Czy masz raka jelita grubego? Dieta antyrakowa - zdjęcie
15.09.17, 09:30

Czy masz raka jelita grubego? Dieta antyrakowa

Rak jelita grubego - objawy

Czym objawia się rak jelita grubego? Tak jak w przypadku większości nowotworów, w początkowych stadiach zaawansowania przebiega bezobjawowo. Symptomy zależą także od umiejscowienia nowotworu jelita grubego – czy znajduje się on po prawej, czy po lewej stronie okrężnicy, czy też w odbytnicy. Główne objawy nowotworu jelita grubego to zmiana rytmu wypróżnień, ból brzucha.

Czym jeszcze objawia się rak jelita grubego? Na rozwijający się nowotwór jelita grubego może wskazywać powtarzająca się w badaniach niedokrwistość z niedoboru. Ważne jest także zwrócenie uwagi na zawartość krwi w stolcu. W zależności od umiejscowienia nowotworu, stolec może zawierać domieszkę krwi, lub gdy rak położony jest stosunkowo blisko odbytu, kał może być powleczony świeżą krwią. Należy także zwracać uwagę na kształt stolca, szczególnie jeśli przybiera on ołówkowatą formę, zamiast regularnej. Alarmujące może być też uczucie niepełnego wypróżnienia.

 Jak rozpoznać raka?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak rozpoznać raka jelita grubego. Koniecznym badaniem, które jest także elementem profilaktyki raka jelita grubego jest kolonoskopia. To badanie endoskopowe dolnego odcinka przewodu pokarmowego, umożliwiające obejrzenie wnętrza jelita grubego i wykrycie ewentualnych patologii. Pewnym rozpoznaniem raka jelita grubego jest wynik badania histopatologicznego zmiany występującej w jelicie. Pomimo że badanie kolonskopowe jest bezpłatne, wiele osób wciąż niechętnie korzysta z możliwości jego wykonania, co przyczynia się do niesatysfakcjonujących wyników leczenia. Szczególnie osoby po 50 roku życia powinny zdecydować się na regularne przeprowadzanie tego badania.

Dieta antyrakowa
  • Dieta powinna być zróżnicowana pod względem składników pokarmowych, jak również odżywczych.
  • Spożywaj duże ilości owoców, warzyw, gdyż są bogate w flawonoidy - związki o charakterze przeciwnowotworowym.
  • Dieta bogata w błonnik, czyli produkty pełnoziarniste (pieczywo żytnie, graham, kasze, ryż brązowy) oraz warzywa (w szczególnosci strączkowe) oraz owoce, zapobiega zaleganiu resztek pokarmowych w jelitach, reguluje pracę jelit.
  • Ogranicz spożycie cukru i produktów w niego bogatych (lizaki, ciasteczka, ciasta, czekolada).
  • Ogranicz spożycie tłuszczów, a w szczególności tłuszczów nasyconych (tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, znajdujące się w mięsie, produktach mlecznych i maśle).
  • Spożywaj około 150 g mięsa dziennie oraz ogranicz spożycie czerwonego mięsa - maksymalnie 2 razy w tygodniu.
  • Jedz ryby morskie co najmniej 2 razy w tygodniu, są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, które wspomagają układ odpornościowy, oraz jod regulujący przemianę materii.
  • Nie dodawaj soli oraz przypraw ją zawierajacych do potraw. Sód zatrzymuje wodę w organizmie oraz zwiększa ciśnienie tętnicze krwi.
  • Pij 1,5 litra wody w ciagu dnia, najlepiej wysokozmineralizowanej - zawiera odpowiednią ilość jonów magnezu oraz wapnia. Ponadto wypijanie 2 filiżanek zielonej herbaty w ciągu dnia może skutecznie przeciwdziałać rozwojowi komórek nowotworowych, gdyż jest bogatym źródłem flawonoidów zwalczających komórki nowotworowe.
  • Ogranicz spożycie alkoholu.
  • Ćwicz 3 razy w tygodniu po 30 minut (marsz, jazda na rowerze, pływanieitd.).
  • Nie dopuszczaj do otyłości lub nadwagi, gdyż taki stan zwiększa nawet 3-krotnie ryzyko wystąpienia nowotworów jelita grubego.

mod