Zaproszeni eksperci prezentowali możliwości, jakie daje w pracy rzecznika YouTube, Wix.com, Twitter, Facebook czy Wikipedia. Pokazywali, jak założyć profesjonalną i nowoczesną stronę internetową, profil, kanał, fanpage, w jaki sposób udostępnić zdjęcia na Wikimedia Commons czy redagować Wikipedię.

Marta Brzezińska-Waleszczyk mówiła, że jeśli czegoś nie ma w internecie, to w świadomości wielu młodych ludzi, pokolenia Web 2.0, to po prostu nie istnieje. Sugerowała, co rzecznicy kościelni powinni przekazywać przez social media, kiedy, gdzie, komu i dlaczego.

Redaktor portalu Fronda.pl zachęcała, aby określić swoją grupę docelową, bo ona w dużej mierze determinuje przekaz, wyznacza styl komunikowania, język, metafory. „Przekaz powinien odpowiadać potrzebom odbiorcy” – dodała.

Marta Brzezińska-Waleszczyk podkreślała, że konieczne są częste aktualizacje oraz znajomość internetowej kultury. Udowadniała, że jeden, wymowny obraz często bywa lepszy niż długie, opasłe artykuły. Zaprezentowała grzechy główne w mediach społecznościowych, dobre praktyki oraz zasady rozwiązywania sytuacji kryzysowych. „Ewangelizować to słuchać, mówić obrazem, być kreatywnym, mówić językiem świata, często się uśmiechać i czerpać ze źródeł” - powiedziała na koniec swojego wystąpienia.

Br. Jan Hruszowiec podzielił się swoim doświadczeniem ewangelizacji na kanale YouTube. Zauważył, że jest on wyśmienitym narzędziem do podprowadzenia innych do Pana Boga. Jednocześnie podkreślał, że drugi krok należy postawić w świecie rzeczywistym poprzez spotkanie i rozmowę z zainteresowanym, zainspirowanym czy poszukującym.

Krzysztof Mizera z kolei radził, by korzystać z projektów internetowych z rodziny Wikimedia. „Doceń, wstawiaj i korzystaj z bazy ponad 23 mln plików multimedialnych” – apelował. Eryk Mistewicz przekonywał uczestników warsztatów, że bez własnych kanałów komunikacji nie będą w stanie skutecznie przekazywać swojej opowieści i bronić się. Dowodził, że nawet w 140 znakach na Twitterze można zbudować historię o Kościele, które – mówiąc językiem marketingu - „będą się sprzedawać”. Zachęcał do interakcji z tymi, którzy korzystają z mediów społecznościowych. Jednocześnie przestrzegał przed generowaniem sytuacji kryzysowych, bo wówczas media staną się większym zagrożeniem niż zyskiem.

W ostatnim dniu warsztatów red. Danuta Holecka z Telewizji Polskiej uczyła występowania i wypowiadania się przed kamerą. Mówiła o regułach, zasadach i najczęściej popełnianych błędach. Większość czasu poświęciła na ćwiczenia i analizę nagranego materiału. Pod koniec zajęć polski dziennikarz z Niemiec red. Tomasz Kycia napisał na Twitterze do uczestników warsztatów o zasadzie, którą kiedyś ktoś mu przekazał: „Mów jak do jednej osoby. Mów nie przemawiaj!” – czytamy na profilu redaktora.

Przyszłoroczne warsztaty w głównej mierze mają być poświęcone prawu autorskiemu oraz pogłębianiu zagadnień związanych z mediami społecznościowymi.

Szkolenia rzeczników kościelnych po raz pierwszy zorganizował franciszkanin o. Jan Maria Szewek w roku 2007 i dedykował je osobom konsekrowanym. Wkrótce potem dołączyli do niego specjalistka ds. PR z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego Monika Przybysz i rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Józef Kloch. Inicjatywa została wówczas poszerzona o rzeczników diecezjalnych i innych instytucji kościelnych. Od 2009 roku corocznie organizowane są trzydniowe warsztaty, zawsze poświęcone innej tematyce i przy wsparciu ekspertów z dziedziny komunikacji.

o. Jan Maria Szewek/Franciszkanie.pl