Edward Pentin: Pandemia pokazała, że Kościół traci wiarę w Eucharystię  - zdjęcie
04.08.20, 13:13Fot. via: Pixabay

Edward Pentin: Pandemia pokazała, że Kościół traci wiarę w Eucharystię

51

Pandemia koronawirusa, w najtrudniejszym jej momencie, była wyzwaniem nie tylko dla służby zdrowia i władz państwowych, ale również dla Kościoła. Szereg restrykcji dotyczących życia religijnego, społeczna izolacja, a jednocześnie szczególne potrzeby duchowe wiernych wobec zagrożenia, wymagały od Kościoła nowych rozwiązań, które pozwolą wyjść naprzeciw tym potrzebom. Czy to się jednak udało? Zdaniem brytyjskiego publicysty Edwarda Pentina, zamiast wykorzystać okazję do głoszenia Dobrej Nowiny pośród cierpienia, Kościół w czasie pandemii uległ nonszalanckim praktykom liturgicznym.

Pandemia koronawirusa rodziła w Kościele również pewne nadzieje. Wobec zagrożenia, jakie niosła, wśród Europejczyków odżyły potrzeby duchowe. Ludzie powracali do praktyk religijnych, do modlitwy. Zaczęli doceniać wartość sakramentów, zwłaszcza Eucharystii i spowiedzi, do których dostęp został znacznie ograniczony przez wprowadzane obostrzenia. To był dla Kościoła też czas szczególnie wytężonej służby na polu charytatywnym.

Niestety, niektóre z wprowadzonych przez Kościół rozwiązań okazały się bardzo brzemienne w skutki. Zwraca na to uwagę Edward Pentin w swoim artykule opublikowanym na łamach National Catholic Register.

Watykanista podkreśla szczególnie zły wpływ zachęcania do przyjmowania Komunii św. na rękę, co czynili duchowni w obawie przed niebezpieczeństwem tradycyjnej formy udzielania sakramentu:

- „Najbardziej zauważalne było to, że w każdym kościele, który odwiedziłem, Komunia na rękę stanowiła obowiązek, mimo że jej skuteczność w zapewnianiu lepszej higieny jest wątpliwa. Co jeszcze ważniejsze, pomimo wypowiedzi różnych hierarchów i duchownych – w tym kard. Roberta Saraha – stanowiących, że przyjmowanie komunii do rąk, poza rzadkimi wyjątkami, jest świętokradztwem” – pisze publicysta.

Edward Pentin przywołuje przykłady, kiedy wiernym odmawiano przyjęcia Komunii do ust. Jego zdaniem pokazuje to utratę wiary w realną obecność Chrystusa w Eucharystii.

- „Jak to się dzieje, że ta pandemia doprowadziła do praktyk ujawniających jeszcze większy brak szacunku dla Jezusa w Eucharystii i innych sakramentach; brak wywołany przez biskupów i kapłanów działających nie tylko na polecenie państwa, ale nawet w niektórych przypadkach wyprzedzających lub wykraczających poza ograniczenia rządowe? Dlaczego to Kościół wydaje się być głównym celem lub pozwolił sobie na podjęcie najbardziej ekstremalnych środków zapobiegawczych przeciwko pandemii, która, choć poważna, zdecydowanie odbiega od czarnej zarazy lub hiszpańskiej grypy?” – pyta w swoim artykule Pentin.

Warto przypomnieć, że nakaz przyjmowania Komunii św. wyłącznie na rękę nie jest jedyną nowością w Kościele w czasach pandemii. Niedawno pisaliśmy o skandalicznej profanacji w jednej z amerykańskich parafii, gdzie kapłani zdecydowali się na udzielanie wiernym Komunii „na wynos”, w plastykowych torebkach. Więcej na ten temat [TUTAJ].

kak/PCh24.pl

Komentarze (51):

