Episkopat przed wyborami: Tego katolikom nie wolno popierać - zdjęcie
01.10.19, 10:15Screenshot Youtube - salve

Episkopat przed wyborami: Tego katolikom nie wolno popierać

56

Z moralnego punktu widzenia miłość Ojczyzny i odpowiedzialność za dobro wspólne wymagają od wszystkich korzystania z prawa wyborczego – podkreślił abp Stanisław Gądecki, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski w „Słowie przed wyborami parlamentarnymi”.

„Zachęcam każdego do udziału w modlitwie o owocny przebieg głosowania. Życzę wszystkim, aby okres kampanii został zapamiętany nie tyle jako czas walki o władzę, ile raczej jako czas owocnej dyskusji o dobru naszej Ojczyzny i kierunkach jej integralnego rozwoju” – napisał przewodniczący Episkopatu.

Abp Stanisław Gądecki przypomniał podstawowe zasady Katolickiej Nauki Społecznej odnośnie do odpowiedzialności katolików za życie polityczne. Podkreślił, że „nic – poza nadzwyczajnymi okolicznościami – nie usprawiedliwia nieobecności katolików w sprawach publicznych”.

„Zdaję sobie sprawę z tego, że – w zakresie porządku spraw doczesnych – także między katolikami mogą istnieć uprawnione różnice poglądów. Pluralizm nie może jednak oznaczać moralnego relatywizmu. Fundamentalne zasady etyczne – ze względu na ich naturę i rolę, jaką pełnią w życiu społecznym – nie mogą być przedmiotem +negocjacji+” – podkreślił abp Stanisław Gądecki.

Nawiązując do nauczania m.in. św. Jana Pawła II i Papieża Franciszka, przewodniczący Episkopatu podkreślił: „katolicy powinni popierać programy broniące prawa do życia od poczęcia do naturalnej śmierci, gwarantujące prawną definicję małżeństwa jako trwałego związku jednego mężczyzny i jednej kobiety, promujące politykę rodzinną, wspierające dzietność, gwarantujące prawo rodziców do wychowania własnego potomstwa zgodnie z wyznawaną wiarą i moralnymi przekonaniami. W związku z tym katolicy nie mogą wspierać programów, które promują aborcję, starają się przedefiniować instytucję małżeństwa, usiłują ograniczyć prawa rodziców w zakresie odpowiedzialności za wychowanie ich dzieci, propagują demoralizację dzieci i młodzieży. Nie mogą się decydować na wybór kandydata, który wyraża poglądy budzące zastrzeżenia z punktu widzenia moralnego oraz ryzykowne z punktu widzenia politycznego” – zaznaczył.

„Wyrażam głębokie przekonanie, że – niezależnie od podziałów oraz napięć politycznych i społecznych w Polsce – możliwe i konieczne jest budowanie narodowej wspólnoty poprzez dialog i solidarność w prawdzie, we wzajemnym szacunku oraz z myślą o przyszłych pokoleniach. Nie rozbudzajmy więc emocji, które spowodowałyby, że po wyborach trudno nam będzie odnosić się do siebie nawzajem z szacunkiem” – podkreślił przewodniczący Episkopatu Polski.

BP KEP

Publikujemy pełną treść Słowa:

 

Słowo Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski przed wyborami parlamentarnymi (2019)

Drodzy Bracia i Siostry w Chrystusie,

Zbliżające się wybory parlamentarne są dla mnie sposobnością do przypomnienia kilku podstawowych zasad Katolickiej Nauki Społecznej, dotyczących odpowiedzialności katolików za życie polityczne.

Zachęcając do udziału w wyborach pragnę najpierw przypomnieć, że z moralnego punktu widzenia miłość Ojczyzny i odpowiedzialność za dobro wspólne wymagają od wszystkich korzystania z prawa wyborczego. Nic – poza nadzwyczajnymi okolicznościami – nie usprawiedliwia nieobecności katolików w sprawach publicznych.

