paweł Rytel-Andrianik.

Ojciec Święty 30 czerwca 2015 r. zwrócił się z apelem do krajowych konferencji biskupich o zorganizowanie w poszczególnych krajach Dni Modlitwy i Pokuty za grzechy wykorzystywania seksualnego osób małoletnich. Konferencja Episkopatu Polski, na wniosek Prezydium, zorganizowała taki dzień 3 marca 2017 roku. Zgodnie zaś z decyzją podjętą na 380. Zebraniu Plenarnym w Płocku jesienią 2018 roku pierwszy piątek Wielkiego Postu będzie dniem modlitwy i pokuty za grzechy wykorzystania seksualnego małoletnich. W tym roku będzie to 8 marca.

Dzień modlitwy i postu za grzech wykorzystywania seksualnego nieletnich jest kontynuacją poprzednich inicjatyw modlitewnych.Pierwsza w Polsce liturgia pokutna za grzechy i przestępstwa wykorzystywania seksualnego w Kościele miała miejsce w 2014 roku” – podkreśla rzecznik Episkopatu.

W „Stanowisku KEP w sprawie wykorzystywania seksualnego osób małoletnich przez niektórych duchownych” z 19 listopada 2019 roku czytamy, że „zgodnie z postanowieniem Konferencji Episkopatu Polski pierwszy piątek Wielkiego Postu będzie odtąd dniem modlitwy wynagradzającej oraz postu we wszystkich naszych diecezjach” – przypomina ks. Rytel-Andrianik.

Na tegoroczny pierwszy piątek Wielkiego Postu, zarówno Komisja Duszpasterstwa KEP jak i Centrum Ochrony Dziecka przygotowały propozycje tekstów Drogi Krzyżowej, które są przeznaczone do wykorzystywania duszpasterskiego wedle uznania.

Na początku Wielkiego Postu jesteśmy wezwani przez pasterzy Kościoła w Polsce do modlitwy wynagradzającej i postu za grzechy wykorzystywania seksualnego osób małoletnich” – podkreśla rzecznik Episkopatu. Biskupi proszą, aby „szczera modlitwa, ofiarowana w tej intencji, wyrzeczenie i pokuta oraz hojna jałmużna udzielana ubogim otwierała nasze serca na ducha autentycznego nawrócenia (…), byśmy walczyli z wszelkimi nadużyciami (…) we wszystkich środowiskach, szczególnie zaś we wspólnotach kościelnych, w których żyją i wzrastają dzieci” (Stanowisko KEP w sprawie wykorzystywania seksualnego osób małoletnich przez niektórych duchownych, 19 listopada 2018 r.) – czytamy na początku rozważań drogi krzyżowej przygotowanej przez Komisję Duszpasterstwa.

dam/episkopat.pl

Komentarze (13):