LookSkyWalker2020.08.7 12:02
Synagoga Szatana w natarciu... Ale są jeszcze wierzący w Chrystusa kapłani (tj. abp. Lenga, ks.Kneblewski czy Isakowicz-Zaleski), którzy nie boją się mówić prawdę i wbrew skażonemu herezją Episkopatowi - dającemu rozwód i ponowny ślub Kurskiemu.
Kabaret2020.08.5 8:04
Jakież cudowne te dyskusje o niczym. Trochę żal, że za jakieś 15 lat, kiedy już nikogo to nie będzie obchodzić a kk stanie się nikogo nie interesującą sektą, znikną takie wesołe, absurdalne połjanki...
katolik2020.08.5 8:56
ciebie nie będzie, a bramy piekielne(te same, które teraz tak nakazuja ci tak mówić i myślec) Koscioła Katolickiego nie przemoga, więc nie płacz
katolik2020.08.5 4:46
Wychodzi na to,że kazdy tworzy swoją wiarę i pojecie o Jezusie Chrystusie w Najswietszym Sakramencie. Wielka jest nasza wiara i Episkopatu też. Sugerowanie sie zachodem Europy może co najwyżej doprowadzić do piekła. Żeby dla oka ludzi nie być posądzonym o przesadną cześć Bogu, o pychę w przyjmowaniu Komunii na klęcząco... i takie tam, słyszycie co mówicie i jak myślicie. Jesli czujesz sie niegodny, nie chcesz być posądzony o dewotyzm, o to co ludzie powiedzą, bo się ich boisz,że przyjmiesz Komunię na klęcząco, to raczej w ogóle nie jesteś gotów, aby ją przyjąc chociaż na stojąco. Takie myślenie jest hipokryzją. Najświętszy Sakrament w tym momencie traktowany jest nie jako sam Bóg, ale jako tylko człowiek. Na pewno ze spotkania z Królową angielską szczycił byś się i dygał 10 razy, tyle ile by ci nakazali, a ona to tylko człowiek. Komunią do ust i na klęcząco się nie zarazisz, więc nie filozofuj.
katolik2020.08.5 5:24
poza tym przyjmując Komunię na stojąco, to ty człowieku stanowisz zagrożenie dla Księdza, gdy swymi otwartymi ustami, chuchasz mu bezpośrednio w twarz. Czy jest dla ciebie wazne, aby w tym momencie pomysleć , czy to ty dla Księdza nie jesteś zagrożeniem. Dlatego Ksiądz powinien mieć też maseczkę w czasie rozdzielania Komunii. Powiesz w takim razie na rękę, zważ ,że ręce zdezynfekowałeś, ale podchodząc do Komunii- chcac nie chcac dotykasz swojej maseczki, kiedy ją zdejmujesz- więc ty jesteś potencjalnym zródlem zakażenia dla siebie, bo twoje ręce przed chwila zdezynfekowane, wlasnie zakaziły sie tym co było na maseczce i.. teraz bierzesz Komunię na rękę.
katolik2020.08.5 6:55
Gluten- hostia konsekrowana nie jest już zbożem, nie jest upieczonym chlebem. Jest Ciałem Jezusa Chrystusa, więc nikomu nic nie będzie. Ludzie wymyślają, a Kosciół ,widocznie słabo biegły w temacie , się nabiera na to. A świecki człowiek, który rozdaje Komunię, tzw szafarz? równie dobrze w tym momencie mógłbym sobie sam wziąć komunię swoją ręką, jeśli będzie postawiony kielich, skoro nie Ksiądz ją podaje....
John2020.08.5 1:50
Nie tyle traci wiarę, tylko jej nie miał, może poza garstką osób świeckich, co pokazuje zresztą skala pedofilii.
miki2020.08.4 23:23
hostia jest trująca dla osób uczulonych na gluten...poza tym wątpię aby Jezus w niej był...w trującym kawałku...to nielogiczne...Jezus jak już to by nikomu nie szkodził
violencja2020.08.4 22:44