W procesie dokonywania odpowiedzialnego wyboru odpowiedniego kandydata należy wziąć pod uwagę: jego prawość moralną, kompetencje w dziedzinie życia politycznego i obywatelskiego, potwierdzone dotychczasową działalnością publiczną, świadectwo życia w rodzinie oraz małej ojczyźnie. Liczą się również takie cechy osobowości jak: wyrazista tożsamość, szacunek do każdego człowieka, postawa dialogu i umiejętność współpracy z innymi, zdolność do roztropnego rozwiązywania konfliktów, miłość Ojczyzny oraz traktowanie władzy jako służby. Wybór takich kandydatów daje większą szansę na integralny i solidarny rozwój naszego kraju.

Jednocześnie zdaję sobie sprawę z tego, że – w zakresie porządku spraw doczesnych – także między katolikami mogą istnieć uprawnione różnice poglądów. Pluralizm nie może jednak oznaczać moralnego relatywizmu. Fundamentalne zasady etyczne – ze względu na ich naturę i rolę, jaką pełnią w życiu społecznym – nie mogą być przedmiotem „negocjacji”. Jak to wielokrotnie przypominali papieże, m.in. św. Jan Paweł II, a ostatnio Papież Franciszek, katolicy powinni popierać programy broniące prawa do życia od poczęcia do naturalnej śmierci, gwarantujące prawną definicję małżeństwa jako trwałego związku jednego mężczyzny i jednej kobiety, promujące politykę rodzinną, wspierające dzietność, gwarantujące prawo rodziców do wychowania własnego potomstwa zgodnie z wyznawaną wiarą i moralnymi przekonaniami. W związku z tym katolicy nie mogą wspierać programów, które promują aborcję, starają się przedefiniować instytucję małżeństwa, usiłują ograniczyć prawa rodziców w zakresie odpowiedzialności za wychowanie ich dzieci, propagują demoralizację dzieci i młodzieży. Nie mogą się decydować na wybór kandydata, który wyraża poglądy budzące zastrzeżenia z punktu widzenia moralnego oraz ryzykowne z punktu widzenia politycznego.

Wyrażam głębokie przekonanie, że – niezależnie od podziałów oraz napięć politycznych i społecznych w Polsce – możliwe i konieczne jest budowanie narodowej wspólnoty poprzez dialog i solidarność w prawdzie, we wzajemnym szacunku oraz z myślą o przyszłych pokoleniach. Nie rozbudzajmy więc emocji, które spowodowałyby, że po wyborach trudno nam będzie odnosić się do siebie nawzajem z szacunkiem.

Zachęcam każdego do udziału w modlitwie o owocny przebieg głosowania. Życzę wszystkim, aby okres kampanii został zapamiętany nie tyle jako czas walki o władzę, ile raczej jako czas owocnej dyskusji o dobru naszej Ojczyzny i kierunkach jej integralnego rozwoju. A zwycięzców wyborów proszę o to, aby stali się prawdziwymi „narzędziami pokoju i pojednania”.

+ Stanisław Gądecki
Arcybiskup Metropolita Poznański
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski
Wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatów Europy

Warszawa, 1 października 2019 roku

Episkopat.pl

Komentarze (56):

