Według ekspertów instytutu, dyrektywa RED (Renewable Energy Directive - Dyrektywa o Energii Odnawialnej - 2009/28/WE) łamie postanowienia o wolnym handlu brakiem transparentności i dyskryminacją zagranicznych dostawców biopaliw. 

– Dyrektywa wymaga przyjęcia takich standardów dla rozwoju biopaliw, które zapewniają wysoką redukcję emisji gazów cieplarnianych. Tymczasem w europejskiej polityce wobec biopaliw panuje bałagan – uważa dr Tomasz Teluk, prezes Instytutu Globalizacji. – Nie ma pewności, czy stosowane surowce zapewniają najwyższe możliwe oszczędności emisji – dodaje. 

W ocenie ekspertów Instytutu Globalizacji dyrektywa preferuje określone grupy biopaliw, przeważnie bazujące na oleju rzepakowym, dyskryminując innych dostawców np. olejów sojowych, palmowych czy trzciny cukrowej. Według IG może to skutkować ostrym konfliktem na forum Światowej Organizacji handlu przeciwko Unii Europejskiej, ze strony takich krajów jak Brazylia, Stany Zjednoczone czy państw azjatyckich.

Oficjalne stanowisk Instytutu Globalizacji, które zostanie ogłoszone pod koniec listopada, wskazuje, że Dyrektywa RED powinna zawierać wiarygodne dane i przejrzyste kryteria oceny użycia poszczególnych surowców do produkcji biopaliw, zapewniające największą redukcję emisji gazów cieplarnianych.


– Powstrzymujemy się od powierzchownej i arbitralnej oceny biopaliw. Zakładamy, że taki produkt istnieje na rynku i jest na niego popyt, a więc konsumenci mają prawo wybierać, który produkt odpowiada im najbardziej – wyjaśnia Tomasz Teluk. 

Europejska konsumpcja biopaliw wyniosła w 2010 r. ok. 13,9 mln ton. Oznacza to wzrost wobec roku 2009 o 13,6 proc., ale przy równoczesnym spadku dynamiki wzrostu o ponad połowę. Między 2008 a 2009 r. rynek wzrósł o 28,9 proc. 

Najważniejszym biopaliwem jest biodiesel, którego udział w rynku biopaliw wynosi 77 proc. Największym producentem biodiesla są Niemcy z produkcją rzędu 4,8 mln metrów sześciennych paliwa rocznie, zaspokajając 1/4 europejskiego popytu na produkty paliwowe pochodzenia roślinnego. Udział biodiesla na poszczególnych rynkach jest różnorodny. We Włoszech wzrósł on z poziomu 3,5 do 4 proc., w Hiszpanii z 5,83 proc. do 7 proc., a w Polsce z 5,75 proc. do 6,2 proc. w 2011 r. 

AM/IG