Tak, jest to pewien test , ale także rozważmy jak rządzący straszą ludzi , jakie kary pieniężne stosują , zakładają nam kagańce . Jakie są donosy na Kościół , bo w naszym narodzie mamy oprócz lewaków także szpicli, zresztą zawsze byli. Widzę sporo osób zastraszonych , niemyślących samodzielnie .Przykłady? Osoba idzie samotnie wśród pól w maseczce , osoba jedzie w swoim samochodzie sama i ma maseczkę! Teraz przepisy zmieniają się i będą kontrole w sklepach i kary, uważajcie na siebie. Szumowski i Morawiecki mówią co chwile sprzecznie , oni sami nic nie wiedzą . Pan Jezus-tylko do ust i na klęcząco . Nie zawsze mogę na klęcząco /nie z mojej winy/, ale nigdy nie przyjmę od szafarza i na rękę . Dawniej ludzie szli do kościoła w czasach zarazy i nieszczęść , teraz za to są kary. Władza nie trwa wiecznie i potem jest rozliczenie.
kretynizacja-radziszewski zdechł narazie2020.08.4 19:30
Ale jest "kurva pomatolska", jest "deratyzacja". Jest brudny żyd Keller-Krawczyk, jego ziomal równie parchaty Jan Hertrich-Woleński, hejter Albert wtórny analfabeta i zakomplesiony Stachu, itd. - jak Kraj Rad, wiecznie żywy.
Artur2020.08.4 18:07
Przyjmuję Pana Jezusa na kolanach i do ust. Nie mam odwagi przyjmować Go do serca stojąco i na rękę - traktując święte Ciało naszego Boga z obawą, że się czymś zarażę. Pamiętajmy, że to Krew i Ciało Jezusa umierającego na Golgocie w brudzie, spoconego i cierpiącego. To Krew Pana Jezusa przybitego i pobitego przez brudnych, śmierdzących żołdaków i sługusów Rzymu. Tak niewielu wierzy w to w czym uczestniczy.
Anonim2020.08.4 23:48
Mam nadzieję, że kierujesz się miłością do Boga, a nie wyższością - fałszywa pokorą. Nie jesteś fideistą i jeśli zostaniesz zarażony poddasz się woli Boga i weźmiesz odpowiedzialność za siebie i za innych, których zarazisz. Proponuję przeczytać św. Tomasza z Akwinu na temat Eucharystii.
Natalja Siwiec2020.08.5 8:52
A gryziesz go, pozwalasz mu się rozpuścić na języku czy od radu połykasz jak zmięknie?
Szybka Randka2020.08.4 16:43
Chcesz się umówić na SZYBKI SEKS BEZ ŻADNYCH ZOBOWIĄZAŃ? Legendarny portal otworzył ponownie rejestracje. To najstarszy portal erotyczny do umawiania. Tysiące zweryfikowanych profili i lata doświadczenia na rynku czynią serwis numerem jeden! www.lexlale.com.pl
Artur2020.08.4 18:14
To nie legendarny portal tylko siedlisko chorób wenerycznych i miejsce straceń tych, którzy przez niego idą szybką drogą do piekła. Wkrótce śmierć przyjdzie też po Ciebie, bo życie jest chwilką tylko i każdy z nas szybko umrze. I będziesz marzył o tym żeby to wszystko co tu nabazgrałeś wycofać ale może się okazać że jest już za późno. Widziałem kiedyś w szpitalu człowieka który umierając bez rodziny, był już nieświadomy, bredził przeklinając i odpędzając coś od siebie. Dla niego czas na nawrócenie się już skończył.Straszliwa śmierć. Jedni odejdą z tego świata w towarzystwie aniołów inni w towarzystwie demonów.
Amen2020.08.4 16:41
Lewackie belzebuby nie pokonacie naszej wiary.
Były katolik2020.08.4 16:13
Czy Jezus na ostatniej wieczerzy też wkładał chleb apostołom w gardło zabraniając go dotykać, nie ten rytuał magiczny z tym zaczarowanym wafelkiem zostal wymyślony przez kościół