Gniewko syn rybaka2019.10.2 17:04
– Fundamentalne zasady etyczne – ze względu na ich naturę i rolę, jaką pełnią w życiu społecznym – nie mogą być przedmiotem „negocjacji”. Jak to wielokrotnie przypominali papieże, m.in. św. Jan Paweł II, a ostatnio Papież Franciszek, katolicy powinni popierać programy broniące prawa do życia od poczęcia do naturalnej śmierci, gwarantujące prawną definicję małżeństwa jako trwałego związku jednego mężczyzny i jednej kobiety, promujące politykę rodzinną, wspierające dzietność, gwarantujące prawo rodziców do wychowania własnego potomstwa zgodnie z wyznawaną wiarą i moralnymi przekonaniami Znaczy katolicy nie powinni głosować na PiS
Agnieszka2019.10.1 20:00
Z całym szacunkiem, ale jak katoliccy pasterze: - tylko przy wyborach sobie przypominają o obowiązku uczestnictwa w sprawach publicznych; - poza wyborami ich zaangażowanie w dobro Ojczyzny przypomina rozlazłe ciepłe kluchy i chyba między sobą zadania rozpisali, który "pali Bogu świeczkę a który diabłu ogarek", żeby żadnej partii nie podpaść i interesy z każdą moc robić; - jak bez żadnych nadzwyczajnych okoliczności zawsze gdy bardzo potrzeba, to są nieobecni w sprawach publicznych i wręcz nawiewają od wszystkiego, co polityczne i niepolityczne, ale ze wsparciem dla katolickich polityków kojarzone być może tak, że ci politycy w osamotnieniu lądują na marginesie albo dają sobie łamać sumienie liderom swojej partii; TO NIECH CHOCIAŻ W CZASIE WYBORÓW BĘDĄ KONSEKWENTNI I NIE CHRZANIĄ, że katolik ma grzech zaniechania (tez tak kiedyś mówił) jak na wybory nie pójdzie, bo ma obowiązek głosować, choć nie ma na kogo. Katolik ma obowiązek postępować w zgodzie z sumieniem a nie ma obowiązku głosować, jeżeli w wyniku zaniechania polskich duchownych nie ma już na kogo w zgodzie ze swoim sumieniem głosować! Się było odzywać po Smoleńsku i przez wszystkie lata między wyborami, angażując się w życie publiczne i wsparcie tych, co prawdziwymi katolikami w polityce a nie siedzieć w mysich norach i teraz wyskakiwać z tanimi frazesami.
wujek2019.10.1 18:42
andrzejhahn 3 właśnie potwierdził , że należy do sekty fekalian z Rosji .
andrzejhahn32019.10.1 17:02
SRAM NA OBRZYDLIWY ZBRODNICZY kosciol katolicki
wujek2019.10.1 18:37
Należysz do sekty fekalian ?
Anarchosyndykalistyczna Internetowa Partyzantka2019.10.1 16:29
I kto słucha bzdur jakiegoś odzianego w kieckę dziecioluba?
stop dewiantom2019.10.1 18:36
To chyba lepiej niż dewianta z Partyzantki ?!
aśka2019.10.1 14:45
Mądrzy ludzie maja swoje zdanie, głupi potrzebuja bacy
katolik2019.10.1 14:31
Do kacpi -przeżegnaj się i proś Boga o rozum,bo upadłeś i łączysz się z dnem mor społ-polit popslsldwiosnanowoczesna ob. pr
KATOLIK2019.10.1 14:15
Brawo, brawo biskup Gądecki! Jasno wynika, że Polacy-katolicy nie mogą głosować na PIS, bo PIS w rzeczywistości popiera aborcję. Dziękuję za jasne stanowisko biskupa Gądeckiego, pomoże wielu Polakom. Proszę by w najbliższą niedzielę kapłani przytoczyli te słowa przypominając co partia rządząca PIS zrobiła z projektem ustawy antyaborcyjnej, bo może wielu starszych Polaków jest nieświadomych w tej kwestii i wydaje im się że PIS jest przeciwko aborcji.