Abba2019.03.8 15:37
Powiadacie, ze "modlicie sie ZA grzech wykorzystywania maloletnich?" :D hahahaha, spadlem z krzesla po tym tytule. A juz myslalem, ze fronda nie przebije kolejnych nizn intelektualnych.
Daria Danilczyk2019.03.8 15:29
Modlitwa nic nie kosztuje, w odróżnieniu od odszkodowań, ale ofiarom nie pomoże.
Promyk2019.03.8 13:44
Jak ktoś nie wykorzystywał to też musi przepraszać i pościć ?
Daria Danilczyk2019.03.8 15:29
Tak, na zapas.
ZERR02019.03.8 12:20
Wszystko super - poza jednym Nieustraszonym Pogromcom Zboczeńców-Xięży tm wcale nie chodzi o 'zwalczanie pedofilii', gdyż od lat lewica konsekwentnie promuje 'prawa pedofilów'. Inaczej pisząc - pedofil niebędący księdzem należy do mniejszości seksualnej i należy go chronić przed nietolerancyjnym społeczeństwem. Pedofil jest godny potępienia tylko i wyłącznie w przypadku, gdy jest księdzem, i co gorsza nie comingoutował się. To jest przyczyna dla której 0,2% przypadków zajmuje 99,8% uwagi mediów. To jest przyczyna, dla której nikt nie napisze o przypadkach uwięzienia albo wręcz zamordowania niesłusznie oskarżanego księdza. To jest przyczyna, dla której o 'ukrywanie pedofilii' oskarża się tylko i wyłącznie Kościół, podczas gdy w Wielkiej Brytanii gangi pedofili były chronione przez: władze miejskie, policję oraz niezawisłe sądy, o ochranianiu celebrytów-pedofili w BBC nie wspominając. Jazda na Kościół jest jazdą na Kościół, nie na zboczeńców. Na koniec dodam jeszcze, że wg APA/DSM5 obecnie pedofilia jest 'disorderem' tylko wtedy, gdy pedofil cierpi z tego powodu że jest pedofilem. W innym przypadku pedofilia jest ORIENTACJĄ SEKSUALNĄ.
Piotr Nowak2019.03.8 12:28
Zerro ja Cię błagam.... Przecież nie chodzi o pedofilię i jej definicję. Nie chodzi o Kościół ani o "Xięży". Chodzi qwa o molestowanie niewinnych, bezbronnych słabszych. Tzw "DZIECI". Przez ludzi dorosłych. !!! Dorabiasz ideologię i teorię spiskową. Tylko nie wiem po co...
ZERR02019.03.8 12:42
Nie dorabiam tylko widzę strategię. Po prostu za tym oszukańczym 'zwalczaniem pedofili' widzę mordy handlarzy ludźmi i pedofili z (naj)wyższych klas społecznych. Gdy publiczność oburza się na Kościół, w GB chronienie przez PAŃSTWO!!! pedofile obrabiali tysiące dziewcząt. Nie setki jak w 330 milionowym USA, tylko tysiące w 60 milionowej GB. Chronił ich aparat państwowy. Policja! Szkoły! SĄDY! Nikogo to nie obchodzi. A sprawa Marka Dutroux? Koleś dostarczał mięsko komuś ważnemu. Trzydzieści trupów. I co? I nico. To jest oszustwo które ma 'coś' ukryć. Nikt nie zauważył, ale gross tych zbocz-księży działało w latach Dzieci-Kwiatów. Wtedy hasła były modne, wtedy nawet instytucje państwowe oddawały zdiagnozowanym pedofilom dzieci pod opiekę. To jakoś nikomu nie przeszkadza, choć sprawcy żyją i mają się doskonale, porobili kariery polityczne. NIKT ich nie ściga. Ciekawe dlaczego.
ZERR02019.03.8 12:49
Gdy widzę, jak na 'kościelną' pedofilię oburzają się osoby i środowiska, które jeszcze kilka lat wcześniej wypisywały coś całkiem innego***, to ja tym kłamcom po prostu nie uwierzę choćby nie wiem co. Oszustom nie wierzymy nawet wtedy gdy mówią która godzina. *** Niemała jest liczba badań wykazujących, że doświadczenia seksualne z dzieciństwa nie są w większości przypadków źródłem cierpień i nie powodują trwałych szkód w życiu emocjonalnym i społecznym. Wiele osób, które w dzieciństwie miały kontakty seksualne z dorosłymi, twierdzi nawet, że doświadczenia te były przyjemne i przyniosły im wiele korzyści.
Piotr Nowak2019.03.8 13:34
Dobra. Ja się z Tobą zgadzam że ludzie dzielą się na dobrych i złych, a część jest wrednymi skurw..nami. Tak było zawsze i to się nigdy nie zmieni. Niestety. Tylko pytanie brzmi: Czy to że takie przypadki jak opisałeś, które mają miejsce wśród "cywilów" usprawiedliwiają "przenoszenie księdza do innej parafii" ? Bo w takim razie w ogóle możemy odpuścić temat, bo przecież takie rzeczy będą się zdarzać. I nikt na to nic nie poradzi. No nie? A teraz Ci powiem jak ja myślę: Każdy pojedynczy ujawniony przypadek jest ważny. Te o których napisałeś są ujawnione bo inaczej byś o nich nie wiedział. A z księdzem, który molestuje dzieci jest inny problem. Polega na tym że ksiądz ma taką jednak specyficzną robotę. Ksiądź to taki typ, który zajmuje się zaufaniem. Na tym polega jego robota. Taki