Ojciec Wilfrid Stinissen OCD był szczególnie znany i ceniony jako Autor literatury religijnej i specjalista od teologii duchowości karmelitańskiej.

Zmarł w wieku 86 lat. Stało się to po południu, w sobote dnia 30 listopada b.r., w jego domu w Karmelitańskim Klasztorze Norraby w miejscowości Tågarp w południowej Szwecji.

- To poszło szybko i było spodziewane, nadeszło po krótkim okresie choroby, opowiada szwedzkiej gazecie „Dagen” (1.XII.2013) pastor Peter Halldorf z Kościoła Zielonoświątkowców, wieloletni przyjaciel Zmarłego z którym przez dwadzieścia lat współpracował w ramach pracy redakcyjnej nad szwedzkim chrześcijańskim i ekumieniczynym magazynem „Pilgrim”. (Peter Halldorf jest Redaktorem Naczelnym i Wydawcą Odpowiedzialnym pisma.)

Ś.P. Ojciec Wilfrid Stinissen ocd urodził się w Antwerpii w Belgii w roku 1927 w głęboko wierzącej rodzinie. Już w wieku 16 lat zdecydował się spędzić życie w środowisku klasztornym i wstąpił do Zakonu Karmelitów Bosych w Brugii. W 1951 roku przyjął święcenia kapłańskie a w roku 1958  obronił doktorat z filozofii na Katolickim Uniwersytecie w Lowanium (Louvain)  z dzieła Arystotelesa pt. „Etyka nikomachejska”. W roku 1967 wyjechał do Szwecji, gdzie chciał znaleźć spokojne i zaciszne miejsce dla życia kontemplacyjnego. Wraz z trzema współbraćmi z Karmelu w Beligii osiadł w Skanii (południowa część Szwecji) gdzie w Tågarp w roku 1967 razem utworzyli nową fundację, Klasztor Norraby, którego Ś.P. Ojciec Wilfrid Stinissen ocd był przeorem od roku 1981. W Norraby Ś.P. Ojciec Wilfrid Stinissen ocd pozostał jako zakonnik aż do swojej śmierci, rzadko opuszczał ściany klasztoru. Zajmował się przede wszystkim teologią duchowości karmelitańskiej oraz Motlitwą Jezusową.

W latach 80-tych ubiegłego wieku Ś.P. Ojciec Wilfrid Stinissen ocd zaczął publikować książki – opublikował ich około 20-tu, przełożono je na około 20 języków, w tym na język Polski. Jako Autor literatury religijnej stał się dobrze znanym głosem w szwedzkim chrześcijaństwie. - Uzyskał naprawdę wielkie znaczenie dla chrześcijan w całej Skandynawii i stał się nauczycielem duchowym i przywódcą dla wielu, opowiada pastor Peter Halldorf.

Chociaż Ś.P. Ojciec Wilfrid Stinissen ocd był kapłanem i zakonnikiem katolickim, to jego książki docierały także do odbiorców z innych chrześcijańskich wspólnot. Książki Ś.P. Ojca Wilfrida Stinissena ocd wydawało w Szwecji wydawnictwo protestanckie „Libris” i to częściowo dzięki tej okoliczności stało się możliwe rozsławienie ich wśród szerszej publiczności i dotarcie do większego grona szwedzkich czytelników, którzy w większości albo należą do Kościołów protestanckich, tak zwanych „wolnych” albo są w ogóle oziębli w sprawach religijinych.

Na łamach szwedzkiej gazety „Dagen”, Peter Halldorf opisuje Ś.P. Ojca Wilfrida Stinssena ocd jako postać ekumeniczną i budowniczego mostów między różnymi tradycjami chrześcijańskimi, gdzie każdy mógł siebie rozpoznać i odnależć w jego prezentacji wiary:
- Każdy mógł poczuć, że on do nich należał. Miał szczególną zdolność do komunikowania się z pragnieniem Boga u ludzi, stwarzał u nich poczucie, że się do nich mówi, że się ich zauważa i odważali się wtedy iść drogą wiary. Pomógł wielu odkryć na nowo swoją wiarę i znaleźć jej głębie. Opisywał Bożą obecność w ludzkim życiu w bardzo naturalny sposób i tak docierał do ludzkich serc, poprzez łączenie prostoty z duchową głębią, mówi pastor Peter Halldorf.