violencja2019.10.1 21:45
Kapłani nie bardzo mieszają się w politykę , nie spotkałam się z tym. Jedyny raz , po wyborach kto za przystapieniem do Unii , a kto nie , kapłan tylko krótko powiedział:"unia to taki moloch". Czasem chciałabym usłyszeć głos kapłanów z ambony w tych kwestiach.
:)2019.10.1 13:59
Lubie, kiedy kościół praktycznie wprost miesza się do polityki. Nic tak długoterminowo mu nie zaszkodzi jak romans z tronem. W związku z tym zawsze kibicuje biskupom Gądeckiemu, Jędraszewskiemu i Głódziowi, bo nic tak nie zniechęca ludzi, jak ich publiczne wypowiedzi.
Saki Faki2019.10.1 13:51
No to wychodzi, że tylko Konfederacja. Reszta to diabelskie lewusiarstwo.
Janek2019.10.1 13:41
Niech jeszcze ktoś powie że Kościół w Polsce się nie miesza w politykę. Nie dajmy się zastraszyć tym kościelnym propagatorom, którzy nie boją się Boga, tylko utraty władzy. Głosujmy za normalnością, dość podziału Polaków.
stop idiotom z platformy2019.10.1 14:27
A co to znaczy normalnosc???
Janek2019.10.1 19:36
To znaczy Polska bez PiS u władzy.
Nik2019.10.1 13:13
W związku z litem jego Eminencji nie mogę iść na wybory bo KAŻDA partia czy koalicja nie spełnia wymogów t.zn. nie zapewnia chociażby obrony życia nienarodzonych.
KATOLIK2019.10.1 14:31
Za pełną ochroną życia jest Konfederacja. Na nią możesz głosować, lista nr 4.
Klapaucjusz2019.10.1 13:07
„Katolicy powinni popierać programy broniące prawa do życia od poczęcia do naturalnej śmierci..." Czyli koniec z nowoczesną medycyną, bo antybiotyki, szczepionki i inne takie to ingerencja w prawo do naturalnej śmierci.
gosc2019.10.1 13:19
akurat szczepionki to metoda dopopulacji wiec cie do smierci przyblizaja skuteczniej niz myslisz
Janek2019.10.1 13:47
Nie szczepcie się, to sami się wykończycie, to taki dobór naturalny, w który nie wierzycie
Lublinianka2019.10.1 13:02
Wiosna, wiosna… wiosna, ach to ty…
gosc2019.10.1 12:19
No to bida nie ma na kogo glosowac, PO - jawnie wspiera gender aborcje, LGBT PiS - nie wprost wspiera gender (Morawiecki nie widzi nic niewlasciwego w konwencji Stambulskiej, Polska jej nie wypowie), aborcje (lezy 800tys podpisow w zamrazalce sejmowej), LGBT (to za PiS przez Polske toczy sie prawdziwa lawina bluznierczych demonstracji aktywistow LGBT, pieczolowiecie chronionych przez Policje, bez rozkazow z samej gory to nie mialoby miejsca. Wiec POPiS i jeszcze bardziej zgnila lewica w roznych odslonach odpada. Wiec na co maja katolicy glosowac na Konfederacje ?
Pisowiec2019.10.1 13:26
Konfederacja to ruskie onuce!!!!! Tylko PiS!!!!
gosc2019.10.1 15:05
bracie syjon chce abys tak myslal
KATOLIK2019.10.1 16:42
do "pisowca" - oszczerstwo to grzech.
Pisowiec2019.10.1 11:52
No Gądecki.... osłabiasz PiS takim gadaniem, podważasz społeczny konsensus wypracowany odnośnie aborcji popierany przez PiS, podważasz państwowe przymusowe nauczanie w szkołach oddając prawo decyzji rodzicom. Kim ty jesteś że nam bruździsz?! Oj weźmiemy się za takich po wygranych wyborach weźmiemy. Tylko PiS!!! A na Prymasa Jarosław Kaczyński! Jest kawalerem, gorliwym katolikiem, bezdzietnym, żyjącym w ubóstwie, wzorowy kandydat na arcybiskupa, wzorowy kandydat na Pasterza Narodu Polskiego!