KURVVO POMATOLSKA2020.08.4 16:18
POmiocie ubeckiej kurvvy z PiSda jak puzon i kulawego stroza pomatola ...znow sie onanizujesz na frondzie ...
Anonim2020.08.7 19:01
Jesteś niedouczony były katoliku ,po za tym ksiadz nie wpycha nikomu komunii świętej do gardła .
jacek2020.08.4 16:11
Każdy ksiądz który posłuchał biskupa i rozdaje Eucharystię na brudną łapę powinien z takim samym szacunkiem rozmawiać z biskupem . On siedzi z nogami na stole a biskup stoi i słucha.
Anonim2020.08.4 23:37
Dlaczego brudne, są rękawiczki jednorazowe. Przed kościołem porządnie myjemy ręce zakładamy rękawiczki, a przed przyjęciem Pana Jezusa je zdejmujemy - banalne prawda? Lecz prócz czystych dłoni mamy mieć przede wszystkim czyste serce wypełnione miłością do Boga, która przekłada się na miłość do Bliźniego. Nie każdy bowiem wejdzie do królestwa Bożego, który mówi Panie, Panie...
rozbawiony2020.08.4 16:08
Nie ważne co będzie w kościele ważne aby ludzie kasę przynieśli
Anonim2020.08.7 19:17
Co ciebie tak rozbawiło, własna głupota chyba ?
Bianka2020.08.4 16:00
@Bebik Tak, Pan Bóg po śmierci pyta każdego, jak przyjmowałeś moje Ciało" Na rękę. Pan Bóg: tp do piekła. A ja do ust. Pan Bóg: to do nieba idziesz...Weście się stuknijcie...TO JUŻ PRZYKAZANIA NIE SĄ WAŻNE, ale forma przyjmowania Ciała Chrystusa...????
Anonim2020.08.7 19:14
Pan Bóg nie musi pytać ,bo wie .
ladychapel2020.08.4 15:55
Wszedzie poza granicami Polski przyjmowanie komunii na tzw. reke jest czyms normalnym i spotykanym, nie budzacym n igdzie poza Polska zgorszenia. To tak jak z piatkowym postem - poza Polska nie ma czegos takiego.
POMATOLSKI DEBILU....2020.08.4 16:20
POMATOLSKI DEBILU..POmiocie ubeckiej kurvvy z PiSda jak puzon i kulawego stroza pomatola ...znow sie onanizujesz na frondzie ...
violencja2020.08.4 23:06
Do POMATOLSKI DEBILU....złość wyostrzyła Tobie język , z każdego słowa będziemy sądzeni.
violencja2020.08.4 23:02
Lady , bo my jesteśmy ,jak na razie, ostoją. Dawniej było na klęcząco i do ust , przez wieki. Spójrz na wielkie budynki sakralne , na sztukę , na naukę katolicką-to wszystko stworzył katolicyzm , ale on teraz upada i to jest smutne.Ludzie Zachodu nie są szczęśliwi, byłam i widziałam. Kopernik był księdzem i można mnożyć wielkich ludzi katolików , ale nie o to chodzi To co potwierdzają wieki jest dobre , a co nie , to tylko nowinki i przemijające mody , niekoniecznie dobre dla człowieka. Lady , my wierzymy , że w Hostii jest nasz Pan , Jego konające Serce i pewnie wiesz jak krucha jest ta materia .Przy przyjmowaniu Hostii bez zabezpieczenia dochodzi do pewnych rozkruszeń , które spadają na podłogę świątyni , a my po tej podłodze chodzimy, depcząc Jego Serce.Przyjmując na rękę rozsypujemy maleńkie drobinki na podłogę , albo do chusteczki do nosa , kieszeni... Postęp nie zawsze jest dobry.
Anonim2020.08.7 19:23
I co to dało tam ? Tylko tyle ,że wiara tam już dawno upadła i własnie z tego powodu ,że przyjmowanie komuni na stojąco i do ręki doprowadza do zaniku wiary w Eucharystycznego Jezusa.
Bianka2020.08.4 15:55