ma zawód. No nie? I tu pojawia się problem. Bo ja rozumiem że ludzie są tylko ludźmi. Ale jeśli wybierasz zawód księdza ( bo to jest zawód - problem w tym właśnie że wyjątkowo specjalny) a potem okazuje się że część branży jest po prostu w spisku, ukrywającym przestępstwa swoich ziomków, opierając to na czymś tak specjalnym jak "wiara" (nie w Boga. Wiara w to że ksiądz jest dobrym człowiekiem - z założenia. Bo przecież "zły człowiek nie może być księdzem"). To dochodzimy do istoty sprawy. Bo to nie jest atak na Kościół w sensie idei. To jest atak na to co uwielbiasz Zerro, :) Na układ. Tylko taki mistyczno-specjalny... Poświęcony. Nie interesuje mnie to czy molestujący dzieci jest księdzem, papugą, chłopem czy modelką. Interesuje mnie to w jaki sposób wykorzystuje swoją pozycję żeby to robić. (tak jak w Twoich przykładach) A niestety księża robią to wybitnie cynicznie ( j.w. ze wzg na zawód.) A Twoje generalizowanie, relatywizowanie i sprowadzanie problemu do definicji albo "inni też tak robią" czy choćby hasła "atak na kościół" albo "homoseksualne lobby" jest czystą paranoją. Co gorsze, spłycaniem problemu i usprawiedliwianiem. A na to się nie można zgadzać. Jasne?
ZERR02019.03.8 14:09
Moim zdaniem tuszowanie przypadków przez czynniki Oficjalne - władze lokalne, policję, sądy - to jest dopiero przegięcie. A takie przypadki ujawniły się w GB. No chyba że godzimy się jawnie na uznanie państwa za Zorganizowaną Zbrojną Grupę Przestępczą. Tuszowanie przez Kościół jest dla mnie na tym samym poziomi jak tuszowanie przez SZKOŁY, tylko że szkoły saą 100x bardziej niebezpieczne, bo są większe i iczbą nauczycieli, i liczbą sprawców, i liczbą osobogodzin. To jest relatywizowanie - hajda na księży, a innych przemilczć. Nie można się godzić na przemilczanie, a teraz właśnie to się odbywa. Nie można się godzić na to, że Ktoś wciska nam Emocje w końskich dawkach, powiązane w pakiety i z instrukcją spożycia. Po prostu Ktoś nami manipuluje, wykorzystując zdrowe odruchy do swoich celów. Każe nam się oburzać, ale w konkretny sposób. Zakazuje oburzania się tak jak byśmy chcieli. Ma byc tak, jak ten Ktoś zaplanował. Nie trzeba specjalnie się zagłębiać w spiski, żeby dostrzec, że za tą antykościelną propagandą stoją co do osoby te same środowiska, które jeszcze 30 lat temu promowały "prawa pedofilów". Wtedy im się nie udało, bo Kościół miał coś do powiedzenia w temacie. Więc właśnie oglądamy unieważnianie Kościoła - i jeśli bez względu na faktyczne winy sprawców ten Kościół unieważnimy, na 100% obudzimy się w świecie gdzie pedofile są chronioną mniejszością, 9-latki są uczone o swoich Prawach Seksualnych a rodzice sprzeciwiający się kontaktom 10-latki z 45-letnim oblechem będa pozbawiani praw rodzicielskich. To jest absolutnie pewne, i jest to opisane i wypowiedziane przez propedofilnych działaczy. Nie mozna być bezbronnym wobec najprostszych intryg robionych przez kutych na cztery łapy ideologów. Jeśli twój dom płonie, nie bierz od Nieznajomego wiadra z benzyną zamiast wody.
Piotr Nowak2019.03.8 14:42
Tak. Zgadzam się. Co do "czynników oficjalnych" pełna zgoda. Co do szkół - też! I to absolutnie. Dorzucę do tego psychologów dziecięcych, pediatrów i opiekunów społecznych. Mechanizm jest ten sam = zaufanie. (wiesz że ja jestem lewackim zdrajcą, agentem kgb, czarnym żydem itd. ;) ) Dla mnie to jest всё равно. Ale nie łykam że się przemilcza takie rzeczy. Nie. 60 lat temu w aptekach sprzedawali amfetaminę. To jest argument na legalizację amfetaminy? Raczej nie. Przeszłość jest teraz nieistotna. Ale nie zgodzę się z Tobą że to jest spisek w celu "unieważnienia Kościoła". Mimo że jestem bolszewikiem, uważam że jest ważny. Po prostu. Dla niektórych jest ważny i nic mi do tego. Tylko dlaczego działa na własną niekorzyść? Tego nie ogarniam. Zwłaszcza w XXI w. Poza tym poszło o to że robisz z pedofilii orientację seksualną... A ja muszę niestety wracać do roboty bo jak mnie zwolnią, to dostanę zasiłek rzędu 700 zeta - co starczy mi na waciki - i będę musiał Cię pozwać o alimenty za zagadywanie ;) Sorry Zerro, nie mogę teraz. Bye :)
Mateusz2019.03.8 12:02
Yhm, bo wasze gusła zadziałają natychmiastowo, i pedofile nagle się nawrócą. XD
sara miriam2019.03.8 13:44
Natychmiastowo - to NIE ! Rusz makówką! "co nagle to po diable"