retro2019.10.1 11:52
katolicy , wielu z nich po maszy niedzielnej pójda i zagłosują na SLD lub PO, Wielu wspiera TVN i Gazetę Wyborczą. To sa oczywiste grzechy przeciwko wierze. ALe żaden proboszcze wielkomiejskiej parafii tego z ambony nie powie.
Tadeusz2019.10.1 13:34
NIESTETY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Janek2019.10.1 13:44
Grzech to masz ty bo nienawidzisz bliźniego, a ci o których mówisz to są prawdziwi patrioci.
Jacek2019.10.1 11:23
Kto z nas pierwszy przyjmie rytualny rytm za swój Kto uzna władzę oszalałych szamanów...
Jarek2019.10.1 11:12
Biskup zakazał głosować na PiS. Co to się porobiło...
gosc2019.10.1 12:37
Nie na PIS tylko na POPiS zakazal glosowac
violencja2019.10.1 21:46
Poleca /nie nakazuje/głosowanie za życiem.
JS2019.10.1 10:47
Nadzorcy Kościoła w Polsce powoli przestają trząść się ze strachu przed GW, TVN, EU, GmbH i rozsyłają listy motywujące do udziału w głosowaniu. Przyszedł czas kiedy usłyszymy głos jaki już od pocz. l. 90-tych powinien być słyszalny w kościołach przed głosowaniem. Jest BARDZO SPÓŹNIONY. Problem jednak jest taki, że coraz mniej ludzi chodzi do kościołów a młodzi prawie wcale. Młodzi mają pstro w głowach i lubią liberalny, kolorowy, tęczowy świat. W procesie dokonywania wyboru kandydata NIE MA NIC aby zwrócić uwagę na deklarację wiary w Jezusa i Jego Naukę. "Zachęcam każdego do udziału w modlitwie o owocny przebieg głosowania" Jakich owoców głosowania chce się Episkopat spodziewać po takim wezwaniu ? Wskazują na wyrazistość kandydatów a sami przez dekady nie potrafili WYRAZISTEGO, PROSTEGO listu pasterskiego napisać. Króluj nam Chryste Pozdr.
Wyrazisty prosty list pasterski2019.10.1 11:33
Zabijcie wszystkich, Bóg rozpozna swoich.
Jarek2019.10.1 10:46
Już z ambon grożą grzechem śmiertelnym jeśli ktoś zagłosuje na Wiosnę. Żałosne - Bóg dał ludziom wolną wolę, a Klechy ją ograniczają. Św. JPII w grobie wiruje.
Sam2019.10.1 11:37
Strasznie przejmujesz się tym, przecież Ciebie to nie dotyczy to co tak się martwisz o katolików .Masz wolną wolę głosuj na kogo uważasz . Klechy to ograniczają Twoim zdaniem ? Przykazania dał nam Bóg nie ksiądz ,nie biskup,nawet nie papież tylko sam Bóg i albo wybierasz to co Boże, albo nie,każdy ma wolną wolę katolik też,może odwrócić się od Boga i wybrać grzech . Myślisz,ze Jan Paweł II popierał aborcję ? Posłuchaj co mówił o tym,co mówił na temat rodziny .
Sam2019.10.1 11:42
Nauczanie Jana Pawła II o obronie życia . https://ekai.pl/nauczanie-jana-pawla-ii-o-obronie-zycia-wciaz-aktualne/
Sam2019.10.1 11:51
Jan Paweł II o rodzinie https://www.centrumjp2.pl/wikijp2/index.php?title=Rodzina
Jarek2019.10.1 12:04
