– Działania Komisji Europejskiej to przejaw krótkowzrocznego protekcjonizmu, za który zapłacą gospodarka i konsumenci – uważa dr Tomasz Teluk, prezes Instytutu Globalizacji. – Nowe cła zadziałają na niekorzyść Europy, prowokując analogiczne reperkusje ze kraju, w który są one skierowane – ostrzega.

 

Według ekspertów Instytutu Globalizacji działania urzędników z Brukseli zaburzają rynkową równowagę i doprowadzą do szeregu interwencji w międzynarodowym handlu. Nie jest to pierwszy spór: wcześniej UE wprowadzała zapory na rynku tekstylnym, obuwniczym i zabawkarskim.


"Protekcjonizm nie znajduje uzasadnienia ekonomicznego, prócz krótkowzrocznej ochrony europejskich producentów przed azjatycką konkurencją. W dłuższej perspektywie tracą jednak nabywcy importowanych produktów, którym zamknięto dostęp do tańszego źródła produkcji. Tracą także konsumenci, którzy od czasu wprowadzenia ceł będą płacili drożej za papier" - piszą w specjalnym oświadczeniu przedstawiciele instytutu.


"Zamiast wprowadzać cła zaporowe na import towarów, Unia Europejska powinna zmienić swoją politykę wewnętrzną, zmniejszając obciążenia podatkowe, pozwalające producentom obniżyć koszty i zwiększyć konkurencyjność swoich produktów. Byłoby to korzystne zarówno dla europejskiej gospodarki, jak i konsumentów" - tłumaczą.


– Wybitny austriacki ekonomista Ludwig von Mises uważał, że protekcjonizm jest filozofią wojny. Szczególnie jest to widoczne na arenie handlu międzynarodowego – przypomina Tomasz Teluk. – Prowadzenie wojny handlowej z gospodarką, która wkrótce będzie największą na świecie byłoby nieracjonalne – dodaje. 


Import z Chin pokrywa zapotrzebowanie zaledwie na niecałe 5 proc. europejskiego rynku papieru. Komisja Europejska planuje wprowadzenie 5-letnich taryf celnych na różne rodzaje papieru. W uzasadnieniu projektu podano różne przyczyny: ochronę lasów w Azji, dumping i subsydiowanie produkcji. "W rzeczywistości jedynym wiarygodnym uzasadnieniem jest ochrona interesów europejskiego lobby papierniczego" – podsumowują eksperci Instytut Globalizacji.

 

AM