@Izydor Może i mam "paszczę", ale na Ciało Pana Jezusa mówić "wafelek" to przegięcie...wypraszam sobie, nie obrażaj mojego Boga! Ja Cię nie wyzywam, ani nie obrażam Twoich świętości, a pewno jakieś masz....więc może troszkę więcej szacunku...
Ciało czy chleb?2020.08.4 16:18
Ale dla ludzi logicznie myślących to przecież jest wafelek a dla wierzących w katolickie czary to jakieś zaczarowane ciało
Anonim2020.08.4 16:22
UPOSLEDZONY POMIOCIE ....gazete wyborcza czytaj...
Anonim2020.08.7 19:31
Nie dla ludzi logicznie myślących to nie jest wafelek ,wafelek to jest dla takich ignorantów jak ty . Wafel – wyrób cukierniczy w postaci cienkiego, kruchego ciastka. Hostia nie jest wyrobem cukierniczym .
Bianka2020.08.4 15:52
Nie zgadzam się. Forma przyjmowania Ciała Pana Jezusa to wg mnie tradycja przez małe t. Dochodzimy do absurdu - Komunia św na dłoń to świętokradztwo ale Komunia św do ust to już nie....wobec tego cały Episkopat który zaleca przyjmowanie Pana Jezusa na rękę jest współodpowiedzialny za grzech świętokradztwa...chore!! Wystarczy się zastanowić, żeby dojść do wniosku, że to czcza dyskusja...Pan Jezus patrzy na serce a nie na to w jakiej formie Go przyjmujemy na leżąco, na siedząco, do ust, czy na rękę, czy na stojąco..jakoś nie słyszę takich dyskusji na temat rzeczy znacznie ważniejszych w KK np.na temat lekceważenia niedzielnej Eucharystii. albo nieznajomości Słowa Bożego, i mnóstwa innych kwestii. Katolicy w Polsce, pomyślcie trochę - językiem gorzej grzeszymy niż ręką...i jeśli gorszycie się przyjmowaniem Pana Jezusa na dłoń, a nie widzicie jakim "zgorszeniem" jest już sam fakt, że Bóg stał się kawałkiem chleba, który gryziemy i połykamy....to gdzie jest wasza logika myślenia...??
[email protected]2020.08.4 16:57
W każdej nawet najmniejszej cząsteczce Komunii św. jest obecny Pan Jezus. Dlatego ministranci mają pateny, żeby zapobiegać profanacji. Kapłani obmywają ręce po udzielaniu Komunii św. wiernym. Ludzie otrzymujący Ciało Pańskie na rękę, nie wylizują rąk, żeby mikroskopijne okruszki nie upadły na ziemię i nie zostały podeptane przez ludzi. Poza tym zanika cześć do Najświętszego Sakramentu i wiara, że w chlebie jest ukryty prawdziwy Pan Jezus. Przed naszym Panem Jezusem Chrystusem i Królem ma zgiąć się każde kolano, a tymczasem nawet Katolicy przestają to kolano zginać i nie widzą w tym nic złego.
Anonim2020.08.4 17:18
Nonsens - ponieważ już wyjmując Eucharystię z kielicha w powietrzu fruwają mikro cząsteczki. Patena temu nie zaradzi...Tak więc, czy do ust, czy na dłoń nie ma to znaczenia. Przede wszystkim ważna jest nasza wewnętrzna postawa reszta to tylko bigoteria...
Anonim2020.08.7 19:36
Mylisz się ma znaczenie i to ogromne i nie jest to bigoteria .
Lena2020.08.4 17:11
Bianko, dziękuję Ci za głos rozsądku. Dla osoby kochającej Boga, która ma z Nim osobową więź, nie pozy są ważne, ale wewnętrzna postawa i realny wpływ na codzienne życie i stosunek do bliźniego. Przyjmowanie na dłoń jest zgodne z prawem Kk. Nie wiem po co ludzie tworzą te bzdury tym samym wzbudzając u niektórych lęk. Poza tym u mnie w kościele przed każdy wejściem jest środek do dezynfekcji rąk...
[email protected]2020.08.4 20:12
