O kontroli jaka obecnie odbywa się w spółkach Skarbu Państwa, rozmawiamy z Piotrem Kaczorkiem z Wydziału Komunikacji Społecznej Centralnego Biura Antykorupcyjnego. 

Tomasz Wandas, Fronda.pl: Dlaczego w ogóle CBA zajmuje się w chwili obecnej kontrolą w spółkach Skarbu Państwa?

Piotr Kaczorek (Wydział Komunikacji Społecznej CBA): Uzyskaliśmy sygnały o nieprawidłowościach w tych miejscach stąd nasza interwencja. Konkretnie powiem, że głównie chodziło właśnie o pięć spółek.

Które działy są najdokładniej przez Was prześwietlane?

Wydatki z zakresu public relations, marketingowe, reklamowe, usługi doradcze, dokumentacje rozliczeniowe itd.

W jaki sposób wygląda ta kontrola?

Podejmujemy głęboką analizę tych dokumentów. Sprawdzimy wykonawców, źródła jaki był przedmiot umowy, jaka kwota. Działamy według ustawy o ograniczeniu działalności gospodarczej.

Kiedy zakończy się ta kontrola?

Są dwie możliwości jej zakończenia. Pierwsza to wtedy kiedy okaże się, że nie ma żadnych nieprawidłowości a druga jak okaże się, że jednak są i wtedy będziemy zmuszeni przekazać sprawę dalej, do prokuratury. Jak będziemy mieli odpowiednie dowody bądź ich brak na pewno przekażemy je opinii publicznej.

Nie uda mi się uzyskać od Pana żadnych szczegółowych informacji w związku z śledztwem?

Niestety na chwilę obecną mogę powiedzieć tylko o tym, co wcześniej zawarliśmy w komunikacie. Dodać mogę jedną rzecz o której wcześniej nie wspominaliśmy.

Mianowicie?

Najprawdopodobniej kontrola potrwa dwa miesiące.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

 

Treść komunikatu:

 

20.09.2016

Centralne Biuro Antykorupcyjne rozpoczęło procedurę kontrolną w spółkach Skarbu Państwa: Grupie LOTOS S.A., PKN ORLEN S.A., KGHM Polska Miedź S.A., Grupa Azoty S.A. oraz Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. Kontrola obejmuje okres od 1 grudnia 2015 r.

CBA sprawdza sygnały o nieprawidłowościach, jakie wpływały do Biura, dotyczące tych konkretnych pięciu spółek.

Funkcjonariusze CBA będą badali umowy i wydatki spółek na usługi z zakresu public relations, marketingowe, reklamowe, na usługi doradcze i inne o podobnym charakterze.

Na początku postępowania CBA chce dokładnie wiedzieć kto – jaki wykonawca,  co – przedmiot umowy,  w jakim terminie, na czyje zlecenie i za jaką kwotę wynagrodzenia wykonał na rzecz spółek usługi z zakresu szeroko pojętego marketingu, PR i reklamy.

Analizie, oprócz zakresu samych umów, zostanie poddana dokumentacja wykonawcza i rozliczeniowa.  

Taki sam zakres kontroli CBA obejmie wszystkie podmioty zależne tych pięciu spółek. To nawet kilkadziesiąt innych firm.

Odpowiednie dokumenty, zawiadomienia CBA o zamiarze wszczęcia kontroli, trafiły do zarządów Spółek.

 

Wydział Komunikacji Społecznej CBA