@ Sam „Wielka Encyklopedia Nauczania Jana Pawła II”, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom 2014 ... Wolna wola osoby wypływa z faktu, że będąc stworzona na obraz Boży (por. Rdz 1,27), została ona obdarzona możliwością poznania i wolnością, która w pełni aktualizuje się w momencie podejmowania wszelkich decyzji. Wolna wola jest władzą zakorzenioną w osobie; rzeczywistością, dzięki której osoba ma świadomość „samoposiadania” i „samostanowienia” siebie (o sobie) oraz decydowania. Jest tym, co osobie „pozwala chcieć” i wybierać; dyspozycją do świadomego celowego regulowania swojego postępowania. Wolna wola stanowi wyraz podmiotowości osoby; potwierdza jej wolność oraz godność. Wolna wola sprawia, że człowiek znajduje się w szczególnej relacji do Boga: Bóg traktuje człowieka jako suwerennego partnera, któremu proponuje przymierze. Dzięki wolnej woli człowiek może przyjąć lub odrzucić Boże propozycje, a nawet sprzeniewierzyć się Jego woli, grzesząc. ... Masz problem z czytaniem ze zrozumieniem. Pisałem o wolnej woli człowieka nadanej przez Boga, a ograniczanej przez niektórych klechów. Nie pisałem o aborcji, czy innych. Każdy z osobna będzie odpowiadał przed Bogiem za swoje decyzje. Jeśli ktoś będzie chciał zabić dziecko nienarodzone, to i tak to zrobi mimo zakazów! Nawet kara więzienia nie odciągnie go od tego. Irlandia się przekonała. Edukacja człowieku a nie kary! Ale to takie PISowskie karać za wszystko. Szkoda tylko, że księży pedofili tak zażarcie bronicie.
Sam2019.10.1 13:01
Oczywiście,że każdy będzie odpowiadał za siebie i jak będzie chciał popełnić grzech to go popełni ,bo ma wolną wolę i żaden ksiądz mu tego nie zabroni ,jedynie może przestrzec przed tym ,że to grzech ,a nawet ma obowiązek przestrzegać i mówić o tym . Człowiek może odrzucić Boga,bo ma wolną wolę . Nie wiem w jaki sposób niektórzy księża ograniczają czyjąś wolną wolę ? Mnie nigdy nikt nie ograniczał,żaden ksiadz.. Wiem ,że nie pisałeś o aborcji to tylko podałem jako przykład przykazania Nie zabijaj ,a że poruszyłeś Jana Pawła II to,że wirował by w grobie z powodu słów biskupa to przypomniałem ,że Jan Paweł II bronił życia od poczęcia i z pewnością poparł by biskupa w jego słowach skierowanych do wiernych ,żeby wybierać ludzi przestrzegających przykazań Bożych ,dlatego też poruszyłem temat rodziny,której Jan Paweł II bronił i biskup też wspomniał o tym ,by wybierać ludzi ,którzy popierają rodziny. To wynika z przykazań Bożych nie biskupa ,człowiek w swojej wolności może wybierać inaczej,ale wtedy świadomie sprzeciwia się Bogu. Edukacja nie kary powiadasz ,no dobrze,to jak ktoś kogoś zabije to go edukuj ,nie karz,jeżeli Ciebie okradnie też nie zgłaszaj tego na policję tylko edukuj Za co chce karać PiS i czemu jak tak chce to do tej pory nie karał .Zresztą mnie wcale nie chodzi o PiS ,bo nie ma w tym teksie słowa o nim tylko o wyborze odpowiednich ludzi ,a że Ci kojarzą Ci się z PiS-em to Twoja sprawa,ja nie agituję tu PiS-u ,bo szanuję wolną wolę ludzii . Co do księży pedofili nie wmawiaj ,że ktoś ich zażarcie broni,każdy pedofil powinien być ukarany,jedynie co jest zastanawiające ,to ,że nagłaśnia się sprawy księży,a cicho siedzi jak dotyczy innych środowisk jakby tamte ofiary były mniej ważne i nawet jak na Frondzie jest artukuł np o Sadowskim to jakoś to przemilczane jest przez Was,nie jest to dziwne .