Ważna jest postawa wewnętrzna i zewnętrzna. Gdy rozmawiasz ze swoim szefem, to odwracasz się do niego tyłem, bo liczy się tylko szacunek, który masz w sercu ? W XVI wieku Kalwini wprowadzili zakaz przyjmowania Komunii św. w postawie klęczącej, aby wykluczyć oddawanie czci chlebowi. Oni wprowadzili Komunię św. do rąk i na stojąco, ponieważ zanegowali obecność Pana Jezusa w Najświętszym Sakramencie. To są fakty historyczne. Ja nie jestem protestantką, tylko Katoliczką, więc dla mnie istnieje tylko jeden godny sposób przyjmowania Komunii św. Sposób ten wskazał też dzieciom Anioł z Fatimy.
Anonim2020.08.5 0:00
[email protected] - Nie sądzę, by postawa na stojąco jakkolwiek obrażała Pana Boga, a po drugie chyba nie przyjmujesz Eucharystii tyłem?! Klękasz tuż przed przyjęciem, a przyjmujesz Pana Jezusa w pozycji stojącej z całkowitym szacunku - proste. Gorzej jak ktoś klęczy przyjmuje do ust, a wewnętrznie jest obrośnięty pychą i poczuciem wyższości - no zobacz Chryste jaka jestem świątobliwa nie jak Ci co wystawiają swoje łapy i przyjmują Cię na stojąco...
[email protected]2020.08.5 10:27
Ja nie oceniam ludzi. Ja oceniam postawę zewnętrzną jako niegodną albo godną. A przecież każdy z nas niezależnie od przyjętej postawy zewnętrznej może być pełen pychy. Przeczytaj swoją wypowiedź i zobacz ile w niej jest pychy i oceniania innych. To się nazywa obłuda. Podejrzewasz innych o coś, co sam robisz w swojej wypowiedzi.
Anonim2020.08.7 19:57
Może lepiej posłuchać świętych co mówią na ten temat ,a nie widzimisię Blanki Największym złem jest nowoczesny sposób przyjmowania Komunii świętej. (...) Komunia 'na rękę' jest złem większym, niż aborcja!” bł. Matka Teresa z Kalkuty *
Anonim2020.08.7 19:48
Bianko to czym grzeszymy bardziej językiem czy rręką nie ma do nic do tego ,jak przyjmujesz komunię na rękę to też wkładasz do buzi i dotykasz języka .
Izydor2020.08.4 13:54
Pandemia, globalny kryzys A tu się okazuje że prawdziwy problem to czy wafelek do paszczy czy do ręki.
Anonim2020.08.7 19:43
Ale to nie twój problem człowieku ,ty wafelki sobie jedz do woli nikogo nie intesuje jak to robisz ,my mówimy tu o komuni swiętej .
TwojaStara2020.08.4 13:46
Ludzkość mądrzeje, tradycja tradycją ale coraz trudniej wierzyć w postaci mitologiczne zamieszkujące czarodziejskie wyroby piekarnicze. Kończy się pewna epoka, epoka ciemnego zaboboniarstwa...
2342020.08.4 13:25
Gorąco polecamy https://www.tvradom.com/wiadomosci/615,raport-podkomisji-ds-ponownego-zbadania-wypadku-lotniczego-z-10042010
katolik2020.08.4 13:20
błędem Kościoła i polskiego Episkopatu jest niewezwanie do pokuty, a wzywanie Boga , aby zdusił pandemię. Czy jeszcze obowiązuje pokuta za grzechy?
Bebik2020.08.4 15:15
Pokuta i nawrócenie. Zamiast tego przymuszanie wiernych do grzechu, czyli Eucharystia na rękę. Coś się kapłani pogubili. Nie zawsze można słuchać ślepo przełożonego biskupa, który nakazuje grzech. Ale sytuacja jest nowa i ludzie się pogubili. Kościół się oczyszcza. Widać teraz kto jest kim. Pan Bóg jest jednak miłosierny, może da się przebłagać.
katolik2020.08.4 15:27
tak to jest niestety dla biskupów niewidoczne