Na język polski przełożone zostały między innymi następujące prace ojca Stinssena

  • Wędrówka wewnętrzna śladem św. Teresy z Avili. W drodze, 1985
  • Droga modlitwy wewnętrznej. Wydawnictwo „M”, 1994
  • Chleb, który łamiemy. Hlondianum, 1995
  • Wieczność pośrodku czasu. W drodze, 1997
  • Imię Jezus jest w Tobie. O modlitwie nieustannej. W drodze, 1998
  • Ani joga, ani zen. Chrześcijańska medytacja głębi. W drodze, 2000
  • Słowo jest blisko Ciebie. W drodze, 2001
  • Terapia duchowa. W drodze, 2001
  • Ja nie umieram – wstępuję w życie. W drodze, 2002
  • Panie, naucz nas modlić się. Ku modlitwie milczenia. W drodze, 2003
  • Noc jest mi światłem. Św. Jan od Krzyża na nowo odczytany. Wyd. Karmelitów Bosych, 2004
  • Słyszysz szum wiatru? W drodze, 2004
  • Spowiedź. Sakrament odpuszczenia grzechów. W drodze, 2010
  • Ukryci w miłości. Podręcznik życia karmelitańskiego. Wyd. Karmelitów Bosych, 2013

Karmelici Bosi w Szwecji

Siostry Karmelitanki przybyły do Szwecji z Belgii w latach 50-tych XX wieku. Zapragnęły ściągnąć za sobą także i Braci, by mogli oni je wspomóc w pracy misyjnej posługą duchową. Jest to częsta praktyka u Karmelitów: Siostry Karmelitanki, których w Zakonie jest o wiele więcej niż Braci Karmelitów, zakładają fundację klasztorną na nowym miejscu lub w nowym kraju a następnie rozpoczynają starania by przybyli tam także i Bracia Karmelici. We flamandzkiej prowincji Zakonu Karmelitów Bosych zakończono właśnie wieloletnią pracę misyjną w Indiach, gdzie powstała nowa prowincja zakonna - Malabar. Równolegle w tym samym czasie wycofano się także ze Sri Lanki i Zairu, gdzie dotąd było aktywnych kilkoro Braci. W prowincji zakonnej istniała głęboka tęsknota za ufundowaniem nowego klasztoru naznaczonego bardziej wyraźnie przez charakter życia kontemplacyjnego.

W całym Zakonie istniało ówczas pragnienie, by w każdej prowincji zakonnej istniał przynajmniej jeden tak zwany Domus Orationis – dom zakonny, w którym modlitwa byłaby głównym wyrazem  apostolstwa. Klasztory Braci położone były głównie w miastach, gdzie Bracia prowadzili szeroko zakrojoną prace apostolską. Teraz pojawiło się pragnienie znalezienia możliwości prowadzenia bardziej zacisznego życia. Równocześnie chciano dać innym ludziom możliwość uczestniczenia w tym życiu przez jakiś czas, ponieważ te domy modlitwy miały stać otworem dla gości, którzy zapragnęliby żyć w rytmie życia Braci. Flamandcy Bracia szukali  odpowiedniego miejsca najpierw we własnym, gęsto zaludnionym kraju i rzeczywiście udało się im znaleźć odpowiednie miejsce i kupić działkę. Ta klasztorna fundacja nie doszła jednak do skutku, gdyż ówczesny Prowincjał Zakonu przekonał członków swojej Rady Zakonnej do fundacji nowego domu zakonnego w Szwecji.

Już od samego początku było jasne, że Bracia nie podejmą się żadnej pracy parafialnej. Widziano jednak życie modlitewne i samotność jako swoistą misję, jako znak miłującej obecności Boga żywego w dechrystianizowanym środowisku. Bracia kupili w roku 1967 małą posiadłość Norraby na obrzeżach miejscowości  Tågarp w południowej Szwecji. W maju tego samego roku przybyło dwóch pierwszych pionierów z Belgii: Ojciec Martinus Martin i Brat Edmund Plochaet, a w sierpniu przybyli Ojciec Emmanuel Martens, który został pierwszym Przeorem wspólnoty, i Ojciec Wilfrid Stinissen. Już dość wcześnie rozpoczęto prace remontowe i przebudowę obiektu. Budynek został rozbudowany a stajnię przekształcono w kaplicę zakonną, którą poświęcono dnia 3 czerwca 1968 roku.

Wkrótce pojawiła się także potrzeba posiadania niewielkiego domu rekolekcyjengo w sąsiedztwie klasztoru. Wiele osób chciało uczestniczyć w życiu klasztoru przepełnionego modlitwą i ciszą. Gdy sąsiedzi wystawili swój budynek  - dawny gmach szkolny – na spredarz,  Bracia przyjęli to jako dobrą okazję i dobili targu. Dnia 26 kwietnia 1973 roku otwarto „Karmelgården”, mały 9-pokojowy dom ciszy i spokoju. Położony jest on w pobliżu klasztoru i kaplicy Braci i jest do dyspozycji każdego, kto chce szukać Boga w atmosferze ciszy i modlitwy. Wszystkie nabożeństwa w kaplicy zakonnej otwarte są  dla gości, ktorych Bracia zapraszają do brania czynnego udziału w Mszy Świętej i Modlitwie Brewiarzowej.

Ze wspólnoty zakonnej Norraby w Tågarp wywodzi się dzisiejszy Biskup Ordynariusz Diecezji Sztokholmskiej – diecezja ta obejmuje całe terytorium Szwecji – Ksiądz Biskup Anders Arborelius ocd.

BK