Jarek2019.10.1 13:38
@ Sam Człowieku, myśl, a nie unoś się emocjami. Jest tzw. następstwo zdarzeń: Edukacja to nieustanny proces. Najpierw musisz się nauczyć odróżniać dobro od zła (to edukacja) Jeśli wiesz, że coś jest złe i za zrobienie tego czeka Cię kara (to masz wiedzę), ale dzięki wolnej woli wybrałeś zło, czyli liczysz się z konsekwencją kary. W pracy gdybym ukarał pracownika za to że coś zrobił źle, a wcześniej bym go z tego nie przeszkolił, to grozi mnie odpowiedzialność karna, a nie pracownikowi, którego nie przeszkoliłem> Czy opisałem, to dostatecznie jasno, abyś zrozumiał?
Jarek2019.10.1 20:41
Na brak argumentów są łapki w dół. Załośni jesteście.
violencja2019.10.1 21:52
Kiedy ostatnio byłeś na Mszy? Bywam na Mszach w różnych rejonach/jestem co tydzień/.Nigdy nie słyszałam podczas kazań polityki , nigdy nie było o pedałach . NIGDY.
stop idiotom z platformy2019.10.1 10:44
Gadecki o jakim ty mówisz pogodzeniu sie z takimi Nitrasami Biedronkami Zandbergami Tuskami Schetynami Szczcerbami???i resztą tej antypolskiej hołoty
man.of.Stagira2019.10.1 10:43
. . ALLELUJA i... DO PRZODU! . . Tyle
katolik2019.10.1 10:41
Wyborcy PIS uratują Polskę przed dnem moralno-społ-polit popslsldwiosnanowoczesna obyw rp..WYGRA BÓG I MARYJA tak sprofanowana,przez dno.Madrzy i silni Polacy głosują na PIS!!!
kacpi2019.10.1 11:22
A ta sodoma i gomora ktora jest obecna w Polsce to za czyich rzadow jest?
BiegunkaProrocza2019.10.1 11:30
1. Czy wiesz, że ten Wasz Gądecki, Jędraszewki i inni mają gęby bardziej paskudne niż doopa baby jagi ? 2. Czy wiesz, że regularne wypróżnianie jest bardzo ważne ? 3. Czy wiesz, że siusiaka należy myć częściej niż tylko w pierwsze wtorki miesiąca? 4. Że okadzanie pochwy zalecał już Galen 5. Ile stopni ma Brystolska Skala Uformowania Stolca ?
violencja2019.10.1 21:49
Głosując na Pis -głosujesz przeciw życiu. I jeszcze to , co napisał kacpi...
Wies2019.10.1 10:25
Bogu niech będą dzięki za ten list. Krótko i na temat.
Alan2019.10.1 11:12
Czyli wg Abpa Katolicy mogą głosować tylko na Konfederację. W PSL nie obowiązuje w tej kwestii dyscyplina partyjna, PiS mówi, że jest przeciwne ale nic od 4 lat nie zrobiło, a mogli w jedną noc, KO jest za zachowaniem obecnego stany prawnego, SLD chce aborcji na życzenie. Także wybór prosty jedynie Korwin mówi wyraźnie, że aborcja to morderstwo.https://www.youtube.com/watch?v=QebjZ6YxuIw
violencja2019.10.1 21:40
Tak , możemy na Konfederację , bo jest zgodna z naszym sumieniem , reszta nie. Konfederacji nie utożsamiam z Korwinem , Konfederacja to nie tylko Korwin , którego nie lubię . Na listach będzie wyszczególnione -kto jest kto.
BiegunkaProrocza2019.10.1 11:26
1. Czy wiesz, że ten Wasz Gądecki, Jędraszewki i inni mają gęby bardziej paskudne niż doopa baby jagi ? 2. Czy wiesz, że regularne wypróżnianie jest bardzo ważne ? 3. Czy wiesz, że siusiaka należy myć częściej niż tylko w pierwsze wtorki miesiąca? 4. Że okadzanie pochwy zalecał już Galen 5. Ile stopni ma Brystolska Skala Uformowania Stolca ?
stop dewiantom2019.10.1 18:32
Należysz do